Resväskedjungeln - vad ska man ha?

Permalänk
Medlem

Resväskedjungeln - vad ska man ha?

Hej på er,

ska ut och resa (italen är resmålet) och behöver införskaffa resväska. Resan är den 9/5 så börjar dra ihop sig nu. Vi är två som ska iväg och även om vi har en gammal trotjänare som gått i arv så behöver vi minst en till väska. Hittar vi något bra kan det tänkas att vi köper 2 nya och pensionerar den gamla.

Eftersom jag inte kan någonting om resväskor vänder jag mig till den mest allsidiga kunskapsreserven jag känner till, sweclockers!

Kravspecen jag fått är följande:

  • Kostnad ~1000kr/väska (så inga samsonite, tumi etc)

  • Hårt skal

  • 4 hjul

  • TSA-lås (överväger en USA resa i höst)

  • Så lätt som möjligt

  • Helst flera fack/lager inuti väskan

Sen är det trevligt om det finns kabinväskor i samma/liknande serie och dessa är självklart inte inräknade i priset. Frun säger hårt skal för att det ska vara objektivt bättre, är det så? Har alltid använt mig av mjuka kabinväskor, ska man köra hårt skal även där? Är bra resväsksmodeller automatiskt bra om man skalar ner dem till kabinväsksmodeller?

Väskor jag tittat lite på är Bon Air serien från American tourister som är lite dyrare än jag skulle vilja men verkar ha det mesta. Webhallen hade bra info men samma väska finns på sportamore för någon hundralapp mindre och kommer då närmare budgeten. American tourister verkar även ha andra serier men bon air var den jag fastnade för. L varianterna väger en del, 4.2kg, men jag vet inte om det är värt att satsa på M varianten då tanken är att vi ska använda väskorna fler gånger och det är lättare att packa lite mindre i en stor väska än lite mer i en liten.

Har sneglat lite på Delsey och Epic som varumärken också men tycker Bon Air är snyggare. Epic verkar dock ha bättre funktioner inuti själva väskan och hade funderingar på en Epic HDX Hexacore som kabinväska men har läst på några ställen att dragkedjorna på Epics väskor kan trilskas en del.

Vad säger ni med erfarenhet? Ska man slå till på Bon Air serien? Har Epic problem med dragkedjorna? Har jag helt missat något bra märke?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

Jag köpte mina på Gekås för några hundralappar, dom har tsa-lås och har varit lite överallt i världen.
Hade en samsonite version värsting innan, var skoj tills den var totalmanglad på flyget och dom vägrade ersätta, då tänkte jag skit samma.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Jag köpte mina på Gekås för några hundralappar, dom har tsa-lås och har varit lite överallt i världen.
Hade en samsonite version värsting innan, var skoj tills den var totalmanglad på flyget och dom vägrade ersätta, då tänkte jag skit samma.

Tyvärr är Gekås lite långt bort men har tillgång till t.ex. Clas Ohlsson, Coop, ICA Maxi och dylikt om väskorna där är lika bra.

EDIT: Har faktiskt tittat lite på t.ex. Asaklitts resväska på Clas Ohlsson som kostar 899 och verkar uppfylla kraven jag fått, frågan är ju då vad man får ut av de där extra gänget hundralappar om man kliver upp till t.ex. en Bon Air eller HDX Hexacore. Det är lite därför jag startat den här tråden

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Samsonite köper jag i Barkarby outlet. Stora resväskor ligger runt 1000lappen på rea, och det är överkomligt pris, man använder dom tills dom pajar, så kostnad per år, eller resa blir ganska liten i längden.

Var i Barcelona i januari och då råkade KLM skada min kabinväska. Efter en anmälan fick jag åka till en butik och där fick jag en ny Bon Aire. Mycket nöjd med den.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk

Har själv en Epic Phantom som har fungerat bra de gånger jag rest med den. Dock "bara" 3-4 gånger ännu tror jag. Beställde från Bagshop.se som var billigast och levererade snabbt. Lite trög dragkedja men det är inte något som stör - jag tror det är för att den ska vara vattentät.

https://www.bäst-i-test.se/resvaska

https://bagshop.se/index.php?route=product/search&search=epic...

Permalänk
Medlem

Ingen större erfarenhet av olika väskor, men har en Cavalet (vet inte riktigt modell, troligen utgången, men påminner mest om Orlando när jag kollar deras hemsida) som jag är riktigt nöjd med. Effektiv utrymmesmässigt och lätt, integrerat TSA-lås och hyffsade hjul. Tror jag gav 800kr för den, men det var nog också nedsatt.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Brukar inte kolla på märket men har några punkter jag brukar checka av.
Personligen föredrar jag väskor som inte har dragkedja. Om dom har dragkedja, köp till ett band att spänna runt samt se till att kedjelåsen inte bara låses ihop utan kan låsas fast i en viss position.
Sen brukar jag kolla hur mycket plats av insidan handtag, hjul och stomme tar upp. Sjukt slöseri ibland.
Sen har jag blivit bekväm och kör gärna 4 hjul på stora väskor.

Hatar när andra kommer med hårda carry-ons så det skulle jag aldrig skaffa själv. Om alla hade det skulle det knappt få plats någonting. Föredrar en ryggsäck eller axelväska och packa lite smartare istället. Då har man en "daypack" vid resmålet. Alternativt köpa en extra incheckning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Samsonite köper jag i Barkarby outlet. Stora resväskor ligger runt 1000lappen på rea, och det är överkomligt pris, man använder dom tills dom pajar, så kostnad per år, eller resa blir ganska liten i längden.

Var i Barcelona i januari och då råkade KLM skada min kabinväska. Efter en anmälan fick jag åka till en butik och där fick jag en ny Bon Aire. Mycket nöjd med den.

Trevlig feedback! Hur tycker du att utrymmet inuti väskan är på din Bon Air?

Skrivet av Ericobarco:

Har själv en Epic Phantom som har fungerat bra de gånger jag rest med den. Dock "bara" 3-4 gånger ännu tror jag. Beställde från Bagshop.se som var billigast och levererade snabbt. Lite trög dragkedja men det är inte något som stör - jag tror det är för att den ska vara vattentät.

https://www.bäst-i-test.se/resvaska

https://bagshop.se/index.php?route=product/search&search=epic...

Det ska erkännas att ju mer jag läser desto mer sugen blir jag på en epic väska. Tittar just nu på just phantom. Frugan säger att jag kommer sakna expandermöjligheten och borde titta på en Crate istället då den modellen tydligen har sånt. Hur tycker du att utrymmet är inuti väskan? Ser bra ut på bilderna men svårt att veta utan att känna på en.

Skrivet av Danzle:

Brukar inte kolla på märket men har några punkter jag brukar checka av.
Personligen föredrar jag väskor som inte har dragkedja. Om dom har dragkedja, köp till ett band att spänna runt samt se till att kedjelåsen inte bara låses ihop utan kan låsas fast i en viss position.
Sen brukar jag kolla hur mycket plats av insidan handtag, hjul och stomme tar upp. Sjukt slöseri ibland.
Sen har jag blivit bekväm och kör gärna 4 hjul på stora väskor.

Hatar när andra kommer med hårda carry-ons så det skulle jag aldrig skaffa själv. Om alla hade det skulle det knappt få plats någonting. Föredrar en ryggsäck eller axelväska och packa lite smartare istället. Då har man en "daypack" vid resmålet. Alternativt köpa en extra incheckning.

Skickades från m.sweclockers.com

Efter vad jag kan se så verkar alla väskor med TSA lås ha möjligheten att låsa dragkedjan på en specifik plats.

Har nog gett upp tanken på en hård carry-on faktiskt, vi kollade igenom vilka sorters ryggsäckar vi har hemma och det lär bli några av dom, lättare när man är på plats också precis som du säger.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Tyvärr är Gekås lite långt bort men har tillgång till t.ex. Clas Ohlsson, Coop, ICA Maxi och dylikt om väskorna där är lika bra.

EDIT: Har faktiskt tittat lite på t.ex. Asaklitts resväska på Clas Ohlsson som kostar 899 och verkar uppfylla kraven jag fått, frågan är ju då vad man får ut av de där extra gänget hundralappar om man kliver upp till t.ex. en Bon Air eller HDX Hexacore. Det är lite därför jag startat den här tråden

Har en sådan Asaklitt och har inget att klaga på.

Till fördelarna hör att den är ganska lätt för att vara med hårt skal (deras mjuka väska är ännu lättare, bland de lättaste jag känt på), man hittar lätt sin väska på bagagebandet, rullar bra, bra placerade handtag och priset är helt ok.

Hjulupphängningen känns något vek men det har gått bra hittills.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Har köpt min väska nu och det blev inte riktigt vad jag tänkt mig utan en Epic Crate. Var inne i Sundsvall för att titta på Phantom och snubblade in i en affär med 50% rea på Crate vilket gjorde det svårt att övertala frun att köpa något annat.

Efter att ha känt på väskorna kändes Phantom som det bästa alternativet och hade det inte varit för den otroliga prisskillnaden till följd av rean hade jag köpt en sådan. Von Air hittade jag inga att känna på men tittade på Soundbox istället vilken, enligt mig, var bra mycket snyggare i verkligheten än på bild.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Jag köpte mina på Gekås för några hundralappar, dom har tsa-lås och har varit lite överallt i världen.
Hade en samsonite version värsting innan, var skoj tills den var totalmanglad på flyget och dom vägrade ersätta, då tänkte jag skit samma.

Otur. :/
Min samsonite byttes på plats på arlanda efter den blivit överkörd. Fick även med mig någon lapp för att få ersättning för eventuellt trasiga saker i bagaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag köpte en sån här;
https://www.öob.se/fritid/ovrigt/vaskor/resvaska-1108922

Och sen ett separat hänglås som är TSA-godkänt.

Hållit förvånansvärt bra. Har haft den i snart 4 år, i snitt 3-4 resor per år, och nu har ena hjulet börjat bråka.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Har köpt min väska nu och det blev inte riktigt vad jag tänkt mig utan en Epic Crate. Var inne i Sundsvall för att titta på Phantom och snubblade in i en affär med 50% rea på Crate vilket gjorde det svårt att övertala frun att köpa något annat.

Efter att ha känt på väskorna kändes Phantom som det bästa alternativet och hade det inte varit för den otroliga prisskillnaden till följd av rean hade jag köpt en sådan. Von Air hittade jag inga att känna på men tittade på Soundbox istället vilken, enligt mig, var bra mycket snyggare i verkligheten än på bild.

Får hoppas den är bra då

Jag köpte https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3523016 stor del för det är lätt väska och helt del plats invändigt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Föredetting

Har en Cavalet där ett hjul säckade ihop efter ett par år. Har försökt komma i kontakt med dem om ett ersättningshjul i flera omgångar, men kundtjänst är inget de sysslar med. Deras grejer köper jag aldrig igen.

Borde kanske göra slag i saken och köpa ett set väskor från Costco som brukar ha en res- + kabinväska för typ 1300:- från Samsonite (även Ricardo något billigare) istället för att släpa runt på en skitväska.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.