Telia och Telenor vinner i dansk domstol – behöver inte lämna ut kunduppgifter

Permalänk
Medlem

Dette er vidunderligt 👍

Permalänk
Skrivet av Bael:

Undrar om den domen även omfattar comhems kunder?

Som söderbäck skriver här #17392968 (om, det nu stämmer, låter logiskt i alla fall), så verkar det bara blivit dom utländska Ip-adresser som blivit bortplockade.

Men oavsett vilket, så kommer denna domen att röra om i grytan. Frågan är vad för vapen upphovsrättsinnehavarna använder här näst.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

"personlig integritet"?? Vad är det år 2018? Trodde inte att sånt fanns längre! Kan det vara så att Danmark ligger några år efter eller några år före?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

"personlig integritet"?? Vad är det år 2018? Trodde inte att sånt fanns längre! Kan det vara så att Danmark ligger några år efter eller några år före?

Antar att du lever under en sten?
Vad tror du GDPR är?

bara för att svenska politiker är inkompetenta i frågna innebär det inte att resten av världen är efter. Sverige är inte bäst alltid

Permalänk
Skrivet av AppendixSE:

Antar att du lever under en sten?
Vad tror du GDPR är?

bara för att svenska politiker är inkompetenta i frågna innebär det inte att resten av världen är efter. Sverige är inte bäst alltid

Du menar att resten av världen har hanterat dessa frågor på ett bra sätt tidigare? Att GDPR gick igenom i EU i början på året gör inte att man kan säga att allt är frid och fröjd?? Bolag och myndigheter har redan samlat gott om statistik från medborgare och företag som de nu kan använda hur de vill. Lever under en sten? Nej, absolut inte och problemet är inte löst bara för att EU har satt upp en lag. Titanerna på marknaden har korridorer fulla med jurister som jobbar runt dessa lagar och det är bara ifall de blir påkomna som en eventuell påföljd kan komma. Stora bolag som Google, Microsoft och Facebook är bra exempel där det ligger i företags intresse att åsidosätta personlig integritet till förmån för andra intressen. Utöver bolag så är inte myndigheter ett dugg bättre där kanske NSA är det mest uppmärksammade. Hur du kom fram till att jag anser att Sverige skulle vara bra på detta vet jag inte, vi är lika dåliga som resten av världen men uppenbarligen visar Danmark att de kanske är just bäst bland de dåliga.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag är fortfarande inte helt med på vilket rättsfall du menar.

Det närmsta jag känner till är det där Tele2 slapp betala vite för att de inte lämnat ut uppgifter gällande piraktopiering då en del av IPadresserna som man ville ha ut info kring verkar ha kunnat vara utländska delar av Tele2s verksamhet. Gällde alltså inte svenska kunder troligen och då gjorde Tele2 rätt i att inte lämna ut uppgifter enligt domstol.
However. Det här fallet är nog inte det du tänker på för här vann ju faktiskt ISP mot upphovsrättsjuristerna vilket var tvärt emot poängen du ville ha fram. Dessutom är ju frågeställningen i rättsfallen ganska olika.
Det tele2 var uppe i rätten för var för att slippa betala vite för att de inte lämnat ut IPnummer som kan tillhöra utländsk verksamhet. Det man har testat i Danmark och som nyheten handlar om berör frågan om rättighetshavare eller deras jurister har rätt att alls begära ut den här typen av information från internetleverantörerna.

Jag känner inte till att en liknande prövning faktiskt gjorts i Sverige fortfarande. Men jag kan också vara halvblind och har missat exemplet du antydde fanns i tråden. Vägled mig gärna lite mer utförligt så kanske jag förstår det hela lite bättre

Edit:
Ska jag vara lite mer rakt på sak så tror jag ditt romantiserade kring Danmark i den här frågan är just... romantiserande. I Danmark verkar den här indrivningsverksamheten ha fått större utbredning och under längre tid och därför har processen att ta upp något sådant i rätten också kommit längre. Knappast bättre än Sverige.
Jag upplever det som ganska svenskt att försöka slänga Sverige framför tåget eller beskriva hur mycket grönare det är på andra sidan. Kanske gör alla så ibland, men även när det fungerar bra i Sverige (som att svensken motade olle vid grind när dessa juristfirmor försökte etablera sig till skillnad från exempelvis Danmark) så vill man ogärna se det. Bättre att försöka vara missnöjd av någon outgrundlig anledning...
Ironiskt nog är det här med att fira och vara stolt över den här typen av grejer något som Danskarna är bättre på hehe ;). De är stolta över landet, försvarar det kanske lite tydligare. Jag bor i Malmö och jobbar i köpenhamn och har bott lite med danskar så jag har ett visst hum om upplägget.
Swedbanks VD som är från Danmark tar också upp det här i sitt sommarprat. Inte bästa sommarprataren kanske, men det finns något i det hon säger om att vi svenskar gnäller en del när vi kanske borde ha en aningen bättre inställning i vissa lägen.
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/917105?programid=2071

Läste du ens artikeln?

Sen orkar jag inte gå in på ditt raljerande om nationalism. Jag la en enkel kommentar utifrån faktan som gavs i artikeln, som är bra att läsa, och en dold käftsmäll om andra saker Danmark varit vettigare med. Hur du orkar skriva en bok om det går över mitt huvud.

Man behöver inte skämmas över Sverige för att man slänger en pik. Så slappna av nu och sluta spela på hela pianot samtidigt. Det här är inte Flashback.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av heatm:

Läste du ens artikeln?

Sen orkar jag inte gå in på ditt raljerande om nationalism. Jag la en enkel kommentar utifrån faktan som gavs i artikeln, som är bra att läsa, och en dold käftsmäll om andra saker Danmark varit vettigare med. Hur du orkar skriva en bok om det går över mitt huvud.

Man behöver inte skämmas över Sverige för att man slänger en pik. Så slappna av nu och sluta spela på hela pianot samtidigt. Det här är inte Flashback.

Yeye. Det blev långt. I know.
men det rättsfallet du påstod vara liknande med det danska men där utfallet ska ha blivit tvärt om i Sverige har jag fortfarande inte sett till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled