Kopieringsskyddet Denuvo ger sämre prestanda i Tekken 7

Permalänk
Melding Plague

Kopieringsskyddet Denuvo ger sämre prestanda i Tekken 7

Chefsutvecklaren för fightingspelet Tekken 7 avslöjar att kopieringsskyddet Denuvo påverkar spelets prestanda markant, till den grad att grafikinställningarna inte längre spelar roll.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Spelet crackades för aslänge sedan, fortfarande kör dom Denuvo som sabbar prestandan. Cudos

Far Cry 5 crackades nyss också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Spelet crackades för aslänge sedan, fortfarande kör dom Denuvo som sabbar prestandan. Cudos

Jag vet inte om du skippade den delen men de har till och med besvarat exakt detta.

Skrivet av Aritkeln:

Avslutningsvis frågar en spelare varför utvecklaren inte tar bort kopieringsskyddet, då det knäcktes inom loppet av några dagar efter lansering, vilket även varit fallet för andra speltitlar. Utvecklaren svarar att både spelet samt kopieringsskyddet uppdateras regelbundet, varför nya versioner av spelet fortfarande är skyddade.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Jag vet inte om du skippade den delen men de har till och med besvarat exakt detta.

Jo det gjorde jag. Och sure kan förstå "valet", men vettifasen om lite DLC är värt det, well tydligen inte

Permalänk
Avstängd

Och som vanligt är det de som köper spelen som får lida.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Discokungen

Jaha. Försvinner inte lite av poängen om det försämrar prestandan på PC för de som köper spelet? Så tråkigt att se att det fortfarande händer.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Sånt får man ta om man prompt ska köpa spelet på laglig väg.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Sånt får man ta om man prompt ska köpa spelet på laglig väg.

Hoppas det här inlägget dryper i ironi som jag missar helt.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Så hur mycket bättre prestanda är det på det spel som har knäckt kopieringsskydd?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Så hur mycket bättre prestanda är det på det spel som har knäckt kopieringsskydd?

Med Denuvo tror jag inte det är någon förbättring alls eftersom man ändå har kvar skyddet på sin piratade kopia men går runt att det ska förhindra att man startar eller något sånt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Härligt att de bestraffar de som köpt spelet lagligt för att det finns pirater "Tack för att du köpte spelet, för att visa hur glada vi är att du vill ge oss pengar, till skillnad från piraterna, få ger vi dig sämre prestanda än de som spelar spelet utan att köpa det. Tack för ditt stöd <3"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Folk borde prata spelet i ren protest mot denuvo... Problemet är ju dock att 90% förmodligen knappt vet vad denuvo är... Eller ens vad grafikinställning är😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kopieringsskydd är illa nog men nu när de är baserade på virtuella maskiner behåller jag hellre pengarna, har ju redan en backlog av spel som jag bara är halvvägs genom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Varför skall spel som släpps på tex Steam ha något annat DRM överhuvudtaget? Steam ÄR DRM.
Sedan kan vi snacka om hur DRM blockerar vår lagliga rätt till privatkopior som vi betalar avgift för, emn det är en annan diskussion.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Lägg ner skiten. Antagligen hostat upp en slant för att lägga till skyddet. Sänk priset lite på produkten istället, tror det skulle öka inkomsten. Kommer säkert med en drös DLC också. Straffa inte betalande kunder. Gör om, gör rätt.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Inaktiv

Drabbar bara PC ägare som vanligt. Frågan är om denna typ av spel säljer så bra på pc? Visst är det skoj i multiplayer, men då borde det gå att skapa individuella konton som kräver inloggning även för singelplayer?

Angående DRM vs inte så tror jag marknaden bestämmer, vi pratar om produkter som miljontals individer använder och inte alltid är det så otroligt komplicerat att utveckla så att bara några få aktörer kan eller har råd.
Då kommer konsumenterna med sina plånböcker välja om de vill köpa dyra spel utan kopieringsskydd eller lägga pengarna på spel med kopieringsskydd som bråkar för alla.

Permalänk

Lustigt att nyheter om Tekken 7 dyker upp när jag nyligen, av någon anledning, inte kan starta spelet på Steam längre.
Förmodligen helt orelaterat men jag blir lite fundersam ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Steam ÄR DRM.

Steam har DRM som speltillverkarna kan använda om de vill, men det finns inget som helst krav på det. Spel kan t.o.m. använda Steams API utan att vara beroende av Steam-klienten. Här är en lista på Steam-spel utan DRM, som alltså fungerar utan Steam-klienten när de väl laddats ner.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Fast piraterna har samma dåliga prestanda i detta fallet, tror ingen lyckats ta bort Denuvo, bara bypassa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Varför skall spel som släpps på tex Steam ha något annat DRM överhuvudtaget? Steam ÄR DRM.
Sedan kan vi snacka om hur DRM blockerar vår lagliga rätt till privatkopior som vi betalar avgift för, emn det är en annan diskussion.

Steam är inte DRM. De har en bunt spel som är helt utan kopieringsskydd och går att spela utan Steam efter nerladdning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon^L:

@Ozzed: Fast piraterna har samma dåliga prestanda i detta fallet, tror ingen lyckats ta bort Denuvo, bara bypassa det.

Verkar som detta behöver sägas om och om igen...

Skyddet är implementerat fel och nu rättas det till. Precis som de miljontals andra brister som finns i mjukvara (och särskilt i spel).

Så piraterna får fortfarande:

Ladda hem från osäkrare källor
Inga eller fördröjda uppdateringar
Samma eller större prestandaförlust (tills en bättre crack kommer)
Vara en parasit som lever på andras arbete utan att tillföra något

Å andra sidan tror jag det bara är en tidsfråga innan skyddet tas bort. Tanken brukar vara att spelet ska vara skyddat under säljpuckeln i början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Steam har DRM som speltillverkarna kan använda om de vill, men det finns inget som helst krav på det. Spel kan t.o.m. använda Steams API utan att vara beroende av Steam-klienten. Här är en lista på Steam-spel utan DRM, som alltså fungerar utan Steam-klienten när de väl laddats ner.

Ahhh nice. Steam "har" DRM skulle vara mer rätt av mig. Men denna lista visste jag inte om. Jag antog självkalrt att man kunde välja att inte kräva Steams DRM, men trodde att det var standard att alla krävde det och de som inte gjorde det var få undantag.

Men det finns ju flera spel som kräver Steam och ändå kört tex Denuvo vilket känns lite kaka på kaka.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Men det finns ju flera spel som kräver Steam och ändå kört tex Denuvo vilket känns lite kaka på kaka.

Anledningen att man väljer att ha Denuvo eller liknande är väl för att Steams DRM är för dåligt. Varför man väljer att ha både och vet jag inte, men varför inte.

Permalänk
Medlem

@TuHack: Sant att skyddet är viktigast i början, men finns det något fall där det tagit bort skyddet när de känner att de sålt "nog"?

Permalänk
Medlem

@Simon^L: Doom var det första jag tänkte på men vill minnas att fler spel jag spelat har gått den vägen. Snabb googling hittade denna länk bland annat.

Permalänk
Medlem

Dom som köper spelet lider av dålig prestanda medans dom som väntar på crackade versioner slipper det... Makes sense.

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem

Minns för flera år sedan i spelet "XIII" som jag hade laddat ned - mitt i en av banorna kom det upp en skylt som sa:
"Do you want to find the magnetic card, Please buy the game." som gjorde att jag inte kunde fortsätta spelet - inget crack kom förbi det så hade varit ominstallation av spelet vilket man inte orka.
Tjejen hittade spelet i andra hand och köpte fysisk gåva tillslut

Då får alla pirater ett DEMO

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Sjukt vad man är villig att offra för skydda sina intäckter.... Men förstårligt samtidigt