Samsung C32HG70QQ – 32-tums VA-panel med Freesync 2 i 144 Hz och HDR

Permalänk
Bildexpert 📺

@Radolov: Skillnaden mellan vad Nvidia gör och AMD gör är att Nvidia med G-Sync också reglerar LCD-panelen med sin G-Sync-modul på det sätt som lämpligast matchar hur Nvidias GPU:er fungerar. När en skärm använder G-Sync har Nvidia varit inblandade i hur produkten utvecklas. Detta går på djupet hela vägen ned till menysystemen som används och vilka inställningar som erbjuds. G-Sync-skärmarnas menysystem är inte desamma som hos tillverkarnas övriga icke-G-Sync-utbud, utan närmast identiska menyer hos alla G-Sync-skärmar. Det är många gånger mer Nvidia över det hela. Asus, AOC, Acer med flera främst bidrar med form, design, varumärke och allt runt i kring.

Här är ett av argumenten (från Nvidia) att de är noggranna med att dynamiskt justera sådant som overdrive för att undvika eller åtminstone minimera skuggor och flimmer i panelen. LCD-panelen är analog och varierar i sitt responsbeteende baserat på sådant som frekvens och tid mellan frames. Dynamisk frekvenser kräver dynamisk overdrive, något Nvidia påstår sig matcha panel för panel med G-Syncmodulen.

Om detta inte går att lösa kommer panelen troligtvis aldrig att utrustas med en G-Sync-modul. Så även om Samsung nu skulle vilja köra G-Sync på den här panelen är det inte säkert Nvidia vill släppa ifrån sig en sådant produkt om inte panelen duger.

Det är också förklaringen till att G-Sync-skärmar endast förekommer med ett begränsat antal paneler där majoriteten tycks handla om AU Optronics paneler. Grundidén är att Nvidia samarbetar med paneltillverkare som AUO, tar fram produktlösningar med G-Syncmodul och panel som de kända skärmtillverkarna sedan får bygga egna produkter på under någon form av licensbasis.

  • VESA Adaptive: betyder att vem som helst får bygga vad som helst

  • Freesync: att AMD har rört vid denna konstruktion och godkänt... något...

  • Freesync 2: att AMD ställer vissa grundläggande krav, likt låg latens. Oklart vad och hur...

  • G-Sync: Det är mer eller mindre Nvidia som erbjuder tillverkarna en färdig licenstillverkning baserat på paneler Nvidia vet fungerar

Jag tror många missar detta med G-Sync vs. Freesync. vs VESA Adaptive

Permalänk
Medlem

Herre gud. Det där PWM flimret dödar ju intresset för skärmen totalt. Höj priset och släpp en riktigt skärm istället. Om jag verkligen ville ha en budget skärm skulle jag inte betala så här mycket, och om jag ville ha en seriös skärm skulle jag aldrig i livet acceptera det där PWM flimret.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Agree suttit med g-sync sedan release och ar free-sync i sign och använder aldrig free-sync någonsin mer pga av att g-sync är fan 1 klick sen funkar det.

Hur menar du med 1 klick sen funkar det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är också förklaringen till att G-Sync-skärmar endast förekommer med ett begränsat antal paneler där majoriteten tycks handla om AU Optronics paneler. Grundidén är att Nvidia samarbetar med paneltillverkare som AUO, tar fram produktlösningar med G-Syncmodul och panel som de kända skärmtillverkarna sedan får bygga egna produkter på under någon form av licensbasis.

Hur kommer det sig att Nvidia kan köra G-synk på laptopskärmar, bevisligen utan G-syncmodul?
https://www.eteknix.com/gsync-achieved-display-without-gsync-...

Uppenbarligen kan det ändå vara tillräckligt bra för att "brandas" G-sync även utan G-syncmodul.
Så.. jag antar att Nvidia ställer hårdare krav på panel/scaler-tillverkarna för att få stämpeln G-sync än vad AMD gör med Freesync.

Extra trist är det att Freesync 2 som ju skulle råda bot på den spretiga Freesync-standarden tydligen inte lyckats få med en sådan viktig sak som flimmerkrav. Vad ska man med HDR till när skärmen flimrar

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Bildexpert 📺

@jacozz: Jag skulle säga att G-Sync är lika mycket en varumärkesstrategi som en teknikstrategi. Dvs lika mycket försäljning och marknad som teknik och ingenjörskonst. Så varför Nividia kör med G-Sync som de gör på laptop-skärmar är en öppen fråga. Ingen av de här företagen verkar särskilt villiga att prata klartext och tekniska detaljer ned på chipnivå, tyvärr.

HDR på C32HG70QQ görs bäst med belysningen på max i vilket fall, så där är det inte alls så dum. Förutom sharpness-buggen då...

Permalänk
Skrivet av jacozz:

Hur kommer det sig att Nvidia kan köra G-synk på laptopskärmar, bevisligen utan G-syncmodul?
https://www.eteknix.com/gsync-achieved-display-without-gsync-...

Uppenbarligen kan det ändå vara tillräckligt bra för att "brandas" G-sync även utan G-syncmodul.
Så.. jag antar att Nvidia ställer hårdare krav på panel/scaler-tillverkarna för att få stämpeln G-sync än vad AMD gör med Freesync.

Extra trist är det att Freesync 2 som ju skulle råda bot på den spretiga Freesync-standarden tydligen inte lyckats få med en sådan viktig sak som flimmerkrav. Vad ska man med HDR till när skärmen flimrar

Skrivet av Laxpudding:

@jacozz: Jag skulle säga att G-Sync är lika mycket en varumärkesstrategi som en teknikstrategi. Dvs lika mycket försäljning och marknad som teknik och ingenjörskonst. Så varför Nividia kör med G-Sync som de gör på laptop-skärmar är en öppen fråga. Ingen av de här företagen verkar särskilt villiga att prata klartext och tekniska detaljer ned på chipnivå, tyvärr.

HDR på C32HG70QQ görs bäst med belysningen på max i vilket fall, så där är det inte alls så dum. Förutom sharpness-buggen då...

Nvidia har väl själv hävdat att g-sync modulen inte behövs i en laptop?

Så enligt min teori, stödjer Nvidia adaptive-sync. Men valt att inte aktivera den på externa grafikkort (på grund av kvalitén på adaptive-sync i skärmarna når inte upp till kvalitetskraven och skiftar hel del i kvalité). Sen för att licensmärka vanliga adaptive-sync skärmar utan blanda ihop med specialbyggda g-sync skärmar är annat problem.

Borde gjort som med moderkorten, där dom fick en SLI stämpel om dessa nåde upp vissa krav.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Bildexpert 📺

@Broken-arrow: Att VESA Adaptive inte är påslaget i GPU:erna för oss vanligare användare tror jag är en ren marknadsstrategi. Ska bli intressant att se hur de förhåller sig till HDMI VRR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Reduce inputlagg får du mer respons i musen.

Max forground och Backround till 97 ja.

Och sen testa G-SYNC på i windowmode och fullscreen se om det funkar.

Hej, nu har jag kört med dom inställningar som du rekommenderade i flera dagar, men idag börja skärmen blinka/flimra igen.
Jag antar att det kommer lösa sig om jag startar om, men det visar att det fortfarande är problem med G-sync..

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Bra skriven artikel med mycket djup. Jag läste på rejält innan jag köpte denna skärm och beslutat att inga av de större problemen var problem "för mig": De spel jag spelar regelbundet har jag generellt 120+ fps i och kör med full ljusstyrka, bryr mig inte alls om hela g-sync och freesync debatten, använder varkendera. Jag väntade länge på att köpa en nya gamingskärm som uppfyllde alla mina krav, men insåg till slut att jag väntat i ett par år från att jag kände att det var dags att uppgradera och det fanns fortfarande inte något som var "perfekt".

