AMD visar andra generationens Epyc – baseras på Zen 2 och lanseras 2019

Permalänk
Melding Plague

AMD visar andra generationens Epyc – baseras på Zen 2 och lanseras 2019

På Computex 2018 visar AMD:s VD Lisa Su nästkommande Epyc-processor för servrar, som tillverkas med 7-nanometersteknik och arkitekturen Zen 2.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Undrar hur många år det är tills vi ser CPUer med 1024 eller mer kärnor och folk kommer sitta och argumentera hur spel är så slöa och kassa på multitasking för att dom bara använder 256 av CPU kärnorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Undrar hur många år det är tills vi ser CPUer med 1024 eller mer kärnor och folk kommer sitta och argumentera hur spel är så slöa och kassa på multitasking för att dom bara använder 256 av CPU kärnorna.

blir väl som för GPU o skriva i procent ist

Jag sitter inte o skriver att nåt spel bara använder 800 av mina 1280 CUDA-kärnor

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Go AMD, GO! Har själv Intel i senaste datorn men älskar konkurrens. Renderade en film igår i 4K-format. Alla 12 trådar i min i7 8700 gick på 90-100%. Ska bli kul i framtiden när Epyc och liknande monster-processorer kommer ner lite i pris så att det blir självklart med så många kärnor.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Inaktiv

#Detbörjarhändasakernu

Behovet av fler kärnor är enormt, sedan visst dagens ramminnespriser minskar köpsuget. AMD har tufft på serversidan, men e lär driva på Intel.

Jag ser att just att våra datorer nu blir lite snabba kan driva på teknikutvecklingen hur mycket som helst, allt fler personer kan slänga upp servertjänster utan att ha en kostnad på säg 5000kr/mån i enbart hyra. (lite bättre hårdvara)

I vilket fall billiga serverprocessorer gynnar alla som använder internet även om man själv inte äger någon server.

*edit*
Fler servertjänster kan såklart leta till att fler lägger upp dritt, lika så att när fler får bredband så sprider vi vår dynga på olika forum. -Men jag är optimistisk och tror att det blir bättre.

Permalänk
Avstängd

Lisa Su är en riktig stålmorsa.
Hon vet nog hur bollar ska hanteras.
En sån position kräver nog att man "kan hålla många bollar i luften".
Sen vad det är för bollar vi pratar om är en annan sak :p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Lisa Su är en riktig stålmorsa.
Hon vet nog hur bollar ska hanteras.
En sån position kräver nog att man "kan hålla många bollar i luften".
Sen vad det är för bollar vi pratar om är en annan sak :p.

Där borta är dörren....

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Go AMD, GO! Har själv Intel i senaste datorn men älskar konkurrens. Renderade en film igår i 4K-format. Alla 12 trådar i min i7 8700 gick på 90-100%. Ska bli kul i framtiden när Epyc och liknande monster-processorer kommer ner lite i pris så att det blir självklart med så många kärnor.

Du menar typ bara 60k för en dator?
Idag får man väl ge 50k för enbart CPU, sen ska man ha lite runt också..

EPYC lär väl inte bli direkt för vanligt folk innan de är såpass att de hittar ut på beg marknaden.

Edit: Nu kollade jag på de fetaste, men man köper väl inte EPYC för att bygga nått mediokert

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Förvirrad! Vad är skillnaden på epyc och threadripper 2?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Förvirrad! Vad är skillnaden på epyc och threadripper 2?

Högre RAM minnes gräns, ECC minnes stöd, Större CPU cache, och fler PCIe lanes är min gissning.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Chris_Kadaver:

Förvirrad! Vad är skillnaden på epyc och threadripper 2?

Skrivet av Elias79:

Högre RAM minnes gräns, ECC minnes stöd, Större CPU cache, och fler PCIe lanes är min gissning.

Epyc består av fyra aktiva Zeppelin-kretsar, medan Threadripper (gen 1) har maximalt två aktiva kretsar och lika många avaktiverade/dummy-kretsar. Epyc har åtta minneskanaler och Threadripper har hälften. Därtill finns mycket riktigt skillnad för minnesmängden om man jämför toppmodellerna (2 TB mot 1 TB), cache (64 MB mot 32 MB L3) samt PCI Express-banor (128 mot 60 stycken). Båda plattformarna har dock stöd för ECC-minne.

När det kommer till Threadripper 2 är troligtvis antalet kärnor den största skillnaden. Bland annat kvarstår minneskanaler, läste jag någonstans