Ska programmera ett spel - Ge mig idéer och tips på vad!

Permalänk
Medlem

Ska programmera ett spel - Ge mig idéer och tips på vad!

Hallå där!

Tanken är att jag ska göra ett så ganska omfattande spel i Unreal Engine. Senare kommer det förmodligen vara 2-3 till studenter som sluter in på arbetet och vi jobbar i tillsammans. Jag kommer jobba på spelet ett par timmar om dagen i ca ett halvår är tanken, det beror förstås lite på. Men spelet kommer utvecklas i syfte för (minst) 2st universitetskurser, Design och programmering av datorspel samt Artificiell intelligens för interaktiv media. Möjligtvis även Procedurella metoder.

Så spelet måste innehålla en AI av något slag. Eventuellt även någonting procedurellt genererat. Men det kan vara både 2D/3D (FPS, 3rd person, Top down, Sidescroller osv...).

Jag är fullt kapabel att programmera avancerad C++ så tänk inte på att något kanske är för avancerat att programmera för tillfället. Kan även göra maskininlärningsalgoritmer av olika slag så nån kanske har nån idé där?

Det enda jag inte tänkt fokusera på är modellering av objekt och animationer. Det kommer självfallet krävas till viss del ändå.

Så vad har ni för tips!? Bomba mig! Har ni någon spelidé som ni alltid grubblat på!? Ge mig allt!

Permalänk
Medlem

Tja!

Håller själv på med lite AI programmering. Jag tänkte på ett spel jag själv gör en lite enklare version av, men du kan säkert den svåra:

Det finns en spelare och en bot (AI) alltså Spelare vs Bot.
Spelarens mål är att ta sig till målet: en liten grön fläck på kartan som inte går att se pga att spelfältet är större än kamerans zoomning. Spelaren har brottom, då AI:n följer spelaren med hjälp av hans egna kunskaper som han lär sig, desto mer spelaren rör sig. Datorn skapar ett mönster, hur spelaren brukar röra sig och med hjälp av dessa fångar honom och hindrar spelaren från att gå i mål. Du får självklart designa spelet hur du vill. Naturligtvis är går spelet på omgångar, i början kommer spelaren ha det väldigt lätt, då datorn inte har något fullständigt mönster. Låt gärna höra vad du tycker

Permalänk
Medlem

Top-down ARPG kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Top-down ARPG kanske?

Ja, med 100 timmar side content som de ska vara i RPG.

Nä men håller med är ett bra tips. AI:n kommer in i bilden också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlfredT:

Tja!

Håller själv på med lite AI programmering. Jag tänkte på ett spel jag själv gör en lite enklare version av, men du kan säkert den svåra:

Det finns en spelare och en bot (AI) alltså Spelare vs Bot.
Spelarens mål är att ta sig till målet: en liten grön fläck på kartan som inte går att se pga att spelfältet är större än kamerans zoomning. Spelaren har brottom, då AI:n följer spelaren med hjälp av hans egna kunskaper som han lär sig, desto mer spelaren rör sig. Datorn skapar ett mönster, hur spelaren brukar röra sig och med hjälp av dessa fångar honom och hindrar spelaren från att gå i mål. Du får självklart designa spelet hur du vill. Naturligtvis är går spelet på omgångar, i början kommer spelaren ha det väldigt lätt, då datorn inte har något fullständigt mönster. Låt gärna höra vad du tycker

Onekligen bra tips! Jag har tidigare funderat i de banorna med att ha någon AI som jagar dig genom en bana och kanske använder diverse sökalgoritmer för att hitta dig fort. Eller kanske tvärtom också, du jagar AIn själv!

Det jag har funderat på är om spelaren kanske ska ha något uppdrag som måste utföras medans den jagar? Kanske finns det någon twist som att om den är i närheten kan den bara storma rakt igenom väggen om den hör dig. Den kanske är blind och lyssnar på ljud.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Top-down ARPG kanske?

Har du något speciellt du tänkt dig? Har tänkt på arpg innan då jag är ett rätt så stort fan av dom men just rpg-delen kan vara svår att fånga för ett litet spel. Men kanske simplare som att man är en "gladiator" i en arena och möter små bossar eller något, med fokus på svårighet och snabba reflexer? Vad tror du, några idéer?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Onekligen bra tips! Jag har tidigare funderat i de banorna med att ha någon AI som jagar dig genom en bana och kanske använder diverse sökalgoritmer för att hitta dig fort. Eller kanske tvärtom också, du jagar AIn själv!

