Nvidia släpper uppdatering för DisplayPort

Permalänk
Medlem

Nvidia släpper uppdatering för DisplayPort

To enable the latest DisplayPort 1.3 / 1.4 features, your graphics card may require a firmware update.

Without the update, systems that are connected to a DisplayPort 1.3 / 1.4 monitor could experience blank screens on boot until the OS loads, or could experience a hang on boot.

http://www.nvidia.com/object/nv-uefi-update-x64.html

Permalänk
Medlem

Tack för tipset! Uppdateringen gick snabbt och smärtfritt.
Prylarna i sign.

Permalänk
Medlem

Finns ju noll anledning att uppdatera om man inte har de beskrivna problemen.
En flashning innebär ju nästan alltid även en risk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Finns ju noll anledning att uppdatera om man inte har de beskrivna problemen.
En flashning innebär ju nästan alltid även en risk.

Flashning innebär aldrig någonsin en risk om du vet du gör. Har flashad både bios på moderkort och grafikkort, i decennier utan någonsin ett enda problem, man riskerar ju bara fucka upp om man inte vet hur man gör, men sådan personer avråder man ju från göra det själv bättre då och överlämna den till någon som vet hur man gör.

De skulle vara i sådan fall att strömmen går när du håller på flasha

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Flashning innebär aldrig någonsin en risk om du vet du gör. Har flashad både bios på moderkort och grafikkort, i decennier utan någonsin ett enda problem, man riskerar ju bara fucka upp om man inte vet hur man gör, men sådan personer avråder man ju från göra det själv bättre då och överlämna den till någon som vet hur man gör.

De skulle vara i sådan fall att strömmen går när du håller på flasha

Hann inte skriva men exakt detta. Väldigt 2000-tals inställning att "if it aint broke don't fix it"
Jag uppdaterar allting så fort det kommer något nytt, 99 % av fallen går det klockrent.
1 % är precis som UMJ skriver; ifall strömmen går eller något liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Hann inte skriva men exakt detta. Väldigt 2000-tals inställning att "if it aint broke don't fix it"
Jag uppdaterar allting så fort det kommer något nytt, 99 % av fallen går det klockrent.
1 % är precis som UMJ skriver; ifall strömmen går eller något liknande.

Har alltid uppdatera bios och grafikkortet fireware, och bios etc alltid så fort jag upptäcker att det kommer ett nytt, kollar inte varje dag men bruka kolla regelbundet, just för att då vet man att det är fixad och behöver inte fixa det i framtiden om man skulle byta skärm som denna där de skulle kunna leda till problem, så lika bra hålla allting uppdaterad.

Men det är lätt och säga för oss som gör det regelbundet, men folk som är osäkra det har just denna inställning för de normalt lämnar in den på någon databutik och betala en summa för få det fixad, och då förstår jag att de inte fixar det så länge det inget fel för slippa betala de betalar när det är fel för få det fixad.

Men i övrigt betalar man inget gör det själv så gör man normalt det så fort det kommer.

Risken att man får strömavbrott precis när man börja flasha är ju så minimal att skulle de hända 1 gång av miljonen så kan man andvända hemförsäkringen, men under 10-15 års tid av flashade har man aldrig varit med om att störmen har gått precis när man flashar, och så klart så laddar man ju inte ner fireware, bios etc för fel produkt och flasha fel grejer till fel produkter

1% är ju inte det är snarare 0.000001% det kan ju bara fucka upp om strömmen går men det händer nog inte chansen är så minimal kanske man inte borde flasha när åskan går, eller när elverket har skickad ut papper i brevlådan att de ska stänga av strömmen för underhåll för någon timme så kanske man inte ska börja flasha när det är så där 30 sec innan det stänger strömmen.

Sedan är det ju bara den mänskliga faktorn kvar att man andvänder fel bios, fireware till fel produkt.

Permalänk
Medlem

@Billy Joe Bob: Trevligt att höra :> Upplever du någon skillnad med black screens osv?

Visa signatur

|> MB: MSI Z370 Tomahawk |> CPU: i5 8600K |> Kylning: Be Quiet! Pure Rock
|> RAM: KFA2/Galax HOF Extreme DDR-4000 2x8GB
|> GPU: ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC |> PSU: Corsair RM750X
|> SSD: Crucial MX500 |> Chassi: Meshify C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Flashning innebär aldrig någonsin en risk om du vet du gör. Har flashad både bios på moderkort och grafikkort, i decennier utan någonsin ett enda problem, man riskerar ju bara fucka upp om man inte vet hur man gör, men sådan personer avråder man ju från göra det själv bättre då och överlämna den till någon som vet hur man gör.

