Webbläsaren Mosaic fyller 25 år

Permalänk
Medlem

Webbläsaren Netscape och sökmotorer som Yahoo och Altavista via telefonmodem var första kontakten med internet i början på 90-talet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Firar vi att Bröderna Wright uppfann det moderna flyget år 1903...

De flög motoriserat för första gången i december 1903, och det firades stort över hela världen 100 år senare.
(Flygning utan motor hade andra gjort sedan länge. Redan Leonardo da Vinci gjorde en ritning på ett fungerande glidflygplan.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Vilken Nostalgi. Själv körde jag bland de första versionerna av Netscape då det begav sig.

Sedan blev det Exporer kombinerat med Opera ibland och i nutid kör jag Google Chrome.

Ja, verkligen kul nostalgi!

Första webbläsarna jag körde var NCSA Mosaic på SunOS och Windows.

Sedan någon blev det en mix med de tidiga alpha/beta av Netscape Navigator, hare för mig det var 0.67 eller något sådant (sedan som du IE så småningom, och Chrome de senaste 10 åren).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

?

Det står ju klart och tydligt att Internet Explorer = Mosaic. Om än Spyglass version och inte NCSAs.

Att Spyglass gjorde en rewrite av koden för att ta sig ur snåriga licensbestämmelser eller av andra anledningar är väl mindre relevant.

Skickades från m.sweclockers.com

Två helt olika produkter (gemensamma IP och varumärken).

Artikeln här på SweC handlar om NCSA Mosaic, och inget annat.

Även Netscape spann på det (då) kända Mosaicnamnet till en början, och kallade sig "Mosaic Communications Corporation" och webbläsarn de släppte hette Mosaic Netscape.

Men NCSA Mosaic =! Spyglass Mosaic =! Mosaic Netscape.

Trivia: första webbserven jag satte upp själv för eget användande under slutet av -95 var Spyglass Server.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Jag körde aMosaic på min Amiga 1200 (med 68030 accelerator 40Mhz samt 8mb fast minne) sedan var det iBrowse som tog över.

//Anders