Teknikstund: Köp inte en ny TV idag – vänta till nästa rea

Permalänk
Melding Plague

Teknikstund: Köp inte en ny TV idag – vänta till nästa rea

Hösten är den kanske sämsta tiden att köpa en TV av årets modell. Med Black Friday kommer ofta en rejäl prissänkning och det går att spara många tusenlappar med lite is i magen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Köpte ju en ny tv i början på 2014... så nej, jag har inte planerat att behöva byta ut den redan.

Permalänk
Medlem

Det kanske blir ny TV för min del i år eftersom jag är grymt sugen på att uppgradera till OLED Ska dock vänta tills årets modeller kommer för att se hur de blir både pris och prestandamässigt. Kanske blir att man köper en av förra årets modeller annars då de förhoppningsvis säljs ut när de nya släppts

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem

För mig blir det ett köp på black friday under 2019. Blir antingen en LG 77" eller 65" beroende på priset för 77". Synd att HDMI 2.1 inte hann med i årets tv-apparater från LG.

Permalänk
Medlem

som att säga köp inte nytt "insert value". vi blir på ett eller annat sätt lurade. och allt gammalt blir billigare, inget konstigt med det.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aka_The_Barf:

som att säga köp inte nytt "insert value". vi blir på ett eller annat sätt lurade. och allt gammalt blir billigare, inget konstigt med det.

Jo fast inte är det alltid så. Mina DDR4 minnen kostar nästan dubbelt så mycket nu som vad jag köpte dem för ett år sedan.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra genomgång!
Jag planerar själv en OLED-tv om två år när jag flyttar till ny lägenhet. Hoppas på att Sonys A1-modeller i 65"-klassen kommer ned till lite mer humana priser

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Jag köpte precis en 2018. Men fick ett pris som jag gissar ligger nära kommande black-friday-pris.

Tvn ska uppdateras med stöd för 120 Hz och Freesync under året och Thomas är då välkommen att testa

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Aka_The_Barf:

som att säga köp inte nytt "insert value". vi blir på ett eller annat sätt lurade. och allt gammalt blir billigare, inget konstigt med det.

Vilka andra storsäljande kategorier av teknik har en distinkt upprepande cykel att år efter år halvera priset lagom till fjärde fredagen i november och sedan stanna kvar på de nivåerna ett halvår till? Prisjakt at your disposal

Permalänk
Medlem

@anon56869: handlar mer om tillgång och efterfrågan där. köpte ddr3 minne 16gb för 500kr när det begav sig och då fanns det massor av ram och snarare överflöd än brist.
sen kom en tsunami eller vad det var och pajjade några fabriker och då sköt priset i höjden.
nu är det för att tillverkarna inte kan möta efterfrågan.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vilka andra storsäljande kategorier av teknik har en distinkt upprepande cykel att år efter år halvera priset lagom till fjärde fredagen i november och sedan stanna kvar på de nivåerna ett halvår till? Prisjakt at your disposal

är det inte för att de nya modellerna kommer vid samma tidpunkt och bildar då en speciel cykel? många andra teknik produkter kan ju svajja med flera år i mellan släpp?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Aka_The_Barf: Kan mycket väl vara så (och är ju i grunden det jag förklarar). Men det förändrar ju ingenting för den som köper TV och ska spendera sina tusenlappar. Det finns en distinkt mönster där tajmingen av köpet är den enskilt viktigaste faktorn som påverkar priset.

Permalänk
Avstängd

Film ska ses på duk

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det ser ut att stämma väldigt bra det som sägs i artikeln, speciellt på storlekarna 65 och nedåt.
Det jag hoppas på med 2018 är dock att de större storlekarna lagom till årets black Friday går att köpa till ett iaf märkbart bättre pris än vad 2017 modellerna gick att köpa för under förra årets black Friday!

