Permalänk
Avstängd

AMD StoreMI

Jag blir väldigt sugen på att uppgradera till ett X470 mobo bara för detta så att jag slipper avinstallera spel och kan vara den "Samlaren" i mig som aldrig vill avinstallera ett spel för jag kanske kommer spela det någon dag.

om någon har testat detta så får dem gärna dela med sig av hur bra det funkade.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Här är en som sammanfattat skillnaderna mellan Intels teknik likartade och StoreMI.

AMD StoreMI vs Intel Smart Response Technology Followup

Om jag förstått det hela rätt så är det egentligen den bättre tekniken. Nästan så att StoreMI är en revolutionerande ny teknik i och med att man också får mycket bra skrivprestanda (där har cache liknande lösningar ett stort problem)

  • Vad man måste tänka på är att ha en backupdisk, fallerar någon av diskarna parade med StoreMI så är man rökt, går inte att återställa utan måste ominstalleras.

  • Olika lösningar för att kryptera diskar verkar inte fungera med StoreMI, lösningar som kopplas in innan operativsystemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Här är en som sammanfattat skillnaderna mellan Intels teknik likartade och StoreMI.

AMD StoreMI vs Intel Smart Response Technology Followup

Om jag förstått det hela rätt så är det egentligen den bättre tekniken. Nästan så att StoreMI är en revolutionerande ny teknik i och med att man också får mycket bra skrivprestanda (där har cache liknande lösningar ett stort problem)

  • Vad man måste tänka på är att ha en backupdisk, fallerar någon av diskarna parade med StoreMI så är man rökt, går inte att återställa utan måste ominstalleras.

  • Olika lösningar för att kryptera diskar verkar inte fungera med StoreMI, lösningar som kopplas in innan operativsystemet

StoreMi, eller FuzeDrive egentligen, är inget mer än Tiered storage. Detta är inte nytt, ej revolutionerande, ej speciellt på något sätt. Det har funnits rätt länge nu och används på enterprise nivå. Skillnaden är att StoreMi är riktat mot konsumenter och den inriktningen är ny, men inte teknologin.

Det jag skulle störa mig på är att jag förlorar all kontroll över vad som hamnar vart, och med hur stora spel är idag och hur ofta jag spelar olika spel så låter det mer irriterande än något annat. Om jag köper ett nytt spel och vill lira så måste jag alltså spela det 10-20-30 gånger innan det hamnar på fast-tier. Så vad var poängen med att köpa SSD om jag måste ha det på snurrdisken tillsvidare? Och hur blir det med stora spel, flyttas allt eller bara delar? Kommer ena laddningsskärmen vara snabb och den andra vara seg för att det den laddar hamnade på olika diskar?
Någon typ av smidighet finns det helt klart, och lösningen i sig vet man fungerar, då det är som sagt inget nytt. Men med så begränsat med utrymme jag har på mina SSD'er vet jag inte om jag skulle vilja låta något annat bestämma hur, var och när jag ska få lov att ha filerna på min SSD.

Jag var väldigt intresserad av StoreMi. Men ju mer jag tänker på det och ju mer jag läser om folks erfarenheter. Desto mindre intresserad blir jag.

Och för dom som undrar, "StoreMi"/FuzeDrive är inte enbart för x470. Det finns för A320, B350 och X370 redan idag: http://www.enmotus.com/amd

Skillnaden är bara att med X470 kommer en license buntat med moderkortet, dvs. gratis mjukvara. Inget annat.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Håller med ovanstående. För gemene användare blir detta i princip en hemmbygd SSHD kompromiss. Inget jättespecielt egentligen. Lär inte få större genomslag än Intel optane när det kommer till vanliga hem-PCs. Jag kanske är dum, men jag ser liksom inte det speciella med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Det jag skulle störa mig på är att jag förlorar all kontroll över vad som hamnar vart, och med hur stora spel är idag och hur ofta jag spelar olika spel så låter det mer irriterande än något annat. Om jag köper ett nytt spel och vill lira så måste jag alltså spela det 10-20-30 gånger innan det hamnar på fast-tier. Så vad var poängen med att köpa SSD om jag måste ha det på snurrdisken tillsvidare?

Vad jag sett så räcker det med att spela spelet 3 gånger så har man i princip full hastighet, efter första gången ökar hastigheten på spelet avsevärt jämfört med disk.

Har man råd att köpa en pci ssd på 2TB så visst, då är det lite bättre men då får man hosta drygt 10 000. Den här lösningen kan ge nästan samma prestanda för en femtedel av det priset, lite drygt två tusen. Det skulle jag säga är extremt konkurrenskraftigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Håller med ovanstående. För gemene användare blir detta i princip en hemmbygd SSHD kompromiss. Inget jättespecielt egentligen. Lär inte få större genomslag än Intel optane när det kommer till vanliga hem-PCs. Jag kanske är dum, men jag ser liksom inte det speciella med det.

Intel Optane är en cachelösning och klarar inte samma storlek, det är en sämre teknik som dessutom inte är lika snabb även om deras SSD'er av typen optane är blixtnsabb och dyr

Permalänk
Hjälpsam

Backup bör man göra vilken lösning man än använder sig av.

Om man inte håller på med ett otal diskar och andra speciallösningar, tycker jag att denna lösning är väldigt lockande, , allt som krävs är en SSD och en fet hårddisk, då får du något som är både snabbt och som rymmer mycket.

Kör själv med Primo diskcache.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1506397-primo-disccach..., där kan man låta en del av SSD fugera som diskcache, medan filerna ligger där de skall.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag ser själv fram emot att använda StoreMI i samband med X470-uppdateringen av vardagsrumsdatorn i sommar. Av det jag sett och läst om StoreMI/FuzeDrive verkar det vara riktigt trevlig teknik.

Av de tester jag sett verkar det gå rätt snabbt att få saker man använder flyttade till Fast Tier (verkar räcka med närmare 2-3 användanden för att få filer prioriterade till Fast Tier, inte 10-30 som det spekuleras kring ovan). Exakt hur detta påverkar hela spel beror nog mycket på hur de är uppbyggda i sin filstruktur och hur "smart" Enmotus gjort det hela. Flyttas endast filer man läst och inte "närliggande" filer och spelet i sig använder många unika filer för olika delar av spelet kan det hända att man får långsammare överföring första gången man kommer till dessa delar. Om tekniken försöker vara mer smart kan det hända att detta fall till stora delar täcks upp och att även närliggande filer/mappar flyttas. Om spelet däremot är mer strukturerat kring ett mindre antal stora data-filer kommer det nog fungera ypperligt oavsett.
Kan mycket väl tänka mig att Enmotus försökt göra det ganska smart. T.ex. att de försöker klassificera filer i kategorier som t.ex. Spel, Applikation, Dokument, Operativsystem, Generisk... och att olika algoritmer kickar in beroende på detta innehåll.

Hur som helst så ser jag inga direkta problem med att testa det hela med den gratislicens man får med på köpet med ett X470-moderkort. Licensen i StoreMI verkar i funktionsinnehåll ligga någonstans mellan "FuzeDrive Basic" och "FuzeDrive Plus"-licenserna som man kan köpa direkt from Enmotus.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Har en fundering, kan man skippa hårddisk och köra storeMI med enbart SSD och RAM?
Att ha SSD/nvme diskar som "base" och RAM som fast tier?

Tänkte om detta skulle vara bättre än en RAM drive med tanke på att man eventuellt skulle få RAM hastighet på en nand-disk, likt som man får SSD hastighet på en HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Har en fundering, kan man skippa hårddisk och köra storeMI med enbart SSD och RAM?
Att ha SSD/nvme diskar som "base" och RAM som fast tier?

Tänkte om detta skulle vara bättre än en RAM drive med tanke på att man eventuellt skulle få RAM hastighet på en nand-disk, likt som man får SSD hastighet på en HDD.

Om jag förstått rätt så är man endast ute efter prestanda så är bäst lösning att kombinera Intel Optane med en större SSD. Latensen för Optane är lägre än SSD, inte som ram minne men klart snabbare än SSD'er och så slits de inte heller som SSD'er gör vilket borde öka driftsäkerheten. Den mindre Optane disken får hantera småfilerna och avlasta SSD disken.

Använder man program som skriver mycket till disk borde det vara en attraktiv lösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Intel Optane är en cachelösning och klarar inte samma storlek, det är en sämre teknik som dessutom inte är lika snabb även om deras SSD'er av typen optane är blixtnsabb och dyr

Nej Intel Optane är inte en cache.
Intel Optane är en produktfamiljen med olika saker kombinerade med 3D XPoint minnen. Den mest utbredda användningen just nu är små diskar för att användas som cache precis som när dom sålde små slc ssder som cache disk till något chipset. perfekt som billig zil till zfs till skillnad från optane.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Nej Intel Optane är inte en cache.
Intel Optane är en produktfamiljen med olika saker kombinerade med 3D XPoint minnen. Den mest utbredda användningen just nu är små diskar för att användas som cache precis som när dom sålde små slc ssder som cache disk till något chipset. perfekt som billig zil till zfs till skillnad från optane.

Menade givetvis deras diskar men det blir väl mycket namn att hålla reda på, "optane" tror jag är mest välkänt. Poängen var i alla fall att kombinera 3DXpoint eller vad nu korrekt namn är för deras minnen med en vanlig SSD, Den kombinationen passar väl till StoreMI om man vill ha maximal prestanda

Permalänk
Medlem

Andra videon i trådstart förklarar allt man behöver veta.
Flera frågor i tråden besvaras i videon.