Permalänk
Medlem

Rimligt byta båda bromsok?

Hej.

Första bilfrågan för min del här på forumet.

Höger bromsok fram lägger an ca en gång i veckan. Verkstaden sade att händer det en gång till ska jag höra av mig så ordnar de det.
De vill dock byta ok både höger och vänster fram, fast att det bara är höger ok som bråkar. Är det rimligt? De säger att det är bättre för bromsarna, och jag kan inte speciellt mycket bilmekanik. Jag har ett hum om hur de fungerar, men jag är långt ifrån en expert.

De bytte höger ok för ett par år sedan också, så jag förstår inte riktigt varför det krånglar varje år.

Har någon av er råkat ut för något liknande?

Bilmodell:
Citroën C5 kombi, 2006.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

@Thomaseron: vet inte faktiskt men om man byter bromsar så byter man båda samtidigt. Kanske är så lätt att de kanske kan bli ojämnt Slitet om du har ett dålogt vänster och ett nytt höger. Men de är bara min teori. Har aldrig råkat ut för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Hej.

Första bilfrågan för min del här på forumet.

Höger bromsok fram lägger an ca en gång i veckan. Verkstaden sade att händer det en gång till ska jag höra av mig så ordnar de det.
De vill dock byta ok både höger och vänster fram, fast att det bara är höger ok som bråkar. Är det rimligt? De säger att det är bättre för bromsarna, och jag kan inte speciellt mycket bilmekanik. Jag har ett hum om hur de fungerar, men jag är långt ifrån en expert.

De bytte höger ok för ett par år sedan också, så jag förstår inte riktigt varför det krånglar varje år.

Har någon av er råkat ut för något liknande?

Bilmodell:
Citroën C5 kombi, 2006.

Absolut skulle jag säga! Jämn bromsverkan är viktigt på hjulparen.

Edit: Tolkade det som att det var beläggen han skulle byta...
Borde räcka med en reparationssats för oket på högersidan

Visa signatur

CPU: I5 6600k @ 4.4ghz GPU: 1070 G1 MBD: Asus Ranger VIII PSU: Silver Power SP-SS500 RAM: HyperX Fury 16gb @ 2300mhz CHASSI: NZXT H440 White

Permalänk
Lego Master

Har bytt ett antal bromsok på mina bilar mha en polare som är bilmek. Han har aldrig påpekat att vi borde byta det andra också "bara för att". Skivor och belägg däremot, är en annan femma.

Detta förutsätter ju såklart att det icke bytta bromsoket fortfarande fungerar som det ska. Det kanske är läge att köra en reparationssats på det, för att fräscha upp gummina och kolla rostangrepp.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Hej, det kan va värt titta på ditt besiktningspapper och se bromsvärdena och se om det är mycket sämre från höger till vänster sida men är det inom marginalen av 10% så är det okej, om det är mer än det kan det ju vara så att det drar mer åt ett håll när du bromsar eftersom ena sidan isf bromsar hårdare och då kan de bli ojämnt slitet, men annat än det ser jag ingen anledning till att byta vänster ok om det inte är slitet.
Jag har aldrig blivit uppmanad att göra det på någon av mina bilar som jag bytt på.
Vill också påpeka att det ovan inte gäller om det är klossar/belägg/skivor vi prata om då byter man ofta i par.

Disclaimer: Är ingen bilmekaniker.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Jag hade endast bytt de dåliga oket.

Är de skivor eller belägg så byter jag på båda sidorna när jag byter.

Jag bytte skivor och belägg höger och vänster bak på min bil igår men va endast höger som behövdes bytas.

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k

Permalänk
Medlem

Är det aldrig bytt tidigare så kan det vara bra att byta bägge. Då slipper du byta belägg och skivor en gång till om det skulle paja efter ett år. Då du får byta skivor och belägg igen. Beror lite på kostnaden.

Permalänk
Medlem

Behöver och behöver... alltid la bra att byta båda för att få en bra och jämn bromsverkan.
Med det sagt så finns det ingen större anledning att byta ut ett friskt bromsok, och dem är ju inte gratis heller. Har flertalet gånger bara bytt ut ett ok och så har det varit bra med det i ett par år tills det andra började bråka ( ca 6 år senare )

Skulle jag däremot byta skivor/belägg osv ( bytte till big brake kit på projektbilen ) så bytte jag båda oken, så allt vart nytt och fint.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Nej, finns ingen anledning att byta båda om det vänstra är OK. Låter som en dålig verkstad, som bara byter saker "bara för att". Typ en märkesverkstad?