Bildkvalite:
Jag gick från en VG248QE som jag haft sen tidigt 2013 och uppenbarligen är bildkvaliten ett enormt kliv upp från den. Några månader efter övergången händer det fortfarande att jag bara sitter och tittar runt i spel och förvånas i hur mycket bättre inlevelsen är och hur snyggt allting är plötsligt.

Prestanda i höga frekvenser/fps:
Jag väntade mig att 120/144 hz prestandan skulle vara lite av en tradeoff, men känner att upplevelsen i till exempel CSGO, Overwatch och Destiny 2 Crucible är mycket bättre på denna vilket var oväntat. Enda undantaget är vid kraftiga framedrops ner till 60 eller så, då "känns" det mer på denna. Detta är ju mycket på grund av att den är betydligt större, ljusstarka osv än VG248QE vilket gör att man får en bättre immersion och det då blir obehagligare när den bryts. Det är bara i CSGO med nya Inferno som jag verkligen känt av problemet dock, optimeringen på den mappen är sämst.

HDR
HDR är fett i Destiny 2 och Final Fantasy XV (med 4k texture pack).
I Destiny 2 ger det en "skönare känsla" i färger och kontraster, snällare för ögonen och det känns bara mer smooth på något sätt. I final fantasy tänkte jag inte så mycket på det förrän jag kommer till den ändlösa natten i endgame, väldigt cinematiskt med alla ljuseffekter i combat där. Har inte riktigt brytt mig om HDR i video/windows i övrigt. Jag tittade igenom black panther i HDR och konstaterade att ja, det ser bättre ut, men inte något jag egentligen saknar annars.

Stativ:
Vad gäller stativet- det är väldigt skakigt. Märks ej särskilt när man spelar men om man håller på med annat på skrivbordet typ meckar med något eller skriver på papper med en penna så märker man att skärmen liksom skakar lite hela tiden. Justeringen i höjd och sidled är smooth dock så det är bra. Om du är en "våldsam" gamer, har ett instabilt skrivbord eller dylikt så skulle ajg rekommendera att kolla på något VESA-fäste istället.

Det enda riktiga klagomålet jag har med skärmen är att när du stänger av den med knapp så tappar windows bort den, typ, och ordningen på resten av skärmarna kan bli hursomhelst. Jag har en till 24" bredvid samt TV kopplat till samma dator och ibland mitt HTC vive inkopplat och man vet aldrig riktigt vad windows hittar på när man tappar den primära skärmen. Anledning att jag ofta stänger av den snarare än att köra med timern är att skärmen på fullt fräs genererar mängder av värme, och det är varmt nog hemma just nu.

TL;DR: Jag är väldigt nöjd med denna skärm men visste vad jag köpte och att den var rätt för mig. Om något av problemen som nämns i recension är saker som är viktiga för dig så är det nog bäst att vänta eller ta något annat.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Har köpt denna, ha

Visa signatur

Vila i frid älskade Pappa, inget blir detsamma utan dig.
1950-11-11 - 2013-02-14

Ryzen 3900x:32gb DDR4:Palit 2080 Gaming Pro:Intel 600p 512gb:OCZ Trion 150 1tb

Permalänk
Lego Master

Jag är duktig kluven kring den här skärmen. Omdömena på prisjakt verkar "ok", reviews också. Laxpudding tar upp en massa detaljer som verkar vara knas, men samtidigt listas mitt primära användningsområde (max ljusstyrka och 144hz) som rimligt.

Ska man köpa den, eller har det kommit bättre alternativ i samma storleksordning, 1440p (4K är overkill för min maskin just nu) och 144hz? Även om en 4K-skärm finns i rimligt pris, så kommer ju skalningen bli konstig om jag ändå vill spela i 1440p, yes?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Bildexpert 📺

@Shudnawz: 1440p-Skalningen på 4K-skärm med hög pixeldensitet är så gott som problemfri. Tar upp det i testerna av Asus PG27UQ.

Finns mängder av alternativ till Samsungen. Säga vad man vill om dess märkligheter – det är fortfarande den VA-panel som haft minst problem med eftersläp av alla VA-modeller jag har sett.