Testpilot: Noblechairs Icon

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Noblechairs Icon

Testpiloten Björn Endre tar sig an uppgiften att sitta i Noblechairs spelstol Icon, som med ett avskalat formspråk fungerar lika bra på kontoret som framför speldatorn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Hur kan "Fortfarande endast konstläder" vara en nackdel?

Jag köpte läderversionen vid blackfriday och är hur nöjd som helst. Hatade verkligen alla dessa racerstolar samt väger 140+ så då passar denna sjukt bra.

Permalänk
Medlem

Denna stol får mig väldigt kluven rent utseendemässigt.

En hybrid av kontorsstol/Gamingstol som inte gick hem hos mig direkt.

Rent utseendemässigt tycker jag att den påminner om en bilstol från en 80-tals lastbil.
Men den ser ju skön ut att sitta i

Och måste b fråga när du skriver "suttit på en 199 kronors Ikea-stol på jobbet" är det ironi eller på riktigt.
Är det sant, så skall din arbetsgivare skämmas!! (Visa gärna svaret till din chef )

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Borde det verkligen vara en nackdel att det är konstläder när valet mellan konstläder-versionen och versionen med äkta läder finns? Man gör ju valet själv liksom.

Permalänk
Medlem

Kan ni inte testa riktiga kontorsstolar också?

Permalänk
Skrivet av Ninjaflipp:

Borde det verkligen vara en nackdel att det är konstläder när valet mellan konstläder-versionen och versionen med äkta läder finns? Man gör ju valet själv liksom.

ja det är klart det ska.

finns ju inget alternativ att köpa den i tyg för oss som fullkomligt avskyr att sitta i lädermöbler och föredrar tygklädsel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Suverän stol, men fram med sandpappret!

Jag har suttit i min Icon nu ett par månader och är supernöjd. Tog ett tag att vänja sig vid den relativt tunna vadderingen men i längden är det förmodligen det som gör att man inte sitter ner stolen i första taget och att den är bekväm i det närmaste hur länge jag än sitter i den.

Det finns dock en fullständigt idiotisk sak med stolen som förtjänar en stor varning för alla som bär stickade tröjor. De fyrkantiga knapparna mitt på insidorna av armstöden (för att föra stöden inåt eller utåt) har vassa kanter som fungerar som krokar som tröjan fastnar i när man reser sig. Jag lyckade sabba tre favorittröjor innan jag kom på varför jag hade utdragna trådar på sidorna av dem. Efter lite avslipning/rundning med sandpapper funkar det helt perfekt, men sådant ska man verkligen inte behöva syssla med i den här prisklassen.

Annat att tänka på - på gott eller ont beroende på kroppsformat - är att stolen verkligen är stor. Jag köpte inlinerhjul till den som var 4-5 cm högre än standardhjulen, och då kunde jag - 1.89 lång - nästan inte nå ner till golvet med hälarna längre. Stolen gick dessutom inte att få in under skrivbordet och det gick inte att sitta med hälarna uppe på hjulfästet. Sitsen är dessutom svagt tillbakalutad även i den mest upprätta positionen, vilket innebär att framkanten av sitsen trycker på undersidan av låren om stolen är för hög. Det går att beställa en kortare fjäder för några hundralappar för att göra stolen kortare (ett minus att man inte direkt kan köpa stolen med kortare fjäder), men jag valde att sätta tillbaks originalhjulen och köpa ett golvskydd istället.

Som sagt, mycket nöjd efter lite onödigt filande.

Visa signatur

• Windows 10
• AMD Ryzen 7 3700X
• ASUS Geforce RTX 2080 Super
• Asus TUF Gaming X570-Plus Wifi

Permalänk
Medlem

Hmm, om en stol kräver en separat liten svankkudde (som generellt är dåligt inpassad både estetiskt och praktiskt) för att bli ergonomiskt vettig, så känns den feldesignad från början...
Verkar som nästan alla gamingstolar har samma problem? Antar det beror på att de vill ha den där bilstolslooken...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Detta kunde blivit en vinnare.. om de hade ett riktigt svankstöd som går att justera inbyggt.

Snygg avskalad modell som nästan ser ut som en riktig kontorstol och inte racingutseendet

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Rent utseendemässigt tycker jag att den påminner om en bilstol från en 80-tals lastbil.

Vet inte hur det är med lastbilar, men googla "Porsche stol"

Skrivet av Roger W:

Hmm, om en stol kräver en separat liten svankkudde [...] för att bli ergonomiskt vettig, så känns den feldesignad från början...

Det kanske bara är jag, men jag använder nästan aldrig kudden. Bekvämare utan och då kan tilläggas att jag är 48 år och har ett diskbråck att ta hand om så jag är inte direkt okänslig. Ryggstödet följer och stödjer svanken naturligt. Har jag suttit länge så kan det vara skönt att lägga in kudden för att "byta ställning" en stund, men för det mesta tycker jag bara att den är i vägen (den är dessutom ganska tjock).

Visa signatur

• Windows 10
• AMD Ryzen 7 3700X
• ASUS Geforce RTX 2080 Super
• Asus TUF Gaming X570-Plus Wifi

Permalänk
Medlem

Läder/konstläder är uteslutet för alla oss sitt-veteraner :). Det andas inte = mer svett/fukt vilket är anledningen till att vanlig textil är ett överlägset alternativ även om det är svårare att rengöra.

Skärpning!

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem

@Björn Endre: I din recension så skrev du att maxvikt på användare är 120 kg men på Noblechairs hemsida så står det 150 kg om du har lust att redigera lite så ingen blir avskräckt pga det

Permalänk
Medlem

Har det någonsin varit en produkt som testpiloterna inte har rekommenderat?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Läder/konstläder är uteslutet för alla oss sitt-veteraner :). Det andas inte = mer svett/fukt vilket är anledningen till att vanlig textil är ett överlägset alternativ även om det är svårare att rengöra.

Skärpning!

Äkta läder andas, dock kanske inte lika bra som textil. Konstläder andas däremot inte och bidrar till fina svettfläckar.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Avskalad design perhaps, för mig personligen är den fortfarande på tok för plottrig.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Sitter i en Kinnarps Capella och är ganska nöjd men jag önskar att den hade samma lutfunktion som gamingstolar.

Noble ser trevlig ut men det där svankstödet är verkligen under all kritik. Sånt ska vara inbyggt i ryggstödet och justerbart.

Skulle vara kul och se vad redaktionen skulle säga om dom fick prova Vertagear Triigger 350 och 275. Lite nyfiken på dom själv nämligen. Riktigt snygga stolar.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av toboraton:

Sitter i en Kinnarps Capella och är ganska nöjd men jag önskar att den hade samma lutfunktion som gamingstolar.

Noble ser trevlig ut men det där svankstödet är verkligen under all kritik. Sånt ska vara inbyggt i ryggstödet och justerbart.

Skulle vara kul och se vad redaktionen skulle säga om dom fick prova Vertagear Triigger 350 och 275. Lite nyfiken på dom själv nämligen. Riktigt snygga stolar.

https://www.sweclockers.com/testpilot/23519-testpilot-vertage...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Har det någonsin varit en produkt som testpiloterna inte har rekommenderat?

Måste bara hålla med dig. Rekommenderar man produkter för att företagen varit "schyssta" att bjuda på dom?

Denna produkt brister i ergonomi och ergonomin är det absolut viktigaste i min mening när man recenserar en stol! Denna stolen är ju en platt dyna med ett platt ryggstöd där dom sytt romb-formade stygn i olika färger.

Om man har någorlunda tekniskt tänk så syns det på långa vägar att hela stolen har någorlunda identisk konstruktion som andra kinastolar - med andra ord en kinaprodukt som någon gjort sin egna nisch av.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk

Haha! Tack. Jag var bara ett år sen. Special edition var fånigt dyr men finns däremot inte ens längre på prisjakt.

De vanliga modellerna verkar iaf inte fullt så avskräckande prismässigt men som de flesta i tråden tyckte så håller jag nog med att får man mer för pengarna om man köper en Kinnarps eller liknande.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Äkta läder andas, dock kanske inte lika bra som textil. Konstläder andas däremot inte och bidrar till fina svettfläckar.

Lackat läder som det brukar vara när det ska vara "billigt" andas inte alls bra. Även vanliga bilar med helskinn är billiga nog att ha lackat läder som regel, det var bara drägligt med fläkt i stolarna tycker jag. Föredrar tyg alla dar I veckan.

En riktig kontorsstol vore en bra referens i såna här recensioner. Nog för att de är sponsrade men en lite mer kritisk hållning skulle vara klädsamt för Swec och göra det lättare att sålla ut de produkter som verkligen är bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Lackat läder som det brukar vara när det ska vara "billigt" andas inte alls bra. Även vanliga bilar med helskinn är billiga nog att ha lackat läder som regel, det var bara drägligt med fläkt i stolarna tycker jag. Föredrar tyg alla dar I veckan.

En riktig kontorsstol vore en bra referens i såna här recensioner. Nog för att de är sponsrade men en lite mer kritisk hållning skulle vara klädsamt för Swec och göra det lättare att sålla ut de produkter som verkligen är bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med. Kan tänka mig svettfesten i denna stol just nu i försommarhettan.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Jag har för övrigt en icon real leather som jag är väldigt nöjd med. Har inte upplevt att det blir för varmt än så länge och igår var det 29 grader här.

Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av Gender Bender:

Har det någonsin varit en produkt som testpiloterna inte har rekommenderat?

Skrivet av Pontooz:

Måste bara hålla med dig. Rekommenderar man produkter för att företagen varit "schyssta" att bjuda på dom?

Tråkigt att du upplever att testpiloternas utmärkelse används för flitigt!

Om man dock ser till statistiken under förra året så fick inte ens hälften av produkterna som recenserades av testpiloterna en utmärkelse. För att klargöra lite: Om en produkt ska få en utmärkelse av en testpilot så gäller motiveringen att testpiloten ska kunna rekommendera produkten till en familjemedlem eller nära vän. Därför ber vi alltid testpiloten att formulera så tydligt som möjligt varför, eller varför inte, produkten förtjänar det. Dessutom måste testpiloten alltid returnera testexemplar till tillverkaren, det är alltså ingen som "bjuder" på produkter och därför påverkas inte betyget av detta.

Skicka gärna ett PM till mig eller läs i FAQ om du vill veta mer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoyadog:

Tråkigt att du upplever att testpiloternas utmärkelse används för flitigt!

Om man dock ser till statistiken under förra året så fick inte ens hälften av produkterna som recenserades av testpiloterna en utmärkelse. För att klargöra lite: Om en produkt ska få en utmärkelse av en testpilot så gäller motiveringen att testpiloten ska kunna rekommendera produkten till en familjemedlem eller nära vän. Därför ber vi alltid testpiloten att formulera så tydligt som möjligt varför, eller varför inte, produkten förtjänar det. Dessutom måste testpiloten alltid returnera testexemplar till tillverkaren, det är alltså ingen som "bjuder" på produkter och därför påverkas inte betyget av detta.

Skicka gärna ett PM till mig eller läs i FAQ om du vill veta mer.

Ursäkta den negativa tonen. Blir lätt att man häver ur sig på internet för snabbt. Hela idén är jättebra kring "testpiloter" och det uppskattas av oss alla att ni vill utveckla människor och samtidigt skapa mer information kring produkter.

Det är svårt att mätta alla människors behov. Ribban ligger olika högt hos varje individ Från SweC så utgår jag ifrån att varje person som publicerar material här är minst lika entusiastisk/nördig som jag är. I min mening är det en miss att ergonomin inte väger väldigt tugnt/tyngst i en gamerstol där många människor spenderar extremt mycket tid. Ett riktigt svankstöd borde det vara krav på på en stol som ser lyxig ut (och kostar därefter).

Efter att jag skrivit detta inlägget kanske min kritik inte borde riktats mot utmärkelsen utan direkt mot produkten istället. Åandrasidan så funderar jag på vad tex denna stol skiljer sig ifrån mot en liknande stol som kostar mellan 1200-2700kr utöver designen på färger/mönster/stygn.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Skrivet av Pontooz:

Ursäkta den negativa tonen. Blir lätt att man häver ur sig på internet för snabbt. Hela idén är jättebra kring "testpiloter" och det uppskattas av oss alla att ni vill utveckla människor och samtidigt skapa mer information kring produkter.

Det är svårt att mätta alla människors behov. Ribban ligger olika högt hos varje individ Från SweC så utgår jag ifrån att varje person som publicerar material här är minst lika entusiastisk/nördig som jag är. I min mening är det en miss att ergonomin inte väger väldigt tugnt/tyngst i en gamerstol där många människor spenderar extremt mycket tid. Ett riktigt svankstöd borde det vara krav på på en stol som ser lyxig ut (och kostar därefter).

Efter att jag skrivit detta inlägget kanske min kritik inte borde riktats mot utmärkelsen utan direkt mot produkten istället. Åandrasidan så funderar jag på vad tex denna stol skiljer sig ifrån mot en liknande stol som kostar mellan 1200-2700kr utöver designen på färger/mönster/stygn.

Måste vara väldigt kul att veta hur en produkt är utan att någonsin provat den.
Kinaskit? Märket kommer från Tyskland och varenda test jag läst säger att den håller väldigt hög kvalitet.
Plat rygg och oergonomiska, hur menar du då? Jag ser inte a kinnarp har mera svank i sina stolar dessutom ska inte en kontorsstol vara för mjuk eller ha för mycket svank i stödet (det är inte en fotölj vi pratar om) och i alla tester jag läst både av tester gjorda av nättidningar samt privatpersoner på tex amazon, newegg osv så beskrivs den som väldigt skön att sitta i.

Sen angående alla som tror att man svettas floder i en skinn eller PU läder stol, har ingen sett att stolen är fyld med små hål överallt där man har mest kontakt med stolen? Det är något som min PU läder stol inte har och inte svettas jag floder ens i den,mitt tips, sitt inte naken i stolen så slipper ni det, det är ganska äckligt i vilket fall.

Jag själv tycker noble chair icon och hero är ett välkommet tillskott. Snygga som få och i bra kvalitet. Är det några stolar som jag anser för dyra och dessutom får mig att tänka på min gammla lärarinna så är det kinnarpstolarna sköna att sitta i men väldigt tantiga och tyg andas inte direkt lyx om du frågar mig.
Testet av Icon här går i linje med alla andra, att det är en skön stol av god kvalitet ,så det vore konstigt om den skulle vara annorlunda.

Skickades från m.sweclockers.com

Stavfel
Visa signatur

Färdiga projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...
Noctua ramkylare i aluminium: https://youtu.be/JmzCWlq3FKA
Chassie kylning: https://youtu.be/muxjWN7avwA

Permalänk

Hur är den dom ni har den? Värt att köpa?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Fortfarande nöjd med stolen efter 2 år (se ovan). Den ser fortfarande i det närmaste ny ut efter måttlig användning och visar hittills inga tecken på att bli "nedsutten" med tiden. Kudden (som kritiserats en del) använder jag sällan i stolen, den är däremot suverän att ta med sig på långa bilfärder i den riktiga bilstolen.

Det enda smolket i bägaren är det som jag redan nämnde med lutningen på sitsen. Den är grymt bekväm att sitta i om man sitter i en tillbakalutad ställning. (Jag använder den t.ex. mycket till VR-spel) Däremot så är det idiotiskt att den inte går att fälla framåt till en planare position för skrivbordsjobb. Den bakåtlutade sitsen (även i den mest neutrala positionen) gör att man hela tiden "dras" tillbaks till ryggstödet. Ryggstödet kan iof fällas fram som stöd, men eftersom baken då fortfarande är lägre än knäna så känns det lite hopklämt. Ska man ha upp baken högt nog för att få en normal sittposition vid skrivbordet så får jag dessutom bara precis ner hälarna i golvet. Undersidan av knäna "hänger" alltså lite på framkanten av sitsen.

Alltså: Grym gamingstol, men för rena skrivbordsjobb skulle jag valt en annan stol. Har du möjlighet att provsitta den någonstans så skulle jag definitivt rekommendera att göra det först.

Visa signatur

• Windows 10
• AMD Ryzen 7 3700X
• ASUS Geforce RTX 2080 Super
• Asus TUF Gaming X570-Plus Wifi