Kom och spela retrospel online med oss!

Permalänk
Medlem

Kom och spela retrospel online med oss!

Hej!

UPDATE!
Vi är tillbaks igen med ny server (gamla gick poff!) och vi har organiserat om det hela en hel del.
Numera har vi en discord kanal får att kommunicera och det är även där ni hitta information om hur man ansluter till servrarna som är public.
https://discord.gg/tkmMDyJwxM

Vi har Game Nigth nu den 20:e mars klockan 20:00, då står Half-Life och Unreal Tournament 99 på menyn.

Tanken är att vara kompatibel med original utgåvorna av spelen så att retro maskiner kan användas från 90 talet och fram.
Självklart är folk som kör Retro Linux, Unix eller andra OS och arkitekturer med officiella eller icke officiella portar av spelen välkomna med om deras klienter är kompatibla.
Likaså är moderna maskiner välkomna med tex Windows 10, dom flesta spel fungerar faktiskt under Windows 10 och finns både på Steam och GOG.

För närvarande hostas följande spel.
Action Quake 2.
Half-Life v1.1.1.0 - Deathmatch (alla mot alla)
Counter-Strike v1.3 med HL v1.1.1.0
Quake I - Deathmatch (alla mot alla)
Quake World - Deathmatch (alla mot alla)
Quake II v3.20 - Deathmatch (alla mot alla)
Quake II v3.20 - Team Deathmatch (alla mot alla)
Quake III v1.32 - Deathmatch (alla mot alla)
Quake III v1.32 - Team Deathmatch (alla mot alla)
Unreal v226 - Co-op
Unreal Tournament v436 - Deathmatch (alla mot alla)
Unreal Tournament 2004 - Onslaught
OpentTTD v1.3.1

Här är lite videos från folk som spelat på servern.

Permalänk
Medlem

Blir till att fixa till alla gamla goa spel!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

@pa1983: Vill inte inkräkta, men behöver ni ha lite hjälp med Quake2 eller kanske tom samdriva något inom q2scenen så hör av Er till mig.
http://quake2.se/

Bra initiativ annars, retroservers behövs!

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem

Finns behov av serverkapacitet och bandbredd så kanske det kan ordnas från mitt håll, hojta till!

Önskar folk möjligen se servrar för några andra retrospel?

Permalänk
Avstängd

Låter som en kul ide.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

fyfan grabbar! i sommar kör vi!

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk

Å jag som sitter i skrivande och väntar på leverans med gamla datordelar för att bygga en retrodator så kommer ju detta väldigt passande😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Härligt initiativ! Kanske hoppar in på Quake 2/3 i helgen.

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Permalänk
Medlem

Kul initiativ! Skulle gärna hoppa in men har för lite tid just nu för det tyvärr.

Förstår att ni vill börja med vanilla versioner till en början men föreslår att köra CPMA (eller kanske OSP) mod till Quake 3. Det är ju bara förbättring av vanilla Q3 snarare än något nytt så det kan ersätta vanilla helt och hållet.

Permalänk
Medlem

Najs!

Allt för många bra spel som faller i glömska.

Finns ju en hel drös godingar från 90/00-talet:
Jazz Jackrabbit 2, DOOM 1 & 2, Hexen, Duke Nukem 3D, Unreal, Team Fortress Classic, Shogo, Blood och Blood 2 The Chosen, Nox...

Vet inte om alla hade dedicated server support när det begav sig men många har det välfungerande idag m.h.a. inofficiella patchar.
Osäkert om de inofficiella patcharna fungerar på Windows 98 dock.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Berling:

@pa1983: Vill inte inkräkta, men behöver ni ha lite hjälp med Quake2 eller kanske tom samdriva något inom q2scenen så hör av Er till mig.
http://quake2.se/

Bra initiativ annars, retroservers behövs!

Jag vet att @Necrodude letar efter ett CS likande Q2 mod, tror jag spelat det med men har igen aning om vad det kan vara, du kanske kan hjälpa han med detta?

Skrivet av Kriddezor:

Härligt initiativ! Kanske hoppar in på Quake 2/3 i helgen.

Skicka mig ett PM så får du adress och lösenord till TS2 och hur du hittar servrarna.
Med lite tur kan vi vara några runt 20:00 i kväll alternativt i morgon kväll vid den tiden.

Skrivet av krigelkorren:

Najs!

Allt för många bra spel som faller i glömska.

Finns ju en hel drös godingar från 90/00-talet:
Jazz Jackrabbit 2, DOOM 1 & 2, Hexen, Duke Nukem 3D, Unreal, Team Fortress Classic, Shogo, Blood och Blood 2 The Chosen, Nox...

Vet inte om alla hade dedicated server support när det begav sig men många har det välfungerande idag m.h.a. inofficiella patchar.
Osäkert om de inofficiella patcharna fungerar på Windows 98 dock.

Flera av dom har man spelat och finns i åtanke, Unreal bland annat, Team Fortress har jag aldrig kört men det har jag funderat på själv då HL redan finns på servern.

Blood 2 är en klassiker men vet inte hur det är med dedikerade servers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Låter som en kul ide.

Skrivet av ch1llone:

fyfan grabbar! i sommar kör vi!

Skrivet av hogberg1982:

Å jag som sitter i skrivande och väntar på leverans med gamla datordelar för att bygga en retrodator så kommer ju detta väldigt passande😀

Skickades från m.sweclockers.com

Skicka mig eller @Necrodude ett PM när ni vill vara med så får ni adress och lösenord till Teamspeak2 och information om hur ni kommer in på servrarna.

Permalänk
Medlem

Ojoj så taggad jag blev på Q3. Nu gäller det bara att jag hittar min gamla skiva och cd-nyckel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av burkabu:

Ojoj så taggad jag blev på Q3. Nu gäller det bara att jag hittar min gamla skiva och cd-nyckel...

CD nyckel behövs ej med patch 1.32, den frågar efter en men man behöver aldrig ange en, inte skiva heller för den delen då ID tog bort alla skydd mer eller mindre i slutet.

I princip alla spel fins på Steam, GoG mm, sedan kanske vissa är klassade som abandonware också.

Permalänk
Medlem

Quake!! Quake (1) så skall ja börja slakta!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@pa1983: Oooh, så jag behöver bara en installation av rätt version från valfri källa då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Quake!! Quake (1) så skall ja börja slakta!

Skickades från m.sweclockers.com

Ska fixa en Q1 server med, dock rätt oinsatt i Q1 för annat än SP för alla polarna som övade hela nätterna spöade skiten ur mig så har dåliga minnen av detta

Skrivet av burkabu:

@pa1983: Oooh, så jag behöver bara en installation av rätt version från valfri källa då?

Precis.

Permalänk
Medlem

haha nostalgi!!

Permalänk
Medlem

Trevligt! Hittar jag mina keys/spel så hoppar jag in.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Trevligt! Hittar jag mina keys/spel så hoppar jag in.

Ni är välkomna in om ni behöver hjälp med att få igång spelen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hogberg1982:

Å jag som sitter i skrivande och väntar på leverans med gamla datordelar för att bygga en retrodator så kommer ju detta väldigt passande😀

Skickades från m.sweclockers.com

Kul att höra. Du är välkommen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Jag vet att @Necrodude letar efter ett CS likande Q2 mod, tror jag spelat det med men har igen aning om vad det kan vara, du kanske kan hjälpa han med detta?

@Necrodude

Har ni checkat in http://www.moddb.com/games/quake-2/ ?

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Jag vet att @Necrodude letar efter ett CS likande Q2 mod, tror jag spelat det med men har igen aning om vad det kan vara, du kanske kan hjälpa han med detta?

Det måste vara Action Quake 2 han menar. Grym mod som var riktigt stor ett tag. Vet inte hur många timmar jag lagt på det!?

Jag måste in å gibba lite q2 någon dag! Hur ofta spelas det!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Det måste vara Action Quake 2 han menar. Grym mod som var riktigt stor ett tag. Vet inte hur många timmar jag lagt på det!?

Jag måste in å gibba lite q2 någon dag! Hur ofta spelas det!?

Jo är kasnke det, dock har han inte hittat en kopia så utan den kan jag inte få upp servern.
jag har dock inte letat efter moddet självt.

Servern kom upp i förgår så ja när folk börjar komma in på TS2 så borde jag veta mer

Liksom lite så att folk måste in först innan vi kan spela och intreserade har börjat höra av sig nu.

Första besökaren var i går, någon från facebook som jag spelade CS med, @Necrodude kommer kanske in i dag efter 20.00, mer troligen i morgon efter 20:00.

Som sagt just nu behöver vi ha in folk så vi kan få en spelarbas, och att dessa sedan kan värva fler spelare helt enkelt så folk kan spela när dom vill helt enkelt.

JAg försöker värva folk från SC och Braindrain lanet här sedan vet jag att @necrodude som håller i braindrain lanet gör det med och desutom värvar via FB.

Permalänk
Medlem

Finns det möjlighet att bli delgiven serveruppgifterna till q2-servern?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Till dom jag skickade ut TS2 uppgifter till så var klantiga jag där och skrev fel i lösenordet så ni borde ha fått ett nytt PM med rätt lösenord annars hör av er så skickar jag rätt.
Ber om ursäkt för misstaget.

Permalänk
Entusiast

@addek83: Jo det stämmer. Det var Action Quake jag var på jakt efter. Letar även efter modden "Bankjob" till action quake. Det är en mod som är väldigt mycket som CS. Råna banken osv

Btw. Går online nu på teamspeak

Permalänk
Medlem

Roligt initiativ. Spelade massa UT99 (blev ofta kickad pga fusk anklagelser ) så är lite sugen på att testa det igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Inaktiv

Härligt.
Jag själv och några polare har en cs condition zero server som rullar på.
Jag som konfigurerat servern mm.

Stats sidan: http://community.gameme.com