Sony passerar 76 miljoner sålda Playstation 4 – spår lägre försäljning 2018

Permalänk
Melding Plague

Sony passerar 76 miljoner sålda Playstation 4 – spår lägre försäljning 2018

Den senaste konsolen från Sony fortsätter med urstarka försäljningssiffror, där Playstation 4 nu uppnått över 76 miljoner sålda enheter. Samtidigt spår bolaget orosmoln vid horisonten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blev en bra konsol av den till slut. Var oroväckande första två åren.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Inaktiv

Att försäljningen dalar så finns det hur många ps4or som bara står att dammar, jag själv har inte rört min på över 1 år och nästa gång blir Red dead redemption 2.
Nyhetsvärdet kring den är borta så det är väl mer yngre personer som idag köper en, skaran äldre som vill ha har nog till stor del redan köpt.

Nå nästa konsolgeneration kommer nog inte före DDR5 är billigt och undra om konsoler kommer ta mer marknad från PC?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Att försäljningen dalar så finns det hur många ps4or som bara står att dammar, jag själv har inte rört min på över 1 år och nästa gång blir Red dead redemption 2.
Nyhetsvärdet kring den är borta så det är väl mer yngre personer som idag köper en, skaran äldre som vill ha har nog till stor del redan köpt.

Nå nästa konsolgeneration kommer nog inte före DDR5 är billigt och undra om konsoler kommer ta mer marknad från PC?

Nästa generation konsoler ifron sony och MS kommer förmodligen innan DDR5. Skulle tippa på att dem kommer med antingen Zen 2 eller 3 och en Navi krets, förmodligen så kommer dem använda GDDR5X eller HBM2 eller en kombination av dem.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Keeper of Traditions

Grymt, då kanske vi kan få en ny generation snart, med bakåtkompatibilitet såklart.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

De går rykten om 2020 för nästa gen konsoler!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Grymt, då kanske vi kan få en ny generation snart, med bakåtkompatibilitet såklart.

Inte säkert Sony vill ge bakåtkompatibilitet de eller de som gör spelen har ju kunnat tjäna en slant på att göra HD remakes av storspelen från ps3 och ps2. Och just nu är de inte i en position där de behöver vara "snälla" mot sina kunder.

Microsoft ligger ju lite efter i marknadsandel så de fortsätter nog att ge bakåtkompatibilitet och förhoppningsvis native och inte emulerat när man kör one spel på nästa Xbox. Även om 360 spelen oftast fungerar mycket bra har jag upplevt några konstigheter när jag spelet dom på one.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Nå nästa konsolgeneration kommer nog inte före DDR5 är billigt och undra om konsoler kommer ta mer marknad från PC?

De lär fortsätta med unified minne så det lär bli GDDR6 för hela slanten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Inte säkert Sony vill ge bakåtkompatibilitet de eller de som gör spelen har ju kunnat tjäna en slant på att göra HD remakes av storspelen från ps3 och ps2. Och just nu är de inte i en position där de behöver vara "snälla" mot sina kunder.

Microsoft ligger ju lite efter i marknadsandel så de fortsätter nog att ge bakåtkompatibilitet och förhoppningsvis native och inte emulerat när man kör one spel på nästa Xbox. Även om 360 spelen oftast fungerar mycket bra har jag upplevt några konstigheter när jag spelet dom på one.

Finns väl ingen större anledning att emulera något överhuvudtaget?
Dagens konsoler är persondatorer i ett mindre fodral. Blir nog ingen skillnad nästa generation, Nintendo exkluderat.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Inte säkert Sony vill ge bakåtkompatibilitet de eller de som gör spelen har ju kunnat tjäna en slant på att göra HD remakes av storspelen från ps3 och ps2. Och just nu är de inte i en position där de behöver vara "snälla" mot sina kunder.

Microsoft ligger ju lite efter i marknadsandel så de fortsätter nog att ge bakåtkompatibilitet och förhoppningsvis native och inte emulerat när man kör one spel på nästa Xbox. Även om 360 spelen oftast fungerar mycket bra har jag upplevt några konstigheter när jag spelet dom på one.

Fortsätter Sony med x86-64 i Ps5, lär de få bättre försäljnings succe för Ps5 än att erbjuda ''Remakes. För det lär inte alltid vara någon hit med remakes. Stora anledningen att de gick på sälja remakes var just att det var svårt att få bakåtkompatibilitet i PS4 enligt Shuhei Yoshida. Med nästa generation som även Microsoft lär fortsätta med sitt bakåtkompatibilitet, är det bäst och smartast för Sony att även hoppa på tåget.

Visa signatur

| Lenovo Legion Y520 | i7 8700K | ASUS Rog Strix Z370-F GAMING | Corsair CL15 Vengeance 3000Mhz | Acer 27" Predator XB271HU | Fractal Design Meshify C | EVGA CLC 280 WaterCooling | Samsung 860 Evo 1Tb/850 Evo 512 Gb| RTX Strix Asus 2070 | EVGA 650W GQ | Steelseries Rival | Logitech G105 | Playstation 4 Pro

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av jOnÄTÄn:

Inte säkert Sony vill ge bakåtkompatibilitet de eller de som gör spelen har ju kunnat tjäna en slant på att göra HD remakes av storspelen från ps3 och ps2. Och just nu är de inte i en position där de behöver vara "snälla" mot sina kunder.

Microsoft ligger ju lite efter i marknadsandel så de fortsätter nog att ge bakåtkompatibilitet och förhoppningsvis native och inte emulerat när man kör one spel på nästa Xbox. Även om 360 spelen oftast fungerar mycket bra har jag upplevt några konstigheter när jag spelet dom på one.

Som tidigare nämts så känns det extremt dumt att inte fixa det, då de i princip bara är svaga datorer nu... HD remakes kan man ju göra ändå, men man ger dem med stora bibliotek till tidigare konsoler en större anledning till att köpa ny konsol.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Finns väl ingen större anledning att emulera något överhuvudtaget?
Dagens konsoler är persondatorer i ett mindre fodral. Blir nog ingen skillnad nästa generation, Nintendo exkluderat.

Skrivet av voleyro:

Fortsätter Sony med x86-64 i Ps5, lär de få bättre försäljnings succe för Ps5 än att erbjuda ''Remakes. För det lär inte alltid vara någon hit med remakes. Stora anledningen att de gick på sälja remakes var just att det var svårt att få bakåtkompatibilitet i PS4 enligt Shuhei Yoshida. Med nästa generation som även Microsoft lär fortsätta med sitt bakåtkompatibilitet, är det bäst och smartast för Sony att även hoppa på tåget.

Skrivet av Dunder:

Som tidigare nämts så känns det extremt dumt att inte fixa det, då de i princip bara är svaga datorer nu... HD remakes kan man ju göra ändå, men man ger dem med stora bibliotek till tidigare konsoler en större anledning till att köpa ny konsol.

De kanske väljer att gå över till något ARM alternativ pga AMD vill ha mer pengar än vad Sony eller MS vill ge. Då finns det ju även fler aktörer de kan gå till för att pressa priserna. På X86 finns ju bara Intel som har dålig grafik. Eller AMD som har bra grafik. Sen kan man ju alltid para en intel cpu med Nvidia eller AMD grafik men det lär bli dyrare. Eventuellt VIA vet ej om de fortfarande gör grafik och processorer.
Ett ARM Chip kan ju fungera rätt okej, att det är så dålig prestanda i switchen beror ju på formatet. Men bygger man in det i ett så stort chassi som Xbox one x eller ps4 pro så borde de kunna ersätta dagens konsoler med chipen som finns om några år speciellt om det utvecklats för ändamålet.
Microsoft håller ju på med att få in windows på ARM plattformar.

Men utgår vi ifrån att de fortsätter med liknande konsoler som idag och bara ökar prestanda, så kan de ju utan problem behålla kompatibilitet men det är inget vi kan räkna med. EA osv har nog ganska stor makt de kan säkert gå ihop och få ms och sony att påstå att det är för svårt att åstadkomma så därför får vi nöja oss med att köpa spelen igen men vi får då HD skins. Vi får hålla tummarna.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Är lite sugen pp att köpa en PS4 Pro men börjar undran om det är för sent för det och man borde vänta till nästa konsol? Jag vet att det är iaf 1 år till dess men att lägga 4000 på bara ett år är en del.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Är lite sugen pp att köpa en PS4 Pro men börjar undran om det är för sent för det och man borde vänta till nästa konsol? Jag vet att det är iaf 1 år till dess men att lägga 4000 på bara ett år är en del.

