Asus och nVidia GPP

Permalänk
Hedersmedlem

Asus och nVidia GPP

Stämmer det att ni valt att utesluta AMD ur Republic of Gamers grafikkort pga krav från nVidia? Om så är fallet, varför tycker ni jag ska fortsätta stödja Asus (som jag använt oavbrutet sedan 1995)? På vilket sätt gynnar det mig som kund? Jag kan bara se nackdelar med att ni går med på konkurrenshämmande åtgärder, både för enskilda konsumenter och för branschen som helhet.

https://www.hardocp.com/article/2018/04/12/dell_hp_resist_nvi...

"On the other side of the coin, we see ASUS, Gigabyte, and MSI have already laid their gaming brands at NVIDIA's feet. ASUS has already committed to remove all AMD GPU products that appear under its high end Republic of Gamers brand as it pertains to video cards."

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

https://www.sweclockers.com/nyhet/25538-asus-slapper-amd-rade...

"Asus använde tidigare varumärket Republic of Gamers (ROG) för spelinriktade produkter, men exkluderar härmed AMD-baserade grafikkort. Kvarstår gör dock namn såsom Strix och Dual och bortsett från namnet är Arez-varianterna identiska med föregående dito. Grafikkort märkta Arez väntas nå marknaden i maj."

La till quote
Visa signatur

Var god citera mig så jag vet om ni svarar!

Permalänk
Medlem

idiotiskt drag av nvidia och fegt av tillverkarna att lägga sig och slicka nvidias fötter, ser inga som helst fördelar med detta, snarare att det skapar förvirring för dom som inte är så insatta

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Inaktiv

Nvidia: Only use ROG on Nvidia products!!!! GAHHH ARGH!
Asus: Nope...
Nvidia: We'll give you access much sooner!
Asus: Still nope.
Nvidia: Come on!
Nvidia: Fuck... fine... We'll give you 15% discount...
Asus: Arez it is.

Permalänk

GPP känns ju som totalt skitsnack då RoG ser ut att finnas kvar för moderkort från både AMD och Intel samt kringutrustning som möss, tangentbord och skärmar. Om ert varumärken RoG ej kommer finnas kvar för AMDs grafikkort men för övriga produkter och tillbehör så är det ju uppenbart att Nvidia enbart är ute efter att sabotera för AMD. Ni lägger er platt för Nvidia vilket är jäkligt pinsamt att se...

Permalänk
Medlem

Jag tar inte någon tredjepartstillverkares parti i hela den här soppan, men det känns lite som att de har blivit smått intvingade till att acceptera de här villkoren från Nvidia.

Det är klart att man helst hade sett att SAMTLIGA tillverkare hade valt att tacka nej till programmet, då hade det varit helt effektlöst.
Men de fördelar som kommer med att vara en partner känns ju givetvis väldigt lockande, för mycket för att riskera att hamna utanför mot sina konkurrenter.

Jag tycker det är ett vidrigt drag av Nvidia att göra en sån här sak, då de redan är dominerande på marknaden. Det finns ingen anledning att behöva utnyttja brand recognition för att förbättra sin försäljning. De kan ju inte ens producera tillräckligt med kretsar i nuläget för att möta efterfrågan, så timingen för det hela känns ännu mer snedvridet.

Så innan man beskyller tillverkare för att ge sig in i det här så får man överväga hur de själva har behövt överväga beslutet.
Gå med på villkoren och inte riskera att tappa försäljning mot konkurrenter eller stå upp mot ett vidrigt förslag och hoppas på att det inte påverkar affärerna allt för mycket.
Min gissning är att de inte vill riskera något i nuläget och helt enkelt bara får gilla läget.

Jag hoppas dock innerligt att något kan stoppa den här skiten så det får vara just en fri marknad på lika villkor.

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem

Vill ha ett svar från Asus på detta jag med!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

@grizzly666: men du kommer aldrig få ett. GPP har samma första regel som Fight Club

The first rule of GPP is hat you do not talk about GPP.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Hedersmedlem

@Bernd_P1: Tråkigt nog har du säkert rätt, men för mig är ett icke-svar tydligt nog om var Asus står gentemot sina kunder.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@Bernd_P1: Tråkigt nog har du säkert rätt, men för mig är ett icke-svar tydligt nog om var Asus står gentemot sina kunder.

Som med allt annat när det stormar till. Säger man inget och håller tyst sker det inga artiklar och stormen går över och folk glömmer.

Blev lite förvånad hur lite Sweclockers tog upp hela affären.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.