Funktionen "hypersnabb rullning" med scrolljhulet

Permalänk
Medlem

Funktionen "hypersnabb rullning" med scrolljhulet

Jag har en Logitech M705, och undrar om denna funktionalitet finns i någon annan mus (Logitech eller annat märke)?

Permalänk
Medlem

G700s och MX Master har den funktionen också... varav den sistnämnda växlar automatiskt mellan "snabb" och normal scrollning.

Vad gäller övriga modeller och tillverkare så har jag ingen koll. Finner dock själv denna funktion tämligen onödig, och använder den nästan aldrig... även om man bläddrar igenom långa dokument.

Permalänk
Medlem

Menar du så man kan koppla bort motståndet? Logitech har det på nästan alla sina dyrare möss nu för tiden.

Har den på min g502.

Skrivet av Exxovion:

G700s och MX Master har den funktionen också... varav den sistnämnda växlar automatiskt mellan "snabb" och normal scrollning.

Vad gäller övriga modeller och tillverkare så har jag ingen koll. Finner dock själv denna funktion tämligen onödig, och använder den nästan aldrig... även om man bläddrar igenom långa dokument.

Den är magisk i spela som t.ex diablo3, binda movement till mouse3 och så behöver man dra på scrollen en gång var 5e sekund eller så.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Menar du så man kan koppla bort motståndet? Logitech har det på nästan alla sina dyrare möss nu för tiden.

Ja precis, se denna video för en illustration på vad jag är ute efter: https://www.youtube.com/watch?v=zZS2EFk7DWs

Har blivit van vid det nu, och vill gärna ha den funktionaliteten i nästa mus jag skaffar. (Jag upplever att knapparna i min M705 har börjat glappa lite smått på sistone så jag misstänker att jag kan bli tvungen att kolla efter en ny snart).

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusnan:

Ja precis, se denna video för en illustration på vad jag är ute efter: https://www.youtube.com/watch?v=zZS2EFk7DWs

Har blivit van vid det nu, och vill gärna ha den funktionaliteten i nästa mus jag skaffar. (Jag upplever att knapparna i min M705 har börjat glappa lite smått på sistone så jag misstänker att jag kan bli tvungen att kolla efter en ny snart).

Aa det har Logitech i nästan alla sina dyrare möss. Några andra tillverkare har också börjat sätta in det men är fortfarande lite ovanligt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Det är ju grymt med mjukt rullande scrollhjul. Har ni så att det bara skrollar om ni rör fingret på touchpad:en eller surfplattan? Det vanligaste är nog att scrollningen bibehåller hastigheten när man lyfter fingrarna från enheten.

Jag läser mycket teknisk dokumentation, då räcker det oftast att leta efter rubriker, väldigt behjälpligt!
Sedan har vi såklart forumet här. Tro mig, behovet och önskemålet att bibehålla funktionen finns! Tur att det går att stänga av eller bortse ifrån om du inte vill använda detta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@gusnan: Har haft ett par Logitechmusar som har haft den funktionen, men tycker dock att implementationen som de ha gjort på min nuvarande mus, MX Master, är den bästa hittills.
Det sköts helt automatiskt av musen utan att man behöver växla med någon knapp.
Rullar du långsamt så får du "klick" på rullningen, men rullar du snabbt så kopplas det ifrån och du får hypersnabb rullning, och när du stannar igen så går den tillbaka till "klick".
Blir helt logiskt och fungerar jättebra.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gusnan:

Ja precis, se denna video för en illustration på vad jag är ute efter: https://www.youtube.com/watch?v=zZS2EFk7DWs

Har blivit van vid det nu, och vill gärna ha den funktionaliteten i nästa mus jag skaffar. (Jag upplever att knapparna i min M705 har börjat glappa lite smått på sistone så jag misstänker att jag kan bli tvungen att kolla efter en ny snart).

De flesta möss använder Omronbrytare till klickknapparna och de brukar inte vara så svåra att byta.

I övrigt så tycker jag att det är suveränt att kunna växla mellan frihjul och stegat scrollhjul, Revolution musen skapade verkligen en revolution när den lanserade den mekaniken, jag gillar däremot inte att ha det inställt på autoväxling men gu va gött det är att kunna växla manuellt mellan lägen beroende på vad man gör.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är ju grymt med mjukt rullande scrollhjul. Har ni så att det bara skrollar om ni rör fingret på touchpad:en eller surfplattan? Det vanligaste är nog att scrollningen bibehåller hastigheten när man lyfter fingrarna från enheten.

Jag läser mycket teknisk dokumentation, då räcker det oftast att leta efter rubriker, väldigt behjälpligt!
Sedan har vi såklart forumet här. Tro mig, behovet och önskemålet att bibehålla funktionen finns! Tur att det går att stänga av eller bortse ifrån om du inte vill använda detta.

Om man läser mycket text brukar jag trycka ner scrollen och dra lite så den scrollar av sig själv.
Känns som att jag spänner handen/armen mer när jag har scrollen i det fria läget.
Har så att musen scrollar 6 rader åt gången, om scrollen snurrar av sig själv blåser sidor bara förbi.

Men helt klart grym funktion som jag hoppas blir standard även om jag oftast kommer ha så det är stegvis (gillar också när det är ganska tydliga hack på scrollen så man enkelt tar en åt gången).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

ok, det låter ju som om jag inte behöver vara orolig - tack allihop!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är ju grymt med mjukt rullande scrollhjul. Har ni så att det bara skrollar om ni rör fingret på touchpad:en eller surfplattan? Det vanligaste är nog att scrollningen bibehåller hastigheten när man lyfter fingrarna från enheten.

Jag läser mycket teknisk dokumentation, då räcker det oftast att leta efter rubriker, väldigt behjälpligt!
Sedan har vi såklart forumet här. Tro mig, behovet och önskemålet att bibehålla funktionen finns! Tur att det går att stänga av eller bortse ifrån om du inte vill använda detta.

Har funnits både på Performance MX som är föregångaren till MX master, å första gången jag stötte på det, back in the days med MX Revolution.
Var fett skeptiskt till funktionen första gången på min MX revolution, folk pratar om att MX-Master har funktionen att den växlar beroende på hur snabbt man scrollar, välkomna till 2006/2007 när det nu var.
Gillar inte hastighetsväxlingen, men blev ganska snabbt att man växlade över till det statiska frihjhulsläget, och är absolut inget jag vill vara utan längre.

G502 är riktigt trevlig som gamingmus, 3366 sensorn och dessutom frihjulsscroll
G900 och G902 har funktionen med såvitt jag vet.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com