Microsoft lägger till 120 Hz-stöd för Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

@VadSaDu: Xbox one X har en krets som baserad på polaris och även PS4 pro har det. vanliga Xbox one är ganska bedrövlig då inte bara CPUn flaskhalsar den utan även Ram minnet som är DDR3 som även grafikdelen använder.

du har halft rätt att det är en Radeon 580 i Xbox one X. Jag tänkte dock direkt på Vanliga Xbox one som alldrig kommer ge 120hz och det är inte PGA CPUN det är Ram/grafik minnet som är den stora halsen där.

Artiklen Nämner även att detta skall komma för Samtliga Xbox one modeller.

För Pro resp One X ligger förvisso Ellesmere (RX480/580, max 36 CUs) närmast men de är mer special än vad folk tycks tro. Pro består av 20+20 CUs, där de olika blocken faktiskt är olika stora, och One X kör med 44 CUs.

Gamla One kör ju med ESRAM som komplement till DDR3 minnet. Känns krångligt men om man diskuterar minnet i One så är det iaf missvisande att inte nämna det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Är inte främsta anledningen till detta med 120hz att de bildskärmar som har freesync ofta har ett spann mellan säg 40-120hz som freesync fungerar. Iom att xbox one x har en cap på 60hz i vissa titlar och ett floor på 25 (ungefär) så är det svårt att hitta skärmar som faktiskt funkar för xbox one x, även om konsolen har stöd för freesync?

Jag gissar alltså, har inte så mycket kunskap om freesync. Men jag har ett xbox one x och har funderat på att skaffa dedikerad skärm.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

120hz/fps stöd i menyn! Fan va bra!!

.....

Detta kommer bara fungera i menyn. Möjligtvis tetris når 120fps. Finns det på Xbox?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Kan vara för att Xbox tydligen håller på att göra någon deal med Occulus nu.

PS4 stödjer ju redan 120fps just av anledningen VR liksom.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

https://www.gamespot.com/articles/why-quake-champions-isnt-co...

Xbox One har ju för övrigt stöd för mus/tangentbord numera också.

Aa, men det har Playstation haft stöd för länge (minst två generationer, kanske alla fyra?), problemet är nog att folk inte vill använda det på konsol. Eller utvecklarna tror iaf det. Unreal Tournament hade ju t ex stöd för det till Playstation.

Då blir det ju tjafs om att det är en fördel att använda mus och tangentbord istället, och hela spelet är balanserad runt att man har det. Vissa karaktärer har unika egenskaper i sitt rörelseschema som skulle vara mycket svårare att utnyttja med handkontroll t ex. Utöver att Quake är väldigt snabbt som det är.

Men det är klart att det skulle gå att spela med handkontroll också, om alla gör det. Men man skulle inte spela spelet riktigt som det är tänkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Aa, men det har Playstation haft stöd för länge (minst två generationer, kanske alla fyra?), problemet är nog att folk inte vill använda det på konsol. Eller utvecklarna tror iaf det. Unreal Tournament hade ju t ex stöd för det till Playstation.

Då blir det ju tjafs om att det är en fördel att använda mus och tangentbord istället, och hela spelet är balanserad runt att man har det. Vissa karaktärer har unika egenskaper i sitt rörelseschema som skulle vara mycket svårare att utnyttja med handkontroll t ex. Utöver att Quake är väldigt snabbt som det är.

Men det är klart att det skulle gå att spela med handkontroll också, om alla gör det. Men man skulle inte spela spelet riktigt som det är tänkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Sen PS2. Skulle inte säga att första maskinen hade "stöd" även om det faktiskt fanns en mus som tillbehör. Men det hade ju även Megadrive och SNES åas.

Den implementerades relativt flitigt av spelutvecklare, kanske för att tillbehöret fanns redan sen starten.

Men sen dess har kontrollformen bara tappat rejält för varje generation, så intresset har ju uppenbart sjunkit bland utvecklare eller/och spelare, vilket såklart hänger ihop i endera eller dubbel riktning.

Hade inte UT3 ett rätt sävligt tempo förresten? Åtminstone jämfört med de tidigare. Men visst, i FPS dansar nog oftast mössen på bordet. Men det är även lite skillnad mellan sådana av dessa där det handlar om få (enstaka rent av) precisionsträffar eller en stor mängd "nära nog" och samtidigt ta minst själv. Är man van vid kontroll så kan handling i rörelse funka bättre iom att det känns mer intuitivt. Det har inget att göra med vad som är bäst rent tekniskt utan sitter i ryggraden sas.

Tror fördel eller ej hänger mest både på genre och spelstil dock. Det blev tydligt i tex i TLoU att de alltid uppenbara MTB-"fuskarna" snabbt stötte på patrull när de hamnade i en situation annan än att prickskjuta från ett mysigt campingställe.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Ja då kanske ID kan porta Quake Champions till konsol de sa ju att det var avsaknad av 120hz som det var pc exklusivt. Indie titlar kan jag tänka mig kommer men att annars misstänker jag det kommer vara få som stödjer det hela, dessvärre. Fler möjligheter är däremot inte fel.

Japp!

Dessutom grymt trevligt för streaming av film och annan media.

Gott jobbat Microsoft! Gillar alla dessa uppdateringar av både ljudformat och bättre bildmöjligheter.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Är man van vid kontroll så kan handling i rörelse funka bättre iom att det känns mer intuitivt. Det har inget att göra med vad som är bäst rent tekniskt utan sitter i ryggraden sas.

Tror fördel eller ej hänger mest både på genre och spelstil dock.

Förstår inte vad du menar med det första där.

Men ja det är såklart olika stor skillnad beroende på genre. Men skillnaden är stor i Quake, har svårt att tänka mig att man kan röra sig lika fritt och precist och vända sig lika snabbt och samtidigt ha samma precision i skotten med handkontroll. Spelen är ju extremt snabba och sättet man tar sig fram (strafe jump, circle jump osv) passar inte handkontroll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Förstår inte vad du menar med det första där.

Men ja det är såklart olika stor skillnad beroende på genre. Men skillnaden är stor i Quake, har svårt att tänka mig att man kan röra sig lika fritt och precist och vända sig lika snabbt och samtidigt ha samma precision i skotten med handkontroll. Spelen är ju extremt snabba och sättet man tar sig fram (strafe jump, circle jump osv) passar inte handkontroll.

Skickades från m.sweclockers.com

Mest att om man är van vid kontroll så kommer intuitiva manövrer med tangentbord inte nödvändigtvis någonsin infinna sig. Har ibland försökt spela vissa tredjepers som TR tex med råtta, men kontrollen tar alltid över. Förutom att det känns bökigt och ointuitivt så känner jag helt enkelt spelkänslan blir lidande av konstigt valda inmatningar och tangenter på skärmen. Öppna dörr med fyrkant känns mer realistiskt än öppna dörr med K. Jag vet, inte en helt 100 logisk reaktion.. ;D

Nävisst, om det nu är Qake som jag minns det så ärde nog nödvändigt för att hålla siktlinje på nått samtidigt som rail-urladdning byggs under en 2 sek flygtur över hela kartan. Men det där var typ med en 486 för min del..så jag mindes bara att UT3 var ett helt annat tempo mot de tidigare, och att även dessa i sin tur är betydlig långsammare än Quake var. Tempot i rent generellt i spel sänktes med stigande grafiska kvalitéer, för att folk skulle hinna lukta på rosorna typ.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AndreaX:

Kan vara för att Xbox tydligen håller på att göra någon deal med Occulus nu.

PS4 stödjer ju redan 120fps just av anledningen VR liksom.

VR kan säkert vara en anledning, men varför skulle Microsoft göra någon deal med Oculus nu när man kör sitt eget race med Windows MR?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon138754:

VR kan säkert vara en anledning, men varför skulle Microsoft göra någon deal med Oculus nu när man kör sitt eget race med Windows MR?

MR lanseras inte som en Xbox-pryl, utan uttryckligen flörb just Windows. Det blir nog svårt nog att sälja in och stödja Oculus iom att även det trots allt är en tredjepartsorodukt, och WMR görs av typ 20 olika tillverkare i lite olika design och teknisk standard. Varav ett par lustigt nog ser ut som PSVR för att maximera förvirringen.

För att göra det mer praktiskt användbart med boxen så behövs också en sån delningslåda PSVR har. Då blir det lättare med en partner för en specialversion troligen. Annars får de leverera denna vid sidan av själva.

Visst skulle de också kunna välja en av tillverkarna, men då lär de övriga knorra.

Alternativt igen skulle de kunna göra en egen, om än bara genom branding.Men det är Microsoft, så att ta egna risker om nån annan kan göra det är ju inte deras vanliga strategi direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Inaktiv

@AndreaX: Var har du hört detta? Xbox One OS bygger på Windows, att WMR är utvecklat för Windows är knappast en nackdel. Självklart skulle någon slags box behövas, men varför skulle Oculus ha något med det att göra? Och varför skulle Microsofts partnertillverkare knorra mindre om Oculus skulle tillverka VR-headset för Xbox?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon138754:

@AndreaX: Var har du hört detta? Xbox One OS bygger på Windows, att WMR är utvecklat för Windows är knappast en nackdel. Självklart skulle någon slags box behövas, men varför skulle Oculus ha något med det att göra? Och varför skulle Microsofts partnertillverkare knorra mindre om Oculus skulle tillverka VR-headset för Xbox?

Det är en annan produkt, vad som får den att fungera är oftast rätt irellevant.

Oculus har kanske inget med (den) boxen att göra, men antingen måste den säljas extra (alltid ett populärt tilltag för media och köpare..) eller så får den packas in, antingen via branding eller av partnern själv i en specialversion. Så att detta skulle göras av flera för en så riskabel produkt verkar inte särdeles sannolikt.

Varför, ja av samma anledning det alltid knorras vid liknande saker. Vilken tillverkare som får Googles godtyckliga favör tex. Det lär ju ha varit den troligaste anledningen att de gav upp det egentligen rätt smidiga upplägget för att istället tillverka "eget" eller köra den certifieringsmodell som de börjat med nyligen.

Men visst, det är spekulerat. Microsofts vägar äro grumliga. Särskilt gällande den här avdelningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint