Snabbtest: Noctua NF-A12x25 – flaggskeppsfläkt med små marginaler

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Noctua NF-A12x25 – flaggskeppsfläkt med små marginaler

En symfoni i brunt präglar testlabbet när Noctuas nya kevlarbestyckade fläkt NF-A12x25 tas in för ett snabbtest, där den ställs mot en tidigare modell ur bolagets sortiment.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

bara vänta på 140mm fläktarna nu då:)

Permalänk
Inaktiv

Bra och efterlängtad test. Hade jag använd 120mm fläktar och haft ett behov så hade det nog blivit några NF-A12x25. Däremot hade jag såklart inte bytt ut de redan fungerande dyra Noctua-fläktarna.

Jag kör 140mm fläktar överallt min känsla är att detta är rätt så vanligt hos oss som kör bättre system utan att ta steget till vatten eller väldigt konstiga chassin.

Men om 5-10år kör jag säkerligen 200mm fläkt i chassiet. Men på cpun så blir det en liten väl massiv kyllösning på den.

Permalänk
Medlem

Ser ju lovande ut!

Kommer jag ihåg helt fel eller skrevs det något om att designen liknade konkurrenters i en tidigare artikel? Lyckas inte hitta den nu.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon159643:

Men om 5-10år kör jag säkerligen 200mm fläkt i chassiet. Men på cpun så blir det en liten väl massiv kyllösning på den.

Om 5-10 år så har man förhoppningsvis inget behov av aktiv kylning längre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Dessa blir det när de två nio år gamla Noctua-fläktarna i tv-bänken ska bytas ut. Har två fläktar som startar när TVn startar men en av dem börjar ge ifrån sig missljud då och då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timergu:

Ser ju lovande ut!

Kommer jag ihåg helt fel eller skrevs det något om att designen liknade konkurrenters i en tidigare artikel? Lyckas inte hitta den nu.

Den är väldigt lik Gentle Typhoon.

Skrivet av [SH]:

Dessa blir det när de två nio år gamla Noctua-fläktarna i tv-bänken ska bytas ut. Har två fläktar som startar när TVn startar men en av dem börjar ge ifrån sig missljud då och då.

Jag har en liknande tanke. Två stycken av dessa men i 140mm-utförande, en för insug och en för utblås - båda på baksidan av TV-bänken.
Hur har du strömtillförseln kopplad till dina fläktar? En master/slave-dosa utgår jag ifrån, men vad matar fläktarna med strömming? Personligen skulle jag bara koppla de till moderkortet på HTPC:n för den skulle ändå driva allt jag tittar på, men jag är nyfiken?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

matar fläktarna med strömming

Vad ska jag göra när mina fläktar inte gillar strömming?

Permalänk
Medlem

I noctuas marknadsföring pratade de om att dessa nya fläktar skulle fungera bra för både luftkylning och vätskekylning, så det hade varit nice att se en jämförelse mellan dessa fläktar i det användningsområdet.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Bra jobbat, -3 dBA vid 1000 rpm är en massiv skillnad

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Administrativ avgift

Kan säga att jag användt 12x15 versionen av dessa sedan release och jag kan inte mer än att rekommendera för alla ljudnördar. Slim versionen är helt enkelt den bästa radiatorfläkten jag användt. Installerade några av dessa fläktar i kompisens chassi o vi sänkte ljudnivån enormt från corsair 120SP fläktar

@wowsers kan säga att jag sänkte 3-4C i looptemperaturen i mitt NCASE bygge jämfört med corsair ML fläktar(Slim varianten då). Dessa kommer nog vara prestandakungen som man bör använda om man kan gömma fläktarna bra

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Om 5-10 år så har man förhoppningsvis inget behov av aktiv kylning längre.

Vad baserar du det på?
Syftar du på cloud-fenomenet att folk inte längre behöver ha så mycket datakraft i hemmet? Det går även att göra passiva kylösningar mycket bättre med pipes som leder bort värmen till chassit som denna: https://www.youtube.com/watch?v=qxHPdoHNRDM

Men vi börjar närma oss ett läge där mer datakraft får lösas genom mer energitillförsel.
Denna utveckling har dessutom något länge, när jag köpte min 486a runt 1995 så fanns det bara en fläkt i nätdelen, sedan kom extremisterna med deras fläktkylda pentium.
Jag minns polaren som senare köpte en fläktkyld grafikkort och alla sa wow när de såg den, för den måste vara extremt snabb om den behöver aktiv kylning.

Och detta har ökas så att normen bland de dyrare konsumentdatorerna väl är 3st 80mm fan på gpun, 2st 140mm på cpu. -Det finns bättre (vatten) och enklare, det jag nämner är inget som precis väcker uppärksamhet.
Skulle jag dock för enbart 10 år sedan visa upp min nh-d14 så hade folk imponeras.

Frågan är då om 10år vad som händer, jag tror inte för de som har behov av mycket datakraft kommer på något sätt köra passivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Hur har du strömtillförseln kopplad till dina fläktar? En master/slave-dosa utgår jag ifrån, men vad matar fläktarna med strömming? Personligen skulle jag bara koppla de till moderkortet på HTPC:n för den skulle ändå driva allt jag tittar på, men jag är nyfiken?

Kör med en master/slave-grendosa (typ denna fast mindre) där TVn sitter som master och sedan en liten ställbar nätadapter där jag klippt sladden och skarvat ihop den med matningen till fläktarna (vars kontakter klippts).

Är TVn på går fläktarna - då spelar det ingen roll om det spelas tv-spel, tittas på något via HTPC eller om det är gammal hedrlig linjär-tv som konsumeras.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

NDA på en fläkt release ? seriously ?
Och det är rätt uppenbart att det var just en NDA då nätet helt plötsligt över en dag svämmar över med recensioner av dessa.

Så dom släpper 3 varianter varav 2 st. är 3 pin.
Och endast 120mm dessutom.
När de flesta som är intresserade av Noctuas produkter har kört PWM och 140mm i många år nu.

Men det märks att Noctua är medvetna om 120mm missen då dom försöker övertyga oss om att deras nya 120mm är lika bra som en 140mm och dessutom skickar med en 120->140 adapter.

Man får väl anta att dessa bara är första släppet av en lång rad nya fläktar av varierande storlekar.
Men märkligt nog har det varit väldigt tyst om annat än just 120mm varianten.

Inte heller helt övertygad av deras nya "one size fits all".
Jämför man den nya PWM varianten mot trotjänaren NF-F12 PWM så tjänar du lite luftflöde men tappar i statiskt tryck.
Men den nya fläkten måste köra 2000 rpm för detta, medans NF-F12 klarar sig med 1500.

Permalänk
Medlem

Skulle gärna se ett test med dessa fläktar på radiatorer trots att kyla fins inte är deras huvudsakliga syfte

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

bara vänta på 140mm fläktarna nu då:)

Och chromax versionen...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Vad baserar du det på?
Syftar du på cloud-fenomenet att folk inte längre behöver ha så mycket datakraft i hemmet? Det går även att göra passiva kylösningar mycket bättre med pipes som leder bort värmen till chassit som denna: https://www.youtube.com/watch?v=qxHPdoHNRDM

Men vi börjar närma oss ett läge där mer datakraft får lösas genom mer energitillförsel.
Denna utveckling har dessutom något länge, när jag köpte min 486a runt 1995 så fanns det bara en fläkt i nätdelen, sedan kom extremisterna med deras fläktkylda pentium.
Jag minns polaren som senare köpte en fläktkyld grafikkort och alla sa wow när de såg den, för den måste vara extremt snabb om den behöver aktiv kylning.

Och detta har ökas så att normen bland de dyrare konsumentdatorerna väl är 3st 80mm fan på gpun, 2st 140mm på cpu. -Det finns bättre (vatten) och enklare, det jag nämner är inget som precis väcker uppärksamhet.
Skulle jag dock för enbart 10 år sedan visa upp min nh-d14 så hade folk imponeras.

Frågan är då om 10år vad som händer, jag tror inte för de som har behov av mycket datakraft kommer på något sätt köra passivt.

Notera förhoppningsvis

Inte säkert, utan i ett önskat optimalt fall, består eller kommer att ske bara enligt någons förhoppning.
sv.m.wiktionary.org/wiki/förhoppningsvis

Så tolkar jag hans ord, är nog önsketänkande. Får hoppas det slår in.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Kör med en master/slave-grendosa (typ denna fast mindre) där TVn sitter som master och sedan en liten ställbar nätadapter där jag klippt sladden och skarvat ihop den med matningen till fläktarna (vars kontakter klippts).

Är TVn på går fläktarna - då spelar det ingen roll om det spelas tv-spel, tittas på något via HTPC eller om det är gammal hedrlig linjär-tv som konsumeras.

Snyggt! Man tackar så mycket.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Vad baserar du det på?
Syftar du på cloud-fenomenet att folk inte längre behöver ha så mycket datakraft i hemmet? Det går även att göra passiva kylösningar mycket bättre med pipes som leder bort värmen till chassit som denna: https://www.youtube.com/watch?v=qxHPdoHNRDM

Men vi börjar närma oss ett läge där mer datakraft får lösas genom mer energitillförsel.
Denna utveckling har dessutom något länge, när jag köpte min 486a runt 1995 så fanns det bara en fläkt i nätdelen, sedan kom extremisterna med deras fläktkylda pentium.
Jag minns polaren som senare köpte en fläktkyld grafikkort och alla sa wow när de såg den, för den måste vara extremt snabb om den behöver aktiv kylning.

Och detta har ökas så att normen bland de dyrare konsumentdatorerna väl är 3st 80mm fan på gpun, 2st 140mm på cpu. -Det finns bättre (vatten) och enklare, det jag nämner är inget som precis väcker uppärksamhet.
Skulle jag dock för enbart 10 år sedan visa upp min nh-d14 så hade folk imponeras.

Frågan är då om 10år vad som händer, jag tror inte för de som har behov av mycket datakraft kommer på något sätt köra passivt.

NSG-S0 och phase change om priset går ner

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Hjälpsam

Inge RGB?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Inge RGB?

Vad snackar du om? Den har RGB så det skriker om det Riktigt Gräsligt Brun.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad snackar du om? Den har RGB så det skriker om det Riktigt Gräsligt Brun.

Spela roll om man inget fönster i chassit har!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Spela roll om man inget fönster i chassit har!

Ne själv bryr jag mig inte så mycket men vet många som gör

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Vad ska jag göra när mina fläktar inte gillar strömming?

Då blir det torsk

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

NSG-S0 och phase change om priset går ner

Skickades från m.sweclockers.com

Det projektet verkar helt dött. Kommer de lyckas eller kommer andra företag i framtiden satsa på det? Min bedömning är att Calyos misslyckande kommer bidra till att det inte används så mycket i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

I noctuas marknadsföring pratade de om att dessa nya fläktar skulle fungera bra för både luftkylning och vätskekylning, så det hade varit nice att se en jämförelse mellan dessa fläktar i det användningsområdet.

Borde rimligtvis visa samma siffror, att blåsa genom en radiator är typ samma som att blåsa genom flänsarna på en tornkylare. Andra bullar är det om det är obehindrat luftflöde du vill jämföra

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Både tystare och bättre kylning, bra jobbat Noctua.
Som andra så skulle jag gärna vilja ha 140mm också, bara att hoppas de kan få fram dem hyfsat snart.

Har alltid gillat Noctuas fläktar men färgen... Visst, det gör ju att ingen tar miste på vem tillverkaren är men det är väldigt få tillfällen då den färgkombinationen ser bra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Bra jobbat, -3 dBA vid 1000 rpm är en massiv skillnad

Verkligen. Att notera är ju att decibelskalan är exponentiell, så vid en till decibel är det inte bara en volymenhet högre ljudnivå, utan betydligt mer. Sjukt starkt jobbat av noctua.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Noctua gör det igen. Helt sjukt.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Verkligen. Att notera är ju att decibelskalan är exponentiell, så vid en till decibel är det inte bara en volymenhet högre ljudnivå, utan betydligt mer. Sjukt starkt jobbat av noctua.
http://3.bp.blogspot.com/-OVbi3Mmaopg/T5Xe_pUNpfI/AAAAAAAAA8E/YGksYUVKGJM/s1600/AMPLITUDE_RATIOS_DECIBELS3.png

Tycker denna bild gör det enklare i det här sammanhanget:

Dvs. vid -3 db upplevs fläktarna låta ca 80% så högt som föregångarna, med lite bättre prestanda som grädde på moset.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"