Realtech VR lägger ned arbetet med nyversioner av Tomb Raider 1-3

Permalänk
Melding Plague

Realtech VR lägger ned arbetet med nyversioner av Tomb Raider 1-3

Arbetet med nyversionerna av Tomb Raider-trilogin läggs nu ned. Detta då utvecklingen aldrig godkänts av utgivaren Square Enix.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara rätt bra att kolla upp sånt med utgivaren innan. ehhhhh. :/

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Tråkigt, nostalgi trilogin hade gärna fått återkomma i uppdaterade versioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Kan ju vara rätt bra att kolla upp sånt med utgivaren innan. ehhhhh. :/

Ja men samtidigt var detta en gratis uppdatering inget som personalen får betalt för då tycker jag ändå det vore okej. Jag hade inte blivit sur och rent juridiskt sätt så borde det gynna företaget då folk lär spela mera Tomb Raider speciellt nu när Shadow of Tomb Raider kommer efter sommaren.

Men förstår men tycker ändå det är trist

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem

Riktigt tråkigt. Hade varit skoj

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Asså... Sjukt amatörmässigt att inte ta upp det med utgivaren innan man börjar arbeta och släppa nyheter. Hur tänkte de där?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

Ja men samtidigt var detta en gratis uppdatering inget som personalen får betalt för då tycker jag ändå det vore okej. Jag hade inte blivit sur och rent juridiskt sätt så borde det gynna företaget då folk lär spela mera Tomb Raider speciellt nu när Shadow of Tomb Raider kommer efter sommaren.

Men förstår men tycker ändå det är trist

Skyddar du ej ditt varumärke kan du bli av med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Kan ju vara rätt bra att kolla upp sånt med utgivaren innan. ehhhhh. :/

Jag gissar att de var medvetna om detta, men gjorde en chansning; om Square Enix inte skulle opponera sig hade det bara varit att köra vidare. Som det är nu har de fått gratis PR och folk kan tycka att det är Square Enix som gjort fel.

Men jag vet inte, bara gissar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av The-Architect:

Skyddar du ej ditt varumärke kan du bli av med det.

Tack det tänkte jag inte på alls. Men tråkigt ändå. Tack att du rättade till mig.

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

Jag gissar att de var medvetna om detta, men gjorde en chansning; om Square Enix inte skulle opponera sig hade det bara varit att köra vidare. Som det är nu har de fått gratis PR och folk kan tycka att det är Square Enix som gjort fel.

Men jag vet inte, bara gissar.

Just Nintendo brukar drabbas av detta ett par gånger om året med. De är inte ensamma men får majoriteten av skiten för stoppade olovliga projekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

Ja men samtidigt var detta en gratis uppdatering inget som personalen får betalt för då tycker jag ändå det vore okej. Jag hade inte blivit sur och rent juridiskt sätt så borde det gynna företaget då folk lär spela mera Tomb Raider speciellt nu när Shadow of Tomb Raider kommer efter sommaren.

Men förstår men tycker ändå det är trist

Så fungerar tyvärr inte copyrightsystemet. Man måste alltid ha tillåtelse från den som äger rättigheterna för att se till att de har tillåtelse att använda deras titel.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Så fungerar tyvärr inte copyrightsystemet. Man måste alltid ha tillåtelse från den som äger rättigheterna för att se till att de har tillåtelse att använda deras titel.

Jo jag förstod det sen tänkte inte till där. Tack för rättelsen

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk

Detta är en billig självmarknadsförings-strategi enligt mig. Skamligt att höja folks förväntningar bara för att få sitt eget namn synligt.

Permalänk
Medlem

Bra att det inte blev något mer, låt de äldre spelen leva i nostalgilådan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns det faktiskta exempel på företag som har blivit av med sitt varumärke efter de har tillåtit fan-project?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Finns det faktiskta exempel på företag som har blivit av med sitt varumärke efter de har tillåtit fan-project?

Förmodligen inte att man förlorar rätten till sitt varumärke men kanske att man förlorar kontrollen över det. T.ex. Xerox råkade väl ut för att "kopieringsmaskiner" kom att kallas för Xerox machines över lag, även ifall de kom från någon annan tillverkare. Om det det sen är bra eller dåligt är väl mer oklart, förmodligen är det ofta både och. Polaroid är väl ett annat exempel.

Permalänk
Medlem

Jaha inga hög upplösta brö...d här inte ☺

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

tomb raider 2 remake

https://t.co/3vIYLx4p68
Demo att tanka

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Är riktigt awesome! Har spelat det och wow, ger verkligen en helt annan dimension till spelet. Vore kul, men desto mindre troligt tyvärr då det är ett fanbase skapat spel, om dom skulle göra hela spelet

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det var nog lika bra. Bra grafik eller ej, kontrollerna var ju horribla med dagens mått mätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Det var nog lika bra. Bra grafik eller ej, kontrollerna var ju horribla med dagens mått mätt.

"med dagens mått mätt" vad gäller kontroller tja.. finns gott om AAA titlar som ges ut där kontrollerna är fruktansvärda 2018. Men du kanske tänkte specifikt på Tomb Raider då vs nu?

Permalänk
Medlem

@djdennistm:
Jo gratis hade vi nog kunnat skippa men en billig peng. Men tolkade det delvis som att det var tänkt som reklam för nästa spel och eventuelt rabatt försäljning på de gamla och då menar jag även de två senaste. Hade nog kunna blivit lite pengar. Säj att några miljoner som delvis redan har spelet på skiva köpt det till steam. 40-60kr för 1-3 och ca 50-75% på de två senaste då nya släpps tror det hade fungerat bra. Men kan vara så simpelt som licensfrågor och inte bara att de inte visste.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Risken för ett företag som alltför lättvindigt låter andra använda deras IP är att de får svårt att stoppa "missbruk" senare.
Den som "missbrukar" IP kan då hävda sedvanan att "de har inte opponerat sig tidigare".

Skrivet av improwise:

... T.ex. Xerox råkade väl ut för att "kopieringsmaskiner" kom att kallas för Xerox machines över lag, även ifall de kom från någon annan tillverkare. ...

Det där är ett exempel av flera där varumärket faktiskt skyddats.
Xerox utvecklade och fick patent på fotokopieringsmaskinen, så i ungefär 15 år hade Xerox ensamrätt på världsmarknaden. Eftersom kopieringsmaskiner var deras enda produktkategori blev företagsnamnet synonymt med "kopiator". (Konkurrenterna som kom in på marknaden med bättre och billigare kopiatorer när patentet löpte ut gjorde förstås sitt bästa att ändra på detta.)
Andra snarlika exempel är Thermos (värmeisolerade dryckesbehållare) och Masonite (tunna spånskivor).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Risken för ett företag som alltför lättvindigt låter andra använda deras IP är att de får svårt att stoppa "missbruk" senare.
Den som "missbrukar" IP kan då hävda sedvanan att "de har inte opponerat sig tidigare".

Ja, men det finns så klart även andra problem. Om någon laddar ner eller tom köper en mod till ett spel och det sen visar sig vara en skitkvalité och kraschar allt ihopa kan man ju gissa att gnället efteråt lär handla om "jävla skitspel XXX". Ni som inte tror det stämmer kan ju ha i åtanke att folk fortfarande ringer till SVT och skäller ut folket i växeln för att väderprognosen talade om mer regn

Skrivet av Olle P:

Det där är ett exempel av flera där varumärket faktiskt skyddats.
Xerox utvecklade och fick patent på fotokopieringsmaskinen, så i ungefär 15 år hade Xerox ensamrätt på världsmarknaden. Eftersom kopieringsmaskiner var deras enda produktkategori blev företagsnamnet synonymt med "kopiator". (Konkurrenterna som kom in på marknaden med bättre och billigare kopiatorer när patentet löpte ut gjorde förstås sitt bästa att ändra på detta.)
Andra snarlika exempel är Thermos (värmeisolerade dryckesbehållare) och Masonite (tunna spånskivor).

Ja, och även i detta fall är säkert varumärket skyddat. Men det förhindrar ju inte att många ändå lär ha sagt typ "Lets buy a new Xerox machine" och sen köpte en från en konkurent som var billigare. Om jag minns rätt så fightades Xerox även med ordböcker och annat som förde in ordet i betydelsen kopiator. Sen finns det så klart även fördelar med att få sitt varumärke som allmänät ord.