De skulle vara i sådan fall att strömmen går när du håller på flasha

Skrivet av Billy Joe Bob:

Hann inte skriva men exakt detta. Väldigt 2000-tals inställning att "if it aint broke don't fix it"
Jag uppdaterar allting så fort det kommer något nytt, 99 % av fallen går det klockrent.
1 % är precis som UMJ skriver; ifall strömmen går eller något liknande.

Bara man är medveten om risken och att vinsten är noll så kör på.
Har man inte problem med hårdvaran så är det ju extremt sällsynt numera med prestandavinster från FW uppdateringar.
Däremot är det ju ganska så vanligt med buggiga uppdateringar som får dras tillbaka.

Permalänk
Medlem

kan vara därför datorn började bråka efter sista "vanliga" uppdateringen O.o aja blira tt kolla när man kommer hem.!

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft problem vad jag vet, men programmet ville uppdatera. Skall man kanske avvakta, såsom med drivers? Så att eventuella sjukdomar upptäckts?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Hade problem med min ASUS skärm, när jag körde via DP, fick inte upp någon windows logg när man startar och ibland va skärmen helt svart när man startade upp på morgonen.

Kan säga att ÄN så länge så har inga av dessa problem uppenbarat sig efter att jag uppdaterat.

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Äntligen! Tack!

Installerade denna och passade på att köra en MK bios uppdatering som legat och väntat. Skrattade lite åt dom som varnade om att bios uppdateringar kan vara riskfyllda. Startade nyheterna efteråt och satte nästan kaffet i halsen:

https://www.sydsvenskan.se/2018-06-07/stromavbrott-i-centrala...

Permalänk
Medlem

Uppdaterade mitt GTX 960 utan problem dock har jag inte ens DP skärm. Men man kommer ju uppgradera närsomhelst. Enda som händer att skärmen blinkar sedan restart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Flashning innebär aldrig någonsin en risk om du vet du gör. Har flashad både bios på moderkort och grafikkort, i decennier utan någonsin ett enda problem, man riskerar ju bara fucka upp om man inte vet hur man gör, men sådan personer avråder man ju från göra det själv bättre då och överlämna den till någon som vet hur man gör.

De skulle vara i sådan fall att strömmen går när du håller på flasha

Att påstå ett en firmware updatering inte kan medföra någon risk bara man vet vad man gör tyder nog mer på bristande kunskap och erfarenhet än något annat. Däremot är väl sannolikheten för att det ska gå fel på hyllprodukter som sålts i stora volymer rätt liten iom att det för det mesta är rätt många som testat det innan och fångat in de flesta problemen. Dessutom är konsekvenserna i sammanhanget rätt små om det skiter sig. I detta fall skulle jag nog inte tveka att köra in uppdateringen, faktum är att jag redan gjort det

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Äntligen! Tack!

Installerade denna och passade på att köra en MK bios uppdatering som legat och väntat. Skrattade lite åt dom som varnade om att bios uppdateringar kan vara riskfyllda. Startade nyheterna efteråt och satte nästan kaffet i halsen:

https://www.sydsvenskan.se/2018-06-07/stromavbrott-i-centrala...

Haha, tur där. Vad är oddsen för ett strömavbrott när man flashar? Rätt låga för en person, men om man tänker på att det är många som uppdaterar så är det säkert någon stackare som får det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av UMJ:

Flashning innebär aldrig någonsin en risk om du vet du gör. Har flashad både bios på moderkort och grafikkort, i decennier utan någonsin ett enda problem, man riskerar ju bara fucka upp om man inte vet hur man gör, men sådan personer avråder man ju från göra det själv bättre då och överlämna den till någon som vet hur man gör.

De skulle vara i sådan fall att strömmen går när du håller på flasha

i.e risk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Att påstå ett en firmware updatering inte kan medföra någon risk bara man vet vad man gör tyder nog mer på bristande kunskap och erfarenhet än något annat. Däremot är väl sannolikheten för att det ska gå fel på hyllprodukter som sålts i stora volymer rätt liten iom att det för det mesta är rätt många som testat det innan och fångat in de flesta problemen. Dessutom är konsekvenserna i sammanhanget rätt små om det skiter sig. I detta fall skulle jag nog inte tveka att köra in uppdateringen, faktum är att jag redan gjort det

Benägen att hålla med!
Att uppdatera bios/firmware medför alltid en risk.
Säg att strömen går, då är det ju jävligt knepigt.

