Grillclockers - För oss som älskar att grilla kött!

Permalänk
Medlem

Grillclockers - För oss som älskar att grilla kött!

Hej alla grillsugna.
Jag älskar att grilla och då främst kött i alla dess olika sorter. Tänkte det kunde va kul att höra med er på detta forum vad ni tycker om och kanske dela lite tips på bra grilloljor och liknande.
Jag själv grillar med en kolgrill av märket Grillstar " Rostfri " som jag har ägt i 15år. " Rektangulär "
Jag har testat att grilla med gasolgrill , men jag tyckte inte att det blev samma känsla även om köttet smaka väldigt gott. Oftast blir det färdigköpt grillolja då frugan och barnen tycker om det
Men ibland blandar jag själv ihop nått som jag lägger mitt kött i , senast testa jag ett Japanskt recept som va riktigt gott. Dock har jag slarvat bort lappen med receptet.
Jag äter allt i köttväg , men en saftig karré och en kall öl är väl det jag uppskattar mest och till det föredrar jag en kryddig potatissallad.
Frugan och barnen äter mest grillad kyckling och fläskytterfilé men personligen tycker jag att det blir lite för torrt.
Så dela gärna med er av recept , grillar , kött och allt inom grillningens värld.
Mvh / Mangee

Ny trådnamn, mod
Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Karré är helt klart det bästa som går att grilla enligt mig. Helst tillsammans med klyftpotatis, vitlökssmör och en god bearnaise.

Brukar oftast köra en färdig BBQ-rub strax innan jag lägger på köttet.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Kör mest benfri karré eller kyckling innerfilé på grillen, som är en liten koleldad klotgrill.

Startar kolen med skorsten, enormt bra tillbehör!

Marinaden brukar i 95% av fallen vara Kaj P allround, marinerade i minst ett dygn innan (även fast vissa vill göra gällande att det inte gör nån skillnad efter 2 h).

Egengjord bea på egengrillat kött med ett liten hög sallad till, gudagott! Våga skippa potatistillbehör!

Permalänk
Medlem

Helgrillad karre med en god rub grillad i låg temperatur till runt 70grader, serverat med ugnsrostad färskpotatis och en tsatsiki och barbeque-sås, fisatan va gott det skulle vara.
Annars är kycklingspett riktigt gott, att grilla matrierat med sweetchili-sås och ris till.

Längtar tills jag får villa och stor grill.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Brukar köra benfria karrér i en Caj P Marinad & Grillolja ALLROUND i vakummarinator i minst 15 minuter, sen grilla 4 minuter på varje sida på högsta värme i en gasolgrill med stängt lock. Sen servera med ugnsbakad potatis och City Gross chilibearnaise. Riktigt gott blir det.

Permalänk
Medlem

Har upptäckt att fläskytterfilé är bland det godaste att grilla faktiskt, visst en redigt god entrecote eller liknande är aldrig fel. Men har mer och mer emigrerat över till fläsk, kör en fräsch sallad och antingen tunna pommes till, alternativt potatisgratäng

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Testat att "marinera" i en vacuumförpackning ?
Nästan allt fungerar då, Vitlöksklyftor, grenar av favoritkryddan, hackad chili, äppelklyftor etc.
Marinad i kvadrat kan man säga.

Permalänk
Medlem

Mina bästa tips: Aldrig kylskåpskalla råvaror på grillen. Eller i stekpannan för den delen heller. Karré eller entrecote tycker jag funkar bäst. Föredrar kolgrillning framför El/gasol. Marinera i Coca Cola, torka av med papper och sen en torr Smokey Rub.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Har upptäckt att fläskytterfilé är bland det godaste att grilla faktiskt, visst en redigt god entrecote eller liknande är aldrig fel. Men har mer och mer emigrerat över till fläsk, kör en fräsch sallad och antingen tunna pommes till, alternativt potatisgratäng

Snälla, skippa det där skällsordet "fläskytterfile" för det finns inte

För de som envisas http://www.svensktkott.se/om-kott/stall-en-fraga/faq-laga-mat... , det är bara en vanlig jädra kotlettrad så som det hette förr i tiden (uppvuxen med självslaktade grisar/kor och avskyr det där^^)

Men, håller med, det är gott som tusan oavsett med en fin bit fläskkött

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Hjälpsam

Skorsten/sedjel är favoritverktyget vid grilning, en varm och jämn glöd av briketter är grunden till allt.

