Ändrat DNS i routern men enheter använder fortfarande ISP'ns DNS

Permalänk
Medlem

Ändrat DNS i routern men enheter använder fortfarande ISP'ns DNS

Har ändrat DNS i routern men när jag anslöt xboxet med automatiska inställningar så använde den ändå default DNS (ISP). Vill att den ska använda 1.1.1.1 och 1.0.0.1 på alla enheter automatiskt utan att jag ska behöva ställa in allt manuellt. Såg att det fanns inställningar för DNS på fliken DHCP också. Där står routerns (default gateway) IP som DNS 1 och på DNS 2 står det ingenting. Ska jag lägga till 1.1.1.1 och 1.0.0.1 där också istället för routerns ip eller? Finns också nåt som heter DNS proxy, vad är det och vad ska jag göra med det?

Visa signatur

Chassi: Mission SG GGX 2.0 - PSU: Corsair RM650x - GPU: Palit Geforce GTX1060 6GB Dual - Moderkort: Aorus by Gigabyte Z370 Gaming K3 - CPU: Intel Core i5 8600K@4.5ghz - Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO - TIM: Thermal Grizzly Kryonaut - RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB (16GB) 3000mhz cl15 - Hårddiskar: KFA2 GAMER SSD L 240GB S11 + Toshiba P300 3TB 7200rpm 64mb cache

Permalänk
Medlem

Många routers har inställningar för om den ska pusha egna eller ISPens DNS inställningar till klienterna. Om det gäller din router har jag ingen aning om då du inte skriver något om vilken router och ISP du har

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Många routers har inställningar för om den ska pusha egna eller ISPens DNS inställningar till klienterna. Om det gäller din router har jag ingen aning om då du inte skriver något om vilken router och ISP du har

Inteno DG150A-R1. Bredband2. Att ändra DNS under fliken "Advanced setup" och "DNS" verkar inte funka för enheter med DHCP? Funderar på om jag måste ändra under "LAN" och "DHCP" med? Finns även där inställningar för "DNS1" och "DNS2" man vart osäker på om man kan/ska skriva in IP adresserna till DNSen där eller inte eftersom det som default står IP adressen till routern?

Visa signatur

Chassi: Mission SG GGX 2.0 - PSU: Corsair RM650x - GPU: Palit Geforce GTX1060 6GB Dual - Moderkort: Aorus by Gigabyte Z370 Gaming K3 - CPU: Intel Core i5 8600K@4.5ghz - Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO - TIM: Thermal Grizzly Kryonaut - RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB (16GB) 3000mhz cl15 - Hårddiskar: KFA2 GAMER SSD L 240GB S11 + Toshiba P300 3TB 7200rpm 64mb cache

Permalänk
Medlem

Om din router kör 1.1.1.1 som DNS så cachar den troligtvis alla uppslag som dina enheter sedan gör namnuppslag mot. Dvs dina enheter använder din router som DNS-server, som i sin tur gör namnuppslagning mot 1.1.1.1.

Om du vill att dina klienter ska använda 1.1.1.1 utan att först göra namnuppslagning mot din router bör du göra ändringen i routerns DHCP-serverinställningar (då den agerar server mot dina enheter), eller sätta 1.1.1.1 statiskt på alla dina enheter.

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk
Medlem
Skrivet av thmz:

Om din router kör 1.1.1.1 som DNS så cachar den troligtvis alla uppslag som dina enheter sedan gör namnuppslag mot. Dvs dina enheter använder din router som DNS-server, som i sin tur gör namnuppslagning mot 1.1.1.1.

Om du vill att dina klienter ska använda 1.1.1.1 utan att först göra namnuppslagning mot din router bör du göra ändringen i routerns DHCP-serverinställningar (då den agerar server mot dina enheter), eller sätta 1.1.1.1 statiskt på alla dina enheter.

Finns det någon fördel med att göra det genom routern först istället för att ha det direkt till t.ex 1.1.1.1? När det gäller hastighet och cache så cachar väl operativsystemet DNS i vilket fall?

Visa signatur

Chassi: Mission SG GGX 2.0 - PSU: Corsair RM650x - GPU: Palit Geforce GTX1060 6GB Dual - Moderkort: Aorus by Gigabyte Z370 Gaming K3 - CPU: Intel Core i5 8600K@4.5ghz - Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO - TIM: Thermal Grizzly Kryonaut - RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB (16GB) 3000mhz cl15 - Hårddiskar: KFA2 GAMER SSD L 240GB S11 + Toshiba P300 3TB 7200rpm 64mb cache

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flowjah:

Finns det någon fördel med att göra det genom routern först istället för att ha det direkt till t.ex 1.1.1.1? När det gäller hastighet och cache så cachar väl operativsystemet DNS i vilket fall?

Om någon annan enhet i hushållet nyligen slagit upp google.se och sedan vill du slå upp google.se då kommer det går fortare för dig eftersom din routers lilla DNS cache redan har svaret. Kör du med 1.1.1.1 på din klient måste alla enheter fråga 1.1.1.1 vilket har högre svarstid än din router. Däremot saker som din router inte har cache:at tar nog lite längre tid eftersom det är en mellanhand till. Men troligen inte mer än någon millisekund.