Seasonic tar kabeldragningen till nästa nivå med System Cable Management Device

Permalänk
Melding Plague

Seasonic tar kabeldragningen till nästa nivå med System Cable Management Device

En påbyggnadsmodul med inbyggd spänningsomvandling är Seasonics nya knep att göra det lättare för entusiaster att få till en snygg och städad kabeldragning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

That's crazy.
Snyggt som attan men jag vet inte riktigt varför man ska ha en. Snygg kabeldragning är ju trevligt men med en så stor pryl lär det ju inte bli så mkt bättre än innan. Kablarna måste ju till och från den antar jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

That's crazy.
Snyggt som attan men jag vet inte riktigt varför man ska ha en. Snygg kabeldragning är ju trevligt men med en så stor pryl lär det ju inte bli så mkt bättre än innan. Kablarna måste ju till och från den antar jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Men man kan ha väldigt korta custom cables.

Permalänk
Medlem

Gör om ATX standarden så att man kopplar nätdelen med en kabel rakt in i chassit och låt spänningarna matas genom distanserna.
Visst blir chassina antagligen svindyra och svåra att tillverka men det hade underlättat kabeldragningen. Moderkorten hade blivit snyggare. Gör de även om PCIE standarden så den klarar av att ge mer än 75w hade färre grafikkort behövt extra kablar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Varför finns det inga bilder på hur det ser ut i praktiken, på framsidan alltså?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Gör om ATX standarden så att man kopplar nätdelen med en kabel rakt in i chassit och låt spänningarna matas genom distanserna.
Visst blir chassina antagligen svindyra och svåra att tillverka men det hade underlättat kabeldragningen. Moderkorten hade blivit snyggare. Gör de även om PCIE standarden så den klarar av att ge mer än 75w hade färre grafikkort behövt extra kablar.

Strömförande chassi för att då snyggare kabeldragning?
Jag föredrar kablar då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Strömförande chassi för att då snyggare kabeldragning?
Jag föredrar kablar då

Självklart kan inte chassina vara byggda som idag. Då blir det problem eftersom alla distanser är sammankopplade till jord. Man får tänka om men det hade inte varit svårt att lösa. Problemet är väl kostnaden och att det inte är något "problem" med dagens system, som gör det värt att ta fram en ny standard.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Är detta för alla chassin?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Självklart kan inte chassina vara byggda som idag. Då blir det problem eftersom alla distanser är sammankopplade till jord. Man får tänka om men det hade inte varit svårt att lösa. Problemet är väl kostnaden och att det inte är något "problem" med dagens system, som gör det värt att ta fram en ny standard.

Ja det finns flera sätt där man kan göra som du föreslår och slippa göra själva chassit strömförande samt skydda användaren från att kunna pilla direkt i kontakten eller få den att komma i kontakt med chassit.
När jag tänker på det så måste jag säga att jag gillar din ide starkt inte bara av estetiska skäl utan att det känns överlag smidigt att mata just moderkort via distanserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ja det finns flera sätt där man kan göra som du föreslår och slippa göra själva chassit strömförande samt skydda användaren från att kunna pilla direkt i kontakten eller få den att komma i kontakt med chassit.
När jag tänker på det så måste jag säga att jag gillar din ide starkt inte bara av estetiska skäl utan att det känns överlag smidigt att mata just moderkort via distanserna.

Sen kanske man även kan dra ner på antalet PCB lager tack vare att de kan optimera vart distanser sitter bättre än vart stora kontakter som 24 p och 4p får plats. Men detta lär aldrig ske eftersom det skulle innebära väldigt mycket pengar från alla parter att utveckla. Folk gillar inte förändringar när det kommer till hur datorer byggs.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Sen kanske man även kan dra ner på antalet PCB lager tack vare att de kan optimera vart distanser sitter bättre än vart stora kontakter som 24 p och 4p får plats. Men detta lär aldrig ske eftersom det skulle innebära väldigt mycket pengar från alla parter att utveckla. Folk gillar inte förändringar när det kommer till hur datorer byggs.

Nja säg inte det.
Dock tror jag det är mer troligt att PSUn flyttar "ut" och in i var krets för sig.
Dvs moderkort och tex GPU kan mycket väl i framtiden vara endel av själva PSUn.
Då skulle man tex kunna mata moderkortet med 12V och resten tar moderkortet hand om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Nja säg inte det.
Dock tror jag det är mer troligt att PSUn flyttar "ut" och in i var krets för sig.
Dvs moderkort och tex GPU kan mycket väl i framtiden vara endel av själva PSUn.
Då skulle man tex kunna mata moderkortet med 12V och resten tar moderkortet hand om.

Ja precis det vet jag de pratade om i techreport podcasten för några år sedan i samband med att de kikat på seasonics digtala aggregat.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

@jOnÄTÄn:
Det här!

Har finurlat på det här så länge, varför har chassietillverkare inte just gjort det här?
Antar att detta är next best thing. Fint att någon sparkar igång det, snart kommer chassietillverkarna dyka upp med kopplingshubbar, då är det bara organisationer för standards gällande soänningsmatning på moderkort kvar sedan..

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Om man nu standardiserar var kontakter på moderkorten får sitta så blir det hela ännu enklare... gärna också CPU-sockeln, för kylning.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|