Cooler Master Mastercase H500M

Permalänk
Melding Plague

Cooler Master Mastercase H500M

Cooler Masters tredje försök att återuppliva sin populära HAF-serie är på besök i testlabbet i form av Mastercase H500M, vilken bjuder på både flashig ARGB-belysning och härdat glas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lär nog få ha kvar mitt HAF 932 resten av livet, när de väl blir dax för ett byte så lär de väl inte gå få tag i ett chassi med flera 5.25" enheter och minst 5 3.5" HDD platser. Iaf inte i samma storleksklass.

De var bättre förr

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

Cooler Master verkar i likhet med Antec inte riktigt hänga med i dagens chassisvängar, tycker ex senaste Cosmos chassit vad det nu heter är riktigt stiligt. Men det i likhet har en del brister... Till en väl tilltagen prislapp.
Samma sak här, tråkigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Inge 5.25" plats = dåligt, jag gillar musik cd album & eventuellt intern UHD. Fast en del av Cooler Masters nyare chassin är i en helt annan liga än vad dom brukade vara sett till utseendet.

Permalänk
Avstängd

Det som skulle störa mig mest är att det ser ut som riktigt billig höglans plast och är ingen fantast av stora glassidor som blir skitiga även om det ser ok ut men dessa jävla leds får mig att kräkas hårt inombords och kan inte förstå att det finns människor som gillar det

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Men alltså vad hände här Cooler Master...? Varför göra chassit så ofantligt djupt, men sedan inte nyttja det utrymmet? Varför är fläkthålen för små? Vad är poängen med härdat glas på baksidan om man ändå döljer allting med plåt? Varför är radiatormonteringen i toppen som den är? Varför ser chassits kvalitetsnivå ut att kosta 500?

Ska man nu göra ett bling-chassi med RGB deluxe, då räcker det ju inte heller att bara köra två fläktar i fronten (åtminstone inte för 2100...). Nej, det här fattar jag inte alls...

Permalänk
Medlem

Jag håller mej till mitt Cooler Master ATCS840 ett tag till. Ganska länge till, skulle jag tro.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle nog egentligen kunna tänka mig ett flertal modeller från Cooler Master. Det enda problemet jag har är deras groteskt fula logotype. Den förstör hela designen.

Permalänk
Medlem

Förstår inte poängen med att ha plåtar som gömmer alla kablar när man har fönster på sidan. Varför inte bara ha en plåtsida isåfall? Spelar ingen roll om man kollar på plåt eller plåt genom glas.
Sen så är ju chassit ofantligt dåligt optimerat för 200 mm fläktar som nämndes i recensionen, med hål som endast är 140 mm i bredd och en psu källare (shroud, vad kallad man det på svenska?) i solid metall som inte släpper igenom luft till gpun som den undre 200 mm fläkten blåser ner där under. Känns mer som att 200 mm "HAF" är mer för marknadsföring än funktion (även om det presterar i toppen). Varför inte gå den sista biten för att göra det ännu bättre?
Dessutom att man måste ta bort shroudplåten för att få tillgång till hårddiskarna är ju ofattbart, har utvecklarna någonsin använt ett chassi? Standarden har ju varit att skjuta in dem från kabelsidan, förstår inte riktigt varför CM försöker återuppfinna hjulet på en sådan sak

Permalänk

Någon som har den ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gammal tråd men tänkte kunde vara kul att ge lite feedback.
Överlag väldigt nöjd, förutom som flera skrivit att plåten för frontfläktarna inte är optimal för luftflödet.

Tänkte jag skulle sätta in ett par Noctua A20 Chromax i fronten då jag sett andra göra det på dom tidigare H500 modellerna
men Cooler Master har gjort frontpanelen lite annorlunda på denna så det är tightare på sidorna i H500M.

Det är helt omöjligt att sätta fast Noctua fläktarna med någon typ av skruv och få på frontpanelen hur man än gör.
Inga skruvhål matchar dessutom.

Dock efter mycket trixande (30min) gick det att få in dom och på panelen om jag verkligen hittade det exakta läget/positioneringen för fläktarna så frontpanelen gick att trycka på. Fläktarna sitter så tight av friktionen att det inte behövs skruv

Skulle inte rekommendera det men väldigt nöjd med Noctuas svarta Chromax i hela burken med två intag i toppen (ger bäst CPU temps på luftkylare enligt test). Bäst GPU temp fick jag om jag lät frontfläktarna styras av sensorn vid PCIE16X (GPU).

Flyttade över hårdvaran från ett gammalt Fractal Design som hade gjort sitt. Tanken är att jag ska trycka i ett 4000 senare så behövde helt enkelt ett bättre chassi med gott om plats.

För den som undrar, min WD-RED hårddisk vibrerar en del så det enda sättet att få den tyst är skumgummi under. Den har gått 42000 timmar med bra hälsa så verkar inte påverka negativt. Stor skillnad i ljudnivå. Monterat som det ska överröstar vibrationerna från HD fläktarna med stor marginal.