Ryzen 2200g, grafikdrivrutiner katastrofala?

Permalänk

Ryzen 2200g, grafikdrivrutiner katastrofala?

Hej!
Jag har precis hjälpt mina föräldrar att uppgradera sin HTPC. Rekommenderade en 2200g efter Sweclockers tester och hur prisvärd den är.

Lyckades inte få grafikkortsdrivrutinerna att installera sig alls, datorn crashade och startade om sig vare sig det var Windows självt som installerade drivrutinerna eller om jag tog hem dem från AMDs hemsida. Verkar inte vara helt ovanligt.
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/850kb5/ryzen_3_2200g_dr...

Utan AMDs drivrutiner funkade datorn utmärkt. Stoppade in ett gammalt Nvidia-grafikkort för att kunna få ljud via HDMI.
Jag blev verkligen besviken på AMD, vad har ni för erfarenheter?

____________________________________
Moderkort: Gigabyte AB350M-HD3
Inte en ominstallation av Windows 10, men utan drivrutiner och när jag körde Drive Cleaner för att få bort drivrutinerna fungerade datorn som sagt utmärkt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat BIOS för moderkortet?
Vilket moderkort används?

Permalänk
Skrivet av Zipparn:

Har du uppdaterat BIOS för moderkortet?
Vilket moderkort används?

BIOS uppdaterades av Inet (schysst!) för att processorn skulle fungera till att börja med. Gigabyte AB350M-HD3 som jag skrev, de installerade version F22.

Har åkt hem nu och har inte tillgång till datorn på ett tag förresten.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Vad installerade du först, chipset eller apu?

Permalänk
Skrivet av milkab:

Vad installerade du först, chipset eller apu?

Chipset drivrutinerna? Till en början visste jag inte att det fanns, men jag testade att installera dem först och sedan för grafiken.
Ingen skillnad.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

@Accipiter46:
Kör du creators update eller senare på win 10?

Verkar vara de enda lösningarna jag kan se användbara, använd grafikkort eller skicka tillbaka

Permalänk
Inaktiv

Man kan få dessa problem om man kör N-versionen av Windows. Den saknar många komponenter relaterade till grafik och multimedia.

Är inte detta orsaken, så lider jag med dig. Hade själv en hel del problem med Amd:s grafikdrivrutiner både i Linux och Windows.

Tröttnade till sist och kör numera Intel och deras integrerade grafik. Inte ett uns av problem sedan dess.

Permalänk
Skrivet av milkab:

@Accipiter46:
Kör du creators update eller senare på win 10?

Ja!

Skrivet av Crockett:

Man kan få dessa problem om man kör N-versionen av Windows. Den saknar många komponenter relaterade till grafik och multimedia.

Är inte detta orsaken, så lider jag med dig. Hade själv en hel del problem med Amd:s grafikdrivrutiner både i Linux och Windows.

Tröttnade till sist och kör numera Intel och deras integrerade grafik. Inte ett uns av problem sedan dess.

Nej, det var en standardversion. Får väl hoppas att AMD släpper nya drivrutiner.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Börja med att avinstallera de drivrutiner du redan har och sedan installerar du detta drivarpaket från AMD två ggr med omstart mellan:

https://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/Radeon-Softwa...

Den första gången kommer knappen för omstart att ge ett felmeddelande, ignorera det i så fall och starta om manuellt innan du gör nästa installation.

Fungerade för mig med en 2400G i Windows 10 Education N

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

@Accipiter46:

Köper en sprillans lanserad processor och förväntar sig att det ska funka problemfritt.
Helt normalt att nya arkitekturer, framförallt GPUs inte är stabila i början.

Konstig sak att klaga över.

Samtliga av dagens hårdvara säljs i typ beta (nära RC version), det är helt normalt att det uppstår problem vid stora lanseringar. AMD's 2xx serie eller kanske Nvidias maxwell 9xx serien är bra exempel på det.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hakd:

@Accipiter46:

Köper en sprillans lanserad processor och förväntar sig att det ska funka problemfritt.
Helt normalt att nya arkitekturer, framförallt GPUs inte är stabila i början.

Konstig sak att klaga över.

Samtliga av dagens hårdvara säljs i typ beta (nära RC version), det är helt normalt att det uppstår problem vid stora lanseringar. AMD's 2xx serie eller kanske Nvidias maxwell 9xx serien är bra exempel på det.

Har man betalat för en fungerande produkt så ska den också fungera eller bytas ut till en fungerande. Intel, AMD och Nvidia är alla dåliga på detta och ser tidiga köpare som betatestare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inte för att vara sån, oavsett vilka problem du har så har Intel/AMD/Nvidia varit mycket sämre med drivrutiner förr i tiden, då kunde det gå flera månader innan nästa patch anlände, nu släpps de efter en vecka att felen upptäckts.

Personligen skulle jag börja med att rensa alla drivrutiner med DDU och börja med chipset, lan, ljud och sedan hämta drivrutinen för grafikkortet.

Tyvärr är uppdateringar/deras egna "rena installationer" rent skräp fortfarande.

Permalänk
Hjälpsam

Jag skulle kika efter senaste BIOS, det kan ha hänt en del sedan Inet uppgraderade.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Har man betalat för en fungerande produkt så ska den också fungera eller bytas ut till en fungerande. Intel, AMD och Nvidia är alla dåliga på detta och ser tidiga köpare som betatestare.

Skickades från m.sweclockers.com

Vill man stabil produkt kanske man ska vänta en månad eller två efter release

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Hedersmedlem

Installerade en sådan burk för en dryg vecka sedan och hade inga problem med den.
Dock la jag in ett helt nytt W10 CU senaste vårversionen. Det gäller att plocka de drivisar som är avsedda för just dessa APU:er annars kan det gå som........

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Innan du trycker på drivarna så se till att Win10 fått alla uppdateringar. Ta drivarna från AMDs hemsida, inte från moderkortstillverkarens. Hade själv problem med att få in drivarna till morsans nya SFF med en 2400G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duedate:

Innan du trycker på drivarna så se till att Win10 fått alla uppdateringar. Ta drivarna från AMDs hemsida, inte från moderkortstillverkarens. Hade själv problem med att få in drivarna till morsans nya SFF med en 2400G.

Vilka drivrutiner har AMD på sin hemsida?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Vilka drivrutiner har AMD på sin hemsida?

Skickades från m.sweclockers.com

För 2200G och 2400G, prova denna länk:
https://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/Radeon-Softwa...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Tack! Är det bara grafikkortsdrivrutiner eller är det också själva chipset?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Skrivet av Accipiter46:

Hej!
Jag har precis hjälpt mina föräldrar att uppgradera sin HTPC. Rekommenderade en 2200g efter Sweclockers tester och hur prisvärd den är.

Lyckades inte få grafikkortsdrivrutinerna att installera sig alls, datorn crashade och startade om sig vare sig det var Windows självt som installerade drivrutinerna eller om jag tog hem dem från AMDs hemsida. Verkar inte vara helt ovanligt.
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/850kb5/ryzen_3_2200g_dr...

Utan AMDs drivrutiner funkade datorn utmärkt. Stoppade in ett gammalt Nvidia-grafikkort för att kunna få ljud via HDMI.
Jag blev verkligen besviken på AMD, vad har ni för erfarenheter?

____________________________________
Moderkort: Gigabyte AB350M-HD3
Inte en ominstallation av Windows 10, men utan drivrutiner och när jag körde Drive Cleaner för att få bort drivrutinerna fungerade datorn som sagt utmärkt.

Sen glöm inte prata om Elefanten i rummet (Windows 10) Även om AMD gör bort sig och är ny produkt är det troligt att det även är MS man ska skylla på (t.ex tvångsinstallerar egna drivers, hindrar en från installera egna).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Sen glöm inte prata om Elefanten i rummet (Windows 10) Även om AMD gör bort sig och är ny produkt är det troligt att det även är MS man ska skylla på (t.ex tvångsinstallerar egna drivers, hindrar en från installera egna).

Fast chipet fungerade utmärkt med windows drivrutiner. Hade jag inte behövt ha ljud via HDMI hade jag blockerat den automatiska installationen av drivrutiner och varit nöjd.

Hade jag inte vetat hur man blockerar dem hade vi fått reklamera processorn. Så visst är Windows inte optimalt, men det är AMD som gett dem drivrutinerna.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Installerade en sådan burk för en dryg vecka sedan och hade inga problem med den.
Dock la jag in ett helt nytt W10 CU senaste vårversionen. Det gäller att plocka de drivisar som är avsedda för just dessa APU:er annars kan det gå som........

Det är bra att veta! Får göra ett nytt försök till sommaren (föräldrarnas dator).

Och AMD verkar jobba på drivrutinerna: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/8h7y5o/new_drivers23208...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Skrivet av Accipiter46:

Fast chipet fungerade utmärkt med windows drivrutiner. Hade jag inte behövt ha ljud via HDMI hade jag blockerat den automatiska installationen av drivrutiner och varit nöjd.

Hade jag inte vetat hur man blockerar dem hade vi fått reklamera processorn. Så visst är Windows inte optimalt, men det är AMD som gett dem drivrutinerna.

Vet inte hur MS får tag i drivers ibland (känns ju som dom köpt in drivers från skum ryss), det jag menar är att jag råkat ut för buggar ,ouppdaterade drivers eller drivers som inte är lika med drivers direkt från tillverkaren trots samma tillverkningsdatum.
Så jag litar inte på MS när det gäller drivers, men det kanske är bättre nu än för något år sen?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar