Köpråd: Disk för säkerhetskopiering

Permalänk
Medlem

Köpråd: Disk för säkerhetskopiering

Hej

Letar efter en disk för säkerhetskopiering som rubriken lyder.

Eftersom att disken enbart kommer att användas för säkerhetskopiering vet jag inte om det finns något mervärde med en SSD jämfört med en HDD?

Det är väldigt viktigt att disken inte krånglar någon gång snart eller ger upp. Sedan vill jag ha en så tyst disk som möjligt.

Vill gärna ha tips på både en 2.5" och en 3.5". Disk måste vara intern!
500 GB räcker för mig (Sparar på väldigt lite) men om en 750GB eller 1TB disk inte är särskilt mycket dyrare så går det också bra eftersom att jag då kan spara flera "versioner".

Budget: under 1500 men gärna billigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Hej

Letar efter en disk för säkerhetskopiering som rubriken lyder.

Eftersom att disken enbart kommer att användas för säkerhetskopiering vet jag inte om det finns något mervärde med en SSD jämfört med en HDD?

Det är väldigt viktigt att disken inte krånglar någon gång snart eller ger upp. Sedan vill jag ha en så tyst disk som möjligt.

Vill gärna ha tips på både en 2.5" och en 3.5".
500 GB räcker för mig (Sparar på väldigt lite) men om en 750GB eller 1TB disk inte är särskilt mycket dyrare så går det också bra eftersom att jag då kan spara flera "versioner".

Budget: under 1500 men gärna billigare

Jag antar att du med "säkerhetskopiering" menar att du även kommer att ha informationen lagrad på ytterligare en kopia någonstans? -En säkerhetskopia innebär ju att datan finns lagrad på minst två ställen -samtidigt, annars heter det original.
Att lägga värdefull data på endast en disk är inget man kan rekommendera.

En diskkrasch är inget som man kan förutse till 100% så det är väldigt olika, en "bra diskmodell" kan ha dåliga måndags exemplar som ger upp efter bara någon/några månader på samma sätt som en "dålig diskmodell" även kan ha bra exemplar som håller i flera år -även om statistiken talar emot det.

Om du är väldigt rädd att förlora den data som du lagrar på disken skulle jag i ditt fall satsa på att köpa 2st. lite billigare externa hårddiskar med fokus på garantitid.
På så vis, om någon av dem går sönder, kan du skicka in den ena på kostnadsfri leverantörsgaranti och fortsätta lagra på den andra disken som ännu inte har gett upp, samt återställa till den nya disken du får i utbyte sedan på garantin.

SSD tror jag inte tjänar något till om du klarar dig på 500GB-1TB lagring. Dessutom är SSD's mycket dyrare och svårare att rädda om en katastrof skulle inträffa och disken dör med all din data på(om det nu är data som absolut inte får gå förlorad).
Däremot är SSD's knäpptysta!

Prismässigt brukar 1TB vara en ganska lagom nivå för små externa diskar, 500GB -> 1TB kan diffa med någon hundring, ibland ännu mindre, så i det fallet hade jag hellre satsat på en större disk.

Portabel hårddisk 1TB 2,5'', USB 3.0, inga extra kablar behövs: (lagom prisnivå om man siktar på det jag föreslog med dubbla diskar ifall den ena skulle ge upp i händelse av måndags ex.)
Seagate: (2-årig garanti från tillverkare)
https://www.dustinhome.se/product/5010872204/expansion-portable
Western Digital: (3-årig garanti från tillverkare)
https://www.dustinhome.se/product/5010981449/my-passport

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Jag antar att du med "säkerhetskopiering" menar att du även kommer att ha informationen lagrad på ytterligare en kopia någonstans? -En säkerhetskopia innebär ju att datan finns lagrad på minst två ställen -samtidigt, annars heter det original.
Att lägga värdefull data på endast en disk är inget man kan rekommendera.

En diskkrasch är inget som man kan förutse till 100% så det är väldigt olika, en "bra diskmodell" kan ha dåliga måndags exemplar som ger upp efter bara någon/några månader på samma sätt som en "dålig diskmodell" även kan ha bra exemplar som håller i flera år -även om statistiken talar emot det.

Om du är väldigt rädd att förlora den data som du lagrar på disken skulle jag i ditt fall satsa på att köpa 2st. lite billigare externa hårddiskar med fokus på garantitid.
På så vis, om någon av dem går sönder, kan du skicka in den ena på kostnadsfri leverantörsgaranti och fortsätta lagra på den andra disken som ännu inte har gett upp, samt återställa till den nya disken du får i utbyte sedan på garantin.

SSD tror jag inte tjänar något till om du klarar dig på 500GB-1TB lagring. Dessutom är SSD's mycket dyrare och svårare att rädda om en katastrof skulle inträffa och disken dör med all din data på(om det nu är data som absolut inte får gå förlorad).
Däremot är SSD's knäpptysta!

Prismässigt brukar 1TB vara en ganska lagom nivå för små externa diskar, 500GB -> 1TB kan diffa med någon hundring, ibland ännu mindre, så i det fallet hade jag hellre satsat på en större disk.

Portabel hårddisk 1TB 2,5'', USB 3.0, inga extra kablar behövs: (lagom prisnivå om man siktar på det jag föreslog med dubbla diskar ifall den ena skulle ge upp i händelse av måndags ex.)
Seagate:
https://www.dustinhome.se/product/5010872204/expansion-portable
Western Digital:
https://www.dustinhome.se/product/5010981449/my-passport

Tack för svar. Jag menar naturligtvis en disk för att lagra en säkerhetskopia och jag tänkte ha den andra säkerhetskopian på moln. Dessutom förstår jag att bra diskar kan strula men det finns diskar där sannolikheten för strul är lägre än andra etc, vilket du är inne på.

Jag la till nu att disken måste var intern.

Permalänk
Medlem

Tror inte det spelar så stor roll. De flesta har någon "skräckhistoria" om någon specifik hårddisktillverkare, och det är välkänt att Seagate hade stora problem ett tag kring 2011. Jag har dock kört Seagate i min NAS flera år och de diskarna fungerar utmärkt.
WD Gold påstår de ju har bättre pålitlighet om det är viktigt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD