Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

397.31 Game Ready

Game Ready Drivers provide the best possible gaming experience for all major new releases, including Virtual Reality games. Prior to a new title launching, our driver team is working up until the last minute to ensure every performance tweak and bug fix is included for the best gameplay on day-1.

Game Ready
Provides the optimal gaming experience for BattleTech and FrostPunk

Vulcan 1.1, Nvidia RTX, Cuda 9.2

Drop 32-bit and Fermi GPUs

[r397_05-13]
WDDM 2.4

http://ru.download.nvidia.com/Windows/397.31/397.31-desktop-w...

https://www.geforce.com/drivers/results/133647

Changes and Fixed Issues in Version 397.31

[GeForce GTX 1080 Ti][Doom]: The game crashes due to the driver reverting to OpenGL 1.1 when HDR is enabled. [2049623]
[GeForce GTX 1060][Far Cry 5]: The game crashes after a few minutes of game play. [2096077]
NvfbcPluginWindow temporarily prevents Windows from shutting down after launching a Steam game. [2068833]
[Firefox]: Driver TDR error may occur when using Firefox. [2049523]
[Geforce GTX 1060][Rise of Tomb Raider]: Flickering/corruption occurs when opening the in-game options UI. [200351146]
[NVIDIA Control Panel][SLI][Diablo III]: With V-Sync on and SLI enabled, the game freezes after switching windows (ALT+TAB) a few times. [1951584]

Open Issues in Version 397.31 WHQL

Windows 10 Issues

[Microsoft Edge][HDR] With HDR turned ON, video playback in full-screen mode on an HDR display may cause corruption of the video and desktop.To recover, manually turn the monitor OFF and then back ON. A future driver
[Far Cry 5]: Green flickering occurs in the game when using HDR with non-native resolution. To work around, either quit and then restart the game while in the desired resolution, or press [Alt+tab] away from and then back to the game, or press [Alt+Enter] to switch to windowed mode and then back to full-screen mode.
[NVIDIA TITAN V][G-Sync]: G-Sync displays may go blank when switching between different overclocked memory clocks multiple times. [200361272]
[SLI][GeForce GTX 780 Ti]: There is no display output when connecting the DisplayPort and two DVI monitors. [1835763]
[GeForce TITAN (Kepler-based)]: The OS fails after installing the graphics card on a Threadripper-enabled motherboard. [1973303]
[Pascal GPUs][Gears of War 4]: Blue-screen crash may occur while playing the game. [2008731]
[GeForce GTX 1080 Ti]{Warhammer Vermintide 2][DirectX 12]: TDR errors may occur when changing resolutions in game. [200395335]. To work around, use the DirectX 11 game option.
[NVIDIA Control Panel][Surround]: NVIDIA Surround hot keys do not work. [200394749]
[GeForce Experience][ShadowPlay]: The “In-Game Overlay” option cannot be enabled, nor does Shadowplay recording work. [200390642] The Microsoft Media Foundation library must be installed in order to use these features. Be sure to first install the Media Foundation package.

PDF: https://us.download.nvidia.com/Windows/397.31/397.31-win10-wi...

*Vill man ta bort allt extra som Nvidia försöker tvinga på en kan man göra en .bat fil och skriva följade i den:

rd /s /q DisplayDriverCrashAnalyzer
rd /s /q Display.Optimus
rd /s /q Display.NView
rd /s /q Display.Update
rd /s /q GFExperience
rd /s /q GFExperience.NvStreamSrv
rd /s /q GfExperienceService
rd /s /q HDAudio
rd /s /q LEDVisualizer
rd /s /q Miracast.VirtualAudio
rd /s /q MS.NET
rd /s /q MSVCRT
rd /s /q Network.Service
rd /s /q NV3DVision
rd /s /q NV3DVisionUSB.Driver
rd /s /q NvCamera
rd /s /q NvVAD
rd /s /q ShadowPlay
rd /s /q ShieldWirelessController
rd /s /q Update.Core
rd /s /q nodejs
rd /s /q NvBackend
rd /s /q NvContainer
rd /s /q NvTelemetry
rd /s /q NvvHCI

Packa upp drivrutinerna med tex winrar och lägg din nyskapade .bat fil i katalogen där du packade upp drivrutinerna ( i mitt fall G:\397.31-desktop-win10-64bit-international-whql ) och kör den.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Shadowplay, Share eller Ansel eller vad de nu heter, spela in på skärmen fungerar inte i de senaste uppdateringarna... Efter flera månader =/

Enough said

Permalänk
Medlem

Fick myrornas krig efter denna updaten.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Inaktiv

Blir nog att skippa denna, inga av nyheterna berör mig och som vanligt en kvalitetsmässigt tveksam drivrutin.

Något som troligen inte nämnts på SweClockers innan, iallafall inte från redaktionen, är att stödet försvinner för Fermi-baserade kort och stöd för 32bitars OS. Står i changeloggen ovanför men värt att lyfta ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Blir nog att skippa denna, inga av nyheterna berör mig och som vanligt en kvalitetsmässigt tveksam drivrutin.

Något som troligen inte nämnts på SweClockers innan, iallafall inte från redaktionen, är att stödet försvinner för Fermi-baserade kort och stöd för 32bitars OS. Står i changeloggen ovanför men värt att lyfta ut.

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.sweclockers.com/nyhet/25491-nvidia-upphor-med-dri...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Bra tips att av-bloata drivrutinen.
Känns ganska mastigt att "grafikdrivern" väger in på 0,5GB nu för tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Radeth:

Shadowplay, Share eller Ansel eller vad de nu heter, spela in på skärmen fungerar inte i de senaste uppdateringarna... Efter flera månader =/

Enough said

jag hade samma problem! kör en ddu tog mig ett tag innan jag insåg att det var felet

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radeth:

Shadowplay, Share eller Ansel eller vad de nu heter, spela in på skärmen fungerar inte i de senaste uppdateringarna... Efter flera månader =/

Enough said

Kräver att man kör allt jäkla lull lull som installeras, annars *nope*, så kolla om du stängt av nått. (tja, funkade för mig efter att jag re-enablat lull lull)

Permalänk
Medlem

@Sneaky_rhino: nja, jag fick problemet att jag inte kunde starta recordings att försvinna genom ett litet regghack, problemet jag har nu och vad jag misstänker är knutet till det är att 1. Alla mina filmer blinkar en frame ca varje 2-5 sekunder där man ser skrivbordet istället för spelet, 2. Kan inte ta skärmdumpar längre på datorn, blir bara svart precis som om man försöker screencapa ett spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

jag hade samma problem! kör en ddu tog mig ett tag innan jag insåg att det var felet

Hade samma problem visade sig att om jag hade netflix appen igång i windows så fungerade inte Shadowplay, kanske finns fler applikationer som stör ut shadowplay, testa att stänga alla program innan du startar spelet du vill spela in.

Permalänk
Medlem

@Ragnarok: Tack för .bat fil

Jag lär vänta till nästa version. Många som fick problem med en gång och min PC funkar fantastiskt just nu.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radeth:

Shadowplay, Share eller Ansel eller vad de nu heter, spela in på skärmen fungerar inte i de senaste uppdateringarna... Efter flera månader =/

Enough said

För mig har det varit att spela in separat för video/ljud, kan bara spela in med dom i en och samma.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radeth:

Shadowplay, Share eller Ansel eller vad de nu heter, spela in på skärmen fungerar inte i de senaste uppdateringarna... Efter flera månader =/

Enough said

Jag hade samma problem med Shadowplay, slet mitt hår. I slutändan visade det vara sig något så banalt som en bluetooth-sticka från asus i en usb-port jag använde för att koppla min xb1-kontroll. Go figure... Om ShadowPlay skulle vara avaktiverat och du bara får "that didn't work, try restarting your system" så hade jag börjat med att koppla ur extra usb-enheter, alternativt byta portar.

Även läst om att folk har haft problem med inspelning. Byte av port på baksidan av grafikkortet av vart lösningen, skulle även flasha grafikkortet med senaste vbios ifall de korrigerat något för kompatibilitet.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Game Ready Drivers provide the best possible gaming experience for all major new releases, including Virtual Reality games. Prior to a new title launching, our driver team is working up until the last minute to ensure every performance tweak and bug fix is included for the best gameplay on day-1.

Game Ready
Provides the optimal gaming experience for BattleTech and FrostPunk

Vulcan 1.1, Nvidia RTX, Cuda 9.2

Drop 32-bit and Fermi GPUs

[r397_05-13]
WDDM 2.4

http://ru.download.nvidia.com/Windows/397.31/397.31-desktop-w...

https://www.geforce.com/drivers/results/133647

Changes and Fixed Issues in Version 397.31

[GeForce GTX 1080 Ti][Doom]: The game crashes due to the driver reverting to OpenGL 1.1 when HDR is enabled. [2049623]
[GeForce GTX 1060][Far Cry 5]: The game crashes after a few minutes of game play. [2096077]
NvfbcPluginWindow temporarily prevents Windows from shutting down after launching a Steam game. [2068833]
[Firefox]: Driver TDR error may occur when using Firefox. [2049523]
[Geforce GTX 1060][Rise of Tomb Raider]: Flickering/corruption occurs when opening the in-game options UI. [200351146]
[NVIDIA Control Panel][SLI][Diablo III]: With V-Sync on and SLI enabled, the game freezes after switching windows (ALT+TAB) a few times. [1951584]

Open Issues in Version 397.31 WHQL

Windows 10 Issues

[Microsoft Edge][HDR] With HDR turned ON, video playback in full-screen mode on an HDR display may cause corruption of the video and desktop.To recover, manually turn the monitor OFF and then back ON. A future driver
[Far Cry 5]: Green flickering occurs in the game when using HDR with non-native resolution. To work around, either quit and then restart the game while in the desired resolution, or press [Alt+tab] away from and then back to the game, or press [Alt+Enter] to switch to windowed mode and then back to full-screen mode.
[NVIDIA TITAN V][G-Sync]: G-Sync displays may go blank when switching between different overclocked memory clocks multiple times. [200361272]
[SLI][GeForce GTX 780 Ti]: There is no display output when connecting the DisplayPort and two DVI monitors. [1835763]
[GeForce TITAN (Kepler-based)]: The OS fails after installing the graphics card on a Threadripper-enabled motherboard. [1973303]
[Pascal GPUs][Gears of War 4]: Blue-screen crash may occur while playing the game. [2008731]
[GeForce GTX 1080 Ti]{Warhammer Vermintide 2][DirectX 12]: TDR errors may occur when changing resolutions in game. [200395335]. To work around, use the DirectX 11 game option.
[NVIDIA Control Panel][Surround]: NVIDIA Surround hot keys do not work. [200394749]
[GeForce Experience][ShadowPlay]: The “In-Game Overlay” option cannot be enabled, nor does Shadowplay recording work. [200390642] The Microsoft Media Foundation library must be installed in order to use these features. Be sure to first install the Media Foundation package.

PDF: https://us.download.nvidia.com/Windows/397.31/397.31-win10-wi...

*Vill man ta bort allt extra som Nvidia försöker tvinga på en kan man göra en .bat fil och skriva följade i den:

rd /s /q DisplayDriverCrashAnalyzer
rd /s /q Display.Optimus
rd /s /q Display.NView
rd /s /q Display.Update
rd /s /q GFExperience
rd /s /q GFExperience.NvStreamSrv
rd /s /q GfExperienceService
rd /s /q HDAudio
rd /s /q LEDVisualizer
rd /s /q Miracast.VirtualAudio
rd /s /q MS.NET
rd /s /q MSVCRT
rd /s /q Network.Service
rd /s /q NV3DVision
rd /s /q NV3DVisionUSB.Driver
rd /s /q NvCamera
rd /s /q NvVAD
rd /s /q ShadowPlay
rd /s /q ShieldWirelessController
rd /s /q Update.Core
rd /s /q nodejs
rd /s /q NvBackend
rd /s /q NvContainer
rd /s /q NvTelemetry
rd /s /q NvvHCI

Packa upp drivrutinerna med tex winrar och lägg din nyskapade .bat fil i katalogen där du packade upp drivrutinerna ( i mitt fall G:\397.31-desktop-win10-64bit-international-whql ) och kör den.

.bat-filen är ju kanon, men flera av oss kanske vill ha vissa av dessa. Finns det någonstans där det listas vad var och en av dessa har för för funktion? ShadowPlay vill jag ha t ex så att ta bort dessa känns lite kontraproduktivt då.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Dynamic range inställd på limited i kombination Digital Vibrance slider-tricket i NVCP fungerar inte längre med dessa drivers. Har kört med detta för att få mycket mindre banding på Dell S2716dg. Detta tricket fungerar även på Dell S2417dg. Möjligt att det ger effekt på andra skärmar också, har ej testat. Men iaf, med 397.31 händer inget när man ändrar digital vibrance.

https://www.reddit.com/r/Monitors/comments/6cwnrb/fixing_color_banding_on_the_dell_s2417dg_s2716dg/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Blir nog att skippa denna, inga av nyheterna berör mig och som vanligt en kvalitetsmässigt tveksam drivrutin.

Något som troligen inte nämnts på SweClockers innan, iallafall inte från redaktionen, är att stödet försvinner för Fermi-baserade kort och stöd för 32bitars OS. Står i changeloggen ovanför men värt att lyfta ut.

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.sweclockers.com/nyhet/25491-nvidia-upphor-med-dri...

EDIT: någon hade visst redan svarat tidigare i tråden, sorry.

Permalänk
Avstängd

Ändå en ny trevlig QoL-grej.

"The standalone display driver installer now removes extracted files after installing the driver, leaving a smaller footprint on the hard drive."

Det tar inte bort allt än... men en bit på vägen i alla fall.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Fick myrornas krig efter denna updaten.

Samma här - blev att avinstallera köra DDU och ladda ner gamla drivrutiner...

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av trickeh2k:

.bat-filen är ju kanon, men flera av oss kanske vill ha vissa av dessa. Finns det någonstans där det listas vad var och en av dessa har för för funktion? ShadowPlay vill jag ha t ex så att ta bort dessa känns lite kontraproduktivt då.

Man kanske kan goolga på varje enskild grej, jag tog bara bort allt jag inte tänkte att jag ville ha. Men jag använder inte shadowplay eller något sådant

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!