Intel Pentium går om fyrkärniga Core 2 Quad Q6600 från 2007 i prestanda

Permalänk
Medlem

Byggde en burk med en Q6600 G0 @ 3,6GHz när priset på den halverades någon gång '07.
Var ju så bang-for-the-buck det kunde bli på den tiden.

Går i övrigt och smider planer på att bygga en pfsense-burk baserad på J4105, J5005s lillebror.
Trevligt sammanträffande! : )

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Jag hade en Q6600 ett tag men så brände moderkortet tror jag och ersättningen blev en Q9300 som klockade helt vansinnigt bra.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Bevis annars hände de aldrig, möjligtvis 3.6GHz. Men med tanke på att 5.1Ghz var typ exotisk kylning världsrekord på q6600 så känns 4.6 rent spontant som skitsnack.

Och för övrigt, jo en Pentium G5600 skulle lätt spöa en 4.6GHz Q6600

Jag reagerade likadant. Men han skojade nog bara med likheten med hans 6600k som han kör i 4,6ghz (QUAD).
Jag har för övrigt 1st E8400 och 1st Q8400 liggandes. Q8400 körde jag i 3,2ghz med 800mhz minnen

Visa signatur

Fractal R5 | MSI B550-a PRO | 3900x@PBO | Noctua D15 | G.Skill Trident Z Neo@3.7GHz | Asus 1080ti | Evga SuperNOVA 750 G2 80+ Gold |1TB 970 EVO |0.5TB 980 PRO | 240GB OCZ, 6TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Kostar dig inget i inköp om du har alla delar att bygga ett system.

Förhoppningsvis gör den mer nytta än på hyllan då

Skrivet av Paddanx:

Tja.. DDR2 kostar en bråkdel av vad DDR4 gör

Och det är lite trams att jämför en low-perf Pentium med en CPU som kan överklockas typ 1Ghz. Men okej... på 11 år har Intel gjort lite framsteg, är ju något att hurra för, eller?

Har allt för en fungerande dator med kring denna CPU på hyllan just nu. Monterade ner den för en månad sedan då en polare behövde ett chassi och den hade stått och samlat damm något år redan. Möjligen behöver jag en ny PSU då jag vill minnas att den gamla började tjuta en del på senare dar.
Ja, så saknar jag ju ett chassi och stoppa allt i då... Får kanske kräva tillbaka det jag gav bort

Skrivet av sleepyoh:

Jag kör min gamla core2duo e4400 i sign med massa grejer, ftp/sftp filserver, mediaserver för mina kodi enheter, diverse shenenigans man vill testa, hostar teamspeak server, ibland vnc med något lättvikts gui när man ligger i sängen och vill ha en riktig desktop applikation, kör transmission för torrents, pi-hole för dns, osv.

För en hemmaserver är det mer kapacitet än som behövs, ärligt talat, och då bara en 2 kärnig modell med 4gb ram. Med en q6600 kan du säkert köra någon virtuell maskin eller två om du har lite mer ram till och med.. :=)

Alternativt att bara använda som en extra desktop dator, e4400 2 kärniga med inbyggda grafikdelen klarar av 1080p youtube utan problem och att vardagligt surfa är som vilken modern dator som helst. Vågar inte svara på hur Windows upplevs men det fungerar säkert fin fint.. Med ett grafikkort i kan man väl köra spel som är några år äldre dessutom.

Problemet är väl reservdelar + vilket förtroende för maskinen man har, även om processorerna kanske håller ett gäng år till så kan jag tänka mig att moderkort kan ge upp, problem med minnen, eller liknande som kan få det till att inte vara hållbart längre, men så länge prylarna håller är det väl mest fantasin som sätter gränsen.

Intressant, får kanske kika på det där lite närmare. Bör vara 4gb ram på moderkortet jag har, om inget hänt medan de samlat damm.

Tack för tipsen!

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Har allt för en fungerande dator med kring denna CPU på hyllan just nu. Monterade ner den för en månad sedan då en polare behövde ett chassi och den hade stått och samlat damm något år redan. Möjligen behöver jag en ny PSU då jag vill minnas att den gamla började tjuta en del på senare dar.
Ja, så saknar jag ju ett chassi och stoppa allt i då... Får kanske kräva tillbaka det jag gav bort

Då kan du göra ett kul experiment

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Haha, men vad fan

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Nyheten borde förtydligas till att Atom, specifikt J5005, numera presterar bättre än Q6600, de drar väldigt jämnt om den senare är klockad till 3,2 GHz om man använder Geekbench 4 som måttstock (väsentligt mycket bättre benchmark jämfört med Passmark).

Core-baserade Pentium passerade Q6600 redan på Ivy Bridge tiden. En G2140 drar jämnt i multicore och är väsentligt snabbare i enkeltrådade laster jämfört med samma Q6600 överklockad till 3,2 GHz.

Vad som kanske är än mer imponerande är att trots den stora lyft Atom gjorde mellan Airmont och nuvarande Goldmont (J5005 är en Goldmont, runt 30 % högre IPC mot Airmont) så är ändå Atom idag helt chanslös mot 64-bitars ARM som sitter i high-end mobiler.

D.v.s. ARM med TDP på 2-3 W presterar bättre än x86 modeller med ~4 gånger högre TDP. ARM:arna presterar >50 % bättre.

Det har trots allt hänt en hel del på perf/W de senaste decenniet!!!

Tyvärr finns inga 64-bit ARM lösning inom datorvärlden förutom ett litet val av Chromebook och eventuella samsung laptops. Skulle vilja se större ARM utbud inom datorvärlden.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk

Det visar med stor tydlighet hur lite som egentligen händer på processorsidan! TIO år... ja även om Coffee Lake 8350K är bra mycket snabbare så visar detta att folk inte behöver byta processor särskilt ofta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Tyckte att min E8400 kändes slö redan 2010 och uppgraderade så fort Sandy Bridge (2500k) släpptes knappt tre år senare. Det blev ett rejält lyft och jag ångrade att jag inte hade köpt en fyrakärnig processor 2008.

Hur upplevde du den slö? I vilka situationer?

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Det visar med stor tydlighet hur lite som egentligen händer på processorsidan! TIO år... ja även om Coffee Lake 8350K är bra mycket snabbare så visar detta att folk inte behöver byta processor särskilt ofta.

10W mot 105W i TDP är inte så liten förbättring

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Bloodstainer:

Tyvärr finns inga 64-bit ARM lösning inom datorvärlden förutom ett litet val av Chromebook och eventuella samsung laptops. Skulle vilja se större ARM utbud inom datorvärlden.

Finns inte i Sverge än, men har ju rätt nyligen lanserats bärbara Win10 laptops körnade 64-bitars ARM.

Microsoft förra ARM-satsning var DoA då man av någon idiotisk anledning begränsade den till enbart deras mobil-fokuserade APIer. Vidare var det 32-bitars ARM man pushade i den vändan.

Viktigt att inser kring 32-bitars och 64-bitars ARM är att de har ungefär lika mycket gemensamt som säg PowerPC och MIPS, d.v.s det är två helt separata instruktionsuppsättningar. 32-bitars ARM innehåller en lång rad dåliga beslut som man måste leva med p.g.a. bakåtkompatibilitet, inte alls samma dåliga beslut som hos x86 men det är ungefär på samma nivå totalt sett.

64-bitars ARM färdigställdes 2010, så den är designade med dagens krav i åtanke vilket bl.a. märks för de som jobbar med kompilatorteknik. 64-bitars ARM, ihop med RISV-V, är en dröm att designa kompilatorer för jämfört med de instruktionsuppsättningar som fortfarande designades med förutsättningen att människor skulle handknacka assembler.

I den Windows 10 version precis rullats ut har man lagt till 64-bitars ARM stöd. Och denna gång stöder man hela Windows APIet, så är nu möjligt att få alla "vanliga" Windows program snurrande även på ARM. Man skippad även 32-bitars ARM, även det helt rätt tänkt p.g.a. ovan.

x86 är inte rökt bara för det. Ju fetare CPU-kärna man designar ju mindre spelar saker som instruktionsuppsättning roll då den andel av transistorerna som går åt till att kompensera för dåliga beslut blir relativt mindre ju mer avancerad CPUn är totalt sett.

Men det omvända gäller också, vilket gör sig väldigt påtagligt så fort man jämför lite enklare modeller som J5005 artikeln handlar och t.ex. Cortex A75 (som bl.a. sitter i senaste Snapdragon-systemkretsarna).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Finns inte i Sverge än, men har ju rätt nyligen lanserats bärbara Win10 laptops körnade 64-bitars ARM.

Microsoft förra ARM-satsning var DoA då man av någon idiotisk anledning begränsade den till enbart deras mobil-fokuserade APIer. Vidare var det 32-bitars ARM man pushade i den vändan.

Viktigt att inser kring 32-bitars och 64-bitars ARM är att de har ungefär lika mycket gemensamt som säg PowerPC och MIPS, d.v.s det är två helt separata instruktionsuppsättningar. 32-bitars ARM innehåller en lång rad dåliga beslut som man måste leva med p.g.a. bakåtkompatibilitet, inte alls samma dåliga beslut som hos x86 men det är ungefär på samma nivå totalt sett.

64-bitars ARM färdigställdes 2010, så den är designade med dagens krav i åtanke vilket bl.a. märks för de som jobbar med kompilatorteknik. 64-bitars ARM, ihop med RISV-V, är en dröm att designa kompilatorer för jämfört med de instruktionsuppsättningar som fortfarande designades med förutsättningen att människor skulle handknacka assembler.

