SweClockers läsarundersökning inför Computex 2018

Permalänk
Melding Plague

SweClockers läsarundersökning inför Computex 2018

I början av juni går Computex 2018 av stapeln och SweClockers drar i samband med detta igång en ny läsarundersökning, där du kan svara på frågor om alltifrån vad du har i datorn idag till vad du planerar köpa framöver.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul att kunna bidra!

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem

Min speldator kallas Frankenstein av en anledning

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Känslan när man inte haft en stationär dator på tre år... men jag kunde svara på det mesta i alla fall!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

.

Skrivet av Fenix:

Min speldator kallas Frankenstein av en anledning

Du menar att varje gång den startar skriker du "It's alive, it's alive" ? =P

Permalänk
Medlem
Skrivet av bamse82:

Du menar att varje gång den startar skriker du "It's alive, it's alive" ? =P

Exakt.. samt diverse fuluppgraderingar under åren för att hålla liv i den..

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

På en skala från ett till fem fanns bara fyra alternativ, och "anställd" var heller inte valbart.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

33. Vilket svar beskriver bäst din nuvarande sysselsättning?

Grundskola
Högre utbildning
Högre utbildning & deltidsjobb
Nyexaminerad
Konsult på deltid
Konsult på heltid
Frilansare
Egenföretagare
Entreprenör
Arbetslös / mellan två jobb
Pensionär
Sjukskriven
Annat

Är alla andra jobb än konsult "annat" i detta fallet?

Permalänk
Medlem

@Jacob : Sista frågan :
32. Vilket svar beskriver bäst din nuvarande sysselsättning?

Alltså, jag är anställd utav ett av världens största företag som en "vanlig" arbetare, vilket alternativ ska man välja?
Jag går på "Annat" men ni skulle haft alternativet "Heltidsanställd" eller "Tillsvidareanställd".

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av backspace:

@Jacob : Sista frågan :
32. Vilket svar beskriver bäst din nuvarande sysselsättning?

Alltså, jag är anställd utav ett av världens största företag som en "vanlig" arbetare, vilket alternativ ska man välja?
Jag går på "Annat" men ni skulle haft alternativet "Heltidsanställd" eller "Tillsvidareanställd".

Så klart! Ser till att det åtgärdas så snart som möjligt. Men det gör inget att du behövde fylla i "annat".

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Är en sån där skum typ som är tillsvidareanställd på ett företag. Vi lever tydligen i marginalen och hamnar under "annat".

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Nioreh83:

Är en sån där skum typ som är tillsvidareanställd på ett företag. Vi lever tydligen i marginalen och hamnar under "annat".

Jag lever tydligen också i marginalen då... Frågan är åtgärdad inom kort!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Markera "Cybernetik" > Högerklicka > Sök på Google efter "Cybernetik"

Visa signatur

🖥️ - R7 3800X ◾ 5700XT ◾ B450M ◾ 32GB 3800MHz 16-19-12-36 @1,4V
🖥️ - Synology DiskStation DS1817+ 28TB
⌨️ - Corsair Gaming K95 Cherry MX Red / 🖱️ - Logitech G903 Lightspeed

Permalänk
Medlem

@Jacob Frågan: Vilken antivirusmjukvara använder du? - Norton/Symantec finns inte med, eller missar jag det?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Exakt.. samt diverse fuluppgraderingar under åren för att hålla liv i den..

Jag startar "server"/lagrings datorn med en pincett för att kortsluta två pyttesmå ledningar för att skicka startsignalen... fungerar utmärkt men säkert vette sjutton och första gången var "huh det fungerade?!", använda saker som är semi-fungerande är roligt

Permalänk
Medlem

Relevant undersökning som tilltalar mig, men; som föredetta analytiker och agent inom marknadsundersökningar tycker jag många frågor va annorlunda formulerade än branschens norm och en del svarsalternativ saknas. (t.ex. undvik ord som "väldigt", byt i stället ut mot begrepp som "mycket" eller "starkt", väldigt får många att associera till negativt eller omständlighet).

Innan jag fortsätter vill jag göra en disclaimer, jag vet att allt handlar om tid och resurser. Största möjliga vinst under så kort tid som möjligt med så lite "onödigt" arbeta som möjligt. Men pga min, låt oss kalla det arbetsskada för yrket, vill jag ändå dela med mig av lite pointers som ni säkert kan dra nytta av inför nästa enkät.

Vad man inom kategorin marknadsundersökningar vill undvika till största möjliga mån är tolkningsfrågor där den som svarar kan tolka en frågeställning på flera sätt. Det andra är språkval, som jag tidigare nämnde med ordet "väldigt" som exempel, kan ordval påverka svaret.
Man vill till största möjliga mån bevara all sorts neutralitet, där språkval är, förutom ergonomin i form och färg, är det enda man har att tillgå i denna typens enkät.
Jag upplevde att en del frågor, och då även dess svar, har utrymme för tolkning.
Har tyvärr inget exempel jag kan ta ur huvudet då jag tyvärr har begränsat korttidsminne.
Enklast att undvika tolkningsmöjligheter är att låta experter eller personer med branschvana först titta på enkäten och provköra den innan man lanserar den skarpt.
Det finns en liten skröna inom marknadsundersökningar då man bad flera ungdomar svara på vad deras favoritdryck va, men man kallade den till att börja med för en undersökning om livsmedel och matvanor. Lång historia kort, ungdomarna tolkade innehållet helt fel då man va otydlig om att det handlade om favoritdryck och det slutade med att all data pekar på att ungdomars favoritdryck är med smak av fisk (specifikt fiskpinnar).
En skröna man ska ta med en rejäl nypa salt, men fortfarande ett bra exempel på när man tänker rätt men tolkar fel utifrån författarens önskemål.
*EDIT*
Min poäng försvann lite i historien om ungdomarna/barnen.
Man kan tänka som så, att det ska vara så enkelt formulerat och så enkelt att besvara att ett barn kan köra enkäten. Nu är det ju inte så många ungar som är så hemma inom datorer, men ändå. Utgå från att den som besvarar är en "idiot", idiotsäkrade frågor har inte utrymme för tolkning.
*/EDIT*

Men som sagt, relevanta frågeställningar med en god tanke bakom.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

Kändes som det var lite många alternativ för högre utbildning. Universitet (omfattar allt) kandidat, yrkesutbildning samt sedan hopklumpat master och doktorat. Det program jag gick går att klassa som 3 av dessa alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag gillade undersökningen, det är inte ofta jag gör det. Gällande förvirringen på:

Citat:

Vilket svar beskriver bäst din nuvarande sysselsättning?

Grundskola
Högre utbildning

Jag läste det som vilken typ av kompentensnivå det är på den anställning man har, ex Receptionist eller Jurist. Det är först efter jag läste kommentarerna jag förstod att det kunde orsaka förvirring på formuleringen/presentationen.

Skrivet av Kwirek:

Kändes som det var lite många alternativ för högre utbildning. Universitet (omfattar allt) kandidat, yrkesutbildning samt sedan hopklumpat master och doktorat. Det program jag gick går att klassa som 3 av dessa alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Vid tvek, välj det högsta applicerbara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Vid tvek, välj det högsta applicerbara!

Såklart, men man bör undvika förvirrande/snarlika alternativ om man vill ha några användbara resultat. Om det inte är förvirringen man undersöker dvs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mycket frågor om skärmar, får väl hoppas någon tar åt sig och gör en 1440P/144Hz IPS HDR skärm!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Mycket frågor om skärmar, får väl hoppas någon tar åt sig och gör en 1440P/144Hz IPS HDR skärm!

Nu bidde det lite högre upplösning än vad du önskade men jag hoppas du har klöver över för denna är inte billig https://www.inet.se/produkt/2210502/acer-27-predator-x27-4k-1...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Fråga 17 var väl lite lurig?

17. Gaming on a laptop

  • Jag äger redan en bärbar speldator

  • Jag kan tänka mig köpa en bärbar speldator inom en snar framtid

  • Jag spelar endast enklare spel på en bärbar dator och är inte intresserad av en dedikerad bärbar speldator

  • Endast en stationär dator kan ge mig tillräcklig prestanda

  • Jag spelar inte datorspel överhuvudtaget

Jag saknar ett alternativ för att jag inte spelar på laptops. Jag har ingen och jag är inte intresserad av att köpa en heller (min jobblaptop räknar jag inte med, och den är till för jobb och inget annat).

Att endast en stationär dator ger mig tillräcklig prestanda passar inte heller, min stationära är så pass gammal

Fick bli "jag spelar inte alls" trots att jag redan har sagt att jag gör det i en tidigare fråga...

Edit: Inser även vad tråkig jag är när jag fyller i detta. Jag må vara intresserad av tekniken, men det brukar sluta vid intressant och går sällan över till köp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Nu bidde det lite högre upplösning än vad du önskade men jag hoppas du har klöver över för denna är inte billig https://www.inet.se/produkt/2210502/acer-27-predator-x27-4k-1...

Jepp, vet att den finns och även ASUS varianten, är beredd att betala max 10k för en skärm så 4K varianten blir det inget med, tycker de bara borde göra en ny 1440P panel som finns idag fast med HDR.

Permalänk
Medlem

Kul felskrivning på fråga 19: "Dina åsikter om RGB-belyst hårdvara"
"Trevligt, men skulle inte betala extra för dig"

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Stör mig lite på fråga 23 "Ljudsystem för ditt datorsystem – vad brukar du använda?"

Den skulle kanske varit multival eller haft en procentmätare för varje val?

Jag använder väl mest högtalare, men säkert åtminstone 25% av tiden blir hörlurar.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

Stör mig lite på fråga 23 "Ljudsystem för ditt datorsystem – vad brukar du använda?"

Den skulle kanske varit multival eller haft en procentmätare för varje val?

Jag använder väl mest högtalare, men säkert åtminstone 25% av tiden blir hörlurar.

Du svarade ju själv på frågan. Du brukar använda högtalare.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

18. "Vad är viktigast för dig när du väljer mellan olika grafikkort utrustade med samma grafikkrets (GPU)?"
Saknar den absolut viktigaste punkten i mitt fall: Kompatibilitet med vattenblock (så den kan vattenkylas!)

20. Hur är din speldator uppkopplad mot internet?
Alternativen till denna känns lite virriga. Här listas både 100Mbps samt 2,5/5,0/10Gbps som Gigabit Ethernet vilket känns lite luddigt. Möjligtvis kan det tolkas som den internetuppkoppling från leverantör man har utöver att det är en trådbunden uppkoppling men med den tolkningen så saknas ju alternativ för de med ADSL-uppkopplingar och andra hastigheter <100Mbit.

Antar därför att det syftas på just olika Ethernet modes och det gjorts en enkel översikt när det skrivits "Gigabit" för alla alternativ (inklusive 100Mbit)

23. Ljudsystem för ditt datorsystem – vad brukar du använda?
Känns som detta borde vara en flervalsfråga då jag bl.a. ofta växlar mellan hörlurar och högtalare beroende mest på vilket jag känner för och vad jag ska lyssna på.

24. Vad är viktigt när du ska köpa ny datorskärm?
* Utseende och/eller RGB
Ehm.. RGB är väl ganska viktigt för en skärm som inte är svartvit eller färgbegränsad? Förstår vad som menas men det låter fortfarande lite knasigt 😅

Permalänk
Medlem

17. Gaming on a laptop

Jag saknar svarsalternativ som handlar om ultralätt laptop med lösning för externt grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Du svarade ju själv på frågan. Du brukar använda högtalare.

Mjo är väl det snabba enkla svaret.
Dock är jag tillräckligt mycket hörlursnörd för att sakna att jag inte kan ge dem den cred de förtjänar

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Mjo är väl det snabba enkla svaret.
Dock är jag tillräckligt mycket hörlursnörd för att sakna att jag inte kan ge dem den cred de förtjänar

Känner samma här. Måste jag välja en så är väl högtalarna det mest vanliga i mitt fall men hörlurarna kommer fram väldigt ofta ändå så det känns lite fel då jag allt som allt använder både hörlurar och högtalare nästan lika mycket fast vid olika situationer och till olika användningsområden.

Frågan var ju också formulerad på så vis att det känns som de frågar vad man brukar använda snarare än vad man oftast använder.

För att gå in lite mer i detalj för mitt fall:
- Youtube-videos, långfilmer och annat vardagligt har jag nästan alltid högtalare till.
- Musik är 50/50 mellan högtalare beroende på tidpunkt, humör och vad jag lyssnar på; Drar ofta upp högtalarna under dagen samt mer fartfylld musik tar jag gärna på dem med medans mer lugn och avslappnande musik kvällstid gärna får gå via hörlurar; Inte nödvändigtvis av omtanke till omgivningen (bor tillräckligt isolerat så jag stör sällan även om jag skulle dra på något mitt i natten) utan snarare för det helt enkelt känns bekvämare så.
- Spel, ehm, hörlurar utan tvekan. Högtalarna kan funka bra till några spel/genrer, t.ex. platformare, som inte är så beroende av ljudet mer än för stämning men i nästan alla andra fall så blir det mer fängslande och omslutande (Immersive på engelska) med hörlurar imo.

---
Kort sagt så får väl högtalarna vinna sett till ren användningsstatistik då de används mest i det vardagliga lyssnandet. Dock så kan jag inte rakt av säga att jag skulle välja dem över hörlurar bara för det då de, för mig, har väldigt olika användningsområden. Så går man in mer specifikt på det så blir det mer tydligt varför det inte går så lätt att välja den ena över den andra, i alla fall inte för mig.