Philips lanserar bildskärm med Ambiglow och HDR

Permalänk
Melding Plague

Philips lanserar bildskärm med Ambiglow och HDR

Philips lanserar nu en ny bildskärm, vilken blir först ut på marknaden med DisplayHDR 1000-certifiering. Skärmen kommer även med företagets dynamiska bakgrundsbelysning Ambiglow.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt. Hade man bara kunnat få högre uppdateringsfrekvens hade det genast varit en kandidat vid byte. Jag kör nu 60Hz på 27" 2560x1440 men hade velat ha både mer yta, högre upplösning och testa med högre uppdateringsfrekvens.

*edit* Fast ja, Ambilight istället för Ambiglow hade ju inte skadat heller

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Bildexpert 📺

@Peking: Det dröjer nog till tidigast 2019-2020 innan "vanliga skärmar" blir kapabla till mer än 600 MHz bandbredd, alltså mer än 4K/60 Hz. Så det som kommer som kliver över detta för 4K är de betydligt mer kostsamma skärmarna som Asus ROG Swift PG27UQ och Acer Predator X27

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tack för svaret. De summorna gör att sådana skärmar inte ens är något att fundera över för egen del. Snåljåpen inom mig säger att till och med en prislapp på ca 8 000kr för den här skärmen är lite väl mycket.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Fuskas lite här tyvärr. Jag antar att det är för att få ner priset men det är inte en äkta 10 bit färg i skärmen utan 8 bit + FRC som man kan läsa i specifikationerna.

Nu kan jag ju inte svara på hur mycket det inverkar så rekommenderar starkt att se och testa skärmen när den är igång för att se om det spelar någon roll för en och inte välja bort den bara på grund av specifikationerna.

Permalänk

Någon som kan svara på om en sådan här skärm funkar med en Yamaha RX-A840? Jag har försökt leta runt men har dålig koll på de olika HDMI-versionerna.

Vill faktiskt hellre ha HDR än hög uppdateringsfrekvens. Så denna är intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Finns det någon aningens mindre skärm med ambiglow? Inbillar mig att det vore skönt om kvällarna när man glömmer slå på belysningen.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Wolfkin:

Fuskas lite här tyvärr. Jag antar att det är för att få ner priset men det är inte en äkta 10 bit färg i skärmen utan 8 bit + FRC som man kan läsa i specifikationerna.

Det finns i stort sett ingen skärm på konsumentmarknaden som ger genuin 10 bitar, utan det är 8+FRC. En hel del som specas som 8 bitar är 8 bitar men många är också 6 bitar+FRC, särskilt ifall vi talar om TN-segmentet.

Samma sak på TV-sidan där det finns få eller inga som verkligen når 10 bitar. Det är olika former av temporal dither också där. Vissa är effektivare än andra, till exempel lyckas både Panasonic och Sony bättre med sin dither på jämfört med LG och Samsung. De två senare har påfallande posterisering i många apparater även när vi håller oss till renodlad 8-bitarsmaterial.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Accipiter46:

Någon som kan svara på om en sådan här skärm funkar med en Yamaha RX-A840? Jag har försökt leta runt men har dålig koll på de olika HDMI-versionerna.

Tumregeln för HDMI är ”Tala inte om version, tala om funktion”. Versioner handlar om specifikationen, pdf-dokumentet som beskriver tekniken. Vad som gäller för Yamaha RX-A840 med flera handlar om funktioner. Då för att RX-A840 ska fungera med denna skärm krävs att den förstärkaren hanterar den typ av signal du vill skicka till skärmen. Vill du köra 4K, HDR10 med HDCP 2.2-krypetering, så måste förstärkaren hantera 4K, HDR10 och HDCP 2.2.

Permalänk
Medlem

Begriper inte riktigt varför de gick med VA, såhär stort och med 60Hz frekvens är det knappast fråga om något annat än en lugn mysskärm för media. En halvblank IPS hade varit mer intressant.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Gillar ambilight, men 8+ för en VA panel och 60Hz...nej tack. Hade det varit IPS och Gsync/freesync hade jag köpt den även om den bara gick till 60hz

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

60hz är helt ok för gaming så länger man inte ligger under 55fps. 120+ är ju givetvis optimalt.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Suck, här sitter man o väntar på uppföljaren till 4K 40" Brilliance skärmarna, så får man en sån här?

Ge mig 4K@120hz, hdr och minst 40" i 16:9, då byter jag direkt.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Ja den har man sett, lite väl stor dock att ha på mitt skrivbord...:) Sen hade ju vi priset med ja...

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Bildexpert 📺

@BrottOchStraff: Specen säger faktiskt "Adaptive sync" utan att vara tydligare än så. Sedan är det som vanligt med VESA Adaptive Sync, det finns inget som garanterar hur bra det faktiskt fungerar.

Permalänk
Medlem

Kollar man specifikationera här så står det HDR400
https://www.philips.com.ph/c-p/436M6VBRAB_00/momentum-4k-hdr-...

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 220volt:

Kollar man specifikationera här så står det HDR400
https://www.philips.com.ph/c-p/436M6VBRAB_00/momentum-4k-hdr-...

Det där är en annan skärm. Här är den från artikeln https://www.philips.com.au/c-p/436M6VBPAB_75/momentum-4k-hdr-.... Skillnaden ser ut att vara "75" i produktnamnet.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Det där är en annan skärm. Här är den från artikeln https://www.philips.com.au/c-p/436M6VBPAB_75/momentum-4k-hdr-.... Skillnaden ser ut att vara "75" i produktnamnet.

Aha, dessa krångliga produktnamn 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

@laxpudding
Är det samma här som med tv att det är TCL som ligger bakom skärmen och "philips märke används"?
När vi ändå pratar amblight finns det någon eftermonterings kopia som klarar gsync och displayport? (För oss som saknar antikroppar mot ljus runt skärmen ).

Det närmsta jag kan hitta är att kombinera med logitech g560.

Permalänk
Bildexpert 📺

@grahnen: Du tänker nog på TP Vision som är majoritetsägaren i Philips TV-satsning.

Philips datorskärmar är en helt annan best än deras TV-apparater och de har faktiskt inte mycket gemensamt utöver namnet och förmågan till svårbegripliga produktbeteckningar. Jag har ingen koll på ägarstrukturen, men skärmar och TV-apparater under varumärket Philips är i alla fall fundamentalt helt olika väsen. Inget av vad jag sett är likadan i funktion och handhavande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@grahnen: Du tänker nog på TP Vision som är majoritetsägaren i Philips

Ja precis
Älskar rättstavning i telefonen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@BrottOchStraff: Specen säger faktiskt "Adaptive sync" utan att vara tydligare än så. Sedan är det som vanligt med VESA Adaptive Sync, det finns inget som garanterar hur bra det faktiskt fungerar.

Kan man möjligen hoppas på en review eller test av denna skärm?
(Philips 43" 4K LED 436M6VBPAB/00)

För att få lite mer klarhet i det som är otydligt...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Bildexpert 📺

@FatherOfThree: Ifall tillfälle ges! Önskelistan på skärmar att testa är lång, men året har inte nog med veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@FatherOfThree: Ifall tillfälle ges! Önskelistan på skärmar att testa är lång, men året har inte nog med veckor.

Man får leva på hoppet!

Dina formidabelt lärorika insatser, är det som på senare tid gett mig den största behållningen här på SweClockers...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk