Toshibas försäljning av minnesverksamheten får grönt ljus från kinesiska myndigheter

Permalänk
Melding Plague

Toshibas försäljning av minnesverksamheten får grönt ljus från kinesiska myndigheter

Efter många turer fram och tillbaka köpte till slut Bain Capital Toshibas minnesverksamhet för 18 miljarder USD. Nu godkänner kinesiska myndigheter affären.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag antar nån hotade med "översvämning" för att affären skulle gå igenom

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Så SK Hynix går in som delägare på en av de få kvarvarande minnestillverkarna, inte bra.
Apples och Dells behov av minneskretsar är väl säkrade i och med detta men utöver det så får väl alla andra vända sig till minneskartellen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Jag antar nån hotade med "översvämning" för att affären skulle gå igenom

Skickades från m.sweclockers.com

Nej men de var i strid med WD om rättigheterna till NAND fabrikerna.

Skrivet av anon12433:

Så SK Hynix går in som delägare på en av de få kvarvarande minnestillverkarna, inte bra.
Apples och Dells behov av minneskretsar är väl säkrade i och med detta men utöver det så får väl alla andra vända sig till minneskartellen.

Skickades från m.sweclockers.com

Om jag förstått det rätt så får de inte använda tekniken själva dock, utan de bara äger aktier till koncernen som kommer äga Toshibas minnesverksamhet. Samma är väl med Apple / Dell... de kan inte ta tekniken och konkurrera med, utan ska driva vidare det som koncern tillsammans med WD.

Apple/Dell osv kan ju använda de färdiga kretsarna dock till sin marknad, vilket egentligen inte ändrar så mycket vs om Toshiba gjort det.

Var ju denna biten WD var oroliga för... att just tekniken för det skulle kunna användas av konkurrenter.

Permalänk
Medlem

så vänta vad har kinesiska myndigheter med affären att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzzz:

så vänta vad har kinesiska myndigheter med affären att göra?

Är väl samma som EU / USA måste godkänna större affärer med.
https://www.sweclockers.com/nyhet/25368-usas-regering-stoppar...

Det finns ju ex när det inte godkänns och då blir det ingen affär.
Har för mig en del investerare är just Kina baserade, därav det behövs.