Biltema / Clas Ohlsson CAT6 installationskabel bra nog, eller vad ska man ha...?

Permalänk
Medlem

@Spiffman:

Menar du installationskabel eller patchkabel?

Permalänk
Medlem

@No_Jah:
Det är grejen, de har mjuka kablar under installationskabel så det är lätt hänt att man tänker att mjukt är smidigt men det är det fan inte när den ska genom väggarna
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/natverkskablar/ins...

Permalänk
Medlem

@Spiffman:

Denna kabel som ligger under installationskabel skulle jag snarare kalla för patchkabel, det såt ju tom. att den ska monterar i RJ45-kontakt, för de andra installationskablarna med solida ledare står det att de ska monteras i patchpanel eller vägguttag.

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/natverkskablar/ins...

Permalänk
Medlem
Skrivet av maccoo:

Jag håller på och sänder en del sport live och är på jakt efter en lång kabel som når till ett nätverksuttag oavsett var jag står och sänder. För att gå på lite budget tänkte jag köpt en rulle med 100m och pressat på egna kontakter, men jag tolkar detta som att det är ett dåligt alternativ då?

Det går, men inget som rekommenderas. Är det utomhus så ska du nog hellre kolla på en mjuk kabel mer lämpad för detta (patchkabel -många små koppartrådar istället för 8 solida).
Bara för att ge dig en bild vad jag menar skickar jag med ett exempel på en 75m kabel. med färdigmonterade kontakter
https://www.batterionline.se/cat-6-utomhus-patchkabel-u-utp-s...

Permalänk
Medlem

Pratade med en vän som arbetar med nätverksinstallationer på stora företag. Han avrådde p det bestämdaste att använda något från Kjell eller Clas. Rester på 50-100m får de över när det drar kilometer med kabel så kolla om du inte har någon nätperson i utökad bekantskapskrets.

Stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ari_Gold:

Pratade med en vän som arbetar med nätverksinstallationer på stora företag. Han avrådde p det bestämdaste att använda något från Kjell eller Clas. Rester på 50-100m får de över när det drar kilometer med kabel så kolla om du inte har någon nätperson i utökad bekantskapskrets.

Varför skulle mani inte köpa därifrån då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ari_Gold:

Pratade med en vän som arbetar med nätverksinstallationer på stora företag. Han avrådde p det bestämdaste att använda något från Kjell eller Clas. Rester på 50-100m får de över när det drar kilometer med kabel så kolla om du inte har någon nätperson i utökad bekantskapskrets.

Kabeln på Clas Ohlson är Deltacos kategori 6 med artikelnr. TP-45H. Den kör jag med själv och det är en 23 AWG kopparkabel. Några av de billigare kör kopparklädd aluminium – men inte 100 m-kabeln hos Clas Ohlson. Den på Clas Ohlson motsvarar alltså vad el och installationsfirmor plockar upp hos grossist. Vad Kjell & Companys Luxorparts-kablar kör vet jag inte, då de inte listar om den är certifierad.

Skulle snarare säga att titta på kabelns diameter, ibland behöver man kablar som är under 6 mm i diameter beroende på hur man ska dra dem.

Rester från företag är fortfarande värda 5-6 kr metern och kan användas till andra jobb

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Varför skulle mani inte köpa därifrån då?

kan ju nämna att kjell fick dra om all kabel på två av mina ställen efter vi gjort mätningar som påvisar att dom inte klarar cat6/cat6a standard.
över ca 10meter är risken dessutom att det blir överslag om man använder PoE. när dom skulle byta kabel kunde dom inte hitta någon i sitt sortiment som inte uppvisade dessa problem så dom fick köpa kabel av 3 part för att kunna skifta den.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om snygga genomgångar om man har ett par kablar som går igenom gipsvägg? Typ ett tillräckligt stort rör som är man kan klippa till i rätt längd + ändstycken som täcker hålet

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Någon som vet om snygga genomgångar om man har ett par kablar som går igenom gipsvägg? Typ ett tillräckligt stort rör som är man kan klippa till i rätt längd + ändstycken som täcker hålet

kan du fota hur det ser ut/vad du vill göra så blir det lättare att säga då det finns många olika lösningar men det beror på hur det ser ut..

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Någon som vet om snygga genomgångar om man har ett par kablar som går igenom gipsvägg? Typ ett tillräckligt stort rör som är man kan klippa till i rätt längd + ändstycken som täcker hålet

Tar också emot tips på detta, hålet är diskret men kan bli ännu mer diskretare om man säger så.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Någon som vet om snygga genomgångar om man har ett par kablar som går igenom gipsvägg? Typ ett tillräckligt stort rör som är man kan klippa till i rätt längd + ändstycken som täcker hålet

Hur många kablar ska du ha genom hålet?
I ett 20mm VP-rör med 18mm innerdiameter får du plats med 3 normaltjocka nätverkskablar, om du skippar VP-röret så får du plats med 5 kablar i ett 20mm hål.
Om du borrar försiktigt så behövs väl inget annat än lite färg för att inte gipset ska smula sönder i hålet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Tar också emot tips på detta, hålet är diskret men kan bli ännu mer diskretare om man säger så.

normalt sätt monterar jag alltid dosa över hålet men ska du dra vidare kabeln till ett uttag längre bort i rummet är en kanal med avslut på ofta en bra lösning, sitter hålet för långt ut på väggen för att en liten kanal ska dölja genomgången brukar jag köra med antingen ett vinklat avslut på kanalen eller är det riktigt långt ifrån +8cm så får man sätta en liten list som man skär ut boten på halvvägs så kabeln går in bakom, MEN det beror på kablen och placeringen för man får inte böja den för mycket, då kan det vara bättre att jacka ur en dosa osv.
Är det kabel som ska gå in bakom tex tv finns det genomgångar med vit eller svart borst som smälter in rätt bra. eller så kan man montera keystone uttag/väggpanel som är gjort för vidareledning sök på tex ebay efter Wall panel keystone osv

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

normalt sätt monterar jag alltid dosa över hålet men ska du dra vidare kabeln till ett uttag längre bort i rummet är en kanal med avslut på ofta en bra lösning, sitter hålet för långt ut på väggen för att en liten kanal ska dölja genomgången brukar jag köra med antingen ett vinklat avslut på kanalen eller är det riktigt långt ifrån +8cm så får man sätta en liten list som man skär ut boten på halvvägs så kabeln går in bakom, MEN det beror på kablen och placeringen för man får inte böja den för mycket, då kan det vara bättre att jacka ur en dosa osv.
Är det kabel som ska gå in bakom tex tv finns det genomgångar med vit eller svart borst som smälter in rätt bra. eller så kan man montera keystone uttag/väggpanel som är gjort för vidareledning sök på tex ebay efter Wall panel keystone osv

Tack, ska kika på alternativen

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av xmmm:

alla kablar fungerar ju såklart, men jag har iaf fått lära mig att att man använder det för att säkra upp sin utrustning (jorda) så en defekt AP inte dödar all övrig utrustning. Så rent av säkerhetsskäl alltså.

Skrivet av pv2b:

???

En signalskärm är inte skyddsjord. Det kanske råkar stämma för någon specifik utrustningsmodell, men inte generellt för PoE-utrustning i allmänhet.

Skyddsjord är inte synonymt med gemensam nollpotential, jord, eller i detta fall funktionsjordning. Det är inte troligt att kabelns skärm skulle avhjälpa defekt elutrustning via en nätverkskabel, all elutrustning som ansluts i det svenska elnätet följer isolationsklasser, oavsett om det är en AP med PoE, utan PoE eller en elmotor med utgående styrkablar. Kabelns skärm i en nätverkskabel används för minimera elektromagnetisk kompabilitet och störningar. Inte med samma krav som enligt Lag (1992:1512) om elektromagnetisk kompatibilitet som ställs på starkströmsanläggningar.