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Nej byt inte vänstra! När det gäller skivor byter man alltid båda och nya belägg för bromsverkan ska vara jämn å bra. Hjullager brukar dock gå sönder på samma axel nära in på varandra. Jag bytte hjullager höger bak året efter gick mitt andra mor å far båda lager gick samtidigt. Man kan byta saker i föregående syfte som tex vattenpump när kamremmen byts och då även ta tex generator rem eftersom det är så stort jobb på det flesta bilar.

Men i ditt fall tjänar du inget på att byta vänster i arbetskostnad så byt om det går sönder.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Det räcker säkert att byta det oket som är anliggande, dock kan anliggande bero på dålig bromsslang som flexar som gör att det agerar som en backventil så en riktig verkstad hade bytt bromsslangen på den sidan och fått ur lite gammal bromsvätska med luftningen närmast oket och slipat av anliggande ytor i oket då det kan vara kanter/rost som gör att beläggen nyper snett eller nåt. sedan lite smörja på glidytorna där backarna går med kiselfeltt eller vad det är för vitt klegg du brukar ha på och sedan testa dvs inte kopparpasta. En normalbegåvad bilmekaniker ser ju också om kolvarna går tillbaka av sig själv och om det är trasiga gummibussningar eller dyl så det gått in fukt och rostat på kolvarna. Det kan också vara så att beläggen är slitna så att kolvarna är väldigt långt ute då kan det räcka med att byta beläggen också men då ska det ju vara ungefär lika mkt slitet på båda sidorna är ju en bra måttstock att jämföra slitaget mellan sidorna då det är bytt samtidigt. Att åka med anliggande är inte bra det sliter på belägg, skivor och hjullager med temperaturhöjningar och bilen kan bete sig oroligt på vägen. Så det kan bli ofrivilligt byte av andra delar som slits pga anliggande broms.

Det är dock sällan någon idé att motionera bromsoket och smörja det brukar sluta med byte ändå, man kan komma undan väldigt mkt billigare med renoverade begagnade utbytesok istället för fabriksnya till ockerpriser hos märkesverkstäder, Beroende på bilmodell så kan man kanske hitta bromsok på biltema. Tror bromsoken till en äldre V70 renoverade gick på 1500kr/st och nya på biltema runt 800kr, då det var en bruksbil så blev det biltema och det fungerade bra. Nya tror jag det var en 3-4000kr /st Bytte dock själv.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

@Thomaseron: vet inte faktiskt men om man byter bromsar så byter man båda samtidigt. Kanske är så lätt att de kanske kan bli ojämnt Slitet om du har ett dålogt vänster och ett nytt höger. Men de är bara min teori. Har aldrig råkat ut för det.

Skrivet av m0s:

Absolut skulle jag säga! Jämn bromsverkan är viktigt på hjulparen.

Edit: Tolkade det som att det var beläggen han skulle byta...
Borde räcka med en reparationssats för oket på högersidan

Skrivet av Shudnawz:

Har bytt ett antal bromsok på mina bilar mha en polare som är bilmek. Han har aldrig påpekat att vi borde byta det andra också "bara för att". Skivor och belägg däremot, är en annan femma.

Detta förutsätter ju såklart att det icke bytta bromsoket fortfarande fungerar som det ska. Det kanske är läge att köra en reparationssats på det, för att fräscha upp gummina och kolla rostangrepp.

Vänster sida har inte krånglat för mig, hittills iaf. Hade de sagt att det var beläggen som skulle bytas skulle jag inte reagera, för då vet jag att man byter både höger och vänster samtidigt.

Skrivet av BaZZe:

Hej, det kan va värt titta på ditt besiktningspapper och se bromsvärdena och se om det är mycket sämre från höger till vänster sida men är det inom marginalen av 10% så är det okej, om det är mer än det kan det ju vara så att det drar mer åt ett håll när du bromsar eftersom ena sidan isf bromsar hårdare och då kan de bli ojämnt slitet, men annat än det ser jag ingen anledning till att byta vänster ok om det inte är slitet.
Jag har aldrig blivit uppmanad att göra det på någon av mina bilar som jag bytt på.
Vill också påpeka att det ovan inte gäller om det är klossar/belägg/skivor vi prata om då byter man ofta i par.

Disclaimer: Är ingen bilmekaniker.

Får kolla pappret senare idag. Det ligger i bilen.

Skrivet av Robbha:

Jag hade endast bytt de dåliga oket.

Är de skivor eller belägg så byter jag på båda sidorna när jag byter.

Jag bytte skivor och belägg höger och vänster bak på min bil igår men va endast höger som behövdes bytas.

Skrivet av Fantomen:

Är det aldrig bytt tidigare så kan det vara bra att byta bägge. Då slipper du byta belägg och skivor en gång till om det skulle paja efter ett år. Då du får byta skivor och belägg igen. Beror lite på kostnaden.

De sa inget om att byta själva skivorna, men att om bromsen ligger på för länge så kan det dra med sig fler kostnader som exempelvis hjullager, vilket jag förstår. Det blir varmt och fettet kokar bort osv osv.

Skrivet av Farthinder:

Behöver och behöver... alltid la bra att byta båda för att få en bra och jämn bromsverkan.
Med det sagt så finns det ingen större anledning att byta ut ett friskt bromsok, och dem är ju inte gratis heller. Har flertalet gånger bara bytt ut ett ok och så har det varit bra med det i ett par år tills det andra började bråka ( ca 6 år senare )

Skulle jag däremot byta skivor/belägg osv ( bytte till big brake kit på projektbilen ) så bytte jag båda oken, så allt vart nytt och fint.

Sedan jag köpte bilen har det endast varit höger fram som bråkat, trots att det är utbytt en gång.

Skrivet av Otur:

Nej, finns ingen anledning att byta båda om det vänstra är OK. Låter som en dålig verkstad, som bara byter saker "bara för att". Typ en märkesverkstad?

Nä det är en lokal verkstad, inte märkes. Jag hade inne bilen på märkesverkstad för vanlig service, men det var bara för att det var s.k. Nice Price. 1500 spänn. De gjorde dock en felsökning samtidigt och ville ha 9000 för att byta två spindelleder och en handbromsvajer. Den lokala verkstaden ville ha hälften för samma jobb.

Jag blir lite nojig när det gäller verkstäder överlag, för jag har fått intrycket av att det strax efter ett besök dyker upp andra problem.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Det gäller att hitta en verkstad man får förtroende för, jag har turen att ha en verkstad som alltid ställer upp och är ärliga. Att snika med bromsok blir bara missnöje, slutar ofta med utbytesok som är renoverat, ny bromsslang, ny monteringssats nya belägg fram och om skivorna är slitna så kan man svarva dem eller byta beroende på vad nya kostar. Då vill man inte blivit scammad med uppsmorning av ok, byte belägg och sedan återuppleva felet en/ett par månader senare och man får byta allt ändå.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Avstängd

Har du ett ok där kolven ej går tillbaks riktigt så brukar det vara rost på kolven eller damasken vid kolven har gått sönder t.e.x eller liknande scenario och NEJ man behöver inte byta oket på andra sidan så länge det fungerar

Men om man ändå byter skivor och klossar på samma gång och ena oket är slut så är oddset bra att det kan vara trassel med andra sidan inom en ganska närstående framtid och kan vara skönt att byta det i förebyggande syfte om man ändå har sakerna itur

Sen är det en fråga om pris med för en del bromsok kan kosta 2000kr st medans man på biltema får ok för 1000kr och på ebay kan få dom billigare ändå och på min förra audi böt jag alla 4 ok + skivor även klossar vilket skulle kosta runt 18000kr på mekonomen men delar genom ebay och göra det själv kostade mig runt 3000kr så kan vara värt att kolla kostnaden

Edit: kan ju vara andra saker som t.e.x glid pinnarna som kärvar sen
kan det vara spåret i oket där bromsbelägget glider som är rostigt så dom glider dåligt och är lätt att polera så bara för bromsarna ligger på är inte oket alltid boven

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Troligtvis bara att smörja upp kolven i oket.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Du behöver inte byta flera bromsok om bara ett är trasigt. Skivor och belägg bör bytas samtidigt men inte nödvändigtvis om den ena är i bra skick (dock bör de på båda sidor vara jämt slitna om allt är normalt).

På min bil kärvade höger bak oket så hela belägget tog slut. Plockade ut beläggen, rengjorde och lirkade kolven ut och in lite grann och satte i nya belägg (hade bytt alla bromsdelar ett år tidigare). Funkat bra i 6 månader, gick igenom besiktningen.

Oket jag bytade till köpte jag på bildelaronline, kostade 700kr, kändes gediget och bra. Dock fick jag även köpa ett specialvektyg för att sätta på nipplen mellan oket och bromsröret, så det blev ju lite mer såklart.

Fick ett bra råd av farsan att ta för vana, t ex när man bytar däck, att rengöra och lirka kolven lite och smörja glidytorna då bakbromsarna inte används lika mycket som fram.

Skrivet av Thomaseron:

Vänster sida har inte krånglat för mig, hittills iaf. Hade de sagt att det var beläggen som skulle bytas skulle jag inte reagera, för då vet jag att man byter både höger och vänster samtidigt.

Får kolla pappret senare idag. Det ligger i bilen.

De sa inget om att byta själva skivorna, men att om bromsen ligger på för länge så kan det dra med sig fler kostnader som exempelvis hjullager, vilket jag förstår. Det blir varmt och fettet kokar bort osv osv.

Sedan jag köpte bilen har det endast varit höger fram som bråkat, trots att det är utbytt en gång.

Nä det är en lokal verkstad, inte märkes. Jag hade inne bilen på märkesverkstad för vanlig service, men det var bara för att det var s.k. Nice Price. 1500 spänn. De gjorde dock en felsökning samtidigt och ville ha 9000 för att byta två spindelleder och en handbromsvajer. Den lokala verkstaden ville ha hälften för samma jobb.

Jag blir lite nojig när det gäller verkstäder överlag, för jag har fått intrycket av att det strax efter ett besök dyker upp andra problem.

Herregud. Ny spindelled kostar några hundra på biltema, byta gör man som amatör på 30-60 min. Handbromsvajer har jag aldrig bytat så vet inte hur svårt det är eller hur mycket en kostar. Det är inte så att det hade räckt att spänna den? På vissa bilar är det bara en skruv du spänner i konsollen.

Permalänk
Medlem

Man byter ALLTID endast det broms ok som är dåligt. Sedan kan det vara så att verkstan vet om att det på din modell är vanligt med att Bromsoken kärvar där av att de rekommenderar det.

Men på min din tekniker att du vill byta broms vätska (i hela systemet inte bara i påfyllningsburken) så du minimerar problemet i framtiden. kolla i behållaren hur den ser ut. Många bilar är det aldrig bytt på där av att det finns vatten i vätskan som gör att du får problem med bromsarna.

(bra vätska klar färg. dålig svart eller grumlig. )

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Man byter ALLTID endast det broms ok som är dåligt. Sedan kan det vara så att verkstan vet om att det på din modell är vanligt med att Bromsoken kärvar där av att de rekommenderar det.

Men på min din tekniker att du vill byta broms vätska (i hela systemet inte bara i påfyllningsburken) så du minimerar problemet i framtiden. kolla i behållaren hur den ser ut. Många bilar är det aldrig bytt på där av att det finns vatten i vätskan som gör att du får problem med bromsarna.

(bra vätska klar färg. dålig svart eller grumlig. )

Att det finns vatten i bromsvätskan tar inte sönder bromsarna, det påverkar bara kokpunkten på bromsvätskan och kan minska eller helt ta bort möjligheterna att bromsa.
Men det ingår i servicen på alla bilar att byta bromsvätska med jämna intervall.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Att det finns vatten i bromsvätskan tar inte sönder bromsarna, det påverkar bara kokpunkten på bromsvätskan och kan minska eller helt ta bort möjligheterna att bromsa.
Men det ingår i servicen på alla bilar att byta bromsvätska med jämna intervall.

det är ett tillägg på minst 90% av alla bilar där av att många inte har bytt. finns inget rostskydd inne i bromssystemet så när gammal bromsvätska samlar på sig vatten så börjar delar i systemet rosta vilket får ABS enhet/broms ok att kärva.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantomen:

Är det aldrig bytt tidigare så kan det vara bra att byta bägge. Då slipper du byta belägg och skivor en gång till om det skulle paja efter ett år. Då du får byta skivor och belägg igen. Beror lite på kostnaden.

Bromsoken har ingen annan funktion än att förmedla bromsverkan via kolvar. Om bromsoket är fullt fungerande finns det ingen anledning att byta oavsett ålder. Går ett bromsok sönder behöver man inte heller byte belägg eller skiva om dessa är felfria.

Som f.d. ägare av SAAB:ar före -76 har man brottats en hel del med just bromsok.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_doe:

Det gäller att hitta en verkstad man får förtroende för, jag har turen att ha en verkstad som alltid ställer upp och är ärliga. Att snika med bromsok blir bara missnöje, slutar ofta med utbytesok som är renoverat, ny bromsslang, ny monteringssats nya belägg fram och om skivorna är slitna så kan man svarva dem eller byta beroende på vad nya kostar. Då vill man inte blivit scammad med uppsmorning av ok, byte belägg och sedan återuppleva felet en/ett par månader senare och man får byta allt ändå.

Förra gången var det ett utbytesok. Vet inte om det går att få tag på helt nya till min bil, men ska fråga det.

Skrivet av lord_vasagos:

Har du ett ok där kolven ej går tillbaks riktigt så brukar det vara rost på kolven eller damasken vid kolven har gått sönder t.e.x eller liknande scenario och NEJ man behöver inte byta oket på andra sidan så länge det fungerar

Men om man ändå byter skivor och klossar på samma gång och ena oket är slut så är oddset bra att det kan vara trassel med andra sidan inom en ganska närstående framtid och kan vara skönt att byta det i förebyggande syfte om man ändå har sakerna itur

Sen är det en fråga om pris med för en del bromsok kan kosta 2000kr st medans man på biltema får ok för 1000kr och på ebay kan få dom billigare ändå och på min förra audi böt jag alla 4 ok + skivor även klossar vilket skulle kosta runt 18000kr på mekonomen men delar genom ebay och göra det själv kostade mig runt 3000kr så kan vara värt att kolla kostnaden

Edit: kan ju vara andra saker som t.e.x glid pinnarna som kärvar sen
kan det vara spåret i oket där bromsbelägget glider som är rostigt så dom glider dåligt och är lätt att polera så bara för bromsarna ligger på är inte oket alltid boven

Det framgick inte om de skulle byta skivorna, vad jag kan minnas. Isf kan man som du säger lika gärna byta andra oket också.
Biltema har bara bakre ok till min bil, Mekonomen tar ca 1400 + stompant (utbytesok).

Det skumma är att det fungerar hur bra som helst i en vecka, eller bra nära, och rätt som det är ligger bromsen på när jag kör på raksträcka.

Skrivet av Baxtex:

Du behöver inte byta flera bromsok om bara ett är trasigt. Skivor och belägg bör bytas samtidigt men inte nödvändigtvis om den ena är i bra skick (dock bör de på båda sidor vara jämt slitna om allt är normalt).

På min bil kärvade höger bak oket så hela belägget tog slut. Plockade ut beläggen, rengjorde och lirkade kolven ut och in lite grann och satte i nya belägg (hade bytt alla bromsdelar ett år tidigare). Funkat bra i 6 månader, gick igenom besiktningen.

Oket jag bytade till köpte jag på bildelaronline, kostade 700kr, kändes gediget och bra. Dock fick jag även köpa ett specialvektyg för att sätta på nipplen mellan oket och bromsröret, så det blev ju lite mer såklart.

Fick ett bra råd av farsan att ta för vana, t ex när man bytar däck, att rengöra och lirka kolven lite och smörja glidytorna då bakbromsarna inte används lika mycket som fram.

Herregud. Ny spindelled kostar några hundra på biltema, byta gör man som amatör på 30-60 min. Handbromsvajer har jag aldrig bytat så vet inte hur svårt det är eller hur mycket en kostar. Det är inte så att det hade räckt att spänna den? På vissa bilar är det bara en skruv du spänner i konsollen.

Jo, det är en bra vana. Jag har inget garage att stå i så brukar bara byta hjul när det är dags. Kollar skivor och slangar så de ser någorlunda okej ut, enligt en amatör.
Egentligen ville de ha ca 3200 men handbromsvajern och röret var tydligen fastrostade så det tog fyra timmar att få loss...

Skrivet av sesese:

Man byter ALLTID endast det broms ok som är dåligt. Sedan kan det vara så att verkstan vet om att det på din modell är vanligt med att Bromsoken kärvar där av att de rekommenderar det.

Men påminn din tekniker att du vill byta broms vätska (i hela systemet inte bara i påfyllningsburken) så du minimerar problemet i framtiden. kolla i behållaren hur den ser ut. Många bilar är det aldrig bytt på där av att det finns vatten i vätskan som gör att du får problem med bromsarna.

(bra vätska klar färg. dålig svart eller grumlig. )

Vet inte exakt hur duktiga de är eller hur mycket de känner till om min modell.
Jag har samma olja till både broms, servo och fjädring, så det blir lite grann.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Bromsoken har ingen annan funktion än att förmedla bromsverkan via kolvar. Om bromsoket är fullt fungerande finns det ingen anledning att byta oavsett ålder. Går ett bromsok sönder behöver man inte heller byte belägg eller skiva om dessa är felfria.

Som f.d. ägare av SAAB:ar före -76 har man brottats en hel del med just bromsok.

Bra att veta. Vänster fram har som jag tidigare nämnt ännu inte krånglat någon gång sedan jag köpte bilen 2015.
Då borde det räcka med att byta höger fram.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Inaktiv

Bromsok brukar jag enbart byta det som är trasigt, bromsklossar och bromsskiva är dock en helt annan femma.

Skrivet av Ang3r:

Troligtvis bara att smörja upp kolven i oket.

håller med så ofta jag har gjort detta. Problemet är att om man lämnar in bilen så rullar arbetskostnaden snabbt iväg och då
kan det vara mer lönsamt att byta. -Då felet snart kan uppstå igen om man har otur.

Permalänk
Medlem

är det din Citroën tekniker som rekommenderat båda sidorna så skulle jag fråga varför han rekommenderar byte av ett fungerande OK. Är det på en allverkstad du varit så skulle jag åka och prata med min Citroën verkstad för att få en klar bild. Du har ett system som inte många mekaniker har så stor kunskap om.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

är det din Citroën tekniker som rekommenderat båda sidorna så skulle jag fråga varför han rekommenderar byte av ett fungerande OK. Är det på en allverkstad du varit så skulle jag åka och prata med min Citroën verkstad för att få en klar bild. Du har ett system som inte många mekaniker har så stor kunskap om.

Det är en allverkstad. Men jag har tänkt att fråga på fler ställen, för jag tycker det låter onödigt att byta något som fungerar.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

På min Audi A3 har ja haft problem ett par gånger med bromsar som gnäller.

Det brukar vara att massa salt o sand o skit lägger sig på alla glidytor och agerar friktionsmedel så oken inte rör sig som de ska, när beläggen slits ner någon millimeter och oket måste börja jobba i annat läge än de gjort på länge så kör oket fast i all skit som lagrats där.

Då tar man isär allt och gör rent väldigt noga, smörjer och monterar ihop det igen.

Finns även speciellt fett som man kan trycka in under damaskerna för bromskolvarna så de håller sig mjuka och kolven inte rostar.

Sen skall man inte köra slut på beläggen helt, kolvarna står onödigt långt ute och risken är stor att de får rostangrepp, när man försöker pressa in dem i oket sen är man körd.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Så mycket skitjobb man sett från serviceverkstäder så spelar det ingen jättestor roll vad de gör, sålänge de inte gör det riktigt.
Känner du att du litar på verkstaden så kör på, jag personligen hade nog tittat mig om efter ett nytt ställe, gärna som självmant säger att det räcker att bara byta den sida som kärvar när du beskriver felet.

Att byta bromsoken är troligtvis för att fixa in lite extra intäkt enkelt, har du tur får du faktiskt två nya ok, å så får nästa kund eventuellt ditt fungerande bromsok monterat för en "skälig" kostnad som utbytesok.
Eller så är mekanikern en sådan som går med foliehatt, spottar över axeln tre gånger innan han lossar hjulbultar och har andra skumma ideer han fått höra någon gång tidigare och är övertygad om att bromsoken likt ram-minnen helst ska vara från samma tillverkningsbatch.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Finns även speciellt fett som man kan trycka in under damaskerna för bromskolvarna så de håller sig mjuka och kolven inte rostar.

Kör själv med silikonfett, det är snällt mot gummi, och jag har en vanlig spruta med kanyl med avslipad spets som jag lirkar in under damasken och får in fettet med. Lite motionerande in och ut brukar få liv i de flesta bromsok.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

@Thomaseron:
du har en Citroën välj märkesverkstad.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Jag har precis bytt vänster fram och det finns ingen anledning till o byta båda. Ur en säkerhetssynpunkt så är det väl bättre att byta båda samtidigt. Problemet för mig var att vänster fram låg på hela tiden medans höger fungerade perfekt. Får se vad besiktningen säger om problemet, det får ju bara skilja 30% mellan hjulparen

Visa signatur

Med vänlig hälsning

Permalänk
Medlem

Be att få behålla det gamla oket om du vill få det bytt, för då kan du ju bara köpa en reperationssats och så vipps har du ett reservok.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500