Permalänk
Medlem

Kraftiga FPS-fall i Minecraft

Hej!

Som rubriken lyder har jag upplevt kraftiga FPS-fall i Minecraft som gör spelet ospelbart. Det kan handla om allt från 950+ FPS (utan shaders) och från 90+ FPS till 1 FPS (med shaders), vilket sker med ett fåtal sekunders intervall. Min dator är relativt ny då den är inköpt under mellandagsrean med hyfsat kraftfulla komponenter (listar nedan). Det jag gjort för att försöka lösa problemet är att ge Minecraft mer dedikerat RAM-minne, från ca 1GB till 8GB. Ingen märkbar skillnad trots detta. Vad är det som kan orsaka de här FPS-fallen och hur ska jag lösa det? Jag har uteslutit hårdvarufel då datorn fungerar felfritt i regelbundna CPU- och GPU-tester samt i övriga spel.

CPU: Intel Core i5-8600k

RAM: Crucial Ballistix Sport DDR4 16GB (2x8GB) 2666MHz

GPU: KFA2 GeForce GTX1070 ti EX 8GB

Moderkort: Asus TUF Z370-Plus Gaming

Lagringsenhet: Samsung 850 EVO Series 500GB

Chassi: Fractal Design Meshify C

PSU: Corsair TX650M V3 650W

CPU-kylning: Fractal Design Celsius S24 240mm

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du har ju svarat på frågan själv egentligen.
"från 950+ FPS (utan shaders) och från 90+ FPS till 1 FPS (med shaders)"

Shaders är till stor del problemet, men har vi nya/äldre drivrutiner? Temp? Belastning i övrigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du har ju svarat på frågan själv egentligen.
"från 950+ FPS (utan shaders) och från 90+ FPS till 1 FPS (med shaders)"

Shaders är till stor del problemet, men har vi nya/äldre drivrutiner? Temp? Belastning i övrigt?

Jag tror han bara formulerade meningen konstigt. Min gissning är att hans poäng är att oavsett inställningar får han drops till 1 fps.

Utan shaders från 950 fps ner till 1 fps.

Med shaders från 90 fps ner till 1 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du har ju svarat på frågan själv egentligen.
"från 950+ FPS (utan shaders) och från 90+ FPS till 1 FPS (med shaders)"

Shaders är till stor del problemet, men har vi nya/äldre drivrutiner? Temp? Belastning i övrigt?

Det var jag som formulerade mig konstigt och jag ber om ursäkt för det. Grafikkortsdrivrutinerna är nyligen uppdaterade. Har inte märkt av några kraftiga värmeutvecklingar eller överbelastningar i Superposition Benchmark och IntelProcessor Diagnostic Tool. Allt ser helt normalt ut och övriga spel flyter på som de ska i allra högsta inställningar.

Skrivet av Forsgren:

Jag tror han bara formulerade meningen konstigt. Min gissning är att hans poäng är att oavsett inställningar får han drops till 1 fps.

Utan shaders från 950 fps ner till 1 fps.

Med shaders från 90 fps ner till 1 fps.

Helt rätt, oavsett inställningar så sker det ständigt kraftiga FPS-fall. Mitt exempel var menat att antyda att FPS faller med och utan shaders.

Permalänk
Medlem

Nu har jag mixtrat med inställningar fram och tillbaka, men inget tycks fungera. Sänkt renderingsavstånd och stängt av partiklar o.s.v. Inget tycks fungera. Har någon ytterligare tips? Det kanske passar sig att nämna att datorn fått flera stoppkoder (MEMORY_MANAGEMENT, KERNEL_SECURITY_CHECK_FAILURE m.fl.) den senaste tiden, men inget relaterat till specifikt Minecraft.

Permalänk
Medlem

Testa installera optifine och Java 64-bit ifall du inte redan gjort det.

Permalänk
Medlem

låter mer som att CPUn går ner till viloläge då du pratar om att det händer med jämna mellanrum. Spelet kräver mer eller mindre inget från grafikkortet. Kolla hastigheten på cpun när du spelar.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

-Xm8G i launch options?

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

Det var väl en nyhet för inte så längesedan om att den senaste stora uppdateringen till Windows kunde orsaka problem vid spelande. https://www.sweclockers.com/nyhet/25613-windows-10-april-2018... nämner

Citat:

...och att prestandan i spel blir sämre efter att ha växlat mellan fönster med hjälp av alt- och tab-tangenten. Det sistnämnda tros bero på Focus Assist-funktionen som introducerades i uppdateringen, och denna kan stängas av via inställningarna i Windows.

Testat att stänga av den funktionen?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlexGear:

Testa installera optifine och Java 64-bit ifall du inte redan gjort det.

OptiFine och Java 64-bit är redan installerat.

Skrivet av sesese:

låter mer som att CPUn går ner till viloläge då du pratar om att det händer med jämna mellanrum. Spelet kräver mer eller mindre inget från grafikkortet. Kolla hastigheten på cpun när du spelar.

Hur kan jag kolla detta?

Skrivet av Seziuo:

-Xm8G i launch options?

Det är redan fixat.

Skrivet av Mocka:

Det var väl en nyhet för inte så längesedan om att den senaste stora uppdateringen till Windows kunde orsaka problem vid spelande. https://www.sweclockers.com/nyhet/25613-windows-10-april-2018... nämner
Testat att stänga av den funktionen?

Ska kika på detta!