ASUS G751JY - Svart skärm, brickad?

Permalänk
Testpilot

ASUS G751JY - Svart skärm, brickad?

Hejsan!

Lång historia kort så försökte jag få ner temps genom att undervolta och ställa in frekvenser manuellt på min ASUS G751JY.
Det gick bra till en början, men efter att ha ändrat en sista gång och startat om datorn så får jag bara en svart skärm... Datorn verkar inte ens ta sig igenom POST just nu.

Vad som händer:

  • Ikonen för laddning lyser när ström är inkopplad

  • Tangentbordet lyser upp när jag startar datorn

  • Datorn stänger av sig själv efter 30s

Vad som inte händer (som bör hända):

  • Hårddisk verkar inte starta / Ingen HDD LED aktivitet

  • Skärmen är bara svart, ingen signal varken på inbyggda eller genom HDMI

  • Inga fläktar går igång

Video som demonstrerar vad som händer:

-----------------------------------

Vad jag har gjort:

  • Med batteri och ström adapter urkopplad så har jag hållt in powerknappen i 60s

  • Med ström adapter urkopplat & batteri ur/ikopplat så har jag testat att kortsluta JRST2001

  • Har monterat isär hela laptop, plockat ur moderkortet och kopplat bort (vad jag tror är) CMOS batteri i 10s

  • Försökt starta datorn med och utan hårddiskar ikopplade

  • Monterat isär hela datorn igen för att dubbelkolla så alla connectors sitter på plats och inte är skadade

Vad jag inte har gjort:

  • Ej kortslutit JRST2002 då jag ej är säker på dess funktion

  • Ej lämnat CMOS urdraget längre än 10-12s

  • Ej testat att kortsluta JRST2001/2002 med både ström, batteri och CMOS batteri urkopplat

  • Laddat in recovery BIOS på USB och försökt boota om nytt BIOS därifrån

  • Tagit ur den förinstallerade RAM'en och försöka låta BIOS boota om tack vare hårdvaruändring

Vad jag sett andra göra på nätet (som verkar rätt extremt/sista utväg..):

  • Beställt hem utrustning för att programmera om BIOS

  • Tagit bort och satt ditt en nytt chip med hjälp av lödning

  • Bytt ut hela moderkortet med ett annat från t.ex. Ebay

  • Gett upp, satt sig i ett hörn & gråtit

-----------------------------------

Jag håller på att få panik just nu. Köpte denna datorn här på Sweclockers så sent som i veckan, aldrig varit med om att en dator/laptop kan bricka såhär av att använda XTU - Speciellt inte varit med om en dator som verkar vara så otroligt svår att bara CMOS återställa...

All hjälp, tips & tricks uppskattas. Detaljerade genomgång om hur jag kan felsöka/återställa BIOS tas mer än gärna emot!
Tar tacksamt även emot hjälp om det finns någon i Gävle som känner sig bekväm med att löda om nytt BIOS då jag inte känner mig helt 100% på det själv.

Mvh
Yatagarasu

-----------------------------------

Update 1

Uppdatering:
Har nu även testat att ladda hem senaste BIOS (211).

Jag formaterade en 8Gb USB sticka i FAT32, la över G751JYAS.211 / G751JYAS.BIN filen, sedan så testade jag att hålla in CTRL+Home medan jag startade datorn. Testade även alla 4st USB-portar.

Tyvärr hjälpte det inte alls med att få igång datorn.
Det enda som händer är att lysindikatorn längst till höger (ett lås med en 1.a på) lyser i några sekunder, sedan när den släcks så lyser tangentbordet upp & 30s senare stänger datorn av sig igen.

Dold text

Update 2

Uppdatering:
Testade nu att 'shorta' JRST2002 också.

Efter det så lyser inte ens tangentbordet upp igen. Så testade att koppla in batteri, AC ström och köra CTRL+Home+Power metoden med BIOS flashning igen - Inget resultat alls.
Dessa 2 dioder lyser nu upp helt så fort jag försöker starta datorn, däremot så stänger den inte av sig själv längre

Dold text

Update 3

Uppdatering:
Monterade isär hela datorn igen, ända ner till sista skruven.

Inspekterade hela PCB'n och kunde inte hitta något som såg trasigt eller bränt ut, alla kaps såg hela ut o.s.v. Kunde inte hitta någon kabel som såg bruten ut eller så heller.
Passade då även på att ta ur RAM och CMOS batteri en längre stund, och nu när jag monterat ihop allt igen (utom högtalare & hårddisk) så lyser tangentbordet upp och datorn "startar" i 30s igen.

Är tillbaka på ruta 1 nu med andra ord.
Börjar fundera på om jag förstört CPU/GPU, eller om det skulle räcka att byta BIOS-chip för att återställa och få bort vad nu än XTU råkade böka till...

Dold text
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Testpilot

Uppdatering:
Har nu även testat att ladda hem senaste BIOS (211).

Jag formaterade en 8Gb USB sticka i FAT32, la över G751JYAS.211 / G751JYAS.BIN filen, sedan så testade jag att hålla in CTRL+Home medan jag startade datorn. Testade även alla 4st USB-portar.

Tyvärr hjälpte det inte alls med att få igång datorn.
Det enda som händer är att lysindikatorn längst till höger (ett lås med en 1.a på) lyser i några sekunder, sedan när den släcks så lyser tangentbordet upp & 30s senare stänger datorn av sig igen.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Testpilot

Uppdatering 2:
Testade nu att 'shorta' JRST2002 också.

Efter det så lyser inte ens tangentbordet upp igen. Så testade att koppla in batteri, AC ström och köra CTRL+Home+Power metoden med BIOS flashning igen - Inget resultat alls.
Dessa 2 dioder lyser nu upp helt så fort jag försöker starta datorn, däremot så stänger den inte av sig själv längre

-------------------------

Uppdatering 3:
Monterade isär hela datorn igen, ända ner till sista skruven.

Inspekterade hela PCB'n och kunde inte hitta något som såg trasigt eller bränt ut, alla kaps så hela ut o.s.v. Kunde inte hitta någon kabel som såg bruten ut eller så heller.
Passade då även på att ta ur RAM och CMOS batteri en längre stund, och nu när jag monterat ihop allt igen (utom högtalare & hårddisk) så lyser tangentbordet upp och datorn "startar" i 30s igen.

Är tillbaka på ruta 1 nu med andra ord.
Börjar fundera på om jag förstört CPU/GPU, eller om det skulle räcka att byta BIOS-chip för att återställa och få bort vad nu än XTU råkade böka till...

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

@Yatagarasu:

Lite osäker på laptops, men testa att ta ur CMOS batteriet ur moderkortet i ca 5 minuter och se ifall det skulle göra någon nytta.

"Edit" såg att du gjort detta redan..

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Rudolph:

@Yatagarasu:

Lite osäker på laptops, men testa att ta ur CMOS batteriet ur moderkortet i ca 5 minuter och se ifall det skulle göra någon nytta.

"Edit" såg att du gjort detta redan..

Tackar för svar!

Mjo, har precis monterat isär/ihop hela igen för en grundlig inspektion. Passade då även på att resetta CMOS en längre stund, men det skickade bara mig tillbaka till ruta 1 dessvärre

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Mycket märkligt, det enda jag kan tänka mig är att CPU'n nu har för låg volt och datorn då slår ifrån. Men det bör CMOS resetten åtgärda såvida inte UEFI är låst på något sätt.. Jag kommer följa tråden då detta onekligen är mycket intressant. Lycka till!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Rudolph:

Mycket märkligt, det enda jag kan tänka mig är att CPU'n nu har för låg volt och datorn då slår ifrån. Men det bör CMOS resetten åtgärda såvida inte UEFI är låst på något sätt.. Jag kommer följa tråden då detta onekligen är mycket intressant. Lycka till!

Mjo det är ett ytterst märkligt problem faktiskt, rent logiskt så borde BIOS ha återställts när jag dragit ur CMOS batteri/batteri/AC ström och power cyclat - Men icke sa nicke, något gör att datorn inte klarar POST fortfarande & jag kan inte hitta något som skulle påvisa fysisk skada eller så (om inte CPU'n är förstörd på något vis).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte testat det på många år, men tidigare kunde man starta datorn och hålla inne insert-knappen för att boota med failsafe settings i bios, men detta var långt innan UEFI:s inträde på marknaden så jag har ingen som helst aning om det funkar men kanske värt ett försök. Det är möjligt att denna funktion är borttagen sedan länge!

Minns att jag använde mig av detta då jag hade en instabil överklockning och datorn inte ville posta

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Mögel:

Nu har jag inte testat det på många år, men tidigare kunde man starta datorn och hålla inne insert-knappen för att boota med failsafe settings i bios, men detta var långt innan UEFI:s inträde på marknaden så jag har ingen som helst aning om det funkar men kanske värt ett försök. Det är möjligt att denna funktion är borttagen sedan länge!

Minns att jag använde mig av detta då jag hade en instabil överklockning och datorn inte ville posta

Testade insert-metoden men det gjorde tyvärr inget, tror det är CTRL+Home+PowerButton på senare datorer från Asus ROG-serie.

Enda som händer när jag försöker någon combo för felsäkert läge, BIOS-reset o.s.v. vid uppstart är att lysdioden på fronten med ett lås (som har en 1.a i sig) lyser tills jag släpper tangenterna, sedan så lyser tangentbordet upp och datorn stänger ner efter 30s.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >