Vilket begagnat zoomobjektiv är er favorit?

Permalänk
Medlem

Vilket begagnat zoomobjektiv är er favorit?

Anledningen till topic är helt enkelt att jag är på jakt efter ett zoomobjektiv som komplement till min kamera (D3200). Har i dagsläget kitobjektivet 18-55mm VR II och ett fast 35mm f1.8 men känner att jag behöver ett mer allround-objektiv som komplement.
Att hitta beg objektiv är ju smidigt på tradera eller fotosidan men att bestämma sig för vilket är värre. Målsättningen är ju också att hitta ett till bra pris. För tillfället max 1500-(2000).

Alternativen jag hittat är:
- Nikkor 55-200 (med och utan VR) För runt 800-1000:-
- Tamron 70-300 ~700:-
- Sigma 70-300 ~ 900:-
- Nikkor 18-200 ~ 1600:-
- Nikkor 18-135 ~1200:-
- Nikkor 18-140 ~2000:- (VR)
- Nikkor 18-70 ~1000:-

Som jag skrev ovan är tanken ett allround-objektiv, kanske med möjligheten till bra porträtt. Men oavsett vilket av ovanstående man googlar på så lyckas jag inte komma fram till en slutsats.
Så nu hoppas jag på hjälp av er att tala om vilka eran favorit är och gärna varför.
Kanske har jag missat er favorit? Går den få tag i inom prisintervallet så skriv gärna vilket objektiv det är.

//NcLr

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

När jag började med foto så körde jag med ett likadant kit objektiv som du har plus ett Nikon 70-300 VR.
Det första jag bytte ut av dom var kit objektivet, då det håller rätt dålig kvalité på bilderna. Tog inte mer än lite mer än en månad innan jag köpte ett Tamron 17-50 2.8 (vilket jag fortfarande använder än idag).
Mitt 70-300 tog det 4 år innan jag bytte ut, och då enbart för jag ville ha längre räckvidd (fotar mycket fåglar m.m).

Av objektiven du listade skulle jag direkt ta bort 18-135+ objektiverna, dom är inge vidare alls.
Sedan bör du skaffa ett med VR, då dom billigare objektiven inte har så stor bländare. Så kommer du behöva köra med lite längre slutartider.

Jag har kvar mitt 70-300, som har legat i sin kartong i snart 3 år. Kan nog tänka mig att släppa den för 2000:-, har för mig att den bara ha gått runt 4-5 tusen exponeringar.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

@{SWEC}Rool82: Hur tacksam jag än är över ditt erbjudande så kommer det nog snart tas bort eftersom det bryter mot reglerna.
Men jag tackar för din synpunkt!
Kanske återkommer jag framöver...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

55 mm och uppåt tycker inte jag är allround alls, snarare tele. Runt 50 eller lite över borde vara ett bra porträttobjektiv för APS-C, även om jag kommit att föredra vidare objektiv till porträtt som beskriver lite mer av omgivningen. Däremot är kanske inte 18-55 som bäst i ändlägena. Jag skulle nog titta på ett fast 50 eller 60 om du vill göra typiska porträttbilder, då får du dessutom stor bländare så du kan korta ner skärpedjupet (sudda ut bakgrund).

Egentligen tycker jag nog inte att det kan bli mer allround än just 18-55, i huvudsak beror det på vad du vill fota. Känner du att du behöver ett förhållandevis långt tele är 70-300 ett rimligt val. Det blir ett glapp från 55 till 70 men jag tycker inte att det är så stort.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem

Nu använder inte jag med Nikon, men har ändå erfarenhet av olika objektiv och fördelar/nackdelar som kan vara värda att ha i åtanke.

Till att börja med så undrar jag vad du menar med mer "allround"? Tycker du att zoomomfånget är för litet med ditt 18-55? Vill du ha ett telezoom för att kunna fota saker som är längre bort? Kort sagt, vad är det du saknar med ditt nuvarande objektiv?

Rent genrellt så kan man annars säga att ju större zoomomfång, desto sämre bildkvalitet. För en hel del är det en helt ok kompromiss, för andra är det något som är absolut otänkbart.

Parametrarna man har att hantera när det gäller objektiv är normalt sett: storlek, vikt, omfång, pris, bildkvalitet. Ju större krav man har på någon av parametrarna, desto större blir påverkan på någon annan. Vill du ha ett billigt objektiv? Då kommer nog bildkvalitén att bli lidande. Eller så accepterar du ett mindre omfång (fast objektiv). Vill du ha mycket zoom? Då blir antingen dyrt eller sämre bildkvalitet...eller både och. Samtidigt så blir zoomobjektiv med bra bildkvalitet ofta dyra, stora och tunga.

Med detta sagt, om du letar efter ett telezoom så skulle jag definitivt satsa på ett med vr/vc/os. Det är något som är betydligt mycket mer användbart när man fotar teleobjektiv än det egentligen är när man använder en standardzoom. Av de du listar så skulle det då bli nikons 55-200 VR och också lägga till Nikons 70-300 VR och tamrons 70-300 VC. De två sista når då längre vilket gör att de också blir större och tyngre, något som inte ska underskattas när det gäller hur troligt det är att man har med dom och faktiskt använder dom. Samtidigt så kan den extra räckvidden bara precis det man är ute efter.

Kort sagt, fundera igenom vad det är du egentligen upplever att du saknar, risken är annars att man köper något som man senare inte använder. Vad är det du vill fota som du känner att nuvarande uppsättning inte räcker till för?

Permalänk
Medlem

@Frispel:
Faktum är att du slår huvudet på spiken och får mig att inse att jag inte är helt 100 på vad jag egentligen letar efter.
Min önskan vore ett vidvinkel(12-24), ett makro(40mm) och ett tele. Här är det ju ekonomin som sätter stopp.

Om jag tittar på VAD jag fotar/älskar att fota så är det ansikten (porträtt), landskap, och närbilder på insekter, blommor m.m. I min enfald så hoppas jag ju hitta ett objektiv som klarar allt detta trots att jag ändå inser omöjligheten och att många objektiv med stort zoomomfång är halvbra på det mesta men inte bäst på något...

Med "allround" menar jag i princip ett objektiv som kan sitta på för en större variation av foton än vad ett fast objektiv kan.

Det jag vänder mig mot med kitobjektivet så är det ffa skärpan. Jag tycker bilderna saknar den där riktiga skärpan som mitt fasta 35mm ger. Sedan hade jag nog önskat aningen mer zoom, kanske 70-80mm ist för 55mm.

Kanske är det ett 18-70 med bra optik som jag skulle leta efter? Jag vet inte men hoppas veta mer efter era synpunkter här.

Stort tack för era synpunkter än så länge. Låt dem fortsätta komma! // NcLr

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Generellt brukar större zoomomfång (>3x) medföra sämre prestanda än de med mindre zoomomfång.
För porträtt om man vill isolera motivet från omgivningen gäller fast, ljusstark optik, tex. 50-80mm f/1.8 (för APS-C).

Blommor och bin: Bästa resultat fås med ett fast makroobjektiv, stor bländaröppning betyder inte så mycket då man ofta ändå tvingas blända ner för önskat skärpedjup i makro.

Använder endast zoomar när jag skall ut å fulfota och inte riktigt har nåt mål med fotandet, skitsamma vad det blir, typ... Zoomar är ofta dåliga kompromisser om man skall finfota, undantag finns men då i de högre prisklasserna (särskilt för FF).

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

@Frispel:
Faktum är att du slår huvudet på spiken och får mig att inse att jag inte är helt 100 på vad jag egentligen letar efter.
Min önskan vore ett vidvinkel(12-24), ett makro(40mm) och ett tele. Här är det ju ekonomin som sätter stopp.

Om jag tittar på VAD jag fotar/älskar att fota så är det ansikten (porträtt), landskap, och närbilder på insekter, blommor m.m. I min enfald så hoppas jag ju hitta ett objektiv som klarar allt detta trots att jag ändå inser omöjligheten och att många objektiv med stort zoomomfång är halvbra på det mesta men inte bäst på något...

Med "allround" menar jag i princip ett objektiv som kan sitta på för en större variation av foton än vad ett fast objektiv kan.

Det jag vänder mig mot med kitobjektivet så är det ffa skärpan. Jag tycker bilderna saknar den där riktiga skärpan som mitt fasta 35mm ger. Sedan hade jag nog önskat aningen mer zoom, kanske 70-80mm ist för 55mm.

Kanske är det ett 18-70 med bra optik som jag skulle leta efter? Jag vet inte men hoppas veta mer efter era synpunkter här.

Stort tack för era synpunkter än så länge. Låt dem fortsätta komma! // NcLr

Med det du beskriver så undrar jag om inte ett begagnat sigma 17-70 i någon variant skulle kunna vara en någorlunda vettig kompromiss. Du bör få (något) bättre skärpa än med kitzoomen och aningen större max bländare. Samtidigt så får du lite större zoom-omfång och "fuskmacro" då det går att fokusera nära med detta objektiv. Skulle tro att det utan problem går att få tag på någon av versionerna för under 2000.

Vad jag vet finns det 3 (eller 4?) varianter av detta objektiv.

  • Senaste versionen är 17-70 2,8-4 C (contemporary) och ska vara den som generellt sett har bäst optiska egenskaper

  • Innan dess fanns det en variant som hette 17-70 2,8-4 OS

  • innan dess så var det 17-70 2,8-4,5 där den mest uppenbara skillnaden då är en max bländare på 4,5 i teleläget, mot senare varianter som har 4...eventuellt fanns denna i en version med OS och en utan.