I den Windows 10 version precis rullats ut har man lagt till 64-bitars ARM stöd. Och denna gång stöder man hela Windows APIet, så är nu möjligt att få alla "vanliga" Windows program snurrande även på ARM. Man skippad även 32-bitars ARM, även det helt rätt tänkt p.g.a. ovan.

x86 är inte rökt bara för det. Ju fetare CPU-kärna man designar ju mindre spelar saker som instruktionsuppsättning roll då den andel av transistorerna som går åt till att kompensera för dåliga beslut blir relativt mindre ju mer avancerad CPUn är totalt sett.

Men det omvända gäller också, vilket gör sig väldigt påtagligt så fort man jämför lite enklare modeller som J5005 artikeln handlar och t.ex. Cortex A75 (som bl.a. sitter i senaste Snapdragon-systemkretsarna).

Jo, förstår att det även har varit lite incidenter med att Intel inte vill att ARM ska köra någon form av 64-bits x86 emulering via Windows. Just hardvarumässigt verkar det ju inte vara några problem alls att implementera ARM system med PCIe, SATA, USB, Ethernet DDR4 stöd, men frågan är om Windows verkligen är rätt system, hade gärna sett Google pusha en mer datoranpassad version av Android eller helt nytt OS. Har även hört att just de där ARM datorerna är väldigt långt ner på prestanda, alltså vi pratar svagare än Skylake Celerons i benchmarks. Jag är hoppfull, men jag hoppas bara inte det här är någonting som fastnar inom en niche 20h+ laptop användning och faktiskt hittar sig ut. Jag vill se budget gamers jämföra Pentiums, Zen APUer och ARM CPUer för under 600kr inom en snar framtid!

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Zibbit:

Hur upplevde du den slö? I vilka situationer?

Många kör gamla 775 system på gamla IDE diskar och använder inte AHCI och byter sedan till SSD enheter i nyare system och delar då ut prestandalyften och responstiden till CPUn felaktigt. Skulle chansa på något sånt.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av WIRN:

10W mot 105W i TDP är inte så liten förbättring

Helt sant, men att processorkraften på 10år är lika är lite lustigt. Nanometrarna har ju gått neråt väldigt mycket. Men man kanske ska jämföra med Core i3 8350 istället så blir skillnaderna större.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbit:

Hur upplevde du den slö? I vilka situationer?

I spel framförallt. Rätt många spel började dra nytta av extra kärnor runt den tiden.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Skrivet av WIRN:

10W mot 105W i TDP är inte så liten förbättring

Jepp!
Och då har dessutom Pentium J5005 en iGPU (3D-krets som påminner om den tidens midrange grafikkort, fast DX11 och DX12/OpenCL/GPGPU också, samt kodning och avkodning av olika videoformat, bl.a. youtube-acceleration VP9, och h.264/h.265)..

Med C2Q Q6600 så finns ingen iGPU, men man kunde ha någon intel grafikkrets på moderkortet som hade sin egen TDP att addera till dom där 95W TDP.

Ja.. Riktigt imponerande med J5005 på 10W TDP helt enkelt

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk

Intels cpuer...

Intels cpu arkitektur Core har slagit i taket för längesen. Om man sätter Sandybridge på samma GHz som moderna cpuer, så blir det i genomsnitt 3% prestanda förbättringar per år. Det är inte vidare bra. Core är inne på sin 8e generation nu, där Intel putsar och putsar samma gamla cpu och säljer den till fullpris varje generation. Folk tycker ju "Oj, 5% snabbare!! Jag måste spendera 3000kr för att uppgradera, helt klart värt!". Det tycker jag är mindre begåvat. Intels gamla cpu 2600K som överklockats, duger än idag. Varför uppgraderar folk för? Varför tycker folk att 5% prestanda förbättring är så pass bra att de vill spendera 3-4000kr? Hur tänker folk?

Och denna artikel som visar hur lite framsteg Intel egentligen gör genom åren. Suck. Apples nya A12 cpu kommer vara 23% snabbare än föregående generation, och samtidigt dra 40% mindre ström. DET kallar jag framsteg. Jag fattar inte hur folk kan tycka att Intel gör världens bästa cpuer.

Om vi sätter denna artikel i lite perspektiv. Jämför lika gamla GPUer mot moderna GPUer. Det finns inte en chans att urgamla GPUer skulle kunna hålla jämna steg med moderna GPUer. Men det går bra när man jämför Intels CPUer. GPUer gör stora framsteg. ARM gör stora framsteg. Intels cpuer gör det inte. Och ändå så är "Intel snabbast i världen"? Har folk tomtar på loftet?

Permalänk
Medlem

Min gamla q6800 extreme ligger fortfarande kvar i någon nostalgi låda... kanske göra en nyckelring av det. Överklockning var högintressant på den tiden för egen del...