Någon hårdvara kan sviktaoch orsakar en krash mitt i uppdateringen.

Eller att det nya bioset/firmwaren innehåller någon bugg som låser systemet.

Har varit med om flera fall där det skitit sig trots att uppdateringen utförts på ett korrekt sätt. Ett ex är när en maskin låstes då det nya bioset fick för sig att aktivera en tpm funktion som väntade på autentisering (via USB-enhet) INNAN usbportarna aktiverats. Lite moment 22...

Jag brukar ju inte uppdatera bios i serverhallarna för det goda nöjets skull heller. Självklart har man koll på viktiga uppdateringarna men ett system som fungerar helt stabilt vill man inte ta några riskera med. Speciellt inte om man räknar med nertid (med allt som hör till, ex avisering osv).

Förstår att folk pratar om/gällande konsument/privatbruk men att säga att det är riskfritt är fel.

Visst man kan ju oftast lösa det. Har själv lödit loss bioschipp och flyttat och haft mig för att kunna rädda saker men man slipper det ju helst

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Benägen att hålla med!
Att uppdatera bios/firmware medför alltid en risk.
Säg att strömen går, då är det ju jävligt knepigt.

Mitt moderkort har en funktion som gör att det går att reseta till standard BIOS ifall något går fel. En slags backup BIOS i ROM. Det är ett mellanpris moderkort, jag tror de flesta nya har denna funktion. Därför är det riskfritt att uppdatera just det, och jag har alltid hållit mitt BIOS uppdaterat.

Men andra enheter som t.ex. grafikkort eller SSD som inte har fallback finns alltid en viss risk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Benägen att hålla med!
Att uppdatera bios/firmware medför alltid en risk.
Säg att strömen går, då är det ju jävligt knepigt.

Någon hårdvara kan sviktaoch orsakar en krash mitt i uppdateringen.

Eller att det nya bioset/firmwaren innehåller någon bugg som låser systemet.

Har varit med om flera fall där det skitit sig trots att uppdateringen utförts på ett korrekt sätt. Ett ex är när en maskin låstes då det nya bioset fick för sig att aktivera en tpm funktion som väntade på autentisering (via USB-enhet) INNAN usbportarna aktiverats. Lite moment 22...

Jag brukar ju inte uppdatera bios i serverhallarna för det goda nöjets skull heller. Självklart har man koll på viktiga uppdateringarna men ett system som fungerar helt stabilt vill man inte ta några riskera med. Speciellt inte om man räknar med nertid (med allt som hör till, ex avisering osv).

Förstår att folk pratar om/gällande konsument/privatbruk men att säga att det är riskfritt är fel.

Visst man kan ju oftast lösa det. Har själv lödit loss bioschipp och flyttat och haft mig för att kunna rädda saker men man slipper det ju helst

Skickades från m.sweclockers.com

Nu skrev jag också om störmläget, men chansen att strömmen går är ju minimal, vi lever trotts allt i ett ganska stabilt el försörjande land och inte som i Nordkorea där det tar drygt 5.5 timme och koka ett par ägg där strömmen inte är stabil och inte funkar.

Har bott här i drygt 9 år och har haft 2 strömavbrott 1 av dem har tomt varit planerad.

Och chansen att strömmabrottet slår till just under den korta tiden det tar flasha uppdatera firewaren är så liten att jag skulle kunna påstå att risken att bli träffad av blixten är större.

Permalänk
Medlem

Otroligt !

@Lorault:
Detta var ju fantastiskt bra information. Jag köpte en dyr och fin 4k-skärm för något år sedan och bilden på den har krånglat sedan dess. Den är ansluten till min dator med Displayport. Ganska ofta har det dykt upp streck och störningar och ibland slocknar bilden i någon sekund... Problemen har varit intermittenta och har de väl börjat visa sig så funkar det bra igen om man stänger av strömmen till skärmen och sedan startar den igen.

Min första åtgärd var att köpa en ny svindyr DP-suprakabel, för jag tänkte att alla mina strömsladdar skapade interferens till skärmkabeln. Men nej, problemen bestod. Då slängde jag ut mitt gamla, i och för sig för mina behov väl fungerande grafikkort och bytte det till ett modernare Nvidia. Jag har också försökt med ett otal tips som jag fått via nätet. Felen bestod dock, så jag gav liksom upp...

... till dess jag snavade på den här tråden. Efter att ha uppdaterat DP-firmwaret fungerar skärm och grafik klanderfritt!

Tack !