Thomas väntan är över – Asus ROG Swift PG27UQ landar på kontoret

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

750Ti? Det går nog alldeles utmärkt 10 år gamla spel och allt på Low.

Sarkasmen åt sidan så vet jag inte alls vad du pratar om. 1080Ti har ju inte en chans att driva alla spel på marknaden i 4K/60Hz och nu kommer 144Hz? Det behövs göras en hel del på grafikkortsmarknaden för att en sådan skärm ska kunna användas fullt ut utan att behöva sänka absolut allt.

Tror du mig inte? Ett litet exempel är The Crew 2 CB som jag testade i 4K på Ultra, fick värdelös FPS så jag sänkte till High men inte ens då kunde jag hålla 60fps utan låg runt 48-60 vilket gjorde hela upplevelsen väldigt otrevlig och hackig. Medium däremot gav mig äntligen de 60fps jag önskade för att att få en behaglig upplevelse. Tror inte det är något unikt för mig direkt?

Om normen är att man måste ratta allt på max för att kunna säga att ett grafikkort "klarar av" ett spel så finns det ju spel som inte ens värstingarna fixar i 1920*1080.
Sitter man på en 4k skärm och nu dessutom kan lägga på 144hz så får man finna sig i att spel kräver lite handpåläggning för att flyta på bra.
Men det betyder ju inte att grafikkorten inte klarar av spelet.
G-synk dessutom till att upplevelsen blir trevlig även om FPS'en dippar under skärmens maxfrekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Snittpris 25k och sen behöver du typ 2x 1080 TI för att få vettig FPS.
Ballt men extremt överprisat och onödigt att spela på 4k

25000kr är ingenting för en skärm av denna kaliber. För bara 5 år sedan kostade en 60-Hz:are utan varken HDR eller G-Sync 30000kr. Smakar det så kostar det, och som med allt annat kostar det premium att vara först ut. Utveckligen kommer tveklöst drivas framåt och tillverkare förväntar sig inte att få många av de tidiga exemplaren sålda.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

25000kr är ingenting för en skärm av denna kaliber. För bara 5 år sedan kostade en 60-Hz:are utan varken HDR eller G-Sync 30000kr. Smakar det så kostar det, och som med allt annat kostar det premium att vara först ut. Utveckligen kommer tveklöst drivas framåt och tillverkare förväntar sig inte att få många av de tidiga exemplaren sålda.

och om 5 år kostar den 5k.
Men 4k att spela på är långt före dagens gpu's både i pris och prestanda så ser ingen vits med en monsterinvestering som denna.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@laxpudding
@ASUS.David
Är detta ett tidigt "pre-production sample" likt den skärmen som LTT testade ?

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av TrueType:

Saknas bara OLED nu då. Eller hur ställer sig quantum-dot IPS mot OLED? @laxpudding

I TV-världen har en IPS inte mycket att hämta in gentemot OLED. Men här är det en annan situation och andra krav som ingen OLED har försökt matcha.

Någon gaminginriktad 27-tum-någonting OLED för skrivbordet tror jag inte kommer att komma. Det finns ännu (och kanske aldrig kommer) någon fungerande OLED-tillverkning som kommer att kunna matcha det (i sammanhanget) låga priset hos PG27UQ med flera.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dixon:

Är detta ett tidigt "pre-production sample" likt den skärmen som LTT testade ?

Helt klart en tidig tillverkning vilket alltid är ett litet dilemma med test av nya produkter där man skyndar sig för att få till testexemplar. Men eftersom alternativet är att vänta ett halvår då det säkert har fixats ett och annat i både tillverkning och konstruktion.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tack för svaret! Då ska jag sluta vänta på OLED då!

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Om normen är att man måste ratta allt på max för att kunna säga att ett grafikkort "klarar av" ett spel så finns det ju spel som inte ens värstingarna fixar i 1920*1080.
Sitter man på en 4k skärm och nu dessutom kan lägga på 144hz så får man finna sig i att spel kräver lite handpåläggning för att flyta på bra.
Men det betyder ju inte att grafikkorten inte klarar av spelet.
G-synk dessutom till att upplevelsen blir trevlig även om FPS'en dippar under skärmens maxfrekvens.

Jag menar bara att om det finns ett Ultra-läge så vill man ju kunna använda det, och finns stöd för 4K och man har en 4K skärm vill man ju också kunna använda det. Det bästa som finns är de spel som har fyra rekommenderade specifikationer - en minimum (Low), en för 1080p/60fps (Ultra), en för 4K/30fps (Ultra) och en för 4K/60fps (Ultra).

Eller så är bara jag som är superpetig med att få ett bra flyt i mina spel.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

Är det bara jag som reagerar på att skärmen heter PG27U på lådan och inte PG27UQ som i artikeln?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Bildexpert 📺

@Reiker: Ett Q eller två hit och dit ¯\_(ツ)_/¯

Det vanliga är att de har en grundmodell som anpassas något för olika marknader och mindre funktionella eller kosmetiska skillnader, likt vilken del av världen den medföljande elsladden är gjord för. Man bemödar sig inte med att göra om kartongen för sådana skillnader. Istället är det ofta ett par extra tecken i namnet på en klisterlapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

och om 5 år kostar den 5k.
Men 4k att spela på är långt före dagens gpu's både i pris och prestanda så ser ingen vits med en monsterinvestering som denna.

Kanske var jag otydlig med min post, men det var precis vad jag ville komma fram till.

Skrivet av MrMunchy:

tillverkare förväntar sig inte att få många av de tidiga exemplaren sålda.

Det är en publik prototyp.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler