2004 ringde och undrade var dess dator tog vägen.

Permalänk
Medlem

2004 ringde och undrade var dess dator tog vägen.

Här är den !

Stiligt chassi, Lian-Li PC-6070 (från 2004).
(Hittat på en poppis auktionssite i nyskick för en rimlig summa):

Interiör med lite extra LED-ness från en Corsair SP120 (2018 tyvärr) som blåser på en Thermalright XP120 (2004 !)kylare.
Notera fläkten som blåser uteluft direkt på grafikkortet, fin sak som moderna chassin borde anamma mer !:

Komponenter:
Moderkort: Abit (kommer ni ihåg dom?) IC7-MAX3 (årgång 2003) med Intel 875 chipset, ett riktigt värsting kort när det begav sig.
CPU: 3.0GHz Intel Northwood Pentium 4 HT (2003).
Minne: 2x1024MB TwinMOS PC3200 DDR (2004).
GPU: ATI Radeon X800 XT 256MB AGP (2004).

Toppas med ett nytt nätagg från Fractal Design (Effekt 600).
Och en 750GB 2.5" WD Black HDD, men en 74GB WD Raptor (2004 !) är på G.

Och obligatorisk SWC bild:

Tuffar fint med maximerad RTHDRIBL i bakgrunden.
Opera 36 är nog bästa webläsaren för gamla XP maskiner.
Visserligen fungerar nyare Firefox, men den är extremt krävande och rent frustrerande att använda.

ABIT kortet gav till en början lite problem, som vanligt så misstänker man ju trasiga kondingar.
Men kortet visar sig ha 100% Rubicon caps (!), så dom var såklart OK.
Visar sig att en ny BIOS löste allt, man drar sig ju lite för onödiga uppdateringar på gammal hårdvara.
Inte nog med det så fungerar numera USB boot, lååångt i från standard 2004 !
XP installeras MHA Easy2boot (fantastiskt program) på 10 minuter max.

Fastnade sen i ett par timmar med Farcry, som flyter på fin-fint med snudd på max inställningar i moderna 1920*1200.
Efter det gjorde jag missen att lägga in Dungeon Siege, ytterligare ett par timmar borta där =).

Mycket rolig nostalgi dator skulle jag vilja hävda.
Inte det värsta som gick att få tag på 2004, men definitivt high-end.

Permalänk
Medlem

Ja på den tiden gick det ju ännu framåt. Intel P4 single core runt 2003-2004 alltså, på 4 år gick vi från det till Quad-core CPUs för jag köpte en Core 2 Q9450 år 2008 som nog sprang många många cirklar runt något som hette Pentium 4.

Jämför med idag t.ex. en 8700K, går vi 4 år bakåt i tiden landar vi på en Haswell-era 4790K, ytterst marginell skillnad där i jämförelse. Sorgligt =/

Permalänk

Mmmm... nostalgi! Jag föredrar nästan chassin på den tiden över dagens. Mysigt bygge du har

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retrospective:

Mmmm... nostalgi! Jag föredrar nästan chassin på den tiden över dagens. Mysigt bygge du har

Det bästa är ju att man kan stilla sitt "ny-hårdvara" behov för en femma & en fimp !

Permalänk
Proffsmobbare

En PC-V1000 hade inte varit dum att ha igen. Eller en V600 om planeterna står i linje.

Permalänk

Underbart val av moderkort! Abit är nog till och med mer nostalgi än Lanparty korten för min del

Permalänk

Hade inte ens bredband förrän i mars 2005, bara dator med Internet. En annan tid, en annan värld.

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering:
3.5" Raptor 36, 74 eller 150GB verkar vara inkompatibla med moderkortet =(
Får nöja mig med en icke tidsenlig Velociraptor från moderna 2008 istället, var ju ute efter 10k ljudet.
Alternativet vore ju att stoppa i ett SATA kontrollerkort eller köra med en annan disk, men det känns ju "fel".

Å andra sidan är den numera bestyckad med matchande floppy och optisk enhet !

En lite o smickrande bild, färgmatchningen är så nära perfekt man kan komma mellan plast och metall

Har lite funderingar på att göra om den till en så nära 100% Abit maskin man kan komma.

Permalänk
Medlem

Satan vilken läcker dator! Hade ett liknande bygge runt den tiden i ett Thermaltake-chassi med sidoruta och blått neon!

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Satan vilken läcker dator! Hade ett liknande bygge runt den tiden i ett Thermaltake-chassi med sidoruta och blått neon!

Skulle vilja påstå att ett TT med fönster och neon var direkta motsatsen till vad Lian-Li var på den tiden
Samma mängd retro känsla dock !

Och varje gång man pillrar med ett system från mitten av 2000 talet så slås man av hur bra XP faktiskt är fortfarande.

Permalänk
Medlem

Hmm, rätt upp och ner från minnet, X800 grafikkort, var det inte dem man kunde göra någon pencilmod på och låsa upp.. något..?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Hmm, rätt upp och ner från minnet, X800 grafikkort, var det inte dem man kunde göra någon pencilmod på och låsa upp.. något..?

Japp.
Man kunde med lite tur låsa upp 4 extra pipelines med lite piller och en ny bios.
Men det känns menlöst då jag ju har X850XT Platinum Edition att stoppa i om det skulle behövas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Skulle vilja påstå att ett TT med fönster och neon var direkta motsatsen till vad Lian-Li var på den tiden
Samma mängd retro känsla dock !

Och varje gång man pillrar med ett system från mitten av 2000 talet så slås man av hur bra XP faktiskt är fortfarande.

Hittade en gammal bild på det

Detta var nog dock från 2005 tror jag med ett ATI 9800 Pro i och en härlig P4.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk

Pentium 4 prestanda

Det är inte helt lätt att hitta prestanda för Pentium 4. Här är dock ett exempel (enkeltråd):
Pentium 4 jämfört med Haswell

Permalänk

X800

Techpowerup har en databas där man kan hitta de flesta grafik-processorer.

X800 hos Techpowerup