Tittar man på stora oleds så har introduktionspriset nästan halverats från år till år, dock är det fortfarande smått ofantliga priser som gäller.
Tittar man pp Sony 75xe90 vs 75xf90 så verkar det skilja ungefär 10000 i pris om man använder april /maj som mätpunkten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

*
*
*
*
*

Permalänk
Avstängd

Jag håller på att spara ihop till en 65" TV från de äldre generationerna, jag är inte så besatt i att ha det allra senaste då min ekonomi inte tillåter det.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Nyhet:

TV-marknaden är väldigt märklig. Dels använder den sig av en marknadsföring som baseras på påhittade siffror och trams, till exempel ”400 Hz – bra för sport”.

Menar det. Fattar inte hur folk kan kolla på fotboll med mindre än 2000 Hz.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Blir att skaffa LG OLED TV så fort de kommer ut mindre än 55" (46~48" vore optimalt). Tror jag skulle komma redan nästa år ryktas det om. Vårt Panasonic 42" plasma från 2009~2010 börjar ha gjort sitt med lite inbränning där kanalinfo raderna dyker upp. ^^

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Grym artikel, mer sånt tack!

Gillar att det användes konkreta exempel, eller "rå fakta" som jag brukar kalla det. Går detta att applicera på mobiler och datorskärmar?

Permalänk
Medlem

@Alling: Vissa hävdar att butikerna ändrar i inställningar, vissa hävdar att dom demas i "default" läge? Så dessa 400Hz (interpolering) som dom då ofta ställer bredvid en sämre modell., då jag med egna ögon sett samma film/tv rullandes på en 400hz tv och en sämre där jag upplevde den som va specad för 60Hz som väldigt märkbart hackig. Hur ska man ställa sig till det?

@Laxpudding

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Sötast

Systemet är ju inget annat än i min subjektiva åsikt välplacerat.
(Inte helt oväntat med alla pengar som ligger i marknadsundersökningar)

För mig känns det lite som att folk köper en ny TV runt var 10e år och då folk väl gör det så investerar de då gärna i något nytt och "superbra" just för att kunna hålla den här cykeln med att inte behöva byta ut dem så ofta. När man väl sätter fot i en tv-butik så flockar försäljare och informationen om de nya "super" tv-apparaterna är överflödig medans de gamla ligger i ett hörn där belysningen håller på att gå sönder.

Poängen är att - informationen vi fått av Thomas är ovärderlig då jag än en gång subjektivt antar att inköp av tv händer så sällan att man själv inte har en aning om hur marknaden ser ut.

Permalänk
Inaktiv

Inte ett ljud om att köpa begagnat... Varför tänka på miljö och privatekonomi?

Just det ja, glömde att vi mer än gärna stöder statens påhitt om elektronikskatt.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nautilus011:

Vissa hävdar att butikerna ändrar i inställningar, vissa hävdar att dom demas i "default" läge? Så dessa 400Hz (interpolering) som dom då ofta ställer bredvid en sämre modell., då jag med egna ögon sett samma film/tv rullandes på en 400hz tv och en sämre där jag upplevde den som va specad för 60Hz som väldigt märkbart hackig. Hur ska man ställa sig till det?

När man packar upp TV:n får man välja mellan "Hem" eller "Butik" där det senare innebär att TV:n kör en bokstavlig butiksinställning med överdrivna färger, starkt ljus och väldigt tydlig interpolering aktiverad. TV:n återställer sig själv till denna inställning inom några minuter. Ifall en kund "skruvar sönder" bilden slipper tillverkaren (och butiken) att den står i timmar och ser märklig ut.

Orsaken till att du såg en "400 Hz" att se bättre ut handlar om hur avancerad interpolering de olika apparaterna använder. "400 Hz"-modellen har högst troligt en faktisk 120 Hz-panel och kan då för varje av de 24 bildrutorna i en film/tv-serie interpolera fram ytterligare 4 påhittade/framräknade bildrutor (24*5=120) vilket ger ett mjukare intryck vid en första anblick.

TV:n som har "60 Hz" eller "50 Hz" kanske också har en faktisk 60 Hz-panel (oftast är det just 60 Hz, men också 120 Hz som faktisk frekvens) där interpoleringskretsarna är enklare och där du endast kan repetera varje bildruta 1,5 ggr (24*2,5) vilket i sig skapar en ryckig karaktär.

Så vad du jämför är egentligen bara en bättre (och dyrare) och en sämre (och billigare) produkt där båda sannolikt faktiskt gör fel. Filmen är inspelad i 24 fps och allt annat är påhittad information som aldrig fanns där från början. I båda fallen är det troligtvis många fel i bilden. Är man inte van eller har lärt sig se hur bild fungerar kanske man inte upptäcker alla fel som uppstås. Det kan mycket väl se ut som en fördel, särskilt om man står i en butik och bara jämför lite huxflux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dino1980:

För mig blir det ett köp på black friday under 2019. Blir antingen en LG 77" eller 65" beroende på priset för 77". Synd att HDMI 2.1 inte hann med i årets tv-apparater från LG.

Jag skulle väldigt gärna köpa en 55" B-modell nästa år om den har HDMI 2.1, men jag har en lurande misstanke att de kör artificiell segmentering och låter B-serien sitta kvar på HDMI 2.0 ett eller två år till...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Fast finns det någon anledning att lägga ut ett premium-pris för en TV när man kan köpa en Public Display istället? Samma paneler fast utan allt junk, bara att ansluta till datorn och poff, inget bloat, inget skräp. Bara en ren stor skärm som passar det moderna livet där TV-nätet har fasats ut helt och hållet till fördel för internet/streaming från datorn.

Permalänk
Avstängd

Bra genomgång, men när får vi textat så man vet vad han säger när han speedar upp och klipper av orden? riktigt jobbigt.

Permalänk
Medlem

Fick mina teorier bekräftade, tack Thomas !
Har haft LG 65B7 under luppen ett tag och som du beskrev har jag varit rädd att dom tar slut innan priset sjunker till under 20k som dom har varit nere på tidigare ...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: känns som det är lite av "common sense" och inte behöver förklaras, lite så jag tänkte. fast o andra sidan så finns det säkert folk som inte vet det som inte är teknik intresserade. fast dom kanske hänger på andra forum.
på det här forumet verkar de flesta mycket medvetna om när man ska "slå till".

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Aka_The_Barf:

@Laxpudding: känns som det är lite av "common sense" och inte behöver förklaras, lite så jag tänkte. fast o andra sidan så finns det säkert folk som inte vet det som inte är teknik intresserade. fast dom kanske hänger på andra forum.
på det här forumet verkar de flesta mycket medvetna om när man ska "slå till".

Grunden bakom artikeln är att frågan dyker upp väldigt ofta på forumets skärm- och TV-del, där jag läser nästan alla inlägg. Det är många genom åren som under hösten funderar på att köpa en ny TV och inte är medvetna om att de kan spara en halv månadslön genom att vänta ett tag. Eller de som står nu i April och funderar på att köpa en medioker 2018-modell till högsta intropris när de kan få en bättre 2017-modell av toppklass för samma eller mindre pengar.

TV-priserna beter sig så speciella att "common sense" inte riktigt gäller. Bara de som regelbundet följer utvecklingen har koll. Inte den som köper ny TV var 5 till 10 år.

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen en XE9305 för 16000 kr. Riktigt nöjd (4K är fint men HDR gör nästan störst skillnad). Den kostade 35000 kr i somras

Det är en likvärdig/bättre TV än årets XF9005 som kostar 10000 kr mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk

Bra artikel!
Ser främst fram emot att 65 tums modellerna blir billigare.
Blir att njuta mer av min trogna Pioneer Kuro som min reference inom film. Ett tag till!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Specs:Prolle - Intel i5 2500k @4.0ghz, Mobo - Gigabyte z68 ud3p, Ram - 8gb ddr3, Nätagg - Fractal design newton r2 1000w, Graffe - Gtx670 2gb