Skickades från m.sweclockers.com

Att PS5 släpps om 1.5 år (Q4 2019) är inte helt uteslutet men det är mkt troligare att det är Q4 2020 som gäller så näe, sitt inte och vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Är lite sugen pp att köpa en PS4 Pro men börjar undran om det är för sent för det och man borde vänta till nästa konsol? Jag vet att det är iaf 1 år till dess men att lägga 4000 på bara ett år är en del.

Skickades från m.sweclockers.com

Denna frågeställning börjar dyka upp lite här och där nu.

Jag tycker inte att det är för sent för PS4 Pro nu.
PS5 kommer tidigast nästa år, men släpps antagligen om 2-3 år.
Bakåtkompatibilitet är inte garanterat så du kan missa spel eller få vänta flera år innan du kan köpa en port eller en remake.
De första spelen som släpps(typ 1-2 år efter konsol släpp) brukar vara dåligt optimerade och med brist på innehåll eftersom att utvecklarna inte har hunnit lära sig vad man kan göra med hårdvaran än(eller hunnit bli effektiva med de nya verktygen).
Barnsjukdomarna på nya konsoler kan också vara rätt irriterande.

Jag rekommenderar att köpa nya konsoler 1-2 år efter släpp, förutom med Switch som stack ut med Zelda, Mario Kart och Mario ifall man inte hade en Wii U innan.

Bra spel som jag inte skulle väntat tills nästa generation för att spela: Red Dead Redemption 2, Monster Hunter World, God of War.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

PS5 kommer tidigast nästa år, men släpps antagligen om 2-3 år.

Huh?

Permalänk
Medlem

Har gjort mim insats för försäljningssiffrorna ,köpt både vanliga och pro..för min del känns inte ps5 som någon akut installation för grafik/prestanda.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Finns väl ingen större anledning att emulera något överhuvudtaget?
Dagens konsoler är persondatorer i ett mindre fodral. Blir nog ingen skillnad nästa generation, Nintendo exkluderat.

Så enkelt är det inte. Att CPU är x86 sim mantrat går är inget som lättvindigt löser kompatibilitet eftersom det fortfarande är samma upplägg dom på PS3, enda skillnaden nu är att subprocessorerna är en del av GPU-delen. Ändras den eller minneshanteringen så kommer det bli komplikationer, ev olösliga. Det kan faktiskt vara såpass att det vore ett mindre problem att emulera CPUn på en annan arkitektur vilken relativt tidigare faktiskt som det också med motsatsen varandes korrekt mals på om inte längre är kraftigaste komponenten i lådorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Hmn, varför går det inte att editera inlägg? Läste fearnox inlägg helt fel, så det är inget huh? på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Använder min som Netflix-spelare men fungerar till det med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Så enkelt är det inte. Att CPU är x86 sim mantrat går är inget som lättvindigt löser kompatibilitet eftersom det fortfarande är samma upplägg dom på PS3, enda skillnaden nu är att subprocessorerna är en del av GPU-delen. Ändras den eller minneshanteringen så kommer det bli komplikationer, ev olösliga. Det kan faktiskt vara såpass att det vore ett mindre problem att emulera CPUn på en annan arkitektur vilken relativt tidigare faktiskt som det också med motsatsen varandes korrekt mals på om inte längre är kraftigaste komponenten i lådorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Okay, det var ju tråkigt att höra.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Tycker nintendo ändå slår alla dessa när det kommer till underhållning. Deras tittlar är helt outstanding. Typ God of war är det enda som jag känner för det lönt att äga en PS4

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Mbosh:

Tycker nintendo ändå slår alla dessa när det kommer till underhållning. Deras tittlar är helt outstanding. Typ God of war är det enda som jag känner för det lönt att äga en PS4

Killzone? Uncharted? Horizon: zero dawn?

Nu känner du till tre till

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.