Generellt är de senare versionerna bättre än de äldre, men jag kan tänka mig att det även påverkar prisbilden på begagnatmarknaden...

Sedan så är detta såklart en kompromiss på många sätt, men det skulle kunna vara ett vettigt och någorlunda mångsidigt steg vidare i jakten på det perfekta objektivet

Permalänk
Medlem

@Frispel: Låter helt klart som ett alternativ. För tillfället hittar jag bara ett till försäljning för 4300:-. Något över budget alltså.... Men ska hålla utkik.
Hittade däremot ett Tokina 11-16mm. Borde passa bra till landskap mm men då är man ju inne på många olika objektiv igen. Precis det jag inte skulle... :/

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

@NcLr: kolla på https://www.fotosidan.se/classifieds/index.htm dom har en bra andrahands marknad.

edit: Kollade lite åt dig
https://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=288032
dock är den "bara" till 50mm
Finns ju denna också, https://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=288583
Kanske passar lite bättre för ditt ändamål med 28-75

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

@{SWEC}Rool82: Tack för hjälpen, det uppskattas. Ser väl ut som det kommer bli en kompromiss. Svårt att hitta ett objektiv jag har råd med som har zoomomfånget jag söker. Finns en del intressant på fotosidan så jag håller lite koll där framöver. 17-70 är nog det jag vill ha. Kanske blir till att spara lite om inget dyker upp... Annars får det väl bli ett objektiv i taget. Ett för VV och ett som tar 60-80mm.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

@Frispel: Låter helt klart som ett alternativ. För tillfället hittar jag bara ett till försäljning för 4300:-. Något över budget alltså.... Men ska hålla utkik.
Hittade däremot ett Tokina 11-16mm. Borde passa bra till landskap mm men då är man ju inne på många olika objektiv igen. Precis det jag inte skulle... :/

4300:- låter aningen dyrt med tanke på att den senaste versionen går att köpa nytt för 3800:-

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1908259

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NcLr:

@Frispel:
Faktum är att du slår huvudet på spiken och får mig att inse att jag inte är helt 100 på vad jag egentligen letar efter.
Min önskan vore ett vidvinkel(12-24), ett makro(40mm) och ett tele. Här är det ju ekonomin som sätter stopp.

Om jag tittar på VAD jag fotar/älskar att fota så är det ansikten (porträtt), landskap, och närbilder på insekter, blommor m.m. I min enfald så hoppas jag ju hitta ett objektiv som klarar allt detta trots att jag ändå inser omöjligheten och att många objektiv med stort zoomomfång är halvbra på det mesta men inte bäst på något...

Det är kanske en macrooptik som passar bäst, jag har en Micro Nikkor 105/4 och dessutom mellanringar men den är rolig även utan mellanringar, lite bökigare att fota med men om man inte har bråttom utan kan arrangera/planera bilderna i lugn och ro funkar den fint både som kort tele för porträtt och för att fota småsaker, det är också rätt fräckt att kunna fora detaljer tex ett öga elelr en anna kroppsdel och göra "porträttserier" i stället för att bara fota "minst ett helt huvud" .

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Anledningen till topic är helt enkelt att jag är på jakt efter ett zoomobjektiv som komplement till min kamera (D3200). Har i dagsläget kitobjektivet 18-55mm VR II och ett fast 35mm f1.8 men känner att jag behöver ett mer allround-objektiv som komplement.
Att hitta beg objektiv är ju smidigt på tradera eller fotosidan men att bestämma sig för vilket är värre. Målsättningen är ju också att hitta ett till bra pris. För tillfället max 1500-(2000).

Alternativen jag hittat är:
- Nikkor 55-200 (med och utan VR) För runt 800-1000:-
- Tamron 70-300 ~700:-
- Sigma 70-300 ~ 900:-
- Nikkor 18-200 ~ 1600:-
- Nikkor 18-135 ~1200:-
- Nikkor 18-140 ~2000:- (VR)
- Nikkor 18-70 ~1000:-

Som jag skrev ovan är tanken ett allround-objektiv, kanske med möjligheten till bra porträtt. Men oavsett vilket av ovanstående man googlar på så lyckas jag inte komma fram till en slutsats.
Så nu hoppas jag på hjälp av er att tala om vilka eran favorit är och gärna varför.
Kanske har jag missat er favorit? Går den få tag i inom prisintervallet så skriv gärna vilket objektiv det är.

//NcLr

Nu har jag inte lusläst de andra svaren i tråden men du behöver nog bli på det klara med vad du själv vill prioritera för det går inte riktigt att få allt i ett enda objektiv.
Du kan få stort zoomomfång (allround) men då blir bildkvalitet och ljusstyrka lidande.
Du kan få ljusstyrka och bildkvalitet men då blir det inte riktigt lika allround.
För närbilder behövs generellt makroobjektiv vilket innebär ett fast objektiv.

Att försöka hitta ett objektiv som funkar till allt motverkar lite syftet med en systemkamera. Det är lite som att ha en snickeriverkstad och använda en schweizisk armékniv som verktyg. Byter man istället objektiv och har det bästa för varje tillfälle så är det lite mer som att ha fri tillgång till verktyg från de största tillverkarna i sin snickeriverkstad.
Sedan kan såklart en "superzoom" fylla en funktion i att man har en sådan när man är på resa och inte kan/vill ha med 15kg kameraryggsäck med olika objektiv.

Ett Tamron 60/2 Macro funkar ju för både makro och porträtt. Evnetuellt kan även ett makroobjektiv runt 100mm funka för precis samma sak. Vilken brännvidd man vill ha beror dels på hur närgånga porträtt man vill ta, hur mycket arbetsavstånd man vill ha vid makro och lite vilket perspektiv man är ute efter vid porträtt. Jag tycker inte att allt för långa brännvidder ser så bra ut tex.

För landskap funkar din 18-55 utmärkt. Får du inte skarpa bilder ur den är det fel på den eller så är det handhavandefel. Ffa på de bländare man använder vid landskapsfoto (typiskt f/8-f/11 på DX) så presterar de allra flesta objektiv ganska likvärdigt.
Det går såklart att ta bilder med mer "hisnande" perspektiv med tex en supervidvinkel. Vill du skaffa en dylikt tycker jag att du ska kolla efter Sigma 10-20/4-5.6 begagnat. De finns för 1500-2000kr i fint skick. Tokina 12-24/4 kan man åxå hitta för motsvarande pengar. Bättre skärpa ut i hörnen och ljusstarkare på längsta brännvidden men lite mindre vidvinkel och alla versioner har inte egen fokusmotor. Den funkar även från 18mm på FX, om man står ut med att bilderna blir en aning mjuka i hörnen.
Nikons 10-20 är inte heller så dum och har även stabilisering men är ny på marknaden och det lär inte finnas så gott om dem begagnat.

Vill du ha något som kan zooma in lite mer så satsa på en telezoom snarare. En begagnad 55-200VR är nog svårslagen när det gäller pris/prestanda. Jag brukar inte tycka att stabilisering är så viktigt men på en ljussvag telezoom är det ganska bra att ha.
Den presterar helt okej även vidöppen och blir ganska skarp nerbländad ett steg. 55-300 är bättre men kostar i regel nästan en 1000-lapp till begagnad.
De gamla 70-300:orna som du nämner ovan (även Nikons har en dylik) skulle jag undvika. De håller inte måttet, IMO och kräver massiv nerbländning för att prestera någorlunda men även då är de inget att skriva hem om. Det finns en version från Sigma som har tillägget "APO" i namnet som är aningen bättre men jag skulle hellre satsa på Nikon 55-200 i den prisklassen. Den är skarpare och man kan sannolikt beskära bilden den sista biten till "300mm" och få minst lika bra bildkvalitet som från dedär gamla 70-300:orna.
Både Nikons och Tamrons nyare 70-300:or med stabilisering är betydligt bättre om man vill nå ända ut till 300mm, men kostar ju även lite mer.

Så... Ska du tvunget ha ett allroundobjektiv som funkar till ALLT, köp nikons 18-200, som är "okej". Man behöver blända ner till f/11 på 200mm för att det ska prestera okej, men är man medveten om dess begränsingar så är det ett okej objektiv. I området 15-55 presterar det ungefär som ditt nuvarande 18-55. Komplettera med en Raynox DCR-250 närbildslins så kan du ta rätt bra närbilder. Det funkar okej för porträtt men du får inte detdär riktigt korta skärpedjupet pga ljusstyrkan, men man kan göra bakgrunde lite lugnare än med 18-55:an genom att välja lite längre brännvidd.
Nikons 16-85/3.5-5.6 är annars en ganska fin optik, även om den är lite ljussvag. Mer vidvinkel än du har nu och även lite mer tele och ger lite bättre bildkvalitet.
Cyberphoto har en begagnad inne just nu:
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=832366_2
För samma pengar, ungefär får du dock ett nytt Sigma 17-50/2.8 OS HSM som är bättre optiskt och har bättre ljusstyrka. Dock med typ samma zoomomfång som du har nu.

Annars tycker jag att du ska skaffa mer specialicerade objektiv som är bra på sitt respektive område.

Permalänk
Medlem

@dumbo: Oj, tack för ditt jobb med det svaret! Det kanske inte gjorde något enklare, men jag fick mer att änka på. All kunskap är bra kunskap. Stort tack! // NcLr

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Blev ett AF-S 55-300/4.5-5.6 G ED VR. Nu jäklar...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB