Intel NUC med Cannon Lake-U och Radeon-grafik på bild

Permalänk
Melding Plague

Intel NUC med Cannon Lake-U och Radeon-grafik på bild

En ny NUC från Intel med kodnamnet Crimson Canyon hittar nu ut på webben. Denna kommer med en Cannon Lake-U-processor samt en separat grafikdel från AMD.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mycket märkvärdiga val av komponenter må jag då säga...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Intressant ändå. Man skulle ju kunna tänka sig att en Low-end NUC kan paras ihop fint med Intels integrerade grafik utan att kundbasen skulle bry sig så mycket. Men de väljer ändå bort sina egna lösningar här. Undrar varför.

Känner de kanske att deras nuvarande grafikarkitektur ska omarbetas så pass mycket att de vill implementera den i så få lösningar som möjligt för att underlätta undermåligt drivrutinsstöd i framtiden?

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Mycket märkvärdiga val av komponenter må jag då säga...

Kan ju vara så enkelt att både kylning och ren marknadssegmentering spelar in. Finns ingen mening att köpa en Hades Canyon om en vanlig NUC för halva priset presterar i paritet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Kan ju vara så enkelt att både kylning och ren marknadssegmentering spelar in. Finns ingen mening att köpa en Hades Canyon om en vanlig NUC för halva priset presterar i paritet.

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte mest i allmänhet:
En strömsnål i3 med grafikkrets á la Radeon i RX 550/560 stuket + snurrdisk.

Blir helt enkelt inte klok på det upplägget.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Tänkte mest i allmänhet:
En strömsnål i3 med grafikkrets á la Radeon i RX 550/560 stuket + snurrdisk.

Blir helt enkelt inte klok på det upplägget.

Det är ju ingen färdig produkt och NUC:s säljs i allmänhet utan lagring.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av krigelkorren:

Tänkte mest i allmänhet:
En strömsnål i3 med grafikkrets á la Radeon i RX 550/560 stuket + snurrdisk.

Blir helt enkelt inte klok på det upplägget.

Bra kontorsdator som inte laggar ur när lite grafikkraft behövs på en högupplöst skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Tänkte mest i allmänhet:
En strömsnål i3 med grafikkrets á la Radeon i RX 550/560 stuket + snurrdisk.

Blir helt enkelt inte klok på det upplägget.

Tror de siktar på billiga maskiner för esport. Väldigt många spel lastar GPUn betydligt hårdare än CPUn och med dagens grafikkortspriser är det inte en orimlig kompromiss. Med lite uppskruvade klockor kan den kanske bli riktigt prisvärd.

Skickades från m.sweclockers.com

typo
Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Alltid undrat varför de satt hörlursuttaget på framsidan, är det vanligt att man kopplar in och ur dessa ofta?

/En som alltid har hörlurarna inkopplade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Är det vanligt att man kopplar in och ur hörlurarna ofta eller varför sitter uttaget på framsidan? Mina hörlurar sitter ständigt inkopplade så hade gärna sett ett uttag på baksidan, men kanske bara är jag?

Antagligen för att få mer utrymme på baksidan och separera ljudkretsen från många av de högfrekventa oljudskällorna i en modern maskin.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Alltid undrat varför de satt hörlursuttaget på framsidan, är det vanligt att man kopplar in och ur dessa ofta?

/En som alltid har hörlurarna inkopplade

Du är inte den enda som funderar över detta. Får renodlade kontorsmaskiner finns ju viss logik bakom beslutet, men NUC har för mig alltid i första hand varit för privatmarknaden.

Sedan förstår jag heller inte varför NUC är så liten, en Mac Mini har ju mycket vettigare storlek efter den här plats för 4-5 usb-portar etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så lite omvänt mot Hades? Som kör typ i7? Denna har klenare CPU men bättre gpu för mindre än halva priset eftersom minne och HDD ingår? Köpa denna och byta HDD till SSD och sedan har man en htpc som inte är ut som ett rymdskepp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Alltid undrat varför de satt hörlursuttaget på framsidan, är det vanligt att man kopplar in och ur dessa ofta?

/En som alltid har hörlurarna inkopplade

Jag har alltid högtalarna anslutna till den bakre kontakter, och när jag använder hörlurar är de anslutna till den främre.

Permalänk
Geeks Gaming
Permalänk
Medlem

Cannonlake är Intels evigt försenade 10nm-arkitektur, så det här är större nyheter än vad det kanske ser ut att vara. Just det här chippet, en 2+0 konfiguration (alltså två processorkärnor och ingen integrerad grafik) har läckt ut tidigare. Det verkar vara någon form av "pipecleaner" (piprensare?) för att få ordning på processen.

Visa signatur

5900X | 6700XT