Intels kapacitetsproblem på 14 nanometer leder till produktionsstopp av styrkretsar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon267242:

Håller helt med. Visst det låter dåligt om du inte vet vad det betyder och att det är ett vanligt ord vall. Men samtidigt tror jag inte att denna powerpoint var ägnad mot den normala konsumenten om du fråga mig. Tror inte Intel visste om att det skulle blir så stort

Det ska tydligen varit något dokument till företag att välja Intel före AMD i sina riggar. Det enda Intel inte visste var att detta skulle läka ut..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Det ska tydligen varit något dokument till företag att välja Intel före AMD i sina riggar. Det enda Intel inte visste var att detta skulle läka ut..

Exakt, så dom visste att alla som läste den (företag) skulle förstår vad det faktiskt betyder. Men såklart så läkte det och alla nyhets sidor skriver rubriker om just den meningen vilket är löjligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon267242:

Exakt, så dom visste att alla som läste den (företag) skulle förstår vad det faktiskt betyder. Men såklart så läkte det och alla nyhets sidor skriver rubriker om just den meningen vilket är löjligt...

Det enda löjliga här är Intels dokument.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Undra hur länge det kommer att gå krympa mer? Även om Intel får upp produktionen så är det snart dags för en nu krympning. Det är kostnaden som i praktiken stoppar en utveckling. Och trots Threadripper och vad cpuerna heter, så vad det länge sedan en riktig nörd kunde köra all denns laster på en enda dator. Så det blir väl att vi nördar kommer få skaffa allt strömtörstigare och stora datorer för våra laster.
Nu kör vi allt mer i molnet, vore det ej för det så vore en sval serverhall ett självklarthet i ett nytt hus för en nörd.

Så jag ser detta problem som en dyster utveckling, speciellt o tider då datakraftbehovet bara rusar iväg och det känns inte som att det finns någon ände i hur mycket datakraft som man behöve.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför försöker du hävda dig i typ alla dina inlägg? V vet redan att du jobbar med din dator.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Varför försöker du hävda dig i typ alla dina inlägg? V vet redan att du jobbar med din dator.

Jag talar utifrån någon som använder datorn för att bearbeta information, medan de flesta andra enbart bryr sig om spel.
Det är intressant synsätt att se datorteknik mer eller mindre ett rent redskap för spel.
Om vi tar mitt påstående ovanför, en nörd som bearbetar extrema mängder information, sitter den idag och nbart gör allt jobb på en dator idag? -Visst det finns extrema Xeons etc, men när dator börjar närma sig halva miljonen så är det är inget för vanliga plånböcker.

I vilket fall ovanför så har datorerna gått från att vara riktigt dyra till att bli billiga, men det ser ut att vända om utvecklingen stagnerar även om nu cloudtjänster på internet med månadsavgift kan lösa det.
Runt 1995 köpte jag en 486 inkl skärm för ca 20 000kr och trots detta pris kunde den ej lira spel som Doom 2, nu idag kan man väl i princip köpa vilken dator som helst i våra elkejdor och alla vanliga spel går att lira om än så på lägsta grafikinställningar.
Nu när det blir mindre problem att krympa ser jag risk att priserna än en gång stiger för en bra dator för ens behov.