Testpilot: Qnap TS-228A – stilig NAS-server för nybörjare

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Qnap TS-228A – stilig NAS-server för nybörjare

Qnap presenterar avskalad nätverkslagring med fokus på nya användare. Testpiloten "Laine" kollar närmare på vad det innebär.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den var ju riktigt snygg! Om den hade varit en aning bättre/billigare så hade man övervägt ett köp. Men den smälter in otroligt bra (sista bilden).

Trevligt test!

Permalänk
Medlem

Gjordes nätverksöverföringsrna över NFS eller SMB? Vilka versioner av respektive protocol användes?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Proffsmobbare

Tjo! Jag har TS-228A i min ägo ett par dagar till, så om det är någon del ni känner att jag har missat och bör kolla in, eller om det finns någon benchmark som inte är för avancerad att sätta upp så kan jag försöka komplettera här i tråden, då mina användningsbehov reflekterade i artikeln inte nödvändigtvis stämmer överens med era.

Gällande torrenting via Qnap Download Station så testade jag det allt som hastigast och lyckades föga förvånande saturera 100/10 mbit uppkoppling de få stunder trackern erbjöd det. Jag hittade inget vettigt sätt att emulera torrent-nedladdning över en gigabit-uppkoppling internt.

I dagsläget finns inte TS-228A listad på Prisjakt, utan det är föregångaren TS-228 som dyker upp i en sökning. Prisutvecklingen på föregångaren visar att enheten strax efter lansering sjönk från 2000 kronor i lanseringspris till närmare 1500 kronor väl listad i butik. Omdömet och slutsatsen för TS-228A i artikeln gäller dagens prispunkt (och MSRP) ca. 2000 kronor, men om den i framtiden följer föregångarens mönster blir den desto mer konkurrenskraftig.

Genomgång av Molnlagring med MyQnapCloud

Genomgång av Mobil administration med Qmanager

Skrivet av Archibald:

Gjordes nätverksöverföringsrna över NFS eller SMB? Vilka versioner av respektive protocol användes?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är över SMB från Windows 10 Home till TS-228A med QTS v4.3.4.0526.

TS-228A är manuellt inställd på SMB 3 i Qnap QTS, och Get-SmbConnection returnerar Dialect 3.1.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Det är över SMB från Windows 10 Home till TS-228A med QTS v4.3.4.0526.

TS-228A är manuellt inställd på SMB 3 i Qnap QTS, och Get-SmbConnection returnerar Dialect 3.1.1.

Om du har möjlighet vore det kul att se hur enheten presterar med NFS. En av få gånger man faktiskt märker skillnad är ju som bekant när man kopierar många mindre filer. Känns som att den kan ge intressanta resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bara 2 st platser för hårddiskar? Det är ju ett NAS, man ska ju lagra grejer på den och kunna fylla på hårddiskar när det tar slut plats. Jag hade föredragit minst 8 st platser.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

@Ulayo: och varför är du här och skriver då?
8 diskars nasar finns men då kostar dom en hel del mer.

Dom flesta behöver bara 2 diskar för det är en tämligen bra kompromiss. Flesta har inte en budget på 20000 (nas plus diskar) att lägga på 8 bays.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulayo:

Bara 2 st platser för hårddiskar? Det är ju ett NAS, man ska ju lagra grejer på den och kunna fylla på hårddiskar när det tar slut plats. Jag hade föredragit minst 8 st platser.

Ja? Och det finns NAS med 8 diskar om du behöver det. Denna tilltalar väl mest emot att köra en RAID1(eller 0 med någon annan backup) emot sina privata bilder, filmer & dokument, och då man sig rätt långt med 4-20TB beroende på vad du väljer.

Har själv tänkt länge på flytta våra bilder ifrån den stora fil/plexservern, då blir det perfekt att ha en standalone till bara våra bilder med backup emot filservern.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Ulayo:

Bara 2 st platser för hårddiskar? Det är ju ett NAS, man ska ju lagra grejer på den och kunna fylla på hårddiskar när det tar slut plats. Jag hade föredragit minst 8 st platser.

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=584#rparams=l=s3592909...

Varsågod, här har du många att välja mellan.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

@Ulayo: och varför är du här och skriver då?
8 diskars nasar finns men då kostar dom en hel del mer.

Dom flesta behöver bara 2 diskar för det är en tämligen bra kompromiss. Flesta har inte en budget på 20000 (nas plus diskar) att lägga på 8 bays.

Fast man ska inte behöva lägga ens ~10000 kr på en NAS med 8 bays. Borde inte kosta mer än 3-4000 kr då man kan bygga en egen NAS med ca 8-10 platser för det priset.
För 2000 kr hade jag förväntat mig minst 4 st platser.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

@Ulayo: ah men ge mig ett exempel på en NAS för 2000 kr med 4 bays som inte är begagnade datordelar och som kommer med ett färdigt gränsnitt med många funktioner out of the box.

Ja, du kan komma undan billigare men då måste du spendera massa tid på research och installation av sagt system. Men 2000 kr köper inte ens ramminnet du behöver för att köra FreeNas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulayo:

Fast man ska inte behöva lägga ens ~10000 kr på en NAS med 8 bays. Borde inte kosta mer än 3-4000 kr då man kan bygga en egen NAS med ca 8-10 platser för det priset.
För 2000 kr hade jag förväntat mig minst 4 st platser.

Det är helt enkelt inte så prisbilden ser ut för NAS, så dina förväntningar är orealistiska. Enligt prisjakt finns ett ett fåtal NAS med 4 platser kring 2000:-, från ZyXEL och Buffalo från mindre kända datorbutiker. De har knappast samma funktioner och support som QNAP och Synology. Annars börjar de kring strax över 3000:-.

Sedan får du gärna visa mig vilka nya komponenter du väljer för att få ihop en NAS med 8 platser för 3000:- (RAM, chassi, PSU, CPU, moderkort, hårdvaru-RAID o.s.v.).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

@Ulayo: ah men ge mig ett exempel på en NAS för 2000 kr med 4 bays som inte är begagnade datordelar och som kommer med ett färdigt gränsnitt med många funktioner out of the box.

Ja, du kan komma undan billigare men då måste du spendera massa tid på research och installation av sagt system. Men 2000 kr köper inte ens ramminnet du behöver för att köra FreeNas.

Man behöver inte köra FreeNAS. Man kan köra valfri Linux server distro med BTRFS.

Skrivet av Pepsin:

Det är helt enkelt inte så prisbilden ser ut för NAS, så dina förväntningar är orealistiska. Enligt prisjakt finns ett ett fåtal NAS med 4 platser kring 2000:-, från ZyXEL och Buffalo från mindre kända datorbutiker. De har knappast samma funktioner och support som QNAP och Synology. Annars börjar de kring strax över 3000:-.

Sedan får du gärna visa mig vilka nya komponenter du väljer för att få ihop en NAS med 8 platser för 3000:- (RAM, chassi, PSU, CPU, moderkort, hårdvaru-RAID o.s.v.).

Mjukvaru raid är bättre och kostar inget extra. Om man köper ett moderkort med flera sata platser behöver man inte spendera pengar på ett extra sata kontrollerkort.

Siktade kanske lite väl lågt, men för ca 6000 kr får man iaf detta system, vilket klarar upp till ca 8 hårddiskar. Köper man till en en billig lsi raid kontroller för ca 1000 kr så får man in 4 st till.
https://pcpartpicker.com/list/BwKtpG
Fast det blir en hel del billigare om man väljer begagnade delar istället.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulayo:

Man behöver inte köra FreeNAS. Man kan köra valfri Linux server distro med BTRFS.

Mjukvaru raid är bättre och kostar inget extra. Om man köper ett moderkort med flera sata platser behöver man inte spendera pengar på ett extra sata kontrollerkort.

Siktade kanske lite väl lågt, men för ca 6000 kr får man iaf detta system, vilket klarar upp till ca 8 hårddiskar. Köper man till en en billig lsi raid kontroller för ca 1000 kr så får man in 4 st till.
https://pcpartpicker.com/list/BwKtpG

Sen kan du jämföra storleken med ett R6 och en av Synologys/Qnaps 8-bay NAS:er samt komplexiteten och feautures out-of-the-box, användarvänlighet, support etc. Hur tar valet att köpa denna NAS bort från dina möjligheter att bygga din egen? Sluta trolla.

On-topic: 2000kr känns inte helt orimligt för denna 2-bay. Dom enda billigare 2-bays jag kunde hitta när jag skulle köpa NAS för nån vecka sen kom från Zyxel och buffalostation men kände det var mer värt att köra mer etablerat märke. Direkt konkurrent är väl Synology ds18j och den kostar runt 2000kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Håller med föregående inlägg om för få platser. Även om man kör med 8TB diskar så är det inte mycket lagring i längden.