Det jag har funderat på är om spelaren kanske ska ha något uppdrag som måste utföras medans den jagar? Kanske finns det någon twist som att om den är i närheten kan den bara storma rakt igenom väggen om den hör dig. Den kanske är blind och lyssnar på ljud.

Skickades från m.sweclockers.com

Skit bra!! AI:n kanske kan skjuta på ett smart sätt. Det jag brukar tycka är väldigt beroende är spel som är riktigt svåra, där man inte bara trycker på någon tangent utan också tänker smart. Googla på “impossible games”, brukar finnas ganska roliga top-down spel. Spelaren kanske måste för att inte dö samla ihopp energi så att den kan springa, då bygger man ju in lite taktik i det hela... Jag kan försöka göra en skiss hemma!

Permalänk
Medlem

En Roguelike med lite procedurell generering. Går relativt fort att bygga en prototyp och går att expandera extremt mycket beroende på hur ambitiöst projektet blir

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awanata:

En Roguelike med lite procedurell generering. Går relativt fort att bygga en prototyp och går att expandera extremt mycket beroende på hur ambitiöst projektet blir

Bra idé! Har inte funderat i dom banorna med lite turnbased (som jag antar avses med roguelike?). Det ska jag titta vidare på, perfekt med oväntade idéer!

Kanske möta någon/flera AI i ett sådant scenario som gör steg efter varje steg man själv gör? Antingen nån slags fight mellan en själv och AI eller något annat?

Permalänk
Medlem

Om mam "studerar" eller gör et rspel för att lära sig och inte nödvändigtvis för att släppa det så rekommenderar jag att ta ett existerande spel och göra en version/förenkling av det. Då slipper du öägga tid på själva iden, fastna i designdokument osv. Utan du kommer igång fort och har redan en mall i form av spelet som redan finns.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Half Life 3

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Får jag bara fråga, vad/var studerar du?

Visa signatur

THE GAME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Har du något speciellt du tänkt dig? Har tänkt på arpg innan då jag är ett rätt så stort fan av dom men just rpg-delen kan vara svår att fånga för ett litet spel. Men kanske simplare som att man är en "gladiator" i en arena och möter små bossar eller något, med fokus på svårighet och snabba reflexer? Vad tror du, några idéer?

Skickades från m.sweclockers.com

Ett gladiatorspel i fantasy miljö kanske hade varit något, där AI justeras efter moståndarnas raser.

En Minotaur kanske bara rusar fakt på och kan sidsteppas och huggas i ryggen, medans en mänsklig motståndare kanske är mera avvaktande och man måste bryta hans gard.

En Orch kanske inte bryr sig om att parera alls, men ger mera skada med stora svepande attacker som måste tajmas för att undvikas.
Lömska alver kanske utnyttjar kastknivar och gömmer sig bakom pelare osv..

Kom även att tänka på en strid från en gammal fantasyroman där hjälten slåss mot en fiende som gjorts sig osynlig och hjälten måste locka han i närheten av utplacerade fyrfat för att med hjälp av eldens sken kunna lokalisera han via hans skugga. Skulle även kunna fungera i gladiatormiljö.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Crysis 4!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hanes256:

Får jag bara fråga, vad/var studerar du?

Börjar 5e året civilingenjör i medieteknik på LiU i höst

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Ett gladiatorspel i fantasy miljö kanske hade varit något, där AI justeras efter moståndarnas raser.

En Minotaur kanske bara rusar fakt på och kan sidsteppas och huggas i ryggen, medans en mänsklig motståndare kanske är mera avvaktande och man måste bryta hans gard.

En Orch kanske inte bryr sig om att parera alls, men ger mera skada med stora svepande attacker som måste tajmas för att undvikas.
Lömska alver kanske utnyttjar kastknivar och gömmer sig bakom pelare osv..

Kom även att tänka på en strid från en gammal fantasyroman där hjälten slåss mot en fiende som gjorts sig osynlig och hjälten måste locka han i närheten av utplacerade fyrfat för att med hjälp av eldens sken kunna lokalisera han via hans skugga. Skulle även kunna fungera i gladiatormiljö.

Dold text

Skitbra tips! Mycket detta jag letade efter, en idé om någon core mechanic som man kan utveckla runt!

Skickades från m.sweclockers.com