PostNord, ok att ta avgift på garantiärende?

Permalänk
Medlem

PostNord, ok att ta avgift på garantiärende?

Tja.

Jag vet att detta redan är döfött, men intressant att höra lite kommentarer och tankar.

Köpte för en tid sedan ett par hörlurar från UK (EU land så jag betalade självklart moms) efter en tid gick hörlurarna sönder och jag kontaktade deras support som fanns i Australien. Dom beklagade sig såklart och erbjöd sig att skicka ut ett par nya åt mig.
De gick ett par dagar och sedan fick jag brev å lådan från posten att jag ska betala 75kr + moms för att hämta ut ett paket.

Jag kan inte låta bli att tycka att de är felaktigt, varför ska jag betala moms på något jag inte har köpt? Det är ju nämligen ett garantiärende... Tack vare detta får jag nu lov att betala dubbelt moms på en vara...
Nu är inte kostnaden speciellt stor och inget jag drabbas speciellt hårt av, men de känns jäkla gnidet av PostNord... Finns de inte några regler kring detta? De är ju inte helt omöjligt att man ibland väder sig till tillverkare för datorkomponenter som har sitt säte utanför EU ska man behöva sponsra PostNord framöver för man vill kunna utnyttja sin garanti av produkter man köper..?
Verkar absurt enligt mig iaf...

Mvh

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Du ska inte tulla och momsa en vara som returneras efter reparation. Kontakta PostNord och presentera köpehandlingar och returfraktsedel som visar att du skickat iväg lurarna på reparation så ska du slippa avgiften.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Fast i det här fallet är det väll inte 75+moms på lurarna du betalar utan frakten som postnord numer tar ut.
Dom ska ha betalt annars vill dom inte frakta lurarna pt dig. Surt men så enkelt ör det och det är dom nya reglerna som infördes.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Beroende på hur företaget skrivit och märkt paketet kan det vara så att Postnord inte vet att det är ett garantiärende, utan det ser ut som vilket importköp som helst, då har PN inget val än att behandla det som vanlig import.

Moms kan du få tillbaka från tullverket om jag minns rätt. Avgiften... som vanligt det beror på, var allt korrekt uppmärkt som ett garantiärende borde du kunna få tillbaka pengarna av PN, annars är det företaget du köpt av som ska ersätta dig, köpet var inom EU och ska vara kostnadsfria för konsumenten. Om du inte kontaktade säljaren direkt utan tillverkaren i Australien har jag ingen aning om exakt vad som gäller....

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Fast i det här fallet är det väll inte 75+moms på lurarna du betalar utan frakten som postnord numer tar ut.
Dom ska ha betalt annars vill dom inte frakta lurarna pt dig. Surt men så enkelt ör det och det är dom nya reglerna som infördes.

Skickades från m.sweclockers.com

Man betalar för att dom skall förtulla/deklarera paketet. Frakten är redan betald.
I vissa fall och detta skall det inte tullas och därför inte tas någon avgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

Man betalar för att dom skall förtulla/deklarera paketet. Frakten är redan betald.
I vissa fall och detta skall det inte tullas och därför inte tas någon avgift.

Såpass. Jag har inte full koll men jag trodde att varor med lägre vörde inte behövde tullas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag kontaktade faktiskt postnord via chat men fick totalt nej och dom sa de spelar ingenroll det är ett garantiärende då detta är en vara som kommer in så ska den tullas som alla andra.
Hade jag klagomål fick jag höra av mig till tullverket vilket jag också gjorde och tyvärr sa dom samma sak...

Men ja jag tycker också det är konstigt och fel, men allt är ju knappast lysande här i landet Sverige heller... Har jag köpt en vara och betalat moms, varan går sen sönder = obrukbar och jag får en ny på garanti tycker inte jag det räknas som att jag köper ett par nya och ska momsa igen...

Jag har ingen aning hur paketet är märkt då jag inte hämtat ut det ännu, risken är väl att de inte är märkt något speciellt. Eller specificerat. Kan absolut presentera mail konversation mellan mig och företaget samt kvitto på originalköpet. Men när jag pratade med dom så var @postnord helt ointresserade...

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Såpass. Jag har inte full koll men jag trodde att varor med lägre vörde inte behövde tullas.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är sant men du skall alltid betala moms(med undantag för t.ex gåvor och reparationer) och då slängs dom in på samma avdelning hos PostNord där de undersöker om det skall tullas eller ej samt sätter momsen, därav avgiften.

Permalänk
Medlem

Men inte betalar man moms inom EU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Jag kontaktade faktiskt postnord via chat men fick totalt nej och dom sa de spelar ingenroll det är ett garantiärende då detta är en vara som kommer in så ska den tullas som alla andra.
Hade jag klagomål fick jag höra av mig till tullverket vilket jag också gjorde och tyvärr sa dom samma sak...

Men ja jag tycker också det är konstigt och fel, men allt är ju knappast lysande här i landet Sverige heller... Har jag köpt en vara och betalat moms, varan går sen sönder = obrukbar och jag får en ny på garanti tycker inte jag det räknas som att jag köper ett par nya och ska momsa igen...

Jag har ingen aning hur paketet är märkt då jag inte hämtat ut det ännu, risken är väl att de inte är märkt något speciellt. Eller specificerat. Kan absolut presentera mail konversation mellan mig och företaget samt kvitto på originalköpet. Men när jag pratade med dom så var @postnord helt ointresserade...

Jag har inte gjort det tidigare men ser ut att vara en del pappersarbete. Och som tidigare nämnt behöver du bevisa att det är den produkten du har skickat iväg och nu får tillbaka.
http://www.tullverket.se/sv/foretag/exporteravaror/exporteraf...
http://www.tullverket.se/sv/foretag/exporteravaror/exporteraf...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Men inte betalar man moms inom EU?

Jo, antingen i landet där varan säljs eller i sverige om företaget har en försäljning till sverige överstigande ett visst belopp.

Permalänk
Medlem

Hände samma till mig, min modmic saknade en magnet i fästet, så jag tog kontakt med Antlion, och dom skickade nya fästen. Fick brev i går att betala avgift + några kr i moms. Orkar inte tjafsa, jag måste ha delarna. Men det är lite surt. Och inte bara det, paketet lämnade Antlion 3 veckor sedan.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

@Lehto Låter väldigt surt och dåligt.

Att postnord tar sin avgift på importer är väl en sak, men detta låter som ett fel som behövs rättas till, om det nu är vad tullverket/Posten säger. Det är ju en utbytesvara, inte en nyköpt. Dvs inga pengar har lämnat från dig till tillverkaren.

Ska det rättas till måste någon stå på sig dock, för detta borde inte vara så. Och är det så gör det ju hela EUs 2 års garantier totalt meningslösa om produkten går sönder och kostar både frakt att skicka och avgift att får tillbaka.

Permalänk
Medlem

Loggade in bara för att svara på detta. Har jobbat i flera år med transporter över hela världen och gällande att ta ut avgift på detta är inget som postnord styr utan de tar ut en avgift från dig som proxy (betalas sedan vidare till tullverket om jag inte minns fel). Tullavgiften styrs av vilken tullkod som står med på tullfakturan och som Whisky nämner så är reparationer tullfria MEN det kräver att det faktiskt är en reparation (Dvs du skickat den i retur först) och inte ett ersättningsex. Ersättningsex måste man tyvärr alltid tulla på igen då det är en ny vara som förs in i landet.

Skrivet av whisky:

Du ska inte tulla och momsa en vara som returneras efter reparation. Kontakta PostNord och presentera köpehandlingar och returfraktsedel som visar att du skickat iväg lurarna på reparation så ska du slippa avgiften.

Skickades från m.sweclockers.com

Han skickade alltså aldrig iväg lurarna på reparation utan fick bara en ersättningsvara skickad till sig.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Loggade in bara för att svara på detta. Har jobbat i flera år med transporter över hela världen och gällande att ta ut avgift på detta är inget som postnord styr utan de tar ut en avgift från dig som proxy (betalas sedan vidare till tullverket om jag inte minns fel). Tullavgiften styrs av vilken tullkod som står med på tullfakturan och som Whisky nämner så är reparationer tullfria MEN det kräver att det faktiskt är en reparation (Dvs du skickat den i retur först) och inte ett ersättningsex. Ersättningsex måste man tyvärr alltid tulla på igen då det är en ny vara som förs in i landet.

Han skickade alltså aldrig iväg lurarna på reparation utan fick bara en ersättningsvara skickad till sig.

Det är ett ersättningsex jag fått ja, men jag vet inte med säkerhet om det ligger en retursedel i paketet för att skicka tillbaka dom trasiga, det kan mycket väl vara så.
Förövrigt så är det ingen tull utan enbart moms å avgift till posten jag ska betala. De är där jag funderar om de verkligen är rätt, moms ska ju bara utgå vid KÖP. Hade beloppet på denna vara varit högre och tullpliktigt så hade jag förstått att dom tar ut tull men inte moms.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Loggade in bara för att svara på detta. Har jobbat i flera år med transporter över hela världen och gällande att ta ut avgift på detta är inget som postnord styr utan de tar ut en avgift från dig som proxy (betalas sedan vidare till tullverket om jag inte minns fel). Tullavgiften styrs av vilken tullkod som står med på tullfakturan och som Whisky nämner så är reparationer tullfria MEN det kräver att det faktiskt är en reparation (Dvs du skickat den i retur först) och inte ett ersättningsex. Ersättningsex måste man tyvärr alltid tulla på igen då det är en ny vara som förs in i landet.

Han skickade alltså aldrig iväg lurarna på reparation utan fick bara en ersättningsvara skickad till sig.

Verkar stämma enligt: http://www.tullverket.se/sv/foretag/exporteravaror/exporteraf...

Onödigt krångligt i dagens slit och släng-samhälle men ändå rimligt utifrån samma synpunkt bortsett från att frakten tillbaka är miljöslitande i sig. Då gäller det alltså att klarera i förväg som mottagare och se till att företaget skickar med en retursedel.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Hej, jo du skall faktiskt betala alla avgifter för detta nya par - MEN! de nya kostnaderna skall du kräva ersättning av den som sålde hörluren till dig. Det är deras ansvar och enligt EU konsumentlagarna får du inte drabbas av extra kostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Verkar stämma enligt: http://www.tullverket.se/sv/foretag/exporteravaror/exporteraf...

Onödigt krångligt i dagens slit och släng-samhälle men ändå rimligt utifrån samma synpunkt bortsett från att frakten tillbaka är miljöslitande i sig. Då gäller det alltså att klarera i förväg som mottagare och se till att företaget skickar med en retursedel.

När jag jobbade med detta snackade vi inte om ett par hörlurar för någon hundralapp utan stora industrimaskiner för flera hundratusen där det är lite svårare att få en ersättningsvara. Det är jättemånga krav för den här typen av exporter (http://www.tullverket.se/sv/foretag/exporteravaror/exporteraf...).

Håller dock absolut med dig om att det är surt. Jag funderade på att köpa en server från Natex.us tidigare men var så rädd att något skulle vara trasigt på den när den kom fram så man skulle behöva betala flera tusen i tull/moms igen så jag skippade.

Skrivet av Lehto:

Det är ett ersättningsex jag fått ja, men jag vet inte med säkerhet om det ligger en retursedel i paketet för att skicka tillbaka dom trasiga, det kan mycket väl vara så.
Förövrigt så är det ingen tull utan enbart moms å avgift till posten jag ska betala. De är där jag funderar om de verkligen är rätt, moms ska ju bara utgå vid KÖP. Hade beloppet på denna vara varit högre och tullpliktigt så hade jag förstått att dom tar ut tull men inte moms.

Jag antar att varan är skickad från Australien, annars skulle vi inte ha detta problemet. Det beror helt på vad de har skickat den som (Dvs vad de angett på tullfakturan). Schystast hade ju varit att de tog alla omkostnader. Oavsett, det du säger är inte helt rätt, man behöver eventuellt även betala moms på gåvor också. Det är inte helt lätt det här http://www.tullverket.se/sv/privat/skickaellertaemotengava/al...

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Lehto

Haft exact samma problem men fick lite annorlunda information från posten när jag pratade med dom. "Felet" var enligt dom att avsändaren skulle satt värdet på försändelsen till noll eftersom du inte betalar något för varan.

"Hur stor tullavgiften blir beror på vad det är för slags vara, vad den kostar och från vilket land den kommer........
Momsen är 25 procent på alla varor förutom på livsmedel där den är 12 procent och på vissa trycksaker där den är 6 procent. Momsen beräknas på inköpspris, fraktkostnad och tullavgift." (Tullverket)

Notera att det hela tiden talas om vad varan "kostar" och "inköpspris".

Och till mig förklarade posten att jag inte skulle ha betalt någon moms eller avgifter eftersom jag inte betalar något för varan, men då måste det stå på tulldeklarationen att värdet är noll, så säljaren hade gjort fel.

I mitt fall kontaktade jag säljaren och fick faktiskt ersättning av dom eftersom dom hade skrivit fel på tulldeklarationen.

Permalänk
Medlem

Jag antar att dom satt värdet till noll men frakten kanske kostat 68kr, eftersom momsen är 16kr (25%) så borde då värdet vara typ 68kr och det är knappast de dessa hörlurar är värda. Dom har nog ett värde på 700:- åtmistone.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk

Nu kanske bara jag är blind eller dum, men skickades paketet från Australien?

Inom EU ska det ju inte vara någon avgift (eftersom den redan är tullad/momsad, och än så länge är UK medlem.

Visa signatur

Ryzen 1600 @ 3,8 Ghz | MSI GTX 980Ti Gaming | DDR4 16Gb 3200Ghz |
EVGA 750w G3 | Fractal Define R2 | SSD 500 Gb Samsung 850 | SSD 120 Gb Corsair Force GT | HDD 3 TB Toshiba | HDD 1 TB Seagate Barracuda |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LekandeSanden:

Nu kanske bara jag är blind eller dum, men skickades paketet från Australien?

Inom EU ska det ju inte vara någon avgift (eftersom den redan är tullad/momsad, och än så länge är UK medlem.

Ja det stämmer, jag köpte hörlurarna från en återförsäljare i England, sedan gick dom sönder så jag kontaktade tillverkaren direkt som håller till i Australien. Och nya lurar skickades sedan från Australien.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Ja det stämmer, jag köpte hörlurarna från en återförsäljare i England, sedan gick dom sönder så jag kontaktade tillverkaren direkt som håller till i Australien. Och nya lurar skickades sedan från Australien.

Ajdå - då är du nog körd.
Hade du gått via återförsäljaren hade de fått stå för kostnaderna runt garantiärendet och nu har du gått runt dem - då kan de hävda att du får skylla dig själv. Om de dock har rått dig att gå direkt till dem kan du kräva dem på omkostnaderna. Skulle jag tro efter egna erfarenheter och det jag kollat av i EU lagarna om konsumentköpskydd.

Får du problem så skulle jag ta kontakt med min kommunala KO alternativt skicka en förfrågan till KO på webben.

Permalänk
Medlem

Mja jag gjorde av den anledningen att produkten utgick hos återförsäljaren så jag hade inte fått ett par nya utan pengarna tillbaka isf, så gick på tillverkaren och kunde därmed få ett par nya hörlurar.

Men som jag skrev tidigare iom att jag bara får betala 16:- i moms så antar jag att jag enbart betalar moms på frakten... Hade företaget satt 0:- för frakten med så hade jag nog kanske klarat mig. Ska hämta ut paketet idag och se exakt vad det står och hur allt är specat.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Mja jag gjorde av den anledningen att produkten utgick hos återförsäljaren så jag hade inte fått ett par nya utan pengarna tillbaka isf, så gick på tillverkaren och kunde därmed få ett par nya hörlurar.

Men som jag skrev tidigare iom att jag bara får betala 16:- i moms så antar jag att jag enbart betalar moms på frakten... Hade företaget satt 0:- för frakten med så hade jag nog kanske klarat mig. Ska hämta ut paketet idag och se exakt vad det står och hur allt är specat.

Trist - men då är det nog en kostnad då får stå ut med. Hoppas att dina hörlurar håller längre denna gång och att du trots allt tycker de är värda det!

Permalänk
Medlem

Tog ut paketet idag. Deklarerat värde var 10 (AUD)$ samt att dom bockar i "replacement of faulty product"

Tycker själv de är solklart att de ej ska tas ut moms på detta. Men men...

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB