Söker efter mysigt basbyggar spel.

Permalänk
Medlem

Söker efter mysigt basbyggar spel.

Hej, jag sitter och försöker minnas ett gammalt spel runt år 2000-2006. Det få minnerna jag har är att det är väldigt likt ett spel settlers, man såg bl.a byggarbetarna lägga (virket) matrialet vid konstruktionerna och man kunde ha bagarstugor man va tvungen att förse med vete och vatten osv. järn och vapen för att bygga armér man hade olika färgade gränser för sitt territorium ochså är några exempel.. grafiken va bra för den tiden lite 3d och teknat.

När jag söker runt på nätet då jag trodde det hette settlers men den serien såg inte alls ut som det jag tänker på.. nån som kan hjälpa mig?

Visa signatur

ASUS Z270E Strix Gaming | H115i cooler , Core i7-7700k @4,2Ghz | ASUS GTX 1080 ROG Strix | SSD Samsung 850 PRO,128 GB | SSD M.2 Samsung 950 PRO 256GB | DDR4 Corsair Dominator 3200mhz | ASUS Xonar Essence STX | PSU, Corsair AX 1200i| Chassi, Phanteks Evolve Tempered Glass | | Asus 24" 144hz 3D Ready.

Permalänk
Medlem

@Moblos: Cultures, kanske? Det är det mest Settlers-liknande spelet jag kan komma på, om inte annat.

Permalänk
Medlem

Det är inte Anno-serien? Anno 1701 kanske?

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem

någonting i age of empires serien kanske?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Jag höftar lite, då jag aldrig spelat detta spel själv. Men kan det ha varit Populous: The Beginning?

Släpptes i slutet utav 90-talet, en polare satt och spelade dygnet runt, har inte sett till honom sedan dess. Han spelar nog fortfarande

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

Knights and Merchants kanske?

Permalänk
Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moblos:

Hej, jag sitter och försöker minnas ett gammalt spel runt år 2000-2006. Det få minnerna jag har är att det är väldigt likt ett spel settlers, man såg bl.a byggarbetarna lägga (virket) matrialet vid konstruktionerna och man kunde ha bagarstugor man va tvungen att förse med vete och vatten osv. järn och vapen för att bygga armér man hade olika färgade gränser för sitt territorium ochså är några exempel.. grafiken va bra för den tiden lite 3d och teknat.

När jag söker runt på nätet då jag trodde det hette settlers men den serien såg inte alls ut som det jag tänker på.. nån som kan hjälpa mig?

Kom du på vilket spel du sökte efter? Är själv en Settlers fantast nämligen, så blev nyfiken

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu var det längesen jag spelade, men kan det vara Stronghold Crusader eller Populous The Beginning?

Visa signatur

Seasonic Prime Ultra Titanium 1000 W | Z390 Asus Ws pro | G.skill trident Z DDR4 16x2 (32gb) CL-14-14-14-34 | M.2 Samsung 970 Pro 512 gb | Intel I9-9900k 8 cores / 16 threads | Nvidia Geforce RTX 2080 ti Asus Rog Strix Gaming OC | Asus rog 360 mm | Fractal Design r6 Gunmetal TG | Windows 10 Home 64 bit

Permalänk
Medlem

Tänker direkt på stronghold. Där man kunde köra en campagn som gick ut på att samla ett visst antal resurser istället för krig. Sen att vilda djur försökte döda alla är en annan femma. Det minns jag som mysigt på nått sätt.
Får nog rota fram det och möta mina vilda djur som äter upp mina jägare hela tiden 🤣

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Säkert Settlers 4

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Kan det ha varit Anno 1404? Riktigt mysigt basbyggarspel har jag för mig.

Permalänk

Inte riktigt koll på årtalen, så skjuter från höften här bara:
Pharaoh
Caesar
As mentioned, Anno-serien(1404?)
Nog inte det du tänker på men bra:
Banished

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohjay:

Knights and Merchants kanske?

Detta skulle vara min gissning också (lite sent inlägg kanske när jag nu kollade datumen på övriga inlägg i tråden ^^)

Visa signatur

Intel Core i5-6600K @ 3,5Ghz, 16GB 3000Mhz RAM, Geforce GTX 1070

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Låter som att du beskriver Settlers IV (en gammal favorit).

Det är inte så gammalt men (2014) kom ett liknande spel, Banished.

Ett annat liknande tips är att kolla in Foundation. Early access, med samma goa känsla som Settlers IV.

Ett helt annat sorts spel, men som är sjukt mysigt (men utmanande) är Oxygen Not Included, speciellt om du gillar "gräva gruva" spel med MYCKET vetenskapliga inlägg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Kom du på vilket spel du sökte efter? Är själv en Settlers fantast nämligen, så blev nyfiken

Skickades från m.sweclockers.com

Det var Settlers 4 jag tänkte på. Otroligt spel!

Tack allihopa för svaren ni gav en del nya tips!

Visa signatur

ASUS Z270E Strix Gaming | H115i cooler , Core i7-7700k @4,2Ghz | ASUS GTX 1080 ROG Strix | SSD Samsung 850 PRO,128 GB | SSD M.2 Samsung 950 PRO 256GB | DDR4 Corsair Dominator 3200mhz | ASUS Xonar Essence STX | PSU, Corsair AX 1200i| Chassi, Phanteks Evolve Tempered Glass | | Asus 24" 144hz 3D Ready.