Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

@pettiz: Vilken skärm kör du? Tänker om du kör med gsync eller 144hz osv

Asus ROG Swift PG279Q, 144hz.
Testat med både gsync på och av.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Stängt av focus stöd i Windows inställningar?

Stäng av allt på den sidan.

https://pctidningen.se/datorutrustning/operativsystem/windows...

Permalänk
Medlem

SSDn som är risig/gammal? Någon vet detta säkert bättre än jag (typ om MLC/SLC/TLC-minnen kan orsaka detta).
Stängt av GameDVR och allt sånt kraffs från win10?
Stängt av Ansel (krävs även om man inte installerat geforce experience).
Under "C:\Program Files\Nvidia Corporation\NvCameraConfiguration", disable.
G-sync på, 141fps spärr in-game + V-sync on i Nvidia control panel?
(efter blurbusters.com's rekommendationer)
Du säger alla spel? Testat ett lågkrävande spel? Ja venne, vad som där det skulle märkas av bäst och som inte har detta problem i motorn (kanske typ quakelive/q3a eller tribes eller nå skit).
Se till att ha bara ssdn ikopplad, ingen hdd.
I värsta fall kanske en ny SSD behövs.
Vissa Usb-grejer kan störa, omöjligt att veta vilka men externa ljudkort och speciellt wifikort.
Stäng av ethernet och testa ett offlinespel? Stäng av samtliga portar i BIOS du inte använder (även USB3).

Kan inte komma på några fler obskyra lösningar.
Eh Jo! Steelseries 6v tangentborden skapar problem, men detta är skrivet av r0ach, och den personen är lite av ett skämt, så ta allt han säger med en stor nypa salt.
https://www.overclock.net/forum/375-mice/1531608-never-seen-k...

Stängt av diverse skit i task schedulern som du inte vill ha?
Windows Defender är en som kan dryga sig. Verkar också slå på sig själv tidsvis.

Jag borde verkligen ha dokumenterat alla obskyra tweaks jag gjort under åren...

EDIT:
ISLC finns också, vår tids ram booster (yay!). Men folk rapporterar att den hjälpt i BF5/COD4
https://www.wagnardsoft.com/content/intelligent-standby-list-...

EDIT2:
Rensa services.msc från all telemetry skit som företag installerar numera (Nvidias främst).

EDIT3: Okej jag läste tråden bättre.
du har kört memtest i dos va? bara för att utesluta sån grej. allt i BIOS är korrekt konfigurerat också?
Nätagg kan introducera microlagg faktiskt. "smutsig el" eller vad det kallas för.
Ojordade kontakter kan orsaka problem med..
Jag föreslår att dra in win10 1607 LTSB dessutom, men men.. det är väl lite av en gråzon att använda det.

Du kan inte använda ditt gamla nätagg för att driva nya delarna? om du stänger av överklocken så borde de flesta kunna driva systemet.

Visa signatur

Close the world, txEn eht nepO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Stängt av focus stöd i Windows inställningar?

Stäng av allt på den sidan.

https://pctidningen.se/datorutrustning/operativsystem/windows...

Stängde av allt det där nu, ska testa och se om det blir någon skillnad!

Skrivet av lain:

SSDn som är risig/gammal? Någon vet detta säkert bättre än jag (typ om MLC/SLC/TLC-minnen kan orsaka detta).
Stängt av GameDVR och allt sånt kraffs från win10?
Stängt av Ansel (krävs även om man inte installerat geforce experience).
Under "C:\Program Files\Nvidia Corporation\NvCameraConfiguration", disable.
G-sync på, 141fps spärr in-game + V-sync on i Nvidia control panel?
(efter blurbusters.com's rekommendationer)
Du säger alla spel? Testat ett lågkrävande spel? Ja venne, vad som där det skulle märkas av bäst och som inte har detta problem i motorn (kanske typ quakelive/q3a eller tribes eller nå skit).
Se till att ha bara ssdn ikopplad, ingen hdd.
I värsta fall kanske en ny SSD behövs.
Vissa Usb-grejer kan störa, omöjligt att veta vilka men externa ljudkort och speciellt wifikort.
Stäng av ethernet och testa ett offlinespel? Stäng av samtliga portar i BIOS du inte använder (även USB3).

Kan inte komma på några fler obskyra lösningar.
Eh Jo! Steelseries 6v tangentborden skapar problem, men detta är skrivet av r0ach, och den personen är lite av ett skämt, så ta allt han säger med en stor nypa salt.
https://www.overclock.net/forum/375-mice/1531608-never-seen-k...

Stängt av diverse skit i task schedulern som du inte vill ha?
Windows Defender är en som kan dryga sig. Verkar också slå på sig själv tidsvis.

Jag borde verkligen ha dokumenterat alla obskyra tweaks jag gjort under åren...

EDIT:
ISLC finns också, vår tids ram booster (yay!). Men folk rapporterar att den hjälpt i BF5/COD4
https://www.wagnardsoft.com/content/intelligent-standby-list-...

EDIT2:
Rensa services.msc från all telemetry skit som företag installerar numera (Nvidias främst).

Jag har 2 SSD diskar, ena är relativt ny medans den andra har hängt med ett tag. Har testat formatera datorn och kört windows på den nyare SSDn men där blir ingen skillnad. Har dock inte testat plocka ur ena disken.

Ansel är nu avstängt.

Gsync har jag stängt av helt istället.

Vad klassar vi som ett lågkrävande spel? Jag kan inte påstå att jag känner av något lagg/stutters i t.ex. World of Warcraft, CS är det spelet det känns mest i, PUBG känns det lite i också..

Kör idag med ett Arctis 7 headset som har en USB-dongel inkopplad, kanske bör testa att köra utan. Samt så sitter även kabeln för laddning av headset i datorn hela tiden, det kanske kan störa något? Får pröva koppla ur... Resterande USBn som är inkopplat är till mus och tangentbord.

Har prövat stänga av nätet helt o hållet, ingen skillnad där.

Vet inte vad jag kan stänga av i task schedulern om jag ska vara ärlig. Jag kör ju med Windows egna inbyggda brandvägg aka Windows Defender.

EDIT1 : Gamla nätaggregatet sitter i en annan burk som jag har gett bort tyvärr...
Problemet visade sig även när jag var hemma hos mina päron, så jag vet inte om man vågar köpa ett nytt nätaggregat o testa...

EDIT2: Yes, memtest kördes i DOS. BIOS är helt återställt, så det ända jag har igång där nu är XMP, annars är ingenting ändrat.

Har stängt av det mesta nu och får testa för att se vad som händer, känns skumt att man ska behöva göra allt det här för att en dator ska fungera på ett spel

Permalänk
Medlem

Det finns inga genvägar till den perfekta DPC latencyn (vilket är semi-relevant).

Jag fick känslan av att det var alla spel du kände av detta? är det bara CSGO numera? Eller är det bara värst där?
Microstuttering, särskilt när användaren verkligen precis testat allt, är så himla svårt att felsöka.
Det du upplever kanske bara är något du upplever, så det skulle lika gärna vara något som ingen av oss skulle märka av även om vi var hos dig och testade själv.

Testat alla olika sata-portar? har du ssd:erna kopplade till m2/pci-e?

Var skärmen också ny? Har du testat köra med ULMB?
https://forums.blurbusters.com/viewtopic.php?f=4&t=3555
läs igenom hela och nyttja detta i sådana fall
https://www.blurbusters.com/howto-low-lag-vsync-on/

Även testat köra musen och tangentbordet på olika usb controllers? brukar finnas två (en intel och en asmedia).

Microstuttering brukar inte vara något problem att fixa för de flesta då det handlar om dåliga inställningar, men ja, när inget fungerar får man tyvärr ta tag i obskyra lösningar. Jag kör t.ex mitt tangentbord på intel controllern och min mus på asmedia controllern för att annars spökar det för mig.
Det finns också en miljard olika usb drivrutiner som inte är tillgängliga via ditt moderkorts hemsida som folk laborerar med för att få bästa resultat. Don't go down that rabbit hole.
Du kan använda USBTreeview för att se vilken controller som är vilken.
Koppla ur frontportarna till såväl interna ljudkortet som usbportarna.
Se till att ljudkortet är avstängt i BIOS om du använder usb dongel. sätt den separat också.
Se till att samtliga enheter är kopplad i samma vägguttag om du skulle ha flera skärmar t.ex.

Efter du testat all skit som jag postat och det inte fungerar... anta framåtstupasidoläge och gråt. osså gråter du lite till... sen acceptera läget.

Du skulle också kunna testa annan mus och tangentbord, samt fräscha kablar till allt. Du använde medföljande kablar till ditt EVGA nätagg va? du mix-matchade inte med ditt gamla nätagg? Kör alltid med det som följer med, annars riskerar du att bränna allt.

EDIT2:
Har du förresten kört latencymon på nystartad dator utan något som helst igång? i typ 15 minuter utan att göra något och se om något "spike:ar"? Du vill fokusera på "highest reported DPC routine execution time".
Nvidia drivers (tyvärr), brukar vara boven, men så länge den inte är alltför hög så.

Visa signatur

Close the world, txEn eht nepO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lain:

Det finns inga genvägar till den perfekta DPC latencyn (vilket är semi-relevant).

Jag fick känslan av att det var alla spel du kände av detta? är det bara CSGO numera? Eller är det bara värst där?
Microstuttering, särskilt när användaren verkligen precis testat allt, är så himla svårt att felsöka.
Det du upplever kanske bara är något du upplever, så det skulle lika gärna vara något som ingen av oss skulle märka av även om vi var hos dig och testade själv.

Testat alla olika sata-portar? har du ssd:erna kopplade till m2/pci-e?

Var skärmen också ny? Har du testat köra med ULMB?
https://forums.blurbusters.com/viewtopic.php?f=4&t=3555
läs igenom hela och nyttja detta i sådana fall
https://www.blurbusters.com/howto-low-lag-vsync-on/

Även testat köra musen och tangentbordet på olika usb controllers? brukar finnas två (en intel och en asmedia).

Microstuttering brukar inte vara något problem att fixa för de flesta då det handlar om dåliga inställningar, men ja, när inget fungerar får man tyvärr ta tag i obskyra lösningar. Jag kör t.ex mitt tangentbord på intel controllern och min mus på asmedia controllern för att annars spökar det för mig.
Det finns också en miljard olika usb drivrutiner som inte är tillgängliga via ditt moderkorts hemsida som folk laborerar med för att få bästa resultat. Don't go down that rabbit hole.
Du kan använda USBTreeview för att se vilken controller som är vilken.
Koppla ur frontportarna till såväl interna ljudkortet som usbportarna.
Se till att ljudkortet är avstängt i BIOS om du använder usb dongel. sätt den separat också.
Se till att samtliga enheter är kopplad i samma vägguttag om du skulle ha flera skärmar t.ex.

Efter du testat all skit som jag postat och det inte fungerar... anta framåtstupasidoläge och gråt. osså gråter du lite till... sen acceptera läget.

Du skulle också kunna testa annan mus och tangentbord, samt fräscha kablar till allt. Du använde medföljande kablar till ditt EVGA nätagg va? du mix-matchade inte med ditt gamla nätagg? Kör alltid med det som följer med, annars riskerar du att bränna allt.

Ska testa allt detta och återkomma.
Tankade USBtreeview och kikade, men kan bara se en controller, eller missförstår jag dig?
USBTREEVIEW

Kan absolut testa det med latency imorgon efter jobbet, med nystartad burk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoth:

Ska testa allt detta och återkomma.
Tankade USBtreeview och kikade, men kan bara se en controller, eller missförstår jag dig?
USBTREEVIEW

Kan absolut testa det med latency imorgon efter jobbet, med nystartad burk

Nope, verkar som att de börjat slopa asmedia controllers på nyare grejer. vad bra.
Ja jag hoppas mitt inlägg gav dig fler spår att undersöka i alla fall, finns ingen som helst garanti att något hjälper, och jag tror säkert många här på forumet kommer tycka många grejer är helt befängt... men men.
Liksom, om mjukvara är uteslutet (vilket det inte fullt ut kan bli iom den drös problem folk har med win10), så är det enda man kan göra är att testa del för del i annan dator.
I dethär fallet kan det vara möjligtvis SSD, moderkort, PSU, USB-relaterat, och gärna för att försvåra en kombo av dessa (personligen har usb-grejer fuckat med mig otaliga gånger, därav expertisen i obskyra "lösningar").
Finns det andra som postat på andra forum med den setup du har (t.ex moderkortet)?

Jag tycker för övrigt att jag ofta ser att folk har specifikt problem med CSGO. Jag vet att deras ljudmotor är horribel så eh.
Men eftersom du har problem med samtliga spel så känns det som att det rimligtvis borde vara något hårdvaru-relaterat.

Som referens;
usbtreeview
Detta är hur det ser ut för mig, men jag sitter på ett gammalt skruttigt z77-system också.

Visa signatur

Close the world, txEn eht nepO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lain:

Nope, verkar som att de börjat slopa asmedia controllers på nyare grejer. vad bra.
Ja jag hoppas mitt inlägg gav dig fler spår att undersöka i alla fall, finns ingen som helst garanti att något hjälper, och jag tror säkert många här på forumet kommer tycka många grejer är helt befängt... men men.
Liksom, om mjukvara är uteslutet (vilket det inte fullt ut kan bli iom den drös problem folk har med win10), så är det enda man kan göra är att testa del för del i annan dator.
I dethär fallet kan det vara möjligtvis SSD, moderkort, PSU, USB-relaterat, och gärna för att försvåra en kombo av dessa (personligen har usb-grejer fuckat med mig otaliga gånger, därav expertisen i obskyra "lösningar").
Finns det andra som postat på andra forum med den setup du har (t.ex moderkortet)?

Jag tycker för övrigt att jag ofta ser att folk har specifikt problem med CSGO. Jag vet att deras ljudmotor är horribel så eh.
Men eftersom du har problem med samtliga spel så känns det som att det rimligtvis borde vara något hårdvaru-relaterat.

Som referens;
usbtreeview
Detta är hur det ser ut för mig, men jag sitter på ett gammalt skruttigt z77-system också.

Jag har testat med nytt moderkort, ny cpu och annat grafikkort.
Det som är kvar är ju isåfall ssd, psu och ram.
Jag har dock svårt att se att två ssddiskar orsakar exakt samma fel, men jag kan ju ha fel.

Så då är frågan om det är ram eller psu som är boven, har inte hunnit med att testa allt du skrivit ännu.

Skickades från m.sweclockers.com