Graykey från Grayshift låser upp Iphone 5 och senare – prislapp från 157 500 kronor

Permalänk
Melding Plague

Graykey från Grayshift låser upp Iphone 5 och senare – prislapp från 157 500 kronor

Det amerikanska rättsväsendet har länge försökt komma över billigare teknik för att knäcka Iphone-enheters kryptering, och nu verkar den vara här i form av enheten Graykey.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan jag få en tack

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Inaktiv

200k SEK är inget för FBI ändå

Permalänk
Medlem

Alltså det här känns ju rätt skevt, eller?

Citat:

Personen bakom teknologin är Braden Thomas, som tidigare jobbat på Apple i egenskap av säkerhetsingenjör.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

Var det inte Samsung Note 7 som hade self destruction funktion emot detta?

Skämt, men det borde införas skydd som Orwl datorn som förstör innehållet.
https://www.sweclockers.com/nyhet/24074-orwl-ar-dator-i-litet...

Där folk på sina mobiler kunde aktivera olika skydd, t.ex ett skydd som nollställer mobilen om lösenord ej har knappat in på ett dygn, adressbok, mail etc har man ju ändå i molnet. Och då blir det en fråga om att knäcka molnlösningen istället.

På min egen skruttiga mobil så om jag totalt skulle nollställa den, så skulle jag bli av med samtalslista och några lösenord som jag får knappa in igen.. Så jag tror mycket på autoradering med skriv-överfunktion som ett bra skydd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Alltså det här känns ju rätt skevt, eller?

Känns som att någon kommer tillbringa många timmar i rättegångssalar....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Vi får helt enkelt bli bättre på att inte lagra massa känslig information på våra mobiler, sedan låter det lite dumt att inte blockera mot brute force attacker genom lightning kontakten, borde inte alla förfrågningar om att låsa upp en enhet gå genom samma mjukvarugång som kan låsa enheten?

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Vi får helt enkelt bli bättre på att inte lagra massa känslig information på våra mobiler, sedan låter det lite dumt att inte blockera mot brute force attacker genom lightning kontakten, borde inte alla förfrågningar om att låsa upp en enhet gå genom samma mjukvarugång som kan låsa enheten?

Precis min tanke. Antagligen har det åtgärdats i telefoner efter Iphone 5.

EDIT: Oops, läste fel.

Permalänk
Medlem

Så vem tror ni det är gång på gång som "knäcker" Apples mobiler, svaret är dom dom själva.
Dom säljer tillgång till telefonerna via 3e part.

Roligast var när Apple hade öppnat upp ALLA enheter till myndigheterna (NSA). Full root tillgång med 100% garanterat intrång (Länk).

Apple är än idag det största trollet när det kommer till privatliv (kryptering), privat för andra privatpersoner med öppet för myndigheter.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Precis min tanke. Antagligen har det åtgärdats i telefoner efter Iphone 5.

Står
"Graykey från Grayshift låser upp Iphone 5 och senare" i rubriken så jag antar att alla iphone med ligthning kontakten går att låsa upp med denna apparat.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Lär ju som påpekats inte ta så jättelång tid innan Apple fixar en låda, listar ut hur den funkar, och täpper till hålet.

Den skadeglada sidan av mig tycker det är kul att apple som varit så väldigt högfärdiga med sin fina säkerhet nu får på nöten, av ingen mindre än en före detta Apple-anställd. Det visar ju vad han tycker om sin forna arbetsgivare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dlq84:

Precis min tanke. Antagligen har det åtgärdats i telefoner efter Iphone 5.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Står
"Graykey från Grayshift låser upp Iphone 5 och senare" i rubriken så jag antar att alla iphone med ligthning kontakten går att låsa upp med denna apparat.

Ja, även Iphone X kan man låsa upp

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Lär ju som påpekats inte ta så jättelång tid innan Apple fixar en låda, listar ut hur den funkar, och täpper till hålet.

Den skadeglada sidan av mig tycker det är kul att apple som varit så väldigt högfärdiga med sin fina säkerhet nu får på nöten, av ingen mindre än en före detta Apple-anställd. Det visar ju vad han tycker om sin forna arbetsgivare.

Är nog inte vad han tycker om sin forne arbetsgivare, utan att han är ett girigt svin...
Klart som spad att han fixar en produkt som är garanterad att sälja och dessutom till ett högt pris, om han har möjlighet.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Tycker det är idiotiskt att det ens ska behövas.
Ska finnas någon form av möjlighet att komma in i låsta enheter vid speciella fall.

Permalänk
Medlem

Här kommer jag med ett idiot påstående. Hittade den del som svarar och som alltid är identisk och hittat något att köra den mot?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@crew seven:
Ja det kan du
Tack

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@Nivity:
Håller med. Problemet är vem och varför.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@hACmAn: och kanske framförallt hur. En inbyggd bakdörr är ju en extremt dålig idé när det kommer till kryptering.

Permalänk
Medlem

Så det tar den 30 sekunder att hitta en (enkel) kod med 6 siffror. För er som är intresserade räknade jag lite: (antaget att algoritmen är O(10^n))

Antal siffror / tid att knäcka
6 / 30 sekunder
8 / 50 minuter
10 / 3.5 dagar
12 / 347 dagar
14 / 95 år
16 / 9506 år
18 / 0.95 miljoner år

Var tror ni de ger sig, 10 siffror kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Alltså det här känns ju rätt skevt, eller?

Ganska standard i USA, man jobbar inom politiken eller näringsliv, sedan hoppar man mellan dessa och nyttjar kontakter/kunskap man besitter.

Ganska vanligt i Norge också:
https://en.wikipedia.org/wiki/Lisbeth_Berg-Hansen

Snacka om att sitta på 2 stolar samtidigt...

Permalänk
Medlem

Reagerar också starkt på "Personen bakom teknologin är Braden Thomas, som tidigare jobbat på Apple i egenskap av säkerhetsingenjör.". What the eff. Snacka om att misslyckas med sitt jobb.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Ja, eller också kunde han sitt jobb så pass bra att han visste dess svagheter. Man kan ju säga så här: surt för Apple att förlora en sån här person till att reverse-engineera all deras säkerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle3:

Så det tar den 30 sekunder att hitta en (enkel) kod med 6 siffror. För er som är intresserade räknade jag lite: (antaget att algoritmen är O(10^n))

Antal siffror / tid att knäcka
6 / 30 sekunder
8 / 50 minuter
10 / 3.5 dagar
12 / 347 dagar
14 / 95 år
16 / 9506 år
18 / 0.95 miljoner år

Var tror ni de ger sig, 10 siffror kanske?

Är din beräkning baserad på att lösenordet endast innehåller siffror eller även "extra allt" (bokstäver, gemener, versaler, specialtecken osv.)?

Visa signatur

Spel jag uppskattar: State of Decay 2 │ World of Tanks │ Fallout 4 │ The Settlers - Rise of an Empire gold edition │ Command & Conquer │ Half-Life │ World of Warships │ Sims 3 │ Cities Skylines
I can rest easy knowing that Wolfgang is rotting in hell. Thank you. Did you need anything?

Permalänk
Avstängd

Man kan inte lita på FBI ,CIA NSA etc så de har förmodligen haft tillgång till alla iphones från första början.

Att man låtsas att telefonen är omöjlig att ta sig in i är väl mer för att apple ska se bra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Är nog inte vad han tycker om sin forne arbetsgivare, utan att han är ett girigt svin...
Klart som spad att han fixar en produkt som är garanterad att sälja och dessutom till ett högt pris, om han har möjlighet.

Men han lär ju inte vara välkommen tillbaka till Apple i framtiden oavsett. Om han tyckt att det var en rolig och spännande arbetsplats med bra kollegor, bra arbetsklimat, villkor, lön etc.. Han har bränt sina broar där för gott, och det tror jag inte han skille ha gjort om han ville tillbaks dit någon gång i framtiden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Så vem tror ni det är gång på gång som "knäcker" Apples mobiler, svaret är dom dom själva.
Dom säljer tillgång till telefonerna via 3e part.

Roligast var när Apple hade öppnat upp ALLA enheter till myndigheterna (NSA). Full root tillgång med 100% garanterat intrång (Länk).

Apple är än idag det största trollet när det kommer till privatliv (kryptering), privat för andra privatpersoner med öppet för myndigheter.

Du inser att artikeln du länkar till inte på något sätt stödjer dina påståenden va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men han lär ju inte vara välkommen tillbaka till Apple i framtiden oavsett. Om han tyckt att det var en rolig och spännande arbetsplats med bra kollegor, bra arbetsklimat, villkor, lön etc.. Han har bränt sina broar där för gott, och det tror jag inte han skille ha gjort om han ville tillbaks dit någon gång i framtiden.

Skulle nog vilja säga att han bränt sina broar oavsett företag, om han velat jobba med liknande uppgifter... i framtiden.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Nu kan jag väldigt lite om IT-säkerhet men handlar inte det här om gammal hederlig brute-force och inte en typ av bakdörr? I så fall blir det exponentiellt svårare att komma åt en enhet ju längre lösenordet är, och lådan är förmodligen kopplad till någon form av molntjänst driven av en kraftfull server.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Skulle nog vilja säga att han bränt sina broar oavsett företag, om han velat jobba med liknande uppgifter... i framtiden.

Så är det. Han har visat att han har noll lojalitet ifråga om företag, sålänge han kan tjäna pengar. Andra företag lär ju heller inte vilja anställa honnom på grund av just det.

Om han exempelvis skulle börja jobba för intel så är det ju hög sisk att han skulle avslöja deras säkerhetsbrister när han går till nästa företag. Kortsikigt, tycker jag. Men han kanske tjänar så bra på detta att han kan starta eget sen eller rentav gå i pension.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gautar:

Är din beräkning baserad på att lösenordet endast innehåller siffror eller även "extra allt" (bokstäver, gemener, versaler, specialtecken osv.)?

Bara siffror, bruteforce. Växer väl ca dubbelt så fort med ”extra allt” kan jag tänka mig.

Skickades från m.sweclockers.com