Permalänk
Medlem

Exportera kundregister XML

Vet inte om jag hamnat rätt men skulle exportera ett kundregister från ett ekonomiprogram och det blev en xml-fil som ser ut som MS-röj. Måste man ha ett speciellt program för att kunna öppna och se strukturerat?

Sökte på XML och alla trådar går till den här delen av forumet.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Du kan droppa det i din webbläsare om du kör med Chrome så ser det lite bättre ut om inte så skulle notepad++ visa det på ett bättre sätt.

hehe alla mina trådar jag har skapar här om XML. xD

Edit: Test XML https://www.w3schools.com/xml/note.xml https://www.w3schools.com/xml/cd_catalog.xml så ser det ut på webbläsare.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashGordon:

Vet inte om jag hamnat rätt men skulle exportera ett kundregister från ett ekonomiprogram och det blev en xml-fil som ser ut som MS-röj. Måste man ha ett speciellt program för att kunna öppna och se strukturerat?

Sökte på XML och alla trådar går till den här delen av forumet.

Det finns möjligheter att importera XML till Excel om man gör en "mappning" av filens fält.

Import XML data

Map XML elements to cells in an XML Map

Troligen har du mer "nytta" av informationen i detta format än att lista upp den i Webbläsare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FlashGordon:

Vet inte om jag hamnat rätt men skulle exportera ett kundregister från ett ekonomiprogram och det blev en xml-fil som ser ut som MS-röj. Måste man ha ett speciellt program för att kunna öppna och se strukturerat?

Sökte på XML och alla trådar går till den här delen av forumet.

Vad ska du använda filen till?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad ska du använda filen till?

Behöver egentligen bara innehållet för det ska slängas in i en excel och importeras i vårat datorregister. Programmet kan tydligen bara exportera i XML och det ser ut som cancer när jag försöker öppna.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av FlashGordon:

Behöver egentligen bara innehållet för det ska slängas in i en excel och importeras i vårat datorregister. Programmet kan tydligen bara exportera i XML och det ser ut som cancer när jag försöker öppna.

Hitta denna.

https://www.excel-easy.com/examples/xml.html

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FlashGordon:

Behöver egentligen bara innehållet för det ska slängas in i en excel och importeras i vårat datorregister. Programmet kan tydligen bara exportera i XML och det ser ut som cancer när jag försöker öppna.

XML är ett strukturerat format. Du måste ta reda på strukturen, vilket iofs inte brukar vara så svårt genom att kolla på den. Tveksamt dock om du kan få mer hjälp här än du redan fått utan att ge oss filen. Alternativt kan du ju prova att tala om vilket program som exporterat den, vilket eventuellt kan ge viss hjälp. Annars kan som sagt Excel importera vissa XML-filer. Har du provat Excel?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv

Öppna Excel, dra och droppa xml filen. Det dyker upp en popupruta klicka på ok, på nästa popup klicka ok igen..

För övrigt är xml, json etc något som tillhör allmänbildningen. Så om man och sina kollegor ej känner till detta så har ni mycket att ta in. Läsa såhär är ingen konst, behandla datan kan programmeringsmässigt vara mer komplicerat.

*edit*
Tom raden <salutation limit="40">Dear Daniel,</salutation> fixade mitt exempel direkt i excel, svårigheten låg främst att hitta ok-knappen som dök upp.