Ljudkvaliteten i streamingtjänsterna får mig att gråta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Hade glömt bort den här tråden men läste om den nu och det slog mig att ingen verkar tycka att trailer 2, som i teorin ska vara bättre, tycker att den är bättre.

Jag har provlyssnat på de bägge filerna nu och tycker absolut 2:an har ett klarare/renare ljud. Upplever ljudet som lite mer dovt i den 1:a filen.

Kan givetvis även bero på att man förväntade sig att den 2:a skulle låta bättre, och då upplever den som bättre. Tror dock inte att kännedomen påverkade.

Permalänk
Medlem

@Exxovion: intressant, hör du också hur det knastrar lite i rösterna mellan 0:57 och 1:07?
Hur eller hur verkar det vara så pass liten skillnad mellan klippen men just där uppfattade jag en tydlig variation.

Permalänk
Medlem

@sKRUVARN & @FubbHead

Problemet jag hade är nu borta, efter en "fabriksåterställning" av hemmabioförstärkaren. Nu verkar den fungera precis som det är tänkt.

Måste ha varit en uppdatering av mjukvaran som ställde till detta.

Permalänk
Medlem

Jämförde ljudet i den faktiska och de klippen som laddades upp och skillnaden i ljudkvalité är helt klar märkbar där.

Citat:

Format : DTS
Format/Info : Digital Theater Systems
Format profile : MA / Core
Codec ID : A_DTS
Duration : 1 h 46 min
Bit rate mode : Variable / Constant
Bit rate : 2 411 kb/s / 1 509 kb/s
Channel(s) : 6 channels
Channel positions : Front: L C R, Side: L R, LFE
Sampling rate : 48.0 kHz
Frame rate : 93.750 FPS (512 SPF)
Bit depth : 16 bits
Compression mode : Lossless / Lossy
Stream size : 1.80 GiB (4%)
Title : DTS-HD Master Audio / 5.1 / 48 kHz / 2411 kbps / 16-bit

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk

Flerkanalsljud

Skrivet av Rapidact:

Hej!
Är det någon som har koll på begränsningarna i ljudformatet för streamade filmer? Jag upplever enorm skillnad jämfört med motsvarigheten i t ex Blurays? Speciellt när det gäller sub-basens låga frekvenser. Jag förstår att ljudet i sig självt skulle ta ca 2-4 gb för en film i normala fall, men att de skippat en hel del i frekvensomfånget för att klämma ihop det?

Finns det specs för streamingformaten de olika streamingtjänsterna levererar?

Netflix, HBO, Viaplay?

Jag har Netflix och Viaplay samt C More och Appletv + !! Netflix kör HDR och DOLBY ATMOS ( vissa filmer och serier ) övrigt Multichannel , Viaplay kör Dolby Digital + C More kör inget högupplöst flerkanalsljud vilket är tråkigt då 80 % av filmupplevelsen är ljudet 😎 Apple kör samma som Netflix

Permalänk
Medlem

Enda anledningen till att jag fortfarande köper UHD filmer är på grund av ljudet. Har inte hört någon streamingkanal som ens är i närheten av detaljrikedomen, separationen i de olika kanalerna osv.
Bilden är väldigt bra på vissa tjänster, men som sagt, ljudet är verkligen kasst.
En dålig 5.1 mix som låter som det gamla surround sound från år 2000.
Köper man samma film i UHD och får 7.1.4 Dolby Atmos (senaste starwars Tex) är ljudupplevelsen mer än halva upplevelsen.
Tyvärr måste man ju har grejer att spela upp det med....men de har nog alla som är hembiodiggare 😀

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard