Permalänk
Medlem

Körde precis två tp test på bredbandskollen första bara mot http och andra mot https med endast min dator påslagen och inköplad direk in i telia routern. Som ni ser så är det något som är fel med bandbredsdelningen men Telia bryr sig inte och helt ärligt så är bandbreden bara vesentlig för mig om jag kan få sätta DNS som jag själv efterfrågar och det får jag inte till.

https://fuskbugg.se/hbG7QeCbn9/bbk_PNG

Och allt det här sprang iväg till något helt annat än vad min ursprungliga fråga var om någon löst problem med att inte kunna sätta valfri dns i telia routern.

Visa signatur

Awsomness

Permalänk
Medlem

Då bör nog Felia komma och göra tester.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Hur kopplas telia routern in till wan? Rj45 port? Så konverteringen sker inte vid dig utan nånstans i byggnaden.

Hur blir din hastighet utan Telia routern? Får du över 400 ner då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

På tal om DNS. Vad är det för skillnad mellan dem rent praktiskt? Finns det någon jämförelse någonstans?

Permalänk
Medlem

https://medium.com/@nykolas.z/dns-resolvers-performance-compa...

Det är individuellt dock. Något som funkar i norrland kanske funkar sämre i sörland. Använd dns benchmark för att se ditt bästa. Dock är 1.1.1.1 att rekommendera till en början. https://blog.cloudflare.com/announcing-1111/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Då bör nog Felia komma och göra tester.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av MeSaber:

Hur kopplas telia routern in till wan? Rj45 port? Så konverteringen sker inte vid dig utan nånstans i byggnaden.

Hur blir din hastighet utan Telia routern? Får du över 400 ner då?

Skickades från m.sweclockers.com

Fiberkonverteringen sker utanför min kontroll, har bara en rj45 i lägenheten.

Visa signatur

Awsomness

Permalänk
Medlem

Datorn direkt till jacket utan routern. Någon skillnad på tptest då?

Det är enda sättet att utesluta routern. Technicolor imo är inte de bästa man kan ha. Bör undvikas om man kan/har råd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spindel:

öhh va?? Static Lease??? Du ska väl lägga in en DNS server? Inte en static lease?

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Datorn direkt till jacket utan routern. Någon skillnad på tptest då?

Det är enda sättet att utesluta routern. Technicolor imo är inte de bästa man kan ha. Bör undvikas om man kan/har råd.

Skickades från m.sweclockers.com

Nope det är same, same tyvärr.
Jo tack jag vet men det är så jävla stabilt med allt annat så vad har man för val då?

Det är inget problem med min nätverksutrustning jag har skulle jag säga har kört min gammla kassa RT-AC87U och fått ut 500/500 på BBB/Telenor i min förra lägenhet.

Visa signatur

Awsomness

Permalänk
Medlem

Säger du att hela byggnaden har samma problem så kan de va fiberkonvertern som du inte har access till. Kör pingplotter och leta efter packetloss nära dig (första hoppet).

Kan du styrka det med pingplotter kanske dom byter ut grejorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk

Jag har precis bytt till telia 500/500 o jag får ut väldigt nära det, 450+ åt båda hållen, med en egen router,så det är ingen spärr telia lägger in iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BABOON_ASS:

Jag har precis bytt till telia 500/500 o jag får ut väldigt nära det, 450+ åt båda hållen, med en egen router,så det är ingen spärr telia lägger in iallafall.

Gött för dej, jag är inte lika lyckligt lottad

Visa signatur

Awsomness

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Säger du att hela byggnaden har samma problem så kan de va fiberkonvertern som du inte har access till. Kör pingplotter och leta efter packetloss nära dig (första hoppet).

Kan du styrka det med pingplotter kanske dom byter ut grejorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur har jag missat denna utilty, den funkar ju hur bra som helst dock inga paketloss på hörsta hoppet på någon av dem slagen jag gjort.

Visa signatur

Awsomness

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpish:

Hade jag kunnet sätta piholen som DNS server i Telia Routern så kan jag sätta vilken DNS jag vill men Telia routern låter mig inte ändra local dns från deras routers ip till piholen heller. Det är lite moment 22 hela tiden.

I fastroutern går det inte att sätta DNS, däremot går det att stänga av DHCP.
Jag har min Pi-Hole som DHCP server och det fungerar utmärkt.
Har du testat detta?

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

I fastroutern går det inte att sätta DNS, däremot går det att stänga av DHCP.
Jag har min Pi-Hole som DHCP server och det fungerar utmärkt.
Har du testat detta?

Nej det har jag inte gjort men jag har testat att setta Pi-Hole som DNS på datorn och då får jag lab anslutning men kommer inte vidare ut i cyber rymden... Men ska testa att sätta det i routern för det har jag inte gjort utan DHCP.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Awsomness