Kör ett Weber klot och kör för det mest indirekt värme, dvs kol på sidorna och köttet i mitten med lock på och stektermometer. 1-2 vändningar på en fläskytterfilé så är det fixed

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Inaktiv

Korv med bröd och heinz ketchup på.

Annars kotlettrad med torr rubbing.
Klyftpotatis och persiljesmör är gott.

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig inte så mycket om vad jag lägger på grillen utan mer om grillen i sig.
Just nu håller jag på att övertala mig själv att jag verkligen behöver en Big Green Egg.
https://bagarenochkocken.se/grillar/big-green-egg/big-green-e...

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Snälla, skippa det där skällsordet "fläskytterfile" för det finns inte

För de som envisas http://www.svensktkott.se/om-kott/stall-en-fraga/faq-laga-mat... , det är bara en vanlig jädra kotlettrad så som det hette förr i tiden (uppvuxen med självslaktade grisar/kor och avskyr det där^^)

Men, håller med, det är gott som tusan oavsett med en fin bit fläskkött

Haha!
Jag går bara på vad som står på förpackningen
Skyller på det, men jag håller med dig...är lite fulskrivet men orkade inte gå in så detaljerat som du gjorde

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Det mesta kan hamna på grillen, bara man har lite grillöl. Dock är en favorit att hälsa på bror som har en Smoker Grill, indirekt grillning. Svårt att slå det i mitt tycke.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Mina bästa tips: Aldrig kylskåpskalla råvaror på grillen. Eller i stekpannan för den delen heller.

Detta har även jag förespråkat. Och förespråkar fortfarande i grund och botten men kommer testa raka motsatsen någon gång. Johan Jureskog hävdade på Instagram nyligen att som hemmagrillare kunde man faktiskt testa att köra nötkött kylskåpskallt på riktigt hett galler. Vitsen skulle vara att du kan få en ordentligt tillagad yta innan innertemperaturern passerat medium rare. Hemmagrillar når inte de riktigt höga temperaturer som restauranggrillar når och då kan en kallare kärntemp på köttet motverka överstekt kött.

Resonemanget tycks funka i teorin och jag är villig att testa.

Annars är helgrillad entrecote mycket gott, detta recept är otroligt enkelt men det blir riktigt gott. Brukar sikta på 55 grader i kärnan.

En annan köttbit jag vill slå ett slag för är njurtapp. Grillas snabbt till rare eller medium rar och låt det vila. Fantastiskt fin och kraftfull köttsmak.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Haha!
Jag går bara på vad som står på förpackningen
Skyller på det, men jag håller med dig...är lite fulskrivet men orkade inte gå in så detaljerat som du gjorde

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe, det var inte direkt riktat mot dig utan mer för att sprida lite "kunskap" som lätt förloras hos andra när de inte vet vad det är de köper:)

För övrigt, att slänga sidfläsk på grillen, jösses vad gott, vi köpte en påse med chilimarinerad sådan på test förra sommaren och slutade med att vi satt o mumsade på det till o med morgonen efter kallt

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Personligen gillar jag också att äta grillad mat men drar min gräns vi karré och entrecote. Förstår helt enkelt inte förkärleken till framförallt karrén. För mig växer det bara i munnen vilken karré jag än smakat.
Själv grillar jag mycket kyckling som frugan marinerar. Riktigt gott dagen efter som kallskuret också.
Annars är alltid fläskfilé men framförallt oxfilé min favorit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Hehe, det var inte direkt riktat mot dig utan mer för att sprida lite "kunskap" som lätt förloras hos andra när de inte vet vad det är de köper:)

För övrigt, att slänga sidfläsk på grillen, jösses vad gott, vi köpte en påse med chilimarinerad sådan på test förra sommaren och slutade med att vi satt o mumsade på det till o med morgonen efter kallt

Nej jag förstod det
Håller med om att slänga på lite sidfläsk, blir otroligt gott.
Däremot är en personlig läxa jag lärt mig genom åren att inte använda marinad, körde nästan uteslutande med det förr i tiden, men blir ofta för himla kladdigt och stökigt till att börja med, sen tycker jag det blir godare och enklare att applicera smak på köttet när det är klart.

Detta är ju högst personligt dock, finns mycket kött som blir jättegott av marinad, men för min del får det räcka

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Blir kycklingen torr är det ju någon som behöver öva på att grilla bättre

Grillar dock nästan uteslutande kött och fisk så blir inga oljor eller rubs för min del. Lämnar sånt till fläsk och kyckling.

Liksom drar man igång grillen osv orkar man ju inte förstöra tillfället med att slänga på en karré på den. Sure som tonåring där färdigmarinerad karré och köpes bea är lördagsdrömmen för många men som vuxen? :7

Hellre en god köttbit från en lokal bonde eller göra egen burgare (alternativt en bit färsk lax).

Men svartvinbärssaft, chili, salt, vitlök, peppar är en fin marinad för fläsk.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

BTW, nån här inne som provat the famous beer can chicken?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Jag bryr mig inte så mycket om vad jag lägger på grillen utan mer om grillen i sig.
Just nu håller jag på att övertala mig själv att jag verkligen behöver en Big Green Egg.
https://bagarenochkocken.se/grillar/big-green-egg/big-green-e...

Givetvis!
Jag är mer inne på Primo 400XL dock.
Ska bara ha råd

Skrivet av [SH]:

Vitsen skulle vara att du kan få en ordentligt tillagad yta innan innertemperaturern passerat medium rare. Hemmagrillar når inte de riktigt höga temperaturer som restauranggrillar når och då kan en kallare kärntemp på köttet motverka överstekt kött.

T o m sett tips på att frysa dem.

Inte testat dock.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

BTW, nån här inne som provat the famous beer can chicken?

Inte testat, men folk jag känner rekommenderar spatchcock (klippa bort ryggraden och platta till fågeln för jämnare tillagning) istället vilket jag har testat och det blev bästa kycklingen jag ätit.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@[SH]: Intressant, kan faktiskt också köpa resonemanget att om köttbiten är kall så hinner inte kärntempen bli så hög så man får nötköttet lättare rare-mediumrare men med en krispig yta.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Kamben är bäst! Efter grillning penslar man på honungglaze och serverar!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Rekommenderar varmt att leta upp köttdetaljen som heter "flapsteak". Det är en bit av nöt som blir så sjukt bra på grillen! Behövs ej mer än salt och peppar.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem

Härligt att se så många svar
Har fått tag i duvbröst av en jägare så det ska jag prova i helgen. Fick tips av han att man ska rulla in dom i bacon för annars kan dom lätt bli torra. Bacon bacon bacon detta fantastiska tilltugg , man blir sugen på en kall bara man hör ordet bacon
Big Green Egg såg riktigt häftig ut , men efter denna sommar ska jag göra en egen grill av ett oljefat.
Kul att så många kommer med olika kött tips
Mvh / Mangee

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hahahaha en klassiker

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

En väldigt positiv grej med en "Smoker" är att det blir lite mer som en grej man samlas runt, inte som med vanliga grillar där det snart är klart. En smoker kan ta flera timmar och det blir flera goa samtal mellan folk på gräsmattan.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide