Driva en 2,5" hdd med ett 3,5" externt kabinett

Permalänk
Medlem

Driva en 2,5" hdd med ett 3,5" externt kabinett

Har en 2,5" hdd liggandes som jag tänker stoppa i ett PS3. Dock innan jag gör det så skulle jag gärna vilja kolla hälsan på disken i datorn.
Problemet är att har bara en bärbar dator med bara en plats för disk, så jag måste köra externt via USB och har inget riktigt sätt att göra det på, utan att behöva köpa något. Men har ett Deltaco kabinett för en 3,5" disk. Skulle man kunna använda den kontrollenheten tillfälligt? Eller kommer den ge för mycket ström och förstöra disken?
På strömadaptern står det: ut 12v max 2A vilket är väl för mycket, men vet inte om kretskortet i kabinettet kan anpassa och ge rätt strömstyrka.

Tack på förhand

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

@Mega-Dark: Det går utmärkt.
Bara för att adaptern kan ge t.ex. 2A så gör den inte det konstant.
Det är enheten som kommer dra det den behöver.

Behöver den 0.5A, så drar den det oavsett om du har en adapter på 0.5A eller 5A

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Om dockan är SATA så funkar 2.5" eller 3.5" lika bra.

Det som kan vara problemet är vissa SSD och 2.5" som kräver 3.3V. Detta SKA ingå i normal sata standardportar, men jag har själv märkt hur SATA till USB enheter saknar detta. Men det är bara testa, hittar du disken så är det bra. Om inte, så kan det bero på detta 3.3V problem.