Tråden om Nvidia GTX 1180

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Som man sagt tidigare, 1180 ersätter 1080. Inte 1080Ti. 1180 kommer förmodligen kosta mindre än 1080Ti ($599 med rätt så stor sannolikhet, möjligtvis $649) och Nvidia kommer sluta producera 10XX serien. OM 11XX presenteras 30:e maj så har Nvidia förmodligen redan slutat eller rampar ner 1060/1070/1080/ti. Presterar dom liknande köper folk det billigaste, inte så konstigt där - men dom kommer inte kunna köpa 1080Ti efter några månader så det spelar absolut ingen roll.

Och nej, jag tror inte 1180 kommer slå 1080Ti med hästlängder. Kollar du på 980Ti vs 1080 benchmarks så presterar 1080 generellt bättre, visst. Med kanske 20%? Men då har 1080 ett MASSIVT övertag i frekvens, typ +70% eller vad det nu är (och i gengäld strypt minne).

Det enda sättet den kan slå det på liknande sätt är om 1180 kör 3ghz på sin kärna, vilket inte kommer hända. Aldrig.

GDDR6 är den stora frågan, hur mycket extra prestanda som ökad bandbredd ger. Annars, clock för clock core för core tror jag 1180 kommer ligga kanske som mest 10% över 1080Ti. Vi snackar endast hästlängder om GDDR6 plötsligt slänger på 50%+ mer prestanda över GDDR5 på hela GPUn.

Detta totalt ignorer det faktum att Nvidia förmodligen kommer artificiellt matcha 1180 med 1080Ti ändå. Spelar ingen roll om chippet är 100x snabbare, då klockar dom bara ner det. Det är inte marknadsmässigt vettigt att introducera ett 1180 som är mycket snabbare än 1080Ti och maxar ut 11XX seriens kapacitet, för dom vill förstås ha utrymme att expandera med för 1180Ti. Det är så du säljer GPUer utan konkurans.

Vi hade varit i en helt annan situation om Vega x78 eller vad nu nåt sånt magiskt icke-existerande redan släppt kort skulle vara presterade 30% bättre än 1080Ti.

Fast kollar vi lite historiskt så stämmer inte det där. För det första så har ju tex 980Ti/1080Ti vart ett helt annat chip än 80-korten så de behöver ju inte oroa sig med att maxa ut kapaciteten i 80-kortet, de kommer ju ändå ha ett större chip senare. För det andra så var 1080 bra mycket snabbare än 980Ti (om vi kollar på stock).

Dock så tror jag inte heller vi kommer se något hästkliv, kanske 10%-20% och ett MSRP på max 599. Fast skulle ju inte bli ledsen om vi såg 40% och msrp på 549. Vi får helt enkelt se, tror många ändå var lite shockade av pascals lyft, tror inte många väntade sig att de helt plötligt lyft klockfrekvenserna till 2Ghz sträcket med fortfarande rätt låg strömförbrukning, vi får helt enkelt se om de har hittat något som gör att de kan lyfta prestandan eller om det mesta kommer komma från mer transistorer.

GDDR6 är nog det jag är minst intresserad av, visst det kommer säkert göra att dessa kort drar ifrån tidigare i 4k, men minnesbandbredd har ju inte vart något superproblem på senare så begränsas inte kortet av det, så gör ju en högre bandbredd inte mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Och min gissning är att du har fel.

GTX 980 presterar bättre än GTX 780 Ti.
GTX 1080 presterar bättre än GTX 980 Ti.

Om GTX 1180 inte utpresterar GTX 1080 Ti så kommer alla 1080 Ti-ägare att sitta kvar på sina kort och folk som jagar nya kort kommer köpa GTX 1080 Ti då det med största sannolikhet kommer vara billigare än GTX 1180.

Finns inte en chans att GTX 1180 inte utpresterar GTX 1080 Ti, så dumma är inte Nvidia. Dom vill att folk ska köpa nytt, och det gör folk inte om man släpper nya produkter som är identiska eller t.om. sämre än äldre produkter.

Edit: Typo.

https://www.youtube.com/watch?v=GBWV4XQPJ5Q

Jag hade rätt! GTX 2080 har i stort sett identisk prestanda!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jazon:

Vad grundar du det då? Sett flera som lägger samma gissning. Antar det är folk som sitter på ett 1080ti som inte hoppas de blir så mkt bättre än de.

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.youtube.com/watch?v=GBWV4XQPJ5Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

https://www.youtube.com/watch?v=GBWV4XQPJ5Q

Jag hade rätt! GTX 2080 har i stort sett identisk prestanda!

Oj vilken nekro.

Enligt Sweclockers prestandaindex (som jag litar mer på den killen du länkade, har aldrig hört talas om honom) presterar RTX 2080 överlag ca 4-6% bättre än GTX 1080 Ti beroende på upplösning.

Så tekniskt sett har vi båda rätt, beroende på var man drar gränsen för var (i ditt fall) "snarlik prestanda" respektive (i mitt fall) "utpresterar" ligger.

RTX 2080 presterar (lite) bättre än GTX 1080 Ti, så jag har rätt.
RTX 2080 är bara 4-6% bättre än GTX 1080 Ti, vilket man kan hävda är snarlik prestanda så då har du rätt.

I vilket fall så erkänner jag att RTX 2080 inte presterar så bra som jag trodde det skulle göra. Antagligen därför Nvidia släppte RTX 2080 Ti i samma veva som RTX 2080; i tidigare generationer har dom väntat med att släppa Ti-kortet, men i denna generationen var prestandahoppet för litet.
Med det sagt så väntar jag fortfarande på DLSS och vad det kommer göra för kortets prestanda.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Oj vilken nekro.

Enligt Sweclockers prestandaindex (som jag litar mer på den killen du länkade, har aldrig hört talas om honom) presterar RTX 2080 överlag ca 4-6% bättre än GTX 1080 Ti beroende på upplösning.

Så tekniskt sett har vi båda rätt, beroende på var man drar gränsen för var (i ditt fall) "snarlik prestanda" respektive (i mitt fall) "utpresterar" ligger.

RTX 2080 presterar (lite) bättre än GTX 1080 Ti, så jag har rätt.
RTX 2080 är bara 4-6% bättre än GTX 1080 Ti, vilket man kan hävda är snarlik prestanda så då har du rätt.

I vilket fall så erkänner jag att RTX 2080 inte presterar så bra som jag trodde det skulle göra. Antagligen därför Nvidia släppte RTX 2080 Ti i samma veva som RTX 2080; i tidigare generationer har dom väntat med att släppa Ti-kortet, men i denna generationen var prestandahoppet för litet.
Med det sagt så väntar jag fortfarande på DLSS och vad det kommer göra för kortets prestanda.

Det stora felet är prissättningen.