Asus ROG Swift PG27UQ med 4K UHD, HDR och 144 Hz butikslistas

Permalänk

Halverat pris om 2 år ?
Vill man uppleva 4k och HDR så är nog just nu en LCD TV ett bättre val prismässigt.
Känns inte rimligt för en vanlig konsument detta.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av zetruz:

"Rättning": Denna är 4K och/eller 144 Hz och/eller HDR. Bandbreddsproblem. Dessa specs har framkommit nyligen. Länk

4K/98Hz/HDR - 4:4:4 chroma subsampling (svenska?)
4K/120Hz/HDR - 4:2:2
4K/144Hz/HDR - 4:2:2
4K/120Hz/SDR - 4:4:4

I min mening är detta en panel man kör i 98 Hz och HDR, eller 120 Hz och SDR. Aldrig att jag leker med 4:2:2.

Det här förändrar ju allt. SweClockers borde skriva om detta varje gång man skriver om skärmen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

"Rättning": Denna är 4K och/eller 144 Hz och/eller HDR. Bandbreddsproblem.
4K/98Hz/HDR - 4:4:4
4K/120Hz/HDR - 4:2:2
4K/144Hz/HDR - 4:2:2
4K/120Hz/SDR - 4:4:4

@laxpudding
@zetruz

Hallå bildgudar!

Vad betyder det här för mig som inget kan om bildskärmar?

Kan man inte köra skärmen i 4K, 144 Hz och HDR?
Det ser ut så från värdena ovan, men då med något som heter 4:2:2. Och vad är det?

4K/120Hz/SDR ser ju ut som en rimlig kompromiss då, men vad är SDR?

Mina googlingar gör mig bara mer osäker.

Bästa hälsningar, och trevlig helg!
/Rikard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

jag tror nog de flesta är intresserade, men just priset gör det till ett problem.

Jag menar, om du planerar en dator för såna specs så behöver du ändå rätt feta grejer. Säkert ett eller två 1080ti. Menar bara att om det är storleksordningen på dina planer, så kommer ALLT kosta och du får vara beredd på det.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av superpwnguin:

@laxpudding
@zetruz

Hallå bildgudar!

Vad betyder det här för mig som inget kan om bildskärmar?

Kan man inte köra skärmen i 4K, 144 Hz och HDR?
Det ser ut så från värdena ovan, men då med något som heter 4:2:2. Och vad är det?

4:2:2 chroma subsampling betyder att du får betydligt lägre upplösning på färginformationen (chroma) än på ljusinformationen (luma). I praktiken innebär det kass bildkvalitet i skrivbordsmiljö.

Här kan du läsa om exakt hur siffrorna ska tolkas. Det kan krävas att man läser extra noga och funderar kring vad som står för att man ska förstå.

Citat:

4K/120Hz/SDR ser ju ut som en rimlig kompromiss då, men vad är SDR?

SDR är Standard Dynamic Range, alltså icke HDR.

SDR är det vanliga på skärmar, så det är inte värdelöst, men den här skärmen marknadsförs som en HDR-skärm. Jag har aldrig använt HDR själv så jag vet inte hur stor skillnaden är.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Bildexpert 📺

@superpwnguin:
HDR = High Dynamic Range, ett högt kontrast- och dynamikomfång som är format efter hur öga/hjärna upplever ljus.

SDR = Standard Dynamic Range, egentligen allt som inte är HDR och allt du idag använder. Webb, video, film och så vidare. I praktiken bygger alla befintlig och etablerad färgstandard på vad som var tekniskt möjligt med en färg-TV på 60 och 70-talet.

Chroma Subsampling och 4:4:4, 4:2:2 etc. bygger på hur ögat fungerar med tappar (färg) och stavar (ljus) där vi har många gånger fler stavar än tappar. Vi ser inte skarpt i färg utan i ljusnivåer. Därför kan man i digital video reducera färginformationen med minimal förlust för hur vi upplever färgerna. 4:2:0-subsampling där färgupplösningen är 1/4-del av formatets, full HD är färg i 960x540 pixlar (enkelt uttryckt) och besparingen i rådata stor, 50 procent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@zetruz: Det handlar nog "endast" om nästa steg i produktutvecklingen att konstruera och masstillverka en enklare panel med enklare belysning. I ett tidigt skede i en produktutveckling brukar det inte finnas så mycket att spara på sådant. Allt är fortfarande så dyrt att tillverka och då kan man lika gärna gå all in på funktioner.

Det finns idag väldigt få äkta 10 bitars-paneler. Så gott som alla inom kontors-, konsument- och gamingklass kör 8 bitar+FRC för "miljarder färger" och TN-paneler med "8 bitar/16,7 miljoner färger" kör vanligtvis 6 bitar+FRC.

8+FRC är ofta "osynligt" för den genomsnittlige användaren, tillverkarna har blivit mycket bättre på att göra funktionen "osynlig", särskilt när man kan modulera panelen i 120 och 144 Hz. Syns ofta som ett svagt brus i panelen men inte mer.

Tackar vänligt!

Skrivet av superpwnguin:

Vad betyder det här för mig som inget kan om bildskärmar?

Kan man inte köra skärmen i 4K, 144 Hz och HDR?
Det ser ut så från värdena ovan, men då med något som heter 4:2:2. Och vad är det?

4K/120Hz/SDR ser ju ut som en rimlig kompromiss då, men vad är SDR?

Mina googlingar gör mig bara mer osäker.

Bästa hälsningar, och trevlig helg!
/Rikard

4:4:4 vs 4:2:2 är beskrivningar av chroma subsampling som andra beskrivit, en bra artikel finns här.

SDR är, som andra sagt, "standard dynamic range", dvs. inte HDR. Beroende på hur bra skärmen är på att återge HDR kan skillnaden mellan SDR och HDR vara alltifrån minimal (typ edge-lit utan local dimming) till överväldigande (typ OLED). Om backlighten på denna skärm är kompetent (dvs bra responstid) så borde HDR kunna göra stor skillnad i vissa spel som har bra implementeringar av HDR.

I praktiken tror jag allt det här betyder att konsumenten, för att få ut det bästa ur den här skärmen, kommer behöva mixtra med inställningar för att lista ut vad hen föredrar. (98 Hz i HDR och 4:4:4, 120 Hz i SDR och 4:4:4, eller "något däremellan" med 4:2:2 och kanske 144 Hz.) Det blir en jävla massa pill för att lista ut vad man föredrar, helt enkelt.
Man kan ju gissa att dessa skärmar uppdateras med HDMI 2.1 inom ett år eller två, och med nästa DisplayPort-version (som i januari påstods skulle publiceras "inom 18 månader") något år efter det. Då är dessa problem ur världen och man kan köra full-fet 4K / 144Hz 120 Hz / HDR i 4:4:4 så man slipper pilla. Just nu dras hela konceptet med bandbreddsproblem.
Edit: HDMI 2.1 tror jag endast tillåter upp till 120 Hz i 4K/HDR, my bad. Blir nog bara lite mindre bandbreddsproblem med det!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Ultra wide, annars får det vara! (låter bra, som att jag ens skulle tänka tanken att köpa en skärm för 25k). Så 50k om man måste köpa grafikkort för att driva spel över 80fps och 4k..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Är något man kunde ha uppgraderat till Vissa saker jag gör (som redigering av stora bilder) är inte större skärm och mer skärmyta fel. Något sådant här jag velat ha, men priset ligger tyvärr utan för min budget.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@zetruz: är inte så inbiten i ämnet så FALD? Vad är det

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Säkert kanon pris med tanke på vad som är i skärmen och visst vill jag ha men realistiskt för mig nej jag har inte råd att lägga så mycket . tråkigt alltså brukar ha 20 k i budget när jag bygger dator .Skärmen blir ofta begagnad tråkigt med dessa priser ( Även om jag förstår dom )

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

@zetruz: är inte så inbiten i ämnet så FALD? Vad är det

FALD är "Full-Array Local Dimming", det vill säga att det bakom panelen finns en massa (ofta över 100) LED-lampor istället för, som på de flesta datorskärmar, endast några få LEDs runt kanterna. Fördelen med detta är att du kan släcka individuella lampor och på så vis få mycket högre kontrast än med den mer primitiva kantbelysningen.
Det är med andra ord ett sätt att närma sig kontrasten hos OLED, där istället varenda enskilda pixel kan släckas ned. Det kommer inte nuvarande former av FALD någonsin att slå, men man kan göra en traditionell TV som har mycket bättre bild än en som är kantbelyst.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

De har olika användningsområden så det är inte en intressant jämförelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är priset jag kritiserar på. Lägre input och även med G-Sync/Freesync motsvarar inte det höga priset för 27". Tydligen med "Gaming" så kan företag sätta vilket pris dom vill.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Vi får helt enkelt visa vårt kollektiva missnöje med priset genom att inte köpa den i ren protest om inte annat. Utvecklingen går egentligen åt fel håll med tanke på hur pass lite det har hänt inom skärmteknik de senaste 10 åren (förutom G-Sync/Freesync, som inte ens är skärm/paneltillverkarnas förtjänst). Prisutvecklingen på grafikkort och processorer har haft samma utveckling där toppmodellerna i dag kostar 3x så mycket än vad de brukade göra.

Hela mitt datorbygge, inkluderande precis allt utom skärmen för ganska precis ett år sedan, kostade ungefär 23 000 kr, och innehöll då bland de bästa komponenterna sett till relationen pris/prestanda. Här har vi en skärm som kostar ännu mer än allt detta tillsammans.

Det är även mer än det dubbla mot för föregående generation skärmar. Så HDR + högre uppdateringsfrekvens (en uppdateringsfrekvens som enligt tidigare poster inte ens verkar fungera fullt ut) kostar alltså i runda slängar 15 000 kr extra? Löjligt.

Skulle aldrig falla mig in att köpa en skärm för det här priset för det skulle dessutom signalera att det både är ok och lönsamt att sätta sådana priser.

Permalänk
Medlem

@zetruz: Ah tackar för förklaringen, de där har jag nog hört eller läst förut.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Jag ville så himla gärna ha denna, men nästan 26.000... Det är sinnesjukt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

@zetruz: Ah tackar för förklaringen, de där har jag nog hört eller läst förut.

Nackdelen med FALD är att det kan vara störande på en datorskärm och ge haloeffekter. Men det ska gå att stänga av på skärmar med det. Eftersom det är zonbelysning och inte per individuell pixel så får man haloeffekter i starka kontraster. Exempel på det här https://youtu.be/lr2Fp-ziUgQ?t=144

Det är tänkt för film och videoinnehåll där man inte störs av det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zetruz:

"Rättning": Denna är 4K och/eller 144 Hz och/eller HDR. Bandbreddsproblem. Dessa specs har framkommit nyligen. Länk

4K/98Hz/HDR - 4:4:4 chroma subsampling (svenska?)
4K/120Hz/HDR - 4:2:2
4K/144Hz/HDR - 4:2:2
4K/120Hz/SDR - 4:4:4

Sen så betalar man även för 10 bit färg men kommer bara kunna använda 8 bit färg. Känns som det kommer blir som det bliv för GTX 970 men betala för 4GB men kunde bara använda 3,7GB utan att tappa prestanda och känns nästan samma här men betala för en skärm där det står 4k 144Hz HDR och sen så kan man inte använda det utan att tappa prestanda/färg så känns redan som en flopp.

Men tack för att du påpeka det kommer nog inte blir något köp i år heller.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Fin...

Rätt oförvånande pris etc men kommer kunna köpa en liknande ungefär samma tid som jag har en dator som kan driva något spel i formatet, så kanske 5-6år så får man uppleva 144hz 4k och HDR samtidigt

Permalänk
Bildexpert 📺

Om det nu är så att det är 98 Hz som gäller i ett första skede för HDR, 4K och 4:4:4 subsampling med 10 bitar så finns det några saker att tänka på i denna nådens år 2018:

  1. Vilka alternativ finns det idag till att faktiskt få 144 Hz med HDR, 4K och 4:4:4-subsampling med 10 bitar?

  2. Vilka alternativ finns det idag till att faktiskt få 60 Hz med HDR, 4K och 4:4:4-subsampling med 10 bitar?

  3. Vilka frekvenser kan du idag räkna med i 4K och HDR i snygga AAA-titlar och ett GTX 1080Ti?

Svaren är som följer

  1. ingenting, nada, zilch.

  2. inga, dagens 600 MHz-bandbredd räcker endast till 4:2:2 i 4K/10 bit/60 Hz.

  3. Det mesta pekar på 45-55 fps i Ultra-nivå. 4K som närmar sig 98 fps verkar inte ens komma vid Low. Och vill man köra Low enbart för HDR?

Så de första skärmar som är så bleeding edge det kan bli? Där dagens toppgrafikkort idag inte ens orkar med? De skärmarna duger alltså inte? Därför att den relevanta jämförelsen här är vad? Fantasiprodukter?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Om det nu är så att det är 98 Hz som gäller i ett första skede för HDR, 4K och 4:4:4 subsampling med 10 bitar så finns det några saker att tänka på i denna nådens år 2018:

  1. Vilka alternativ finns det idag till att faktiskt få 144 Hz med HDR, 4K och 4:4:4-subsampling med 10 bitar?

  2. Vilka alternativ finns det idag till att faktiskt få 60 Hz med HDR, 4K och 4:4:4-subsampling med 10 bitar?

  3. Vilka frekvenser kan du idag räkna med i 4K och HDR i snygga AAA-titlar och ett GTX 1080Ti?

Svaren är som följer

  1. ingenting, nada, zilch.

  2. inga, dagens 600 MHz-bandbredd räcker endast till 4:2:2 i 4K/10 bit/60 Hz.

  3. Det mesta pekar på 45-55 fps i Ultra-nivå. 4K som närmar sig 98 fps verkar inte ens komma vid Low. Och vill man köra Low enbart för HDR?

Så de första skärmar som är så bleeding edge det kan bli? Där dagens toppgrafikkort idag inte ens orkar med? De skärmarna duger alltså inte? Därför att den relevanta jämförelsen här är vad? Fantasiprodukter?

Du glömmer en sak men vill inte köpa en ny skärm vare år utan man vill ha skärm i ett par år så är det bra att ha den framtidssäkert och sen kunna byta grafikkort vare år eller vad andra år.

Går det inte att fixa så att den kör med dubbla DP 1.4 då den har G-sync och använder sin av Nvidia grafikkort så måste väl Nvidia kunna fixa det via deras programvara?

Sen får du gärna ta in skärmen och testa den och säga vad du tycker om skärmen.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Ingen mer information om när 32" 3840x2160@144Hz eller liknande större skärmar är på gång? Såg prat om sent i år förut. Tycker 2560x1440 är lagom för 27 tum, att köra 3840x2160 i samma storlek är inget för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Ingen mer information om när 32" 3840x2160@144Hz eller liknande större skärmar är på gång? Såg prat om sent i år förut. Tycker 2560x1440 är lagom för 27 tum, att köra 3840x2160 i samma storlek är inget för mig.

Håller med, väntar på 30-32" jag också!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Jag kommer hänga kvar på upplösningen 2560x1440 för överskådlig framtid, eftersom 4K-gaming i högre uppdateringsfrekvenser med stor sannolikhet är ett flertal GPU-generationer bort för system med singel-GPU. Priset är alltid högt för ny teknologi, men undrar just hur det kommer sig att de inte gick på OLED istället för den till synes onödigt komplicerade teknik de använder sig av med bakgrundsbelysningen här?

Det finns inga paneler, eller inga paneler som är snabba nog, eller har jag inte fattat hur det funkar med OLED?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Sveklockarn: Det finns ingen som lyckats tillverka annat än mindre serier av OLED i önskvärd storlek. Dells variant som verkar ha sålts i hundratalet exemplar gick loss på 50.000 kronor och saknar i stort sett alla de gaming-funktioner de här skärmarna tillför.

Permalänk
Medlem

Nu har Linus gjort ett litet för test..

De är dax att börja spara klöver nu=)
Prisjakt