Permalänk
Medlem

Visa dina DIY-projekt

Det finns en tråd för datorbyggen, nyköpta prylar, ens skrivbord, sin bil och säkert många andra också. Men finns det en tråd där man kan få visa och diskutera alla sorters prjekt man gjort? Om inte så finns det en nu!

Den här tråden är till för oss som antingen vill visa vad man gjort eller ha kortare diskussioner om t.ex. slöjd eller andra skapande projekt, stora som små.

Kanske har du målat en tavla, byggt ett hus, täljt en kniv, kromat bilen, snickrat en arbetsbänk, sytt en balklänning, smitt ett svärd, gömt kabelhärvor eller något helt annat? Då är det bara att du tar en bild och lägger in den här.

Själv så är det första våren/sommaren i hus med tillhörande "verkstad" (=en sned byggbarack av modell mindre) så jag ska försöka lära mig arbeta lite med trä. En bandsågslåda (om jag lyckas ställa in den där förbannade bandsågen så den inte sågar snett), en skärbräda och ett sidobord står närmst på tur. Känns som att man går går i mellanstadiet på träslöjden igen.

Just nu håller jag på med sidobordet *host*brasvedtillvintern*host*, det blir inte snyggt och inte speciellt likt det jag tänkt mig men jag lär mig något i varenda moment samtidigt som jag har kul och det är förstås huvudsaken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Det finns en tråd för datorbyggen, nyköpta prylar, ens skrivbord, sin bil och säkert många andra också. Men finns det en tråd där man kan få visa och diskutera alla sorters prjekt man gjort? Om inte så finns det en nu!

Den här tråden är till för oss som antingen vill visa vad man gjort eller ha kortare diskussioner om t.ex. slöjd eller andra skapande projekt, stora som små.

Kanske har du målat en tavla, byggt ett hus, täljt en kniv, kromat bilen, snickrat en arbetsbänk, sytt en balklänning, smitt ett svärd, gömt kabelhärvor eller något helt annat? Då är det bara att du tar en bild och lägger in den här.

Själv så är det första våren/sommaren i hus med tillhörande "verkstad" (=en sned byggbarack av modell mindre) så jag ska försöka lära mig arbeta lite med trä. En bandsågslåda (om jag lyckas ställa in den där förbannade bandsågen så den inte sågar snett), en skärbräda och ett sidobord står närmst på tur. Känns som att man går går i mellanstadiet på träslöjden igen.

Just nu håller jag på med sidobordet *host*brasvedtillvintern*host*, det blir inte snyggt och inte speciellt likt det jag tänkt mig men jag lär mig något i varenda moment samtidigt som jag har kul och det är förstås huvudsaken.

Att bli intresserad av träarbete och tillhörande verktyg är en dyrare hobby än datorer... Fråga mig inte hur jag vet det...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Att bli intresserad av träarbete och tillhörande verktyg är en dyrare hobby än datorer... Fråga mig inte hur jag vet det...

Skickades från m.sweclockers.com

Hur vet du det?

(Jag blev genuint nyfiken och hoppas på en bild på mängder med saker!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Att bli intresserad av träarbete och tillhörande verktyg är en dyrare hobby än datorer... Fråga mig inte hur jag vet det...

Skickades från m.sweclockers.com

Jotack, det har jag märkt. Satte i halsen när jag väl såg vad bara virket kostade (efter att ha behövt leta en jädrans massa för att ens hitta någon som säljer annat än furu och ek). Just nu har jag bara furu och en liten gnutta ek hemma, tänker att jag får lära mig åtminstone litegrann innan jag slaktar och hyvlar sönder de dyrare träslagen.

Sen har vi förstås alla verktyg. På kvällarna tittar jag en del på youtubevideos för att få inspiration och lära mig teknik. Finns alltid någon smart grej man vill köpa bara för att inse att den där lilla plastgrejen kostar flera hundra kronor, om den ens finns att få tag på i Sverige.

Har tänkt skaffa en hyvel, kanske storlek 7. Men att hitta en fysisk butik som säljer en sådan verkar omöjligt om man inte är villig att köpa en av de dyrare varianterna. Jag är dock inte så sugen på att lägga 4.000 kr för en hyvel när jag precis börjat... Har börjat skumma blocket och tradera varje kväll men om någon kan tipsa om en fysisk butik i trollhättanområdet (eller Gbg i värsta fall) som kan tänkas ha t.ex. hyvlar för hobbybruk så säg gärna till.

En svarv står också högt på inköpslistan men det verkar som att man antingen får sälja sin njure, kolla blocket en gång i minuten, köpa "skräp" eller vara duktig på att meka. Aja...

Permalänk
Medlem

https://i.imgur.com/nnrTADF.jpg

Mitt senaste väldigt blygsamma projekt. En slida till en kockkniv, gjord av björkplywood. Klarlackad.

Permalänk
Medlem

Frågan är i vilken ända man ska börja. Jag har för många hobbys för min studentplånbok, den saken är klar.
Kan kasta in ett axplock som fanns tillhanda;

Nya frontarna till hemmabion/musikanläggningen:

Inte klara än men är på god väg.. bilderna från i höstas. Hann inte bli klar innan det blev för kallt.
De ska spacklas klart, slipas och lackas var det tänkt... Får se om det hinns med i sommar.

Gjort några knivhandtag till köksknivar som har getts som present till nära och kära:

Mina förra högtalare som blev klara bara häromåret:

Sen har det blivit några förstärkare, subwoofers, bord och annat smått och gått genom åren.

EDIT:

Skrivet av Olegh:

https://i.imgur.com/nnrTADF.jpg

Mitt senaste väldigt blygsamma projekt. En slida till en kockkniv, gjord av björkplywood. Klarlackad.

En Saya är aldrig fel!
Är det en burk ZAR Ultra PU-Lack måntro?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Kul initiativ!

Håller själv på med ett DIY-projekt hemma, denna gång en plantsation som ska hålla koll på jordens och luftens fuktighet och temperatur, bevattna vid behov samt sköta en växtlampa.

Har än så länge fått igång datasamling och håller nu på att samla data för att veta vilka värden den ska hålla sig efter för bevattning m.m.

Permalänk
Medlem

Utomhustermometer. Arduino samt ett gäng Adafruit RGB-dioder i 3D-printat skal.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Tyckte det kändes lite trist att gå upp och sitta vid datorn på kvällarna så jag byggde på en bänk bakom soffan (ca 20 cm bred) med en skärm i. Skärmen hissas upp och ner med hjälp av ett skrivbordsunderrede och sitter fast med ett vinklingsbart väggstativ.

Fungerar rätt smidigt faktiskt, så nu kan sambon titta på vilket skräp som helst på tv medan jag spelar eller ser på netflix, utan att vara alltför osocial

Edit, får inte till länkningen så bilden blir infogad...

Bildlänk fixat /screamin-daemon
Permalänk
Avstängd
Skrivet av EpicToaster:

Kul initiativ!

Håller själv på med ett DIY-projekt hemma, denna gång en plantsation som ska hålla koll på jordens och luftens fuktighet och temperatur, bevattna vid behov samt sköta en växtlampa.

Har än så länge fått igång datasamling och håller nu på att samla data för att veta vilka värden den ska hålla sig efter för bevattning m.m.

Bilden fungerar inte.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Här är mina två mest seriösa DIY-projekt:

Stativhögtalaren heter "FUKDIST" (ej min design, googla) och de vita baslådorna (varav en på bild) är mina egna kreationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Här är mina två mest seriösa DIY-projekt:

https://i.imgur.com/z3Ffs8O.jpg
Stativhögtalaren heter "FUKDIST" (ej min design, googla) och de vita baslådorna (varav en på bild) är mina egna kreationer.

Prisvärda element i Fukdist, inte sett den innan faktiskt, men det kan bero på att jag inte hänger på faktiskt längre!
18RNX och klassiska ringradiatorn är prima bang-for-the-buck!

Låter de lika bra som de borde? XT25an gillar ju inte att delas för lågt utan att dunka ner lite problemområden... Satt och svor rätt fint när jag designade en liknande stativare.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

@Mizzarrogh: Mitt fel, nu borde den fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Prisvärda element i Fukdist, inte sett den innan faktiskt, men det kan bero på att jag inte hänger på faktiskt längre!
18RNX och klassiska ringradiatorn är prima bang-for-the-buck!

Låter de lika bra som de borde? XT25an gillar ju inte att delas för lågt utan att dunka ner lite problemområden... Satt och svor rätt fint när jag designade en liknande stativare.

Jag är mycket nöjd med ljudet i dom. Waveguiden är en väldigt viktig del i designen som hjälper diskanten att göra ett bra jobb. Tycker dom matchar mina Guru Junior (som var markant dyrare) väl. I basområdet så kämpar ju alla stativare kapacitetsmässigt... men jag har ju mitt separata bassystem

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EpicToaster:

@Mizzarrogh: Mitt fel, nu borde den fungera?

Flawless... (uttalat med mortal combat röst).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Ska totalrenovera en gammal 60-tals-sportbåt nu under sommaren. 100+ hästars Volvo B20 med dubbla förgasare haha. Här är hon, redo för lite kärlek. har tyvärr ingen bild med kapellet nere. Riktigt mycket fräsigare då.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Tyckte det kändes lite trist att gå upp och sitta vid datorn på kvällarna så jag byggde på en bänk bakom soffan (ca 20 cm bred) med en skärm i. Skärmen hissas upp och ner med hjälp av ett skrivbordsunderrede och sitter fast med ett vinklingsbart väggstativ.

Fungerar rätt smidigt faktiskt, så nu kan sambon titta på vilket skräp som helst på tv medan jag spelar eller ser på netflix, utan att vara alltför osocial

Edit, får inte till länkningen så bilden blir infogad...

Haha, perfekt

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Ska totalrenovera en gammal 60-tals-sportbåt nu under sommaren. 100+ hästars Volvo B20 med dubbla förgasare haha. Här är hon, redo för lite kärlek. har tyvärr ingen bild med kapellet nere. Riktigt mycket fräsigare då.

https://i.imgur.com/uhz0bf1.jpg

Huuur fräck som helst! Den förtjänar nästan en egen tråd, om det blir fart på renoveringen.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Garage -> Kontor

Gjorde om mitt garage till kontor när jag började jobba hemifrån på heltid. Vart rätt nöjd. Är lite mer färidigt än på undre bilden. T.ex. finns taklist nu.

Innan:

Efter:

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Medlem

Kameleont terrarium

Har byggt ett terrarium till en kameleont.

MDF skivor målade med lackfärg och en inbyggd plexiglas låda i botten så att man kan spruta vatten i terrariet utan problem.
Dörr och tak i rostfritt nät.

Permalänk
Medlem

@mwi: Jag får väl kontra med lite orm-terrarium:

Album: https://imgur.com/a/fSXTHxJ

Album: https://imgur.com/a/DCEe6Yu

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Detta är mitt senaste projekt, en klon av en klassisk synth arp 2600, heter TTSH och är designad av en kille från Stockholm!

Började med att jag fick ett stort kretskort som såg ut såhär

Och så beställde jag en massa små komponenter som man ser ovanför i små påsar ovanför, där är det resistorer som är sorterade efter reisistans, därav postit lapparna, efter en väldigt möda och besvär och lödande, typ 12h i sträck, så var den delen klar, sen gällde det att bygga en låda.

Senaste gången jag byggde något i trä var nog i träslöjden för en väldig massa år sedan och det gick åt helvete men jag blev riktigt nöjd denhär gången.
Började med att jag köpte trä och ritade upp dimensioner för hur jag ville att lådan skulle se ut, sågade trät till dessa dimensioner och började borra och limma och vad nu allt heter, såhär såg det ut i typ första stadiet

Därefter så blev det att måla, jag valde en mahogany lackbets för jag tycker det är jävla snyggt, tror jag han ha haft lite för mycket men jag är nöjd ändå, såhär blev det efter några lager färg.

Och såhär ser det ut när allt var ihopsatt :=)

Gjorde också ett litet album med fler bilder från det projekter och från andra diy projekt jag gjort ifall någon vill ha lite inspiration för att börja
https://imgur.com/a/pCtMX9G

Och kostnaden för detta blev, 3500 för kretskort + panel, 4000 för komponenter och kanske 500 för lådan

Permalänk
Inaktiv

Jag tillverkade en "reverse flow smoker grill" för ett par år sedan. Ritade först i AutoCAD för att kunna hålla reda på alla mått. Mycket tidskrävande men väldigt kul projekt. Den används 1 gång om året nu när vi samlas för midsommar

Permalänk
Medlem

Hittade dessa på en köp o sälj sajt på Facebook av en ren slump där killen höll på att rensa ut sin lada och ville sälja dessa klenoder.
Åkte ditt direkt och köpt dem av han.
Det är ett par Sonab OA-2212 som är tillverkade 1979 eller 1977 inte helt säkert än.

Som ni ser kommer det kräva en hel del renovering och reparationer men jag har redan slängt mig över dem börjar plocka ner lådor m.m metodiskt i garaget.

Permalänk

Fick för mig för ett år sedan att jag ville börja köra FPV drönar racing. Det mesta på marknaden kostade en hel del för att få tag i något som gick någorlunda fort. Så bestämde mig istället för att bygga min egen drönare. Så det blev ett inköp av en DIY 3D-skrivare från kina samt all elektronik som behövdes till drönaren, inkl headset med display.

3D-skrivaren var i sitt ursprungsskick riktigt kass som man kan förvanta sig(kostade ca 2000kr inkl moms och tull har jag för mig). Har under det senaste året bytt ut samtliga delar på skrivaren i olika iterationer och har nu en 3D-skrivare som klarar av att skriva ut med 0.1mm precision i hyfsad kvalité.

Har nog lagt ner någonstans runt 500+ timmar i både utskriftstid och arbetstid för att få skrivaren i det skick som den är i just nu, men man har lärt sig extremt mycket på vägen!

All elektronik till drönaren kom i ca ett 20-tal olika paket. Hon som stod i paketutlämningen och de som stod i den kö som bildades bakom mig på ICA var måttligt nöjda när alla dessa skulle hämtas ut
Har nu gjort 3 design iterationer med drönaren var av 2st har kraschat och den tredje är än så länge otestad.

Detta är drönare 2.0 men skiljer sig inte så mycket ifrån drönare 3.0(som jag tyvärr inte har några bilder på just nu). Har gjort armarna tjockare, ett skal samt ett landningsställ för drönare 3.0, men basen är i princip den samma. Har inte haft så mycket tid över på sistonde då jag håller på med mitt examensarbete just nu, men hoppas på att kunna flyga lite i sommar med den!

Riktigt roliga hobbies måste jag säga, både 3D-skrivare och FPV drönare, kan varmt rekommenderas om någon har lite pengar och tid att avsätta

Visa signatur

Fractal Design R5 (White, Windowed) | Asus Z170-Deluxe
Intel I7-6700k | Trident Z 3600Mhz DDR4 CL15
Asus Strix GTX1080 8GB | Samsung SM951 256GB
EVGA Supernova G2 850W | Acer Predator x34

Permalänk
Medlem

Borde ju räknas som DIY... Jag gjorde låtarna i mitt band samt spelade in det i studion å mixade det hemma. varsegod: https://open.spotify.com/artist/5W3bpjWVKNsHTDIIMUqkLr?si=-La...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av GetzTheGoldfish:

Detta är mitt senaste projekt, en klon av en klassisk synth arp 2600, heter TTSH och är designad av en kille från Stockholm!

Började med att jag fick ett stort kretskort som såg ut såhär
https://i.imgur.com/GNyXKtR.jpg
Och så beställde jag en massa små komponenter som man ser ovanför i små påsar ovanför, där är det resistorer som är sorterade efter reisistans, därav postit lapparna, efter en väldigt möda och besvär och lödande, typ 12h i sträck, så var den delen klar, sen gällde det att bygga en låda.
https://i.imgur.com/jqMYtZ3.jpg
Senaste gången jag byggde något i trä var nog i träslöjden för en väldig massa år sedan och det gick åt helvete men jag blev riktigt nöjd denhär gången.
Började med att jag köpte trä och ritade upp dimensioner för hur jag ville att lådan skulle se ut, sågade trät till dessa dimensioner och började borra och limma och vad nu allt heter, såhär såg det ut i typ första stadiet
https://i.imgur.com/bt1XhPn.jpg

Därefter så blev det att måla, jag valde en mahogany lackbets för jag tycker det är jävla snyggt, tror jag han ha haft lite för mycket men jag är nöjd ändå, såhär blev det efter några lager färg.
https://i.imgur.com/wa3l9Ss.jpg

Och såhär ser det ut när allt var ihopsatt :=)

https://i.imgur.com/XXvbK8v.jpg

Gjorde också ett litet album med fler bilder från det projekter och från andra diy projekt jag gjort ifall någon vill ha lite inspiration för att börja
https://imgur.com/a/pCtMX9G

Och kostnaden för detta blev, 3500 för kretskort + panel, 4000 för komponenter och kanske 500 för lådan

GRYMT!!!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Kul tråd! jag har allt för många hobbys, detta gjorde jag för 2 somrar sen:

I terrariet bor leguanen Blomma som min dotter döpte den till

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

@Pelle: Snyggt! Kul att se att någon förstår den plats som krävs för att hålla ett sånt djur. Vad är det du har på väggarna?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

@Pelle: Snyggt! Kul att se att någon förstår den plats som krävs för att hålla ett sånt djur. Vad är det du har på väggarna?

Ja generellt sett så har dom allra flesta för litet hamnade just precis under 4m2, frigolit och sen har jag bokstavligt talat kastat på sånt där murbruk endel hus